Meerdere verschillende accu’s koppelen

Op de pagina Lood, AGM, GEL of LiFePO4 staat aangegeven dat als je twee accu’s aan elkaar wilt koppelen die accu’s èn van hetzelfde type moeten zijn (dus allebei loodzuur of AGM of GEL) en bovendien ook van dezelfde capaciteit. Daarenboven is het ook het beste als de beide accu’s eenzelfde fabricage-code hebben; daarmee is verzekerd dat beide accu’s inderdaad eenzelfde interne weerstand hebben, waardoor ze niet elkaar leegtrekken. Nu bestaat er een hulpmiddel om toch twee verschillende accu’s in jouw camper tegelijkertijd te kunnen gebruiken: de iManager van NDS. Ik hou er eigenlijk niet van om reclame te maken voor één bepaald merk, maar deze regelaar is uniek en geen enkel andere fabrikant maakt zo’n apparaatje, vandaar.

De iManager is interessant voor iedereen die 2 serviceaccu’s heeft- of wil. De iManager zorgt er namelijk voor dat accu’s niet meer parallel aan elkaar hoeven te worden gekoppeld. Dit geeft enkele belangrijke voordelen:
1. de Accu’s gaan langer mee;
2. de accu’s gaan niet gelijktijdig defect, waardoor slechts 1 accu hoeft te worden vervangen;
3. de accu’s hoeven niet meer van het zelfde amperage, type (bijvoorbeeld Gel/AGM) of leeftijd te zijn.
Het apparaatje bewaakt continu de spanning van twee tot drie accu’s, waarbij rekening wordt gehouden met de laad- en ontlaadstromen. Het selecteert automatisch de te gebruiken accu. Ook zorgt het systeem dat het laadniveau gelijk blijft zodat de accu’s continu stroom kunnen leveren.
Voor de veiligheid en efficiency wordt de automatische accu uitschakeling geactiveerd onder drie verschillende omstandigheden:
– Als de spanning van één of meerdere accu’s lager is dan de kritieke limiet van 10,5 V.
– Als de spanning van één of meer accu’s lager blijft dan 11 V gedurende meer dan 15 minuten.
– Wanneer de temperatuur bij één of meer accu’s hoger ligt dan de limiet van 70° C.
Hij is tevens voorzien van een speciale startaccu-uitgang. Zodra het systeem bijvoorbeeld een lader of zonnepaneel op de service accu’s herkent die 100% zijn opgeladen, levert iManager 4 ampere stroom naar de motor accu. Daardoor bent je ook na lange stops verzekerd van voldoende stroom.

Meerdere laadmethoden beheren

Het grote voordeel van de iManager is dat je meerdere laadmethoden van jouw accu kunt laten beheren. Zo kun je een solarlaadregelaar, een cyrix en een 230V-laadapparaat op de iManager aansluiten. De enige beperking zit in de maximale stroomsterkte van 100 A, maar die zul je noch met de Cyrix, noch met het 230V-laadapparaat en al zeker niet met de zonnepanelen bereiken. Zie hier het aansluitschema voor een combi van een 230V laadapparaat en een solarlaadregelaar. Een Cyrix zet je eveneens op aansluiting 4 van de iManager. Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Tot slot: je kunt het laden/ontladen van de accu’s geheel automatisch laten doen door de iMamager, maar je kunt, als je dat zou willen, ook alles handmatig regelen via het touchscreen bedieningspaneeltje.
Het apparaatje is in twee varianten te koop bij de grotere kampeerwinkels (Obelink, De Wit) en online; de prijzen bedragen € 189,- of € 239,- afhankelijk van of jouw keuze bedraad of draadloos is voor het bedieningspaneeltje.
En mocht de iManager een keer de weg kwijt zijn (niet doen wat jij verwacht dat die moet doen), dan kun je hem heel eenvoudig resetten door de Resetknop in te drukken. De iManager begint dan te piepen en stelt zichzelf opnieuw in.

laatstelijk bijgewerkt: 19 december 2019