Elektroblok reparatie

Schaudt, producent van apparaten voor de stroomvoorziening in campers en caravan is marktleider in Duitsland en één van de grootste merken in de rest van Europa. Het maakt elektrobloks in wel 50 verschillende typen met een integrale acculader voor Loodzuur en GEL en speciale typen voor AGM-accu’s. De laadstroom vanuit walstroom bedraagt 16A aritmisch maximaal (te vergelijken met 20A nominaal) voor de huishoud-accu en 2A voor de start-accu. Het Elektroblok bevat een scheidingsrelais dat bij werkende dynamo/alternator de start-accu en de huishoud-accu parallel aan elkaar koppelt. De maximale laadstroom van de huishoud-accu wordt in dat geval vaak begrensd tot 30A nominaal. Nu wil het nog wel eens voorkomen dat de huishoud-accu niet meer wordt bijgeladen als de motor draait en dus de dynamo/alternator in werking is. Dit kan twee oorzaken hebben: òf de zekering in de accu-kabel is gesprongen òf het scheidingsrelais is stuk.

Scheidingsrelais vervangen

In de Schaudt EBL zitten een aantal relais: ééntje om de koelkast op 12V te laten werken als de dynamo zijn werk doet, ééntje om de hele 12V-installatie aan/uit te zetten en ons scheidingsrelais. De eerste twee genoemde relais zitten op de printplaat van de EBL gemonteerd en zijn heel lastig te vervangen. Het scheidingsrelais zit op de achterwand gemonteerd met één boutje en de elektrische verbindingen zijn aangebracht met schuifstekkertjes, dus het vervangen van het relais is eigenlijk een fluitje van een cent.

Op de afbeelding hierboven zie je de opengewerkte EBL. Op de printplaat boven zie je tegen de bodem aan twee relais zitten (voor de koelkast en de 12V-installatie). Ons relais zit links onder op de afbeelding en is heel makkelijk te vervangen. Rechts van het relais zie je de laadinrichting van de accu’s die hun werk doen als je 230V tot jouw beschikking hebt. Links de afbeelding van het originele relais zodat je aan de hand van de nummers  (897-1AH-C1 Coil 12VDC 70A 14VDC) een vervangend exemplaar kunt kopen, met een opmerking mijnerzijds dat elk autorelais dat 70 A maximaal kan schakelen voldoet. Het relais kost ongeveer € 20,-
(Met dank aan Gerard te Ronde die zijn scheidingsrelais heeft vervangen toen dat in Portugal stuk ging)

 

Cramer verdeelstations annex acculader

Het bedrijf Cramer (camper accessoires) heeft lange tijd ook een verdeelstation annex acculader/12V stroomvoorziening gemaakt. Die lader/12V voorziening wil op den duur nog wel eens de geest geven en een vervanger is niet direct te verkrijgen. Je zou dan de hele unit moeten gaan vervangen door een ander merk (Schaudt of Calira bijvoorbeeld) en de 12V-installatie moeten ombouwen, omdat die combi-stekkers niet op een ander elektroblok passen. De meest eenvoudige oplossing is dan om de 230V ingang van de Cramer unit af te halen (waardoor de acculader en 12V-voorziening niet meer werkt) en een aparte acculader bij te plaatsen. Die lader zorgt dan voor het opladen van de accu en de Cramer unit blijft netjes jouw 12V-installatie verdelen en afzekeren.

Reparatie-bedrijven in Nederland

Is jouw Schaudt of Calira elektroblok c.q. laadapparaat stuk en je wilt hem laten repareren? Dat kan soms. Hieronder staan drie bedrijven met hun adres en email die dit soort reparaties uitvoeren:
https://www.wvopzeeland.nl/ebl.html
W.v.Opzeeland
Hobbemalaan 70
1816 GE Alkmaar
tel 072-5124909
e-mail: wv@wvopzeeland.nl

http://www.boonstratechniek.nl
Boonstra Techniek
Rak 105
8446NM Heerenveen
tel 06 233 280 13
email: info@boonstratechniek.nl

(Oorspronkelijk opgesteld: 6 mei 2020) Laatstelijk bijgewerkt: 5 april 2023