De Camper van het gas af!

Er komt een einde aan de beschikbaarheid van aardgas en dus wil onze Regering (samen met de andere EU-staten) ons allemaal van het gas af hebben. Uiterlijk 2050 zouden alle huishoudens in hun woning geen gas meer mogen gebruiken en een flinke stap moeten we in 2030 al hebben gezet.
De eerste fabriekscamper waarop dat ook van toepassing is, is zojuist van de lopende band af gekomen: de RollerTeam Zefiro Plus. In het Research and Development Centre van Trigano, houdster van de merknaam RollerTeam, ontwikkelden ze de total energy control technologie met in het verlengde daarvan een camper zonder gasflessen. Maar dan wél een camper waarmee je onafhankelijk onderweg kunt zijn en dus niet om de haverklap aan de stroompaal hoeft te staan.

Uitgangspunten van de gasloze camper:

  1. De camperaar moet zich vrij kunnen bewegen en niet afhankelijk zijn van een vaste electriciteitsvoorziening;
  2. De gebruikte energiebron moet nagenoeg onuitputtelijk zijn en vrij toegankelijk.
  3. Er wordt geen gas in de camper gebruikt en alleen reeds bekende en alom toegepaste energiesystemen mogen worden toegepast.

RollerTeam heeft zijn Paradepaardje, het type Zefiro van het gas af gehaald in twee modellen: de Zefiro 265 TL en 284 TL. De eerste heeft achterin een queensbed, de tweede is uitgerust met enkele bedden. Beide campers zijn 7,45 meter lang.

Hoe werkt het?

Sinds kort is er een nieuw apparaat op de markt: de Thermo-elektrische generator, werkend op benzine/diesel, dat jouw accu oplaadt zodra de spanning onder een vooraf in te stellen waarde daalt. Het apparaat doet hetzelfde als een brandstofcel, maar dan werkend op gewone brandstof. Het is een Thermo-Elektrische generator die werkt op het natuurkundige verschijnsel van omzetting van temperatuurgradiënt in elektrische stroom. Eigenlijk is het een hele grote thermokoppel: daar wordt temperatuurverschil omgezet in een stroompje, het zogenaamde Peltier-Seebeck-effect, iets wat dit apparaat in het groot doet. Deze technologie wordt nog steeds gebruikt om ruimtesondes van stroom te voorzien. De generator bestaat uit een dieselverwarming en een koeleenheid met tussencellen die energie produceren door het temperatuurverschil tussen de twee delen te benutten. Een regeleenheid beheert het proces autonoom, optimaliseert het opladen van de batterij en kan worden geïntegreerd met andere energiebronnen. Het beheer van het elektrische systeem is volledig automatisch en activeert de generator alleen wanneer de batterijen energie nodig hebben, waardoor het brandstofverbruik kan worden verminderd. Het geluidsniveau van dit aggregaat is erg laag: op 7 meter afstand lager dan 32 dB. Anderzijds is ook de opbrengst aan elektrische energie per liter brandstof erg laag: zo’n 200 Wh voor een liter brandstof en dus is de prijs van jouw stroom ongeveer € 8,- voor 1 kWh. De Zeus150 kost zelf € 3995,-. (uit mijn pagina: “Elektrische energie in Balans” van 12 september 2019)

RollerTeam heeft er voor gekozen om deze Thermo-elektrische generator te ondersteunen met zonnepanelen; in feite is het andersom. De Zeus gaat eerst werken wanneer de accuspanning onder een vooraf ingestelde grenswaarde komt en voorkomt daarmee dat jouw accu leeg raakt. Het enige nadeel: je mag dan niet meer stroom verbruiken dan dat Zeus opwekt (zo’n 150 Watt per uur). Voordeel is wel dat Zeus ook ‘s avonds en ‘s nachts werkt als de zon al onder is en jouw zonnepanelen dus niets meer toevoegen

Stille generator

In tegenstelling tot aggregaten en andere generatoren is deze Zeus bijna net zo stil als een brandstofcel of een absorptiekoelkast. Het enige dat je zou kunnen horen is het vlammetje in de diesel-heater. Het geluidsniveau van 32 dB(A) is net zo hoog als dat van een PC-ventilator of gefluister tussen twee mensen. En ondanks dat de Zeus zo stil is, hebben ze hem onder aan de camper gehangen, zodat je hem binnen al helemaal niet meer hoort! (foto van Campingtrend waarvan ook delen van het artikel zijn gebruikt)

En wat heeft de Zefiro nog meer aan boord?

Vooreerst haalt de Zefiro zijn elektrische energie uit een (kleine) 95 Ah AGM-accu. Deze wordt zo veel als mogelijk op peil gehouden door een 120Wp zonnepaneel.
Andere componenten van de totale energiecontroletechnologie zijn de 152-liter Thetford Slim Tower-compressorkoelkast met 12/230 V-voeding, de Truma Combi D4-kachel en de Webasto X100 glaskeramische kookplaat aangedreven door diesel.

De 152-liter Thetford Slim Tower- compressorkoelkast zorgt voor uitstekende prestaties, zelfs bij zeer hoge buitentemperaturen; Een van de speciale kenmerken van dit model, dat goed gepartitioneerde regeling gebruikt, zijn de stille werking en efficiëntie, gemarkeerd door een zeer laag verbruik.
De Webasto X100 keramische kookplaat heeft hoge veiligheidskenmerken, omdat hij geen gas vereist, geen open vuur produceert en geen zuurstof verbrandt. De praktische voordelen van dit apparaat zijn de volgende: een indicatielampje blijft branden zolang de bovenkant warm is en onbedoelde brandwonden worden voorkomen. Geen probleem bij stoppen op grote hoogte met een speciale knop die het verbrandingsmengsel optimaliseert.

Prijskaartje

Het hele pakket wordt door RollerTeam ingebouwd en levert een meerprijs op van € 6300,- Mocht je er één willen: de eerste campers worden in maart 2020 uitgeleverd.

De concurrent kan niet achterblijven: Hymer

En natuurlijk kan de concurrent niet achter blijven. Het Duitse concern Hymer kijkt echter nog een tiental jaren verder vooruit en heeft de blik gezet op 2030. In dat jaar wil ze een volledig elektrische Hymer op de markt brengen die ook nog eens zelf rijdt! Al in 2016 kreeg Hymer in Canada toestemming om een zelfrijdende camper te testen dus tegen 2030 hebben ze al bijna 15 jaar ervaring. En heb je hem besteld? Dan hoef je hem niet op te halen, de Hymer rijdt zelfstandig naar de nieuwe eigenaar toe. En jij gaat lekker relaxed op vakantie!

De nieuwe Hymer Galileo

laatstelijk bijgewerkt 15 november 2019.