De Hybride Diesel!

Hoewel het juist de gewoonte is om op deze site geen reklame te maken voor enig bedrijf kan ik in dit geval niet om Prins Autogassystemen B.V., heen. Dit bedrijf heeft nl. als enige een alternatief brandstofsysteem ontwikkeld voor diesels, zodat deze motoren ook kunnen werken op LPG of CNG in dampgasvorm. In samenwerking met een Japans bedrijf heeft Prins een nieuw gas injectiesysteem ontwikkeld (VSI systeem) dat geschikt is voor zowel LPG (Liquid Petrol Gas) als CNG (Compressed Natural Gas) toepassingen. Daarmee is de Hybride Diesel een feit!

Vooral in Azië, waar een tekort aan olieproducten is maar een overvloed aan LPG en aardgas, hebben ze dringend behoefte aan motoren die op beide brandstoffen ongestoord kunnen rijden. In dat gat in de markt is Prins gesprongen, aldus Manager Special Products Bas ten Broeke (foto). Het bedrijf heeft aldus een systeem ontwikkeld dat bestaande dieselmotoren geschikt maakt om ook te rijden op LPG en/of CNG. Het belangrijkste voordeel: de motor wordt niet omgebouwd en het is ook toepasbaar in ouder diesel, zolang ze maar vanaf de Euro 3 norm zijn en dus vanaf 1996!. Het systeem leest de gegevens van de motor vanuit de CAN-bus om daarna volledig computergestuurd de juiste hoeveelheid ingespoten LPG, CNG of LNG te kunnen bepalen. Daarbij wordt gekeken naar toerental, belasting, trekkracht en het verbruik van dieselolie om zo te bepalen welke hoeveelheid gas er optimaal kan worden toegevoegd voor een betere prestatie. En ander voordeel is dat de afname van LPG in tegenstelling tot voertuigen die op de “ouderwetse” manier zijn omgebouwd voor gebruik van LPG niet in vloeibare fase gebeurt, maar in de dampgasfase. Met andere woorden: net zoals jij in jouw camper het LPG afbneemt om te koken, verwarmen en te koelen neemt de motor het LPG af om te verbranden. Je gebruikt dus één en dezelfde tank zowel voor huishoudelijk gebruik als voor tractie van het voertuig. En let op: daarmee wordt tanken aan de pomp legaal!! Wil je weten wat het kost? Ga naar Prins Alternative Fuelsystems

laatstelijk bijgewerkt: 28 januari 2020