De laadpaal van e-auto’s als stroomvoorziening

Overal in het land verschijnen laadpalen voor electrische auto’s die daar hun accu kunnen opladen. Daar zouden wij met onze camper ook gebruik van kunnen maken als we de juiste connectie zouden hebben. Nu is dat iets moeilijker in elkaar te zetten dan een verloop van 400 V naar CEE omdat er een paar extra beveiligingen in de laadpaal zijn ingebouwd. Om te beginnen staat er geen stroom op; niet alleen omdat je een pasje nodig hebt om die paal te activeren, maar zolang er geen stekker in gestoken wordt en aan het eind er geen auto aan hangt wordt de laadpaal niet ingeschakeld.

Het werkings-principe van de laadpaal voor Elektrische Voertuigen

Hoe dat komt? De laadpaal heeft 5 aansluitingen voor de vertrouwde krachtstroom (L1, L2, L3, N, en PE of in andere woorden 3 fase-aansluitingen, 1 neutraal en 1 aarde) en bovendien twee stuursignalen (PP en CP, Proximity Pilot oftewel de herkenning van een voertuig en Control Pilot, de controle op de laadtoestand van de accu. Pas wanneer beide stuursignalen voorhanden zijn, schakelt een relais de stroom in. Hoeveel vermogen geleverd wordt wordt door de kabel via het PP-signaal bepaald en de te leveren stroomsterkte kan daarmee variëren tussen 13A en tot boven de 90A (bij snelladen). Deze maximale stroomsterkte is afhankelijk van de kabel diameter en die is, om het voor elke laadpaal in Europa herkenbaar te maken, vertaald in een weerstand in de stekker tussen PP en PE (zie onderstaande tabel). Klik voor een vergroting op de afbeelding.

De betekenis van de Control Pilot (CP) en de Proximity Pilot (PP)

Het laadstation zet op de CP-leiding een 1 kHz blokgolf. Zolang die blokgolf niet op de juiste manier terugkomt op de aarde-draad blijft de laadstroom uitgeschakeld en komt er dus geen energie uit de laadpaal.
Van de 1 kHz blokgolf moet alleen het positieve gedeelte geretourneerd worden. Voor het laadstation is dit tevens een test op de werking van de aarde-kabel.
Wordt er een auto aangesloten (en dus het signaal op de goede wijze teruggestuurd) dan kan het voertuig, al naar energie-behoefte van de accu een signaal afgeven aan het laadstation.
Dat doet jouw auto normaliter via een regelbare weerstand in het CP-PE circuit: 0 Ohm (error), 246 Ohm (snellading), 882 Ohm (normale lading), 2k7 Ohm (einde lading).
De Proximity Pilot (ook wel Plug Present) wordt normaliter bediend door een schakelaar in de laadpaal, die wordt verbroken zodra je er een stekker in stopt. Ter controle wordt dan nog de weerstand tussen de PP-leiding en de aarde-draad gemeten.
Via deze weerstand in de stekker geeft de kabel aan met welke amperage geladen mag worden: 13A, 20A, 32A of 63A. (Zie de tabel hierboven). Wij hebben genoeg aan 13A (voor 20A is onze bekabeling over het algemeen niet toereikend).

Schematisch
In detail.
Davide Andrea https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19090771
Het maken van de verloopkabel

We zullen dus in de stekker een weerstand van 1500 Ohm op moeten nemen om aan te geven dat de paal maximaal 13A mag leveren. Het lastigste is om de laadtoestand van de accu’s van een elektrisch voertuig te simuleren. Nu hoeven we niet echt een ingewikkelde laadcurve na te bootsen, want we willen geen wisselende stroomsterktes uit de laadpaal trekken; onze behoefte is gewoon 230V, 10A en niet meer. Dit kunnen we doen door een weerstand van 880 Ohm en een diode 1N4007 (1N4149 mag ook als je die in jouw doosje hebt liggen) tussen CP en PE op te nemen; daarmee geven we het signaal aan de laadpaal dat de accu gereed is om opgeladen te worden. Nu is 880 Ohm geen standaardwaarde en dus zal die weerstand moeilijk te krijgen zijn. Met de standaardwaarden 820 en 68 Ohm kom je aardig in de goede richting.

Denk er aan dat op de foto een Female type 2 is weergeven, terwijl wij een male type 2 nodig hebben om in de laadpaal te steken. Bij de male zijn L3 en L2 omgewisseld, N en L1 omgewisseld, en CP en PP omgewisseld!! Om de Type 2 stekker uiteen te halen heb je wel een Torx-schroevendraaier nodig

We maken nu de diode en weerstand van 880 Ohm (of, zoals op de tekening de twee van 820 en 68 Ohm in serie geschakeld) tussen CP en PE, en de weerstand van 1k5 Ohm tussen PP en PE. Vervolgens trekken we N, PE en L1 naar onze CEE stekker. Desgewenst kun je tussen CP en PE ook nog een schakelaar zetten: zolang die niet gesloten is komt er geen stroom uit de laadpaal. Als we dat alles nu aan onze camper verbinden en de andere zijde aan de laadpaal kunnen we met een pasje de laadpaal activeren en hebben we stroom!! Overigens is het niet goedkoop: een Type 2 stekker (Mennekes) male kost al gauw € 75,- (of € 57,- bij Ali) en samen met een kabeltje, wat kleine onderdelen (weerstanden en diode) en een extra CEE female stekkertje ben je toch al snel € 65,- tot € 85,- kwijt. Dat is altijd nog goedkoper dan een kant en klare kopen via internet, want daar heb ik de goedkoopste aangeboden zien worden voor € 120,- Aliexpress heeft een minder nette uitvoering: Type 2 naar Shuko voor € 35,- maar die zal ik niet aanbevelen.

Hoe kom ik aan een laadpasje?

Heb je nog geen laadpasje? Die kun je heel eenvoudig aanvragen, onder meer bij Total Vroaming, bij JustPlugIn en nog vele anderen (zie bijvoorbeeld deze site “Laadpassen vergelijken“) . De pasjes zijn meestal gratis maar zodra je het pasje gebruikt ben je een vaste vergoeding kwijt (meestal zo rond de € 0,35 per keer) voor de afhandeling van de factuur en inning van de geleverde elektrische energie. Bij de eerstgenoemde heb je al de keuze uit 110.000 laadpalen in de rest van Europa en alle publieke laadpalen in Nederland.

Mag ik wel aan de laadpaal gaan staan met mijn camper?

Maar mag je als camper daar gaan staan? Meestal worden deze plekken aangeduid met het Verkeersbord E08o uit het RVV (zie hiernaast links) en daar mag je als je geen Elektrisch Voertuig bent, niet parkeren. Nu zijn er slimmerikken die denken dat het gaat helpen als je een “officiële” inlet-plug voor EV-kabels aan jouw camper maakt, waarmee je doet voorkomen dat je een EV bent. Ik kan je verzekeren dat zulks niet gaat helpen. De opsporingsambtenaar zal heel vreemd opkijken als hij naast de Kia e-Niro een Fiat Ducato met camperopbouw ziet staan. Even controleren op de tablet bij de RDW en ja hoor: gewoon een 2,6 TDi diesel. Je krijgt er dan gratis een geel briefje bij met het verzoek even € 90,- aan het CJIB over te maken (norm 2019). Aan de andere kant, er zijn ook genoeg plaatsen waar wel een laadpaal staat zonder deze aanduiding, maar met de aanduiding Oplaadpunt of iets dergelijks. Daar mag je gerust gaan staan én (met een pasje) stroom afnemen. Als voorbeeld: de gemeente Den Haag is bezig om in een groot aantal van haar zogenaamde “Hagenaartjes” (afbeelding rechts) een oplaadpunt te verwerken. Die zou je onbelemmerd mogen gebruiken.

(Oorspronkelijk opgesteld: 20 december 2019) Laatstelijk gewijzigd: 20 januari 2024

6 gedachten over “De laadpaal van e-auto’s als stroomvoorziening”

  1. Hallo, ik ben in Italie aan het wildkamperen en zoek hier zoeen adapter.
    Dank voor je uitleg, waarom niet die adapter van 57 euro naar schuko?
    Ik vind hier , ook in nederland, ook adapters voor ca 90 euro met een sleutel, dan kan deze er niet door vreemde uitgehaald worden.

    Markus

  2. Beste Rogier Schouten,

    Ik heb interesse in de oplaadkabel voor laadpaal naar camper die je over hebt.
    Als je deze tenminste nog hebt.

  3. Het is een parkeerplaats voor een EV om te laden.
    Maar niemand verbiedt mij om met mijn camper op de 1ste vrije plaats naast de EV plaats te gaan staan en dan de laadpaal te gebruiken.
    De parkeerplaats is gereserveerd de laadpaal niet….😁😁.

  4. Geachte lezers.
    Na de verkoop van onze buscamper heb ik nog 2 van deze stekkers beschikbaar.
    Bij interesse hoor ik dat graag, op te halen en te testen in regio noord holland noord

  5. Ik heb bij electrototaalmarkt gevraagd naar de onderdelen maar deze waren niet leverbaar.
    Is er iemand die een mogelijkheid weet om zo’n kabel kant en klasr te kopen?

  6. Bedankt voor het duidelijke verhaal over hoe zelf een laadkabel te maken voor de (diesel)camper.

    Ik maakte en probeerde inmiddels zo’n kabel met succes. En koos daarbij voor de ‘gratis’ laadpas van de ANWB.

    Een type 2 stekker kocht ik bij http://www.elektrototaalmarkt.nl voor E 40,04 incl BTW. Deze bleek zelfs al twee draadbruggen met weerstanden voor laadstroom begrenzing op 16 of 23A te bevatten.

    Ik gebruikte een in het artikel aanbevolen 1500 Ohm weerstand.

    Omdat de camper nog in de stalling staat probeerde ik de kabel, aan een openbare laadpaal, vanuit onze personen auto met een 1400 Watt haarfohn. Het werkte prima.

Geef jouw reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.