Eén van de belangrijkste voorzieningen in de camper is de stroomvoorziening. Vroeger vooral om licht in de camper te hebben, maar tegenwoordig willen we onze telefoons opladen, hebben we een tablet of laptop bij ons, kijken we TV en de echte grootverbruikers hebben ook nog een Nespresso of Senseo-apparaat aan boord, een elektrische waterkoker, een haarföhn, een stofzuiger en misschien nog veel meer. Ook sommige koelkasten doen het alleen op stroom en onze dieselkachel verbruikt ook nog eens wel wat elektriciteit. Kortom zonder elektriciteit hadden we waarschijnlijk de camper de deur uit gedaan.
Op het gebied van elektriciteit heeft de gemiddelde camperaar vooral last van overschatting:
1. Zo denken velen dat hun huishoud-accu (leefbatterij in het Vlaams) een grotere capaciteit heeft dan in werkelijkheid en wordt er daarom al snel een omvormer in de camper aangebracht om bijvoorbeeld een oventje op te laten werken. Een huishoudaccu met een capaciteit van 100 Ah heeft echter voor maar € 0,07 aan bruikbare elektrische energie in zich, terwijl je thuis met het grootste gemak voor € 2,50 uit een wandcontactdoos trekt om een oven op te laten werken.
2. Daarnaast denken velen dat hun zonnepaneel de accu wel op peil houdt. Onlangs (juni 2020) is de Fiat E-Ducato, een elektrische Fiat Ducato, aangekondigd die dit jaar nog op de markt verschijnt. Op Camperforum maakte iemand daar de opmerking: “Ha fijn, mag je overal weer de stad weer in. Alleen wel een paar zonnepanelen op je dak leggen, anders is jouw accu zo leeg.” Klopt, om dat Lithium-accupack in een dag op te laden heb je slechts 50 m2 zonnepaneel nodig. Jammer alleen dat jouw dak te klein is want zelfs een 13 m lange vrachtwagen heeft slechts 29 m2 beschikbaar op zijn dak.
Lowtec werkt!
De Nederlandse omroepvereniging VPRO heeft op zondag 7 februari in de documentaire-serie Tegenlicht onder de kop “De race om de superbatterij” aandacht besteed aan de opslag van elektriciteit.
(Oorspronkelijk opgesteld: 12 februari 2020) Laatstelijk gewijzigd: 09 februari 2021