Schonere diesels kunnen, maar ……

In Duitsland mogen steden maatregelen nemen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en zij nemen meer en meer het besluit om oude diesels uit de stad te weren. In Frankrijk overweegt de Prefect van het Département Drôme om op dagen dat de luchtkwaliteit te wensen over laat de milieuzone ZPA ( Zone de protection de l’air) in werking te stellen waarbij auto’s vanaf een bepaalde categorie crit’air (0 voor elektrisch en waterstof tot 6 voor oude diesels) de Autoroute du Soleil niet meer op mogen. Arnhem heeft ook, na Rotterdam en Utrecht, besloten om de binnenstad gesloten te verklaren voor oudere personenauto’s (en dan vooral diesels) . Rijverbod, stikstof, sjoemelsoftware, milieuzone en Euro 6: de dieselrijder krijgt het nodige over zich heen op dit moment.

Milieuzone’s op basis van het bouwjaar

In Nederland en Frankrijk telt voor de milieuzones puur het bouwjaar van het voertuig. Al hang je er voor tienduizend euro’s aan katalysators en filters op en is hij bewezen even schoon of schoner dan een Euro 6. Jammer dan, weggegooid geld. Is de auto van een zeker bouwjaar, dan staat daar een Euro-norm voor en mag je wel of niet de zone in. Natuurlijk, er is wat voor te zeggen want het moet ook te handhaven zijn en we willen het graag een beetje overzichtelijk houden.

Maar een kleine kanttekening is hier wel op zijn plaats. Rotterdam bijvoorbeeld heeft de mogelijkheid geschapen om een ontheffing te verkrijgen als jouw camper/auto schoner is dan op grond van de eerste toelating (DET) mocht worden verwacht. Dit zogenaamde Right to challenge is het recht om aan te tonen dat een personen- of een bestelauto voor ontheffing in aanmerking komt omdat deze aantoonbaar even schoon danwel schoner is dan op basis van de DET mag worden verwacht in termen van NOx- en elementair koolstofuitstoot, en die even schoon danwel schoner is dan de voertuigen die zich op basis van de DET volgens de bebording van de Milieuzone mogen begeven in de Milieuzone.

Bezitters van een oudere diesel hebben bijna geen kans om hun voertuig een beetje op te schalen zodat ze aan de normen voor de Milieuzones in de steden voldoen. Maar dat zulks wel degelijk kan wijst een recente test van de Duitse ADAC uit.

De test van de ADAC

De ADAC onderzocht de werking van vier SCR-systemen. SCR staat voor Selective Catalitic Reduction. Daarvoor werden vier verschillende Euro 5 voertuigen gebruikt. Daarbij ook de, als basis voor campers het meest gebruikte, Fiat Ducato. Het resultaat toont een duidelijk lagere uitstoot. De vier voertuigen waren een Opel Astra, Mercedes B, VW T5 en Fiat Ducato. Alle vier werden getest met een ander SCR-systeem. Algemeen resultaat was dat de uitstoot met een dergelijk systeem aanzienlijk omlaag ging.

Hier de uitstoot van stikstof(oxiden) zonder SCR:

en nu de reductie die werd behaald met de verschillende SCR-systemen. Eerst die met koude motor:

en nu met warme motor (motor op bedrijfstemperatuur):

Onze diesel kan dus in het stadsverkeer bijna 70% schoner en op de buitenweg ruim 80% schoner. Een Euro 5 diesel voldoet dan ruimschoots aan de Euro 6 norm.

Hoe werkt het op papier?

Er wordt een extra katalysator in de uitlaat aangebracht waarin aanvullend een vloeistof AdBleu wordt ingespoten die voor een verdere afbraak en afvang van de schadelijke stoffen zorgt. Het kost ook wat meer elektrische energie omdat dat gedeelte indien nodig moet kunnen worden verwarmd. In katalysatoren bij personen-auto’s wordt op dit punt extra brandstof ingespoten en verbrand om afbraak en afvang mogelijk te maken.

De hoeveelheid AdBlue die wordt gebruikt is 4 liter per 1000 km.

In het Duitse internetblad “Autozeitung.de” is een artikel verschenen over de mogelijke ombouw van diesels naar de nieuwe Euronorm 6. Ik wil jullie dit artikel zeker aanraden. Voor diegenen die het Duits niet goed machtig zijn, Google Translate is jouw beste vriend.

Heeft een Euro 6 ombouw ook nadelen?

Kortom, ondanks dat de branche zelf altijd heeft geroepen dat het niet kan en dat het te duur zou zijn, ombouwen is dus wel degelijk mogelijk.
Afhankelijk van welke motor er in de Ducato ligt weegt het systeem tussen de 25 en 45 kilo. En het is nodig om over te stappen op Adblue. Verbruik volgens opgave vier liter per 1000 kilometer. Technisch kan het. Maar er is momenteel geen enkele zekerheid of de regelgeving hierin meegaat. Er bestaan geen eisen voor dit soort systemen. Langzaam begint de Duitse politiek en auto-industrie belangstelling te krijgen voor dit verhaal. Een lichtpuntje, misschien ook voor de geplaagde Nederlandse camperbezitter?

(Oorspronkelijk opgesteld: 18 november 2018) Laatstelijk gewijzigd: 30 juni 2024