Reparatie cassette-toilet

Niveau-indicatie blijft rood (“vol”)

Bij de cassette-toiletten C200, C250 en C260 zit er naast de “pot” een niveau-indicator die rood gaat branden als de cassette vol is. Deze indicator blijft nog wel eens op vol staan nadat de cassette is leeg gegoten. Hoe kan dat?
In de cassette zit een vlotter waarop aan het uiteinde een magneet is bevestigd. De vlotter gaat met het niveau in de tank mee omhoog en komt uiteindelijk zo hoog dat hij een contact (een reed-relais) buiten de cassette dicht trekt, waarna een ledje rood gaat branden. Soms zit er papier, kalk of ander vuil rond het scharnierpunt van de vlotter en blijft deze hangen, ondanks dat hij leeg gegoten is. Dan blijft dus het ledje rood branden. Je zou met goed spoelen kunnen proberen om dat vuil weg te spoelen; is kalk de oorzaak dan kun je dat met citroenzuur proberen op te lossen (gebruik géén azijn, dat tast het afdichtingsrubber aan!). Mocht dat allemaal niet lukken dan kun je er alleen maar bij als je de lipseal er af haalt (zie verderop op deze pagina) en vervolgens hetzij met een slang proberen het vuil weg te spuiten hetzij met de hand naar de vlotter zoekt (een minder fris karweitje) en die zo vrij maken. Als je de uitgietpijp het dichtstbij jouw lichaam hebt dan zit de vlotter links van de opening. Zie afbeelding hierboven en de opengewerkte tekening helemaal onderaan de pagina.

Magneetklep (inlaatventiel) blijft hangen na ontkalking watertank

Het komt nog wel eens voor dat de magneetklep (inlaatventiel) open blijft staan nadat je de watertank en de leidingen hebt ontkalkt. Daardoor blijft de spoeling van het toilet open en vult jouw cassette zich langzaam met water; heel vervelend. Het meest waarschijnlijke is dat er resten niet opgeloste kalk zijn losgekomen en nu tussen het ventiel van de magneetklep zitten. Je kunt natuurlijk de hele magneetklep gaan uitbouwen (zie hieronder) maar probeer eerst even het volgende:

  1. zet de pomp uit en open een kraan waardoor de druk van de leiding af gaat;
  2. neem een dun slangetje en schuif dat op de spoel uitlaat in de toiletpot; het beste kun je hiervoor het kapje van het busje perslucht van de Action nemen, dat kun je er zo aftrekken en later weer opzetten. (zie afbeelding)
  3. neem ontkalker (citroenzuur) en los dat op in een beker water;
  4. giet dat met behukp van een trechter in het slangetje van de spoel-uitlaat;
  5. een halve dag laten staan en dan de pomp weer aansluiten en spoelen.

    Vaak zijn de kalkresten nu opgelost en kun je het toilet weer normaal spoelen.

(Met dank aan W. van Hezel die deze oplossing aandroeg op de Faceboek groep Campertechniek)

Vervanging van onderdelen

Je kunt van jouw thetford tank de volgende onderdelen vervangen/repararen:

Zekering vervangen

De zekering kan alleen vervangen worden bij die casettetoiletten die zelf een waterpomp en een waterreservoir hebben. Bij die toiletten zit het pompje in de spoelwatertank. Als eerste is het zinvol om te kijken of de zekering nog in orde is. Die kun je vinden in het compartiment van de cassette aan de bovenkant van het toilet. Daar zit een mechanisme wat een klein dopje heeft voor een glaszekering bij de heel oude toiletten en een steekzekering bij de nieuwere.
En nr 62 is een glaszekering die je eruit kunt draaien d.m.v zwart dopje los draaien.
Let wel het geval hangt met de zekering naar onder. Met een spiegel achter de schakelaar kijken.
De zekering gaat kapot als de pomp te zwaar loopt en die moet dan ook vervangen worden. Toiletpapierhouder rechts van de bril eruit halen en dan het bakje. Nu zie je de pomp met een houder erom en hierin zit 1 schroefje. Haal de pomp eruit en probeer onder de waaier met een klein schroevendraaier te draaien deze moet heel soepel draaien zo niet dan vervangen.

Lip-seal vervangen

De vervanging van de afsluitring (door Thetford Lip-Seal genoemd) komt het meeste voor. Deze vervang je in de regel elke 2 tot 3 jaar, omdat dan het synthetisch rubber in zoverre is verouderd dat een goede afdichting niet meer is verzekerd. Hoe deze moet vervangen is afhankelijk van het type tank.
Bij de C-400 en de C250/C260 cassettes draai je het hele bovenste (ronde) gedeelte van de tank los (het handigste door de platte schuif voor de helft uit de geleiders te trekken – zie linker foto hieronder – en dan tegen de klok in draaien), keer je hem om, verwijder alle onderdelen (vlotter, ontluchtingsventiel en afsluitklep met draaimechanisme) en dan pas kun je bij de lip seal en kun je hem vervangen.

Bij de C200 en de C2/C3/C4 cassettes is de vervanging heel eenvoudig. Schuif de afsluitschuif eruit en wip de dekseltjes van de lipjes eraf (zie afbeelding; even met een kleine schroevendraaier onder de rand een beetje kracht uitoefenen en het dekseltje springt omhoog). Nu zijn in totaal acht schroefjes zichtbaar (3 in elke lipje en 2 op de grote rand zelf). Deze draai je los en dan kun je de grote ring los halen, de lip seal vervangen (niet vergeten in te smeren met zuurvrije vaseline!) en je schroeft de cassettetank weer dicht.

Heb je voor de eerste keer een lekkende lip-seal gehad, dan denk ik dat je ook last zult hebben van de vorming van urinesteen aan de onderzijde van jouw toilet, daar waar die op het afsluitrubber, de lip-seal drukt. Urinesteen is gekristalliseerd urinezuur en zeer hard en zeer moeilijk te verwijderen. Heb je dit dan zul je voorzichtig te werk moeten gaan met spatel, plamuurmes en schuursponsje (die bekende groen/gele pannensponjes) om het urinesteen te verwijderen. Is dat eenmaal gebeurd, dan onderhoud je die uitlaat door telkens als je de cassette leeg maakt ook even met een doekje over de onderkant van de toiletopening te vegen. Zo voorkom je de verdere vorming van urinesteen.

NKC-video: Het lekkende toilet

En wil je overgaan tot een hele grondige renovatie: Thetford heeft een zogenaamde Fresh-Up set in zijn collectie. Voor ongeveer € 100,00 heb je een nieuwe tank, nieuwe toiletbril en -deksel.

Vervanging magneetklep (waterinlaatventiel)

Heb je een centrale waterdrukpomp, dan zit er in jouw toilet een waterinlaatventiel die elektrisch wordt bediend met een drukknopje op jouw toilet (het bekende blauwe knopje). Die klep wil nog wel eens vast gaan zitten. Het is wel een lastig karweitje, want je moet via de buitenkant de hele draaibare toiletpot demonteren. Het inlaatventiel zit weggewerkt in de binnenkant van de toiletpot. Je moet achtereenvolgens de volgende handelingen verrichten:

  1. Haal de cassette uit de toiletruimte;

  2. Draai de vier schroeven los en neem de plastic delen af die daardoor vastzaten.

  3. Draai nu de vier schroeven schroeven los en haal ook hier de plastic beugeltjes uit die daarmee vast zaten.

Je kunt nu van binnenuit de toiletpot oplichten en voorzichtig kantelen. Daarbij zie je de waterleiding lopen.

  1. Haal de waterleiding voorzichtig naar buiten en je ziet dan het waterinlaatventiel.

  2. trek de elektrische kabelschoentjes van de lipjes af;
  3. Verwarm de waterslang met een föhn om die makkelijker van het inlaatventiel af te krijgen.
  4. draai de plastic moer met een waterpomp los.
  5. Je kunt nu het waterinlaatventiel afnemen en de nieuwe plaatsen.
  6. Monteer het geheel weer in omgekeerde volgorde.
Reparatie van de bedieningshendel klepsluiting

Binnen in de camper zit aan de voet van het toilet een zwarte hendel, waarmee de klep in het cassettetoilet kunt openen en sluiten. Het kan zijn dat die op een gegeven moment niet meer werkt en kennelijk losgeschoten is want hij beweegt ineens heel makkelijk. Het meest voorkomende euvel is dan dat een borgveertje op het stangetje dat de knop op de cassette draait is losgeschoten en het stangetje uit het mechaniek is gegaan.
Om daar bij te kunnen haal je de cassette aan de buitenkant eruit (net zoals je zou doen als je hem leeg maakt). Nu zie je naast de opening van het toilet een klein stangetje zitten (zie foto). Daarop hoort een borgveertje. Dit is er waarschijnlijk af en dus zul je een nieuwe moeten halen bij de ijzerwarenwinkel, het stangetje weer op zijn plaats zetten en het borgveertje er weer op duwen. Klaar is kees. Mocht er geen ijzerwinkel in de buurt zijn of kun je het onderdeel niet krijgen: een ijzerdraadje er om heen wikkelen (boven over en onder door; een soort mastworp) en jij blijft wel even zitten. Mocht je ook dat niet hebben dan kan een tyrap (kabelbindertje) of zelfs een vele malen er omheen geslagen elastiekje ook nog wel eens helpen.

Klepsluiting Thetford C260 blijft hangen en zit vast

Soms komt het voor dat de klepsluiting bij de Thetford C260 blijft hangen en dat de hendel dan niet meer terug wil. Je kunt dan het toilet niet meer gebruiken en dat is heel vervelend. De oorzaak is een verschoven tandwiel-ring; hoe die kan verschuiven is mij een raadsel, maar geloof me het komt voor.

Op de foto hierboven zie je dat het tandrad halverwege staat maar hij had aan het eind moeten staan! Nu blokkeert hij de klep en gaat die niet meer open. De oplossing: de parkerschroef van het halvemaan-tandwieltje los draaien (hoeft er niet helemaal af, maar zover dat je de ring terug kunt draaien), dan de hendel bij de WC op toe (dicht) zetten, de ring terugdraaien, het tandwieltje weer goed zetten en vastzetten. Klaar!

(Met dank aan Joost Hintjens van Camperfriends die welwillend zijn foto beschikbaar stelde)

Storingen aan Thetford C402 casettetoilet

Het Thetford cassettetoilet van het type C402 heeft veel snufjes aan boord die door een printplaatje worden gestuurd. Heel veel storingen komen door dat printplaatje of door het feit dat de kabelschoentjes van de pomp in het waterreservoir hangen! Frank Sprengers heeft de ultieme oplossing gevonden: de hele elektronica eruit, een drukknopje voor de bediening van de pomp er in samen met een zekering van 3A en klaar is kees!

Storing Toiletpomp Thetford C200 CWE

Heb je dit toilet dan zit daar een eigen toiletpomp in. Als je op de knop drukt en je hoort de pomp wel aanslaan meer er komt geen water dan kan het zijn dat jouw pomp vastzit door kalk of zoiets. Er zit niets anders op dan de pomp uit te bouwen en dat doe je zo:

Hier het bedieningspaneel van de pomp, deze wrik je los met een kleine schroevendraaier
Nu de plastic beschermkap die met 4 schroeven vastzit verwijderen.
Hier is de pomp uitgenomen
Nu kun je het draaiende deel van de pomp met een stopnaald weer op gang brengen door het rode wieltje te draaien. Daarna even in water met citroenzuur leggen om de kalkresten op te lossen en het geheel weer monteren.

(Afbeeldingen van groepslid Rilson van Camperforum)

Het Thetford C2/3/4 cassette-toilet spoelt niet meer door

Heb jij nog een wat oudere camper waar een Thetford C2,3 of 4 type cassettetoilet in zit, dan is daarbij de meest voorkomende storing dat het toilet niet meer doorspoelt. Dit kan meerdere oorzaken hebben en het probleem is ook dat er verschillende versie’s van dit type toilet zijn: met en zonder eigen pomp. Maar laten we beginnen met de zekering. Bij de schakelaar van de pomp zit een zekering van 10A; deze zekering kun je controleren door de cassette uit te namen en je hoofd even in de cassetteruimte te steken. Links zie je dan de pompschakelaar en de zekering. Neem die even uit en meet hem door (of vervang hem blindelings, dat dingetje kost je de kop echt niet.

Was dit niet de oorzaak dan wordt het iets lastiger. Bij die systemen die het spoelwater uit de drinkwaertank halen via de pomp van het drinkwatersysteem is de opbouw als volgt:
Er zijn twee schakelaars aanwezig: ééntje om de pomp te bedienen en ééntje om de magneetklep open te trekken. Die laatste dient er voor om, als je de cassette hebt uitgenomen en iemand anders neemt water in de camper (waardoor de pomp gaat lopen), er water in de cassette-ruimte stroomt. Een dichte magneetklep in de waterleiding bij het toilet voorkomt dat. Wanneer één van deze twee schakelaar niet werken, krijg je geen spoelwater. Werkt de eerste schakelaar die de pomp in werking moet stellen niet, dan hoor je geen pomp aanslaan, werkt de twee schakelaar niet, dan hoor je wel de pomp maar kan het water niet in het toilet komen door een nog dichte magneetklep. De pomp-schakelaar zit vooraan in het toilet, de schakelaar voor de magneetklep in de cassetteruimte en is een gewone micro-switch.

Werken de beide schakelaars, dan kan de magneetklep of het relais dat de magneetklep aantrekt defect zijn. Open daartoe het toilet aan de zijde van de toiletrol-houder: je kunt die eenvoudig omhoogtrekken. In de ruimte daaronder zie je een groen blokje (de magneetklepsluiting) en de contacten daar naar toe. Tevens zie je een schakel-relais. Controleer of het relais een spanning krijgt; zo ja, en je hoort het relais niet omklappen, dan wordt het tijd het relais te vervangen. Het is een gewoon relais uit de autotechniek en bij de automaterialenhandel te verkrijgen. Is het relais niet stuk, dan blijft alleen nog over een niet werkende magneetklep. Vaak blijft die hangendoor een stukje kalk; haal de magneetklep los, en zet hem in bakje met water waarin je citroenzuur hebt opgelost. Zorg er wel voor dat het water niet tot bij de elektrische aansluitingen komt. Na een uurtje haal je hem er uit en maak je hem schoon. Reinig tevens de contactpunten en zet hem dan weer terug. Als de klep dan nog niet werkt, terwijl er wel stroom aangeboden wordt, dan wordt het tijd de klep te vervangen.

Heeft jouw cassettetoilet wel een eigen pomp, dan kun je op deze video zien hoe je die kunt vervangen:

.Help, ik ruik mijn toilet

Veel camperaars klagen over een rioollucht als ze rijden. Ze denken dat die stank uit het toilet komt, maar dit is zelden het geval. In 9 van de 10 gevallen is het de afvaltank die je ruikt. Door het rijden ontstaat er onderdruk in de camper, waardoor de rioolgassen vanuit de afvaltank naar binnen kunnen. Nu zit er wel altijd een sifon/stankafsluiter bij elke afvoer (wastafel en aanrecht een grote en bij douche een heel kleine), maar die “drogen” soms uit als ze niet al te vaak gebruik worden en dan werkt de stankafsluiting niet meer.

Om je een idee te geven: op de foto staat een grote sifon/stankafsluiter voor aanrechtbak en wastafel en een kleintje voor de douche-bak. Bij die laatste heb je meestal geen ruimte om een grotere te plaatsen, omdat de afvaltank daar vaak al recht onder hangt.

Hieronder de schematische werking van de sifon:

Door nu een kopje water in de de aanrechtbak en de wastafel te gieten, zorg je er voor dat deze sifons ook als stankafsluiter dienst doen. Bij de sifon van de douche werkt dat meestal maar heel even; door het kleine formaat en door het rijden en schudden loopt dat water weer in de afvaltank. Hier help alleen het afsluiten door middel van de rubberen stop.

Mocht blijken dat het toch jouw toilet is wat je ruikt, dan kun je dit verhelpen door of een SOG aan te leggen (zie hierboven) of van het toilet het zwarte afsluitdeksel van het reservoir goed te sluiten en daarop een kopje water te gieten. Het water zal dan ook als stankafsluiter dienen.

Opengewerkte tekening van de cassette
Nog een instructiefilmpje

Wat je in deze video nog mist is:

Het vervangen van de zgn Blade opener (de gele knop om het blad te openen)

Soms lekt jouw gele knop van de C200 series cassette’s. Deze is los te verkrijgen bij onder andere Jasicamp, maar is wel een beetje lastig te (de)monteren. Hoe doe je dat?
1. Verwijder de lipseal zoals hierboven bij “lipseal vervangen” is beschreven.
2. Met de hand ga je nu door het gat op zoek naar het onderste deel van de draaiknop. Die zit met een element vast aan de draaischijf die de afdichtingsplaat kan openen en sluiten. Dit element heeft twee lipjes die om de plaat klemmen:

3. Als je deze naar buiten buigt kun je het witte element uitnemen.

Je ziet hier het witte element naast de draaischijf liggen met de geleidingsstrook erop voor de afdichtingsplaat en achteraan de geleidingsstrook om deze draaischijf op zijn plaats te houden.

4. Je moet nu nog de gele knop losmaken van de draaischijf. Dat doe je door de twee gele lipjes naar elkaar toe te knijpen en de gele knop uit de cassette te trekken. Doe je het goed dan heb je in de ene hand de gele knop en in de andere de draaischijf.

5. Op deze opengewerkte foto zie de geleidingsrail waar de draaischijf bij montage weer in dient te rusten. Je ziet bij de rode cirkel (niet er in) de draaischijf die de afdichtingsklep bedient.

(Oorspronkelijk opgesteld 14 juli 2018) laatste wijziging: 08 juni 2020