Veel camperaars lezen de handleidingen van de apparaten niet, maar volstaan met de algemene handleiding van de camper. Om hen tegemoet te komen heb ik op deze pagina de jaarlijkse onderhoudsklusjes opgenomen van de koelkast, de Truma Combi, de waterpomp, het toilet, de knikarmen van de luifel. de afstandshouders van de ramen en de raamrubbers. Het kost mij een uurtje per jaar en ik doe dat altijd zodra de camper uit de stalling komt. Daarna kan ik er op vertrouwen dat die apparaten de rest van het jaar tot volle tevredenheid gewoon werken en doen wat ze moeten doen. En natuurlijk reinig ik de drinkwaterinstallatie tenminste éénmaal per jaar en ontkalk ik ze ook nog. Wil je daarover meer info, zie dan de pagina “Drinkwaterinstallatie reinigen“
De waterpomp
Heb je een drukpomp, dus een waterpomp die buiten de watertank staat, dan zit daar bij de meeste een filter voor die de lamellen van de pomp beschermen tegen extra slijtage. Het filter is een stalen filter dat éénmaal per jaar moet worden schoongemaakt. Dat gaat het makkelijkst als er géén water in de watertank zit dat anders via het afgenomen filter de camper in zou stromen. Maak het filter los van de waterpomp door de vier schroeven los te draaien, wip het stalen filter eruit, maak dat schoon met een oude tandenborstel, spoel het af en zet het weer terug. Let er goed op dat de rubberen afdichtring goed op zijn plaats zit: als er lucht door lekt, kan de pomp het water niet aanzuigen en blijft hij pompen zonder dat er water uit de kraan kan komen.
De Truma Combi
De Truma is geheel onderhoudsvrij en je hoeft maar heel weinig te doen. Op advies van een doorgewinterde Truma-monteur van de service -afdeling vul je de boiler met water en zet je de Truma op de winterstand (dus verwarming plus boiler aan) en zet je hem vol open; afhankelijk van het bedieningspaneel dus op 9 (vol open) of 30⁰C (hoogste stand van de verwarming). Zet alle ramen (behalve die boven de schoorsten, anders krijg je een foutmelding) en deuren wagenwijd open en laat de Truma zo een half uurtje op volle kracht werken; daarna in 15 minuten terugzetten (9 – 6 – 3 – 0 c.q. 30 -25-30-15⁰C). De brander, ventilator en ventilatiekanalen zijn nu voor de rest van het jaar gereinigd tegen ongeveer €2,50 aan gasverbruik.
Absorptie-koelkast
Volgens de handleiding bij de absorptie-koelkast moet éénmaal per jaar de brander/schoorsteen worden schoongemaakt. Als je de koelkast op LPG laat werken dan vindt Dometic dat je de koelkastbrander twee- tot driemaal per jaar moet schoonmaken. Zie daarvoor de pagina “Koelkast: onderhoud en reparatie“. Ook maak je dan eerst de schoorsteen schoon, zie hier de handleiding. (als je het in de verkeerde volgorde doet wordt jouw brander weer vuil en kun je opnieuw beginnen!) Tijdens deze jaarlijkse onderhoudsbeurt hoef je niet de sproeier te vervangen (schoonmaken gaat meestal niet tenzij je de beschikking hebt over een compressor), dus de laatste paar stappen uit de handleiding die daar over gaan kun je over slaan.
En als je dat gedaan hebt, test dan jouw koelkast even. Gewoon aanzetten en controleren of die goed werkt. Ziehier die van mij op 12 april 2024 op 230V (links) en 14 april op gas (rechts):
Mooi resultaat:
Op 230V: om 16.20 aangezet toen de temperatuur in de koelkast 18⁰C was en om 19.20 uur was die onder de 5⁰C gezakt. Dus in 3 uren van 18⁰C naar beneden 5⁰C
Op gas: om 16.20 uur aangezet op 16⁰C en om 22.20 was ie 5⁰C. Dus in 6 uren van 16⁰C naar 5⁰C. Gas werkt langzamer door de hetere vlam, maar als de koelkast eenmaal koud is merk je geen verschil meer.
Toilet
In het bovenste deel van de cassette, daar waar die tegen de onderkant van het toilet drukt, zit een afdichtingsrubber, de zogenaamde lip-seal. Deze moet je er uit halen, schoonmaken met water, drogen en daarna inspuiten met siliconenspray. De handleiding hoe je deze kunt uitnemen vind je op de pagina “Reparatie cassette-toilet“
Scharnieren van deuren, luiken, afstandshouders van ramen en luifel
De bewegende delen zoals afstandshouders van ramen en de knikarmen van jouw luifel moet je éénmaal per jaar inspuiten met siliconenspray en dan een paar maal heen en weer bewegen c.q. in het uit draaien.
Voor de scharnieren geldt nog als bijzonderheid het volgende: die scharnieren zijn van aluminium, behalve de pin zelf, die is van staal. Door de wrijving ontstaat heel fijn aluminiumstof dat oxideert en dat gaandeweg het scharnier blokkeert; dat duurt wel een decennium, maar uiteindelijk kon ik mijn klep in elke stand open laten staan. Dan helpt inspuiten et siliconen-spray niet meer en rest alleen nog het scharnier helemaal los draaien, uit elkaar halen en schoonmaken.
Tot slot: ook de raamrubbers mag je inspuiten met siliconenspray; daardoor blijven ze soepel en blijven ze het raam goed afdichten zodat er geen water naar binnen komt.
Tot slot
Mee-lezende camperaars wezen mij er op dat je er ook bewust van moet zijn dat sommige onderdelen van jouw camper een wettelijke vervangtermijn hebben. Op gasdrukregelaars wordt door de fabrikant aangegeven wanneer die moeten worden vervangen. Hetzelfde geldt voor gasslangen. Op gasflessen en -tanks (dus ook LPG!!) staat een jaartal tot hoe lang de fles of tank nog mag worden gevuld; daarna moet je hem vervangen of laten herkeuren. Voor propaangas-gebruikers speelt dat laatste niet: er is geen enkel officieel gasvulstation dat een verlopen gasfles nog vult. Zij riskeren een boete maar veel erger: intrekking van hun vergunning. Propaangas-gebruikers gaan dan als vanzelf over tot vervanging: uit een lege en niet meer vulbare fles krijg je immers geen gas meer.
(Oorspronkelijk opgesteld: 4 augustus 2023) Laatstelijk gewijzigd: 14 april 2024