De veiligheid op de weg wordt door de overheden in Europa hoe langer hoe serieuzer genomen. Één van de onderdelen daarbij is het gewicht van de voertuigen. Kwam je vroeger zelden een inspectie aan de weg tegen die voor campers en caravans een weegbrug in bedrijf hadden (ja voor vrachtwagens had je die wel eens), het lijkt dit jaar wel schering en inslag te zijn. Een camperaar meldde een maand geleden dat hij op weg van Kroatië naar Nederland driemaal is gewogen: eerste keer na de grensovergang Kroatië/Slovenië, de tweede keer net over de grens in Oostenrijk en tenslotte de derde keer ook weer net over de grens in Duitsland. En omdat de boete’s niet misselijk zijn in sommige landen (zie “Overbelading: hoe zit dat?“) zijn hoe langer hoe meer camperaars op het gewicht van hun voertuig gaan letten.
Hoeveel weegt jouw camper?
De beste methode om er achter te komen hoeveel jouw camper volledig beladen en vertrekklaar weegt, is om die nèt voor vertrek op de weegbrug te zetten. Heb je dat een paar keer gedaan dan weet je uit ervaring hoeveel je mee kunt nemen en waar jouw grenzen liggen.
Sta je voor de eerste keer op de weegbrug en kom je er tot jouw grote schrik achter dat je ineens 240 kg te zwaar bent (met € 150,- boete in Zwitserland tot gevolg, maar wat erger is: uitladen!), dan wordt het moeilijker om te bepalen wat je achter laat, niet meer mee wilt nemen. Dan is het handig om te weten waar al dat gewicht vandaan komt. Voor die mensen heb ik alles in mijn camper gewogen en hieronder in een lijstje verzameld. Natuurlijk heb ik niet elk mes en elke vork, elk doosje etc. gewogen. Wij hebben in onze camper standaard-bestek voor 4 personen zitten; ook de borden, pannen en potten zijn op dat aantal afgestemd en tot de vaste keukeninrichting in onze camper behoort ook een kruidenrekje vol kruiden en een fles olijfolie. Dit alles valt bij mij onder de 8 kilo zware keukeninrichting. Verder zijn er een heleboel kleine dingen, netjes in doosjes, zoals plakband, pennen, batterijen, usb-laders, navigatie, kussens, bij het toilet het toiletpapier, de wasbox en waston etc. Hoeveel al die kleine onderdelen precies in detail wegen is mij onbekend; samen was het 5 kg, gerangschikt onder diversen. Doe er jouw voordeel mee!
Als voorbeeld dus mijn camper, een Autoroller 225p
Mijn camper weegt dus rijklaar zonder bestuurder 2851 kg. Maar dan hebben we nog geen enkele gebruiksinrichting (bed- en linnengoed, keukeninrichting, TV en satellietontvanger e.d.)
In totaal weegt mijn camper, bijna geheel geladen, dus 3120 kg
Deze 3120 kg vormt voor ons derhalve het startpunt en we mogen, omdat ons MTM “slechts” 3400 kg bedraagt, dan nog 280 kg meenemen. Dit gaat op aan:
– 2 elektrische fietsen met accu’s : 56 kg
– onszelf: 170 kg
– water: maximaal 120 kg
Daarmee zouden we het MTM met 66 kg (2%) overschrijden, maar blijven we nog wel onder de 3500 kg, een massa waarop in eerste instantie wordt gelet. Met wat minder water mee is dat heel eenvoudig te verhelpen.
En misschien vraag je je af waarom we zoveel boeken meenemen; het antwoord is heel simpel: vrouwlief leest het liefst gewoon uit knisperend papier. Nu mag ze 10 kg boeken meenemen, en nemen we ook nog onze verzameling 2000 e-boeken mee die op een sd-kaartje nog geen gram wegen.
En wat als we die 3400 kg een klein beetje overschrijden?
Dat zwaarder zijn kan alleen maar als we teveel water meenemen aan het begin van de reis en we gewogen worden onmiddellijk nadat we de dieseltank hebben volgegooid met 70 kg aan diesel; gaandeweg wordt de voorraad koffie, pindakaas e.d. natuurlijk minder en water is makkelijk te lossen en achter te laten. Voor de Autoroller 225p geldt op kenteken een Technische Maximale Massa van eveneens 3400 kg. Bij een weeg-inspectie waarbij we zwaarder zijn dan die 3400 kg zou het daarom kunnen voorkomen dat we aangezegd worden om lading te verminderen. Mocht een onverlaat opsporingsambtenaar al de papieren nakijken en controleren en dan bij daadwerkelijke en feitelijke weeg-controle ontdekken dat ik de 3400 kg Toelaatbare Maximum Massa overschrijdt, kan ik altijd terug naar mijn 3400 kg door overtollig drinkwater weg te laten lopen; omdat ik meer dan 100 liter bij me heb, kan ik dus 100 kg lichter worden!. Bij een indicatieve weegcontrole waarbij je over een weegmat moet rijden die normaal afgesteld staat op 3500 kg zal ik gewoon door mogen rijden met mijn 3400 kg! Nu moet ik er wel bij zeggen dat we op onze heenreis naar het land van bestemming nooit veel water meenemen; de genoemde 105 liter in mijn staatje is wel het maximum. Alleen als we een paar dagen echt in het wild gaan staan, nemen we wat meer water mee, maar onze beide watertanks (tesamen 160 liter) geheel gevuld komt eigenlijk nooit voor.
Tot slot: veel landen kennen een tolerantie, oplopend van (helaas) 0 (voor Engeland, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland), naar 5% (Spanje, Italië en Duitsland); in dat laatste geval betekent dat voor onze camper dat we op de weegbrug zonder gevolgen al 3575 kg mogen wegen.
Daarom maak ik mij geen zorgen dat onze camper overbeladen zal zijn!
(Oorspronkelijk opgesteld: 3 mei 2019) Laatstelijk gewijzigd: 10 juli 2020
1) Omdat wij alleen maar met zijn tweeën in de camper rijden heb ik het frame voor de gordels bij de zitbank verwijderd. Dit frame woog 41 kg! Er was nog wel de vraag of dit mocht. Juridisch zit het zo: Artikel 5.2.0 Regeling Voertuigen:
Een personenauto moet voldoen aan de in deze afdeling opgenomen eisen en wordt beoordeeld volgens de bijbehorende wijze van keuren, waarbij in voorkomend geval bijlage VIII van toepassing is.
Artikel 5.2.47, lid 1 : Personenauto’s die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen. Wijze van Keuren: visuele controle. (..) In geval van een kampeerwagen is de controle beperkt tot de voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen voor zover deze zijn voorzien van gordels.
Met andere woorden: Een camper behoeft maar 2 (of 3 als er voorin 3 zitplaatsen zijn) gordels te hebben voor de voorste zitplaatsen. Wil je de overige naar voren of achteren gerichte zitplaatsen ook gebruiken tijdens de rit, dan moeten die voorzien zijn van gordels. Zo niet, dan mogen van die zitplaatsen de gordels worden verwijderd.
2) Ik zou hier ook nog kunnen besparen door nog een aluminium-fless aan te schaffen (in plaats van één, die ik heb), waarmee 5 kg gewicht kan worden bespaard
3) Oorspronkelijk lag er een Bosch L0513 90 Ah in (24 kg); ik heb deze vervangen door een Victron GEL 110 Ah (33 kg).
4) Dit lijkt heel weinig, maar heel veel dingen behoren bij ons tot de vaste inrichting van de camper en zitten er dus standaard in zoals onze toilettassen met inhoud (onder keuken en bad), regenjassen, paraplu’s (onder diversen) enz. Onze mee te nemen kleding is eigenlijk alleen boven-, onder- en zwemkleding, vandaar dat lage gewicht. En neen, mijn kostuums als ook de coctaildresses van mijn eega blijven thuis.
5) Zelf schrok ik daar ook van, want wat hebben we nu bij ons? Wel, hier het lijstje: koffie en thee voor 60 dagen, de 7 standaard chinees-indische kruiden want die hebben ze niet overal in de winkel of toko liggen (kerrie djawa, ketoembar, djahe, laos, koenjit, djintan en ve-tsin), 2 pakken melk, voor nood een paar blikken groente, wat visconserven, 6 liter water met een smaakje, 3 liter wijn, wat frisdrank, 1 kilo nederlandse kaas, boter, eieren, knäckebrot, grote pot pindakaas, het restant aardappelen in de zak van thuis (minder dan 3 kilo), idem voor de uien van thuis, het fruit van de fruitschaal en overige bederfelijke waren die we thuis hebben liggen omdat deze produkten volledig beschimmeld zullen zijn als we weer terug komen. Maar ja, samen toch wel de hele 49 kilo!