2e hands camper kopen

Veel camperaars, vooral beginnende, kopen hun eerste camper op de tweede hands-markt. Begrijpelijk, want een nieuwe camper is een rib uit je lijf, als je je het al kunt veroorloven. Waar moet je op letten bij de koop van een tweede hands camper? Hier onder heb ik een lijstje opgesteld. Het is geen garantie dat je niet alsnog pech kunt hebben met de aankoop, maar je voorkomt in ieder geval een hoop verrassingen achteraf.

Inleiding

Ik kocht mijn eerste camper van een Duitser via een Nederlands bedrijf als tussenpersoon; het enige wat het bedrijf deed (en dat was tevoren bekend) was de camper legaal invoeren en van een kenteken voorzien. De camper zag er echt uitstekend uit, was van een zeer betrouwbaar merk (Hymer) en een APK en Vochtmeting brachten helemaal niets aan het licht. De camper stond al een jaar binnen in de garage. Op onze eerste reis bleek na 7 dagen regen dat het dak lekte: ooit had er een andere dakkoffer op gestaan, maar die was er kennelijk onder een viaduct afgereden. De gaten in het dak waren met siliconekit gedicht, er was een aluminium traanplaat over gelegd die ook weer was afgekit en daarop werden gaten gemaakt om de nieuwe dakkoffer op te bevestigen. Dat kon niet goed gaan.

Uiteindelijk heb ik de traanplaat verwijderd, de gaten in het dak met polyester matten afgedekt en gedicht, daar inderdaad een nieuwe traanplaat met bouten erin voor de dakkoffer op bevestigd met sikaflex (afkitten niet nodig, er mag gerust water onder komen want er zijn geen gaten meer) en het dakkoffer weer bevestigd. Heeft nadien ruim 20 jaar goed gefunctioneerd.

Waarschuwing vooraf:

Koop je de camper van een handelaar dan biedt de wet jou een grotere bescherming dan wanneer je van een particulier koopt. In beide gevallen echter kom je alleen voor die bescherming in aanmerking als je aan jouw eigen, wettelijke “gedegen onderzoeksplicht” hebt voldaan. Voor gebreken die je eenvoudig zelf tevoren had kunnen ontdekken kun je geen aanspraak maken op de wettelijke bescherming van de consumentenkoop (bij aankoop van een handelaar), dwaling en/of verborgen gebreken. Je zult daarom een serieuze proefrit moeten maken en de camper op talloze punten moeten (laten) controleren.

Wat je zeker moet doen:
  • Koop bij voorkeur bij een erkend camperbedrijf, aangesloten bij de BOVAG. Koop van een particulier betekent: garantie totdat je het erf afrijdt!
  • Verleent de verkoper/bedrijf garantie? Vraag de voorwaarden op en neem een avond de tijd om deze door te lezen.
  • Vraag of de camper door jou op een weegbrug mag worden gezet met de watertanks en brandstoftank gevuld? Vindt de verkoper dat niet goed, keer om en ga niet terug: je koopt een kat in de zak wat betreft het laadvermogen.
  • Laat een vochtmeting uitvoering door een erkend onafhankelijk bedrijf. Die zal eisen dat de camper een tijdje buiten heeft gestaan en maakt hem ook nat (Daar ging ik nat bij mijn eerste camper!) Elk BOVAG Camperbedrijf kan deze onafhankelijke vochtmeting uitvoeren en de kosten daarvan bedragen nog geen € 100,-
  • Vraag de onderhoudspapieren ter inzage. Géén onderhoudspapieren meer aanwezig? Tsja, ik zou dan omdraaien en de verkoper veel succes wensen.
  • Doe de check bij de RDW; zij kunnen je vertellen of de kilometerstand verklaarbaar is of juist afwijkend. De kosten daarvan bedragen nog geen € 10,- en is een eerste indicatie als er met de camper gesjoemeld is.
  • Voer een technische inspectie uit door alles te laten werken. Vul de watertank, de boiler, doe de verwarming aan, ontsteek de branders van het fornuis, vraag een aardige stroomafname van de accu zonder dat er 230V walstroom is. Werkt dat allemaal? En wat gebeurt er als je walstroom inschakelt? Branden de lampjes op het bedieningspaneel? Het beste kun je dat doen aan de hand van de NKC checklist.
  • Zit er een handleiding bij de camper? Zo neen, vraag dan of de verkoper daar voor kan zorgen (voor sommige typen campers is het heel moeilijk om naderhand nog aan een goede handleiding te komen).
  • Vraag of je de Duitse G607-gaskeuring mag laten doen. De kosten daarvan bedragen € 50,- tot € 75,- Die hoef je niet vooraf te laten doen; je kunt ook bedingen dat indien de camper geen G607-keuring doorstaat de verkoper de gebreken opheft na verkoop.
  • Neem een ervaren camperaar mee als je een camper wilt kopen; hem vallen eerder onjuistheden op dan dat jij dat doet.
  • Maak altijd een proefrit van een half uur! Dus niet een klein blokje om; de motor moet warm worden en je krijgt een beter gevoel over het gedrag van de camper als je er wat langer in rijdt.
  • Doe geen aanbetaling! Bona-fide bedrijven verlangen die ook nooit!
  • Controleer vooral de naden in de carrosserrie; bij een auto – en dus ook een camper – zijn die vanaf fabriek overal even breed. Heeft de auto een aanrijding gehad, dan krijgen ze dat nooit meer precies zoals het was. Dit geeft dus een indicatie van schade.
  • Controleer de nummers op de ruiten; af fabriek hebben alle ruiten (voorruit en de ruiten in de portieren) eenzelfde nummer. Zo niet, dan is er een ruitbreuk geweest.
  • Heb je bij jezelf besloten dat je de camper zou willen kopen, laat dan tot slot een aankoopkeuring doen door Dekra, een erkend bedrijf. Mocht die aankoopkeuring jou tevreden stellen dan heb je alles gedaan wat van jou verwacht mag worden en ga je waarschijnlijk volop genieten van jouw aankoop.

De Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) geeft een folder uit waarin alle gangbare controlepunten staan opgenoemd die je zou kunnen nalopen bij de aankoop van een tweede hands camper. Deze folder kun je hier downloaden.

Belasting

In Nederland wordt op voertuigen een speciale belasting geheven: de BPM, Belasting op Personenauto’s en Motorvoertuigen. De hoogte van deze belasting varieert per jaar maar schommelt voor kampeerwagens zo rond de 38% van de netto catalogusprijs. De lijst van de BPM-tarieven kun je hier downloaden.
Waarom kan het invoeren van een gebruikte camper uit een ander EU-land dan toch aantrekkelijk zijn? Om te beginnen zijn de nieuwprijzen per land verschillend. Zo kostte mijn eerste hymer uit 1989 destijds in Duitsland DM 72.000,- (dat was toen omgerekend ƒ 79.000,-), maar in Nederland ƒ 102.000,- Je kunt je voorstellen dat zo’n 2e hands Hymer camper in Duitsland ook al snel ƒ 20.000,- goedkoper zal zijn dan diezelfde Hymer in Nederland. En op de tweede plaats is het invoeren van een camper goedkoper omdat het BPM-tarief voor elke maand dat de camper oud is (sinds de eerste toelating op de weg) degressief daalt. Al na 6 maanden en één dag is die korting op het BPM-bedrag bijna 24%. Nu moet ik er bij zeggen dat vroeger heel makkelijk te berekenen was hoeveel korting je kreeg op de BPM: voor elke maand dat de camper oud was 1% en daarmee was de camper na 8 jaar en 4 maanden BPM-vrij. Door een wetswijziging in 1993 is het razend ingewikkeld geworden en heb je (bijna) professionele hulp nodig om dat voor elkaar te krijgen. Wel is het voordeel van deze wetswijging dat de daling aan het begin veel sterker is dan die 1%, maar aan de andere kant dat een camper van 10 jaar oud nog steeds niet BPM-vrij is. Meer info vind je op mijn pagina.
Wil je professionele hulp: voor € 75,- neemt SFA Parkstad die rompslomp uit jouw handen

De camper-makelaar

Er is een hele leuke site waarop de in Nederland te koop aangeboden campers worden verzameld. Ik vind het al leuk om gewoon eens rond te snuffelen wat er zoals te koop wordt aangeboden. Neem eens een kijkje op Motorhomedepot Nederland.

Succes.

laatstelijk gewijzigd: 22 oktober 2019

Hoe nuttig was deze informatie?

Het spijt ons dat de infformatie niet niuttig was.

Reageer op deze pagina

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op