Wat te doen bij camper op stal

We zetten bijna allemaal onze camper in de wintermaanden voor een tijdje op stal. Op internet doen de wildste verhalen de ronde over wat je wel en niet moet doen. Daarom heb ik maar even op een rijtje gezet welke acties wij ondernemen voor dat de camper op stal gaat.

Onderhoudsbeurt motor

Toeval of niet, maar net voordat onze camper op stal gaat krijgt hij de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Hij staat dus altijd op stal met verse nieuwe olie.

Al het water weg laten lopen

Zowel het grijs water uit de vuilwatertank als al het vers water uit de drinkwatertank, boiler en leidingen laten we weglopen. De verwijdering van het drinkwater is het lastigst. Mijn handleiding daarvoor is:

  1. de waterpomp op het display wordt uitgezet;
  2. de kranen open zetten (ééntje op warm water en ééntje op koud water)
  3. de vorstbeveiliging open zetten;
  4. het aftapkraantje van de watertank open zetten.
  5. Heb je een toilet met waterreservoir? Vergeet dan ook niet om dat leeg te maken!
    Door de constructie (mijn vorstbeveiliging staat op het absoluut laagste punt van het hele drinkwatersysteem) loopt dan de hele waterleiding leeg en hoef ik geen leidingen “door te blazen”
Cassette-toilet
  1. maak de cassette-tank helemaal leeg en spoel die een paar keer na;
  2. de lip-seal (de zwarte rubberen afsluitring) inspuiten met siliconenspray of inwrijven met olijfolie;
  3. dan de afsluitklep opendraaien met de gele (of oranje) knop op de cassette zodat de cassette open staat, en
  4. de casette op de douche/wc ruimte in de camper zetten.
    Op die manier komt de lip-seal niet onder druk te staan en door de siliconenspray/olijfolie droogt die ook niet in, zodat die afsluitring het volgend seizoen weer uitstekend zijn werk doet. Een schoon gespoelde casstte gaat niet stinken, althans wij hebben het in 30 jaar nog nooit meegemaakt en we gebruiken het toilet – omdat we vaak wild staan – voor alle ‘boodschappen’.
    Natuurlijk laat je ook al het water uit het spoelreservoir van het toilet zelf weglopen (voor het geval je een ‘handbediende’ spoelknop hebt).
Onderhoud luifel

Of je de luifel schoon wilt maken moet je zelf weten (is wel beter om dat tenminste éénmaal per jaar te doen, liefst met een borstel en groene zeep), maar spuit de bewegende delen en de scharnieren in met siliconenspray. Daarna de luifel een paar maal volledig uit- en indraaien en je zult zien dat jouw luifel het net zo lang onberispelijk blijft doen als jouw camper.

Het interieur wordt schoon gemaakt

We maken het interieur van de camper volledig schoon en zorgen dat er geen kruimeltjes of andere restjes in de camper liggen. Dit trekt ongedierte aan en het laatste wat je wilt is een nest muizen in jouw camper.

Koelkast op ventilatie-stand

Elke koelkast en – indien aanwezig – vrieskast heeft een stand waarbij je de deur op een kier vast kunt zetten bij langdurige opslag. Dit voorkomt dat in de koelkast schimmels ontstaan; met een open deur gaan ook de rubbers langer mee.

Zonwering en rolhorren open

Laat de rolgordijnen en rolhorren open; hierdoor staat de inwendige veer niet gespannen en gaat die langer mee. Op stal zal de zon toch wel niet schijnen en jouw ramen zijn gesloten dus vliegend ongedierte kan ook niet naar binnen.

Brandstoftank gevuld

Voor wat de brandstoftank betreft moet je onderscheid maken tussen de aard van de diesel die je gewoon bent te tanken. Tank je diesel met een hoog gehalte aan BIO-diesel, zorg dan dat jouw tank bijna leeg is als je hem op stal zet. Bio-diesel bevat soms wel 500 mltr water per kg en is een perfecte kweekvijver voor bacteriën die ook volop in bio-diesel aanwezig zijn. Dit kan uiteindelijk leiden tot de zogenaamde dieselpest: dichtgegroeide brandstoffilter, brandstofpomp (zie embedded afbeelding uit SVB24).
Tank je daarentegen normale diesel, zorg dan dat de camper met een gevulde brandstoftank op stal gaat. Bij een matig gevulde brandstoftank ontstaat door temperatuurwisselingen condens aan de binnenzijde van de tank. Veel camperaars denken dat daardoor de brandstoftank gaat roesten, maar dat is niet waar. Wel zorgt water in diesel voor start-problemen. Bij een gevulde brandstoftank zit er zo weinig lucht (met waterdamp) in de tank dat er van condensatie geen sprake kan zijn.

Ventilatieluikje open

Staat jouw camper, net zoals die van mij, binnen? Zet dan het dak ventilatieluikje een stukje open; bij de meeste campers is dit luikje al voorzien van horrengaas en hoef je daar niet voor te zorgen.

Koppel de huishoud-accu af

De meest prangende vraag bij camperaars is: wat doen we met de accu’s? Elke lood-accu heeft last van zelfontlading. Bij een goede accu is die, afhankelijk van de interne weerstand van de accu en de omgevings-temperatuur tussen de 1,5 % per maand bij 5⁰ C. en 4% per maand bij 20⁰ C. Daarnaast, als je de huishoud-accu aangekoppeld staat blijft er op jouw bedieningspaneel vaak ook een groen ledje branden ter indicatie dat het 12V systeem in werking is. Dit kleine ledje alleen al verbruikt in 6 maanden 60 Ah en trekt daarmee ook jouw huishoud-accu leeg. Daarom: koppel de huishoud-accu af door de minpool los te draaien en opzij te leggen. En bovendien: wat denk je van het volgende:

Dus als je toch wilt laden, doe dat dan terwijl je in de buurt bent (er in zit of er naast staat) en koppel het geheel weer af als je weg gaat. Maar zoals gezegd: eigenlijk niet nodig om de accu tussentijds op te laden als je de massasleutel gebruikt. Bovendien: sinds het aantal camperstallingsbranden de afgelopen jaren dramatisch is gestegen waarbij elektriciteit de belangrijkste oorzaak was, hebben een aantal opstalverzekeraars bepaald dat je geen acculaders meer mag gebruiken tijdens de stalling.

En de start-accu?

Er gaat een fabeltje rond dat je de nieuwste campers met Euro5/6 motoren niet stroomloos mag maken omdat dan de boordcomputer daarna niet meer werkt. Die campers zouden daarom een speciale ODB-aansluiting hebben waarop batterijladers met een ODB spannings stekker kunnen worden aangesloten om er voor te zorgen dat de boord-pc nimmer spanningsloos word als de accu toch bv vervangen dient te worden. Dit is echt onzin!!
De ECU (Engine Control Unit, oftewel populair de boordcomputer) gaat echt niet dood als hij spanningsloos staat, gaat hooguit terug naar fabrieksinstelling en past zich tijdens rijden weer aan. Dit geldt ook voor de slimme dynamo. Je moet alleen wel het systeem goed afsluiten! Als je jouw PC uitzet door de stekker uit de wandcontactdoos te trekken kan het ook goed fout gaan. Dus: contactsleutel eruit.. Je vergrendelt alle deuren centraal met afstandsbediening en je wacht 2 minuten. Dan draai je massaschakelaar om en je stapt uit en sluit de deur met de sleutel. Als je te snel de massaschakelaar omzet dan is computer niet goed uitgeschakeld, en krijg je kans op storing. Stoom er weer op: Massa schakelaar omzetten 2 minuten wachten tot alle systemen incl elektronische stuurbekrachtiging stroom hebben gekregen en weer ‘online’ zijn. Dan is er niks aan de hand.
De OBD spanningsstekker zorgt ervoor dat je de handmatig ingestelde gegevens van b.v. infotec systeem, klok enz. niet opnieuw hoeft in te voeren na vervangen accu. Gebruik je een massa-sleutel, tja, dan zul je die gegevens inderdaad opnieuw moeten invoeren, maar daar kun je aan het begin al rekening mee houden door ze eenmalig, als handleiding, bij jouw camperpapieren te stoppen.
Heb je geen Euro5/6 motor dan is het afkoppelen van de start-accu eigenlijk niet nodig. Als het goed is ingebouwd zijn de enige verbruikers die aan zou kunnen zijn zonder dat het contact aan staat de parkeerlichten en de radio/mediaspeler; dat is dus simpel even te controleren. Alle andere verbruikers staan automatisch uit en jouw accu raakt dan gedurende 6 maanden echt niet leeg door zelfontlading (zie hierboven).

Zet kranen in middenstand halfopen

Zet al jouw kranen in de camper half open in de middenstand (tussen koud en warm in). Waarom? De meeste kranen zijn tegenwoordig uitgerust met keramische schijven; laat je de kraan dicht en het gaar vriezen dan vriezen die schijven aan elkaar vast en bij het openen later gaan ze stuk. Je zit dan vervolgens met kranen die allemaal lekken.

Haal alle batterijen uit apparaten

Te denken valt aan de koolmonoxide-melder, de afstandsbedieningen, de zaklamp voor noodgevallen enzovoorts. Batterijen kunnen gaan lekken en dan maken ze jouw apparaat stuk.

Haal de gasflessen er uit

Bij de meeste stallingen mag je geen gasflessen in de camper laten; ook de brandweer vindt het prettiger dat je de flessen er uit haalt zodat de situatie bij een calamiteit zich niet kan verergeren door exploderende of afblazende gasflessen.

Zorg dat de bandenspanning op peil is

Check voor dat je de camper op stal zet (en je moet waarschijnlijk toch tanken om de brandstoftank te vullen) ook even jouw bandenspanning. Een camper op stal zetten met slappe banden is vragen om “vierkante” banden. Mocht jouw camper daar na de stalling last van hebben, rijdt dan een paar kilometer over het meest slechte wegdek bij jou in de buurt (meestal is dat klinkerbestrating). Daardoor worden ze weer mooi rond. Ook het laten oplopen van de temperatuur van de banden (dus veel bochtenwerk) helpt daar bij.

Vochtvreter plaatsen?

Over het plaatsen van een vochtvreter zijn de meningen zeer verdeeld. In ieder geval is duidelijk dat, als jouw camper niet binnen staat, het plaatsen van een vochtvreter geen enkele zin heeft. Je zou dan de hele buitenwereld moeten ontvochtigen en dat kan jouw bakje echt niet aan. Ik zet, hoewel mijn camper binnen staat, geen vochtvreter in de camper.

Verzekering schorsen?

Dit is wel het grootste misverstand dat je op internet tegenkomt: “als je jouw WA-verzekering van de camper schorst en door een brand in jouw camper gaat de hele stalling inclusief alle andere voertuigen verloren, dan keert de verzekering niets uit. Daarom: houdt de WA-verzekering in stand”
Het vervelende is nu dat die schade NOOIT onder de WAM (Wettelijke aanprakelijkheidsverzekering motorvoertuigen valt. Deze verzekering geldt namelijk alleen als de camper op de weg staat (en dat doet ie niet in de stalling) of buiten de weg aan het verkeer deelneemt (op parkeerterreinen van een UMC bijvoorbeeld). Artikel 3 van de WAM omschrijft het zo: “De verzekering moet (..) gedurende de gehele looptijd van de verzekering (…) dekken de burgerrechtelijke aansprakelijkheid, waartoe het motorrijtuig in het verkeer aanleiding kan geven”. Bij de wetswijziging van 1983 verwoordde de Minister het op deze manier: ‘Voorts is van de gelegenheid gebruik gemaakt een vraag op te lossen, die (…) in de praktijk is gerezen, namelijk of de verzekering alleen dekking moet geven voor aansprakelijkheid voor verkeersongevallen, of dat zij ook aansprakelijkheid moet dekken die ontstaat door het aanrichten van schade buiten het verkeer, bij voorbeeld door het gebruik van bepaalde soorten motorrijtuigen als graaf- of hijswerktuig. (…) De term “in het verkeer” moet niet zó beperkt worden opgevat, dat daaronder alleen wordt begrepen schade, die door het verzekerd motorrijtuig wordt toegebracht, wanneer het zelf in beweging is: daaronder valt bijvoorbeeld ook de schade die ontstaat doordat het – stilstaande – verzekerde motorrijtuig verkeerd staat geparkeerd. Evenzeer valt daaronder verkeersschade die bij voorbeeld wordt toegebracht door over de weg rijdende graaf- en hijswerktuigen, echter niet de schade die door deze werktuigen bij de uitvoering van werkzaamheden wordt veroorzaakt, zoals kabelschade. De voorgestelde tekst maakt nu duidelijk dat de verplichting tot verzekering slechts bestaat met betrekking tot de aansprakelijkheid voor verkeersongevallen, door invoeging van de woorden “in het verkeer”. Nu geldt de WAM slechts als minimum-eis: de verzekeraar mag een grotere dekking bieden en meestal doen ze dat ook. Niet alleen in extra opties, zoals de WA-plus (inclusief ruitbreuk, stormschade e.d.) maar ook vaak wordt dekking aangeboden door schade niet in het verkeer toegebracht. En ja dat laatste is nu juist de schade door brand e.d. tijdens de stalling. Wil je het zeker weten, dan dien je jouw polisvoorwaarden te raadplegen. Maar er is ook nog een andere verzekering die de meeste mensen wel hebben afgesloten en die het voorval zou kunnen dekken, te weten de persoonlijke WA-verzekering. Die dekt namelijk de schade die jij zelf aanricht (zonder opzet, dat wel) of die door zaken of dieren waar jij verantwoordelijk bent wordt aangericht. Die zogenaamde persoonlijke WA-dekking kost bijna niets: gemiddeld voor een gezin € 75,- op jaarbasis.

NKC-video over de Camper en Winterstalling:

(Oorspronkelijk opgesteld: 11 november 2019) Laatstelijk gewijzigd: 29 oktober 2024