Over deze site

Wij reizen al bijna 30 jaar met onze camper ” ‘t Uitje” (eerst een Hymer Camp uit 1986, nu een Autoroller 255p uit 20051)) door Europa en hebben gedurende die uitjes veel ervaring opgedaan. Ervaringen op het gebied van wild camperen, op camperplaatsen, het ontwikkelen van handigheidjes en hulpmiddelen, maar ook op het gebied van reparaties (er gaat wel eens iets stuk, ook al is het maar de radiator-slang van de koeling van de motor in de “middle of nowhere” of de waterpomp in het woongedeelte). Je wilt niet weten wat ik inmiddels zelf onder handen heb gehad: koelkast, verwarming, boiler, ringverwarming, mijn eigen besturingspaneeltje gemaakt, de hele 12V installatie opnieuw ingericht en gezekerd, Elektroblok van Schaudt ingebouwd etc. etc. etc. En om vragen te voorkomen: Nee, ik heb geen eigen bedrijf om storingen op te heffen. Heel lief van mensen dat ze mij een mailtje sturen met de vraag waar mijn bedrijf gevestigd is, maar bedrijfsmatig was ik in mijn loopbaan als jurist alleen maar met papier bezig, niet fysiek met campers, koelkasten, verwarming, luifels, schotels enzovoorts. En soms worden mij op een dag per mail wel meer dan 50 vragen gesteld; ik beantwoord ze wel – en meestal ook dezelfde dag – maar aan het eind van de “werkvoorraad” worden de antwoorden wel wat korter. En ook neen, ik raak niet geïrriteerd als mede camperaars ondanks deze mededeling toch vragen waar mijn bedrijf gehuisvest is; ze krijgen gewoon netjes antwoord.

Site beoogt neutraal te zijn met twee uitzonderingen

Informatie die we graag met jullie allen willen delen hebben we op deze site gezet. Ik probeer de site neutraal te houden, maar op twee onderdelen heb ik wel een uitgesproken mening en steek die niet onder stoelen of banken: het gebruik van Lithium-ijzer-fosfaat accu’s (LiFePO4, ook wel LFP genoemd) in campers en het gebruik van LPG-installaties om te koken, koelen en verwarmen.
LiFePO4: Ik ben absoluut geen voorstander van het gebruik van allerlei elektrische hulpmiddelen op 230V in de camper zoals een Senseo/Nespresso en elektrische oven. Ik wil zelf zo dicht mogelijk bij de 12V apparaten blijven en heb dan ook geen behoefte aan veel elektrische energie. Nu wordt tegenwoordig de LiFePO4 vreselijk opgehemeld, vooral door de verkopers terwijl er ook veel negatieve kanten aan dat soort accu’s zitten. Voor mij de belangrijkste: de enorme milieuschade die ze veroorzaken. Voor de productie van deze accu’s is o.a. Kobalt en Lithium nodig. Meer dan de helft van het wereldwijd ontgonnen kobalt komt uit de Democratische Republiek Congo en de grootste reserves Lithium bevinden zich in de zoutmeren van Zuid-Amerika. Het overgrote deel van die mineralen wordt in de industriële dagbouw gewonnen. Daar graven ook mensen op eigen houtje naar het erts. Dit gebeurt in milieu-, veiligheids- en sociale omstandigheden die absoluut onaanvaardbaar zijn. Maar niet alleen bij de produktie, ook als ze worden afgedankt veroorzaken deze accu’s nog milieuschade. Slechts de helft van de accu wordt gerecycled (alleen aluminium, kobalt en chroom wordt teruggewonnen) de rest wordt vermalen en als ondergrond voor wegen gebruikt (dus gewoon gestort, simpelweg omdat ze met dat afval helemaal niets kunnen); dit staat in schril contrast met loodzuur-accu’s (en dus ook GEL/AGM), waarvan alles wordt teruggewonnen en je zelfs nog € 10,- terug krijgt als je ze inlevert.
LPG: En ik ben een tegenstander van het gemak waarmee met LPG in de camper wordt omgegaan; er is in Nederland geen keuringsregiem voor die LPG installaties en dus zul je als eigenaar zelf initiatief moeten nemen om jouw installatie elke 10 jaar te laten keuren en aan de veiligheidsvereisten te laten voldoen . Uit reacties op social-media blijkt dat velen daar niet aan mee doen want het niet nodig achten. Bovendien is het zelf tanken van LPG voor andere doeleinden dan tractie niet toegestaan in 7 landen in Europa, waaronder Nederland, Frankrijk en Italië.
Wil je meer weten? Ga dan naar de pagina “Lithium-accu minder geschikt?” en “LPG voor koken/ koelen, legaal of niet?”.

En omdat er fervente gebruikers van LPG en LiFePO4 zijn die een andere mening zijn toegedaan en die onophoudelijk ventileren via de reactie-mogelijkheid soms vergezeld van onfatsoenlijk taalgebruik (die door mij altijd werden verwijderd), heb ik vanaf 7 november 2021 die mogelijkheid niet langer meer geopend. Jammer dat een aantal camperaars zich niet hebben kunnen inhouden.

Toegang geweigerd

Omdat ik de buik vol heb van al die Chinese en Amerikaanse bedrijven die mij bij voortduring vragen of ik op mijn site reklame voor hen wil maken heb ik die landen (en het land van Poetin) geblokkeerd. De gebruikelijke webspiders van Google, Bing, Yahoo en nog anderen hebben wel toegang, maar de andere servers van Google zelf niet; dit laatste omdat ik het niet eens ben met de wijze waarop Google met de persoonsgegevens van bezoekers om gaat. Het gaat dan onder andere om de Google Cloud Customers; bezoek je dus deze site via de Cloud van Google, dan wordt je helaas doorgestuurd naar de pagina “Forbidden“en zul je dit dus niet kunnen lezen (daarom staat dit ook nog eens op de pagina Forbidden ? En tot slot: je zult het niet geloven maar er zijn mede-camperaars (of niet) die het in hun hoofd halen om beledigende, vulgaire en anderszins onaanvaardbare reacties te plaatsen. Ook hun ip-adres is door mij geblokkeerd.

Vertaling

Voor deze site is de automatische vertaling GTranslate ingeschakeld die gebruik maakt van de Google Vertaal API. Dit is voor mij de meest simpele methode, maar de vertaling laat op sommige punten te wensen over. Ik zou het handmatig kunnen doen, maar gelet op de huidige stand van het aantal pagina’s (2 november 2020: 219 pagina’s) is het een aardig monnikenwerk om die allemaal in de gewenste  vreemde talen te vertalen. En gewoon omdat ik het een prachtige taal vind, is de site ook vertaald in het Afikaans; bovendien, soms kunnen we – juist door het ontbreken van leenwoorden – nog wel wat van het Afrikaans leren. Inmiddels is de buitenlandse goegemeente al aardig gewend geraakt aan Google Translate, dus ik doe geen verdere pogingen.

Auteursrecht

Het overgrote deel van de meer dan 2000 afbeeldingen op de site zijn door mijzelf of mijn eega gemaakt. Daar waar afbeeldingen van anderen zijn gekopieerd uit het niet vrije domein is toestemming tot publicatie verkregen en wordt de maker altijd vermeld 2)).  Ik hoef het wiel immers niet uit te vinden. Mocht je een afbeelding of ander werk op deze site tegenkomen waarvan jij de rechthebbende bent en je vindt dat jouw afbeelding/werk niet geplaatst had mogen worden, stuur mij even een mailtje en ik verwijder die afbeelding/werk terstond.

Genealogie

Naast reizen met de camper heb ik een nog veel oudere hobby: Stamboom-onderzoek oftewel Genealogie. Daarvoor was in eerste instantie mijn website opgezet, met de gegevens van ruim 300.000 personen, allemaal in enigerlei wijze verwant met mijn eega of met mij, van 800 n Chr. tot heden. De toegang tot die website is wat naar de achtergrond gedrongen door Camper Tools en ik kreeg klachten dat sommigen die website niet meer konden vinden. Vandaar dat hierboven onder “Diversen” een extra link is opgenomen naar mijn Genealogie-website

Als je voor een breed publiek schrijft moet je het in het Chinees doen (10e stelling uit een academisch proefschrift), dus:
詹尼和罗兰旅行

(Oorspronkelijk opgesteld: 2 juli 2017) laatstelijk bijgewerkt: 02 december 2021


1) Autoroller is een type van RollerTEam een merk uit de Trigano-groep. In deze groep zijn de volgende merken ondergebracht (dus allemaal broertjes en zusjes): Adria, Arca, Auto-Sleepers, Autostar, Benimar, Challenger, Chausson, CI, Elnagh, Eura Mobil, Font Vendome, Karmann, McLouis, Miller, Mobilvetta, Notin, Rimor, Roller Team en Sun-Living. <terug>
2) Naast onze eigen afbeeldingen zijn de andere afbeeldingen hoofdzakelijk uit het vrije publieke domein (dat is het domein waarvan de maker zelfstandig heeft aangegeven tegen herpublicatie geen enkel bezwaar te hebben en zijn afbeelding derhalve heeft vrij gegeven). Voor een klein aantal afbeeldingen/filmpjes is gebruik gemaakt van de techniek die bekend staat als “embedding” dan wel als “inline links”. Embedding is onder meer gebruikt bij openbare youtube-filmpjes en in geval van “inline-links” is de rechthebbende genoemd dan wel is een actieve link naar diens pagina toegevoegd. En voor de juridische status van embedded of inline-links wordt hier verwezen naar de jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie, onder meer de uitspraak bij het arrest van 13 februari 2014 (Svensson/Retriever). In het uiterst zeldzame dan nog resterende geval is de schriftelijke toestemming van de rechthebbende verkregen. <terug>