Al in 1996 werd door de Europese Commissie de kaderrichtlijn luchtkwaliteit vastgesteld, die diende voor de beoordeling en het beheer van de luchtkwaliteit in de EU. En al vanaf 2000 loopt een discussie in het Europees Parlement (EP) over de aanscherping van de milieunormen voor voertuigen (de zogenaamde Euro-normen). Het EP is daarbij vooruitstrevender dan de Europese Commissie; dat komt vooral omdat in de Europese Commissie ook andere belangen spelen. Zo is de Europese Commisaris voor Industrie jaren op rij een Duitser geweest die zijn nationale autoindustrie heeft willen beschermen. De invoering van de normen is dan ook heel geleidelijk gegaan om de industrie de gelegenheid te geven haar produkten daar op aan te passen.
Juridische basis voor Milieuzones in steden.
In 2005 stelde door de Europese Commissie het EP en de lidstaten de richtlijn fijnstof voor (richtlijn 2005-0183), waarin de normen voor fijnstof werden vastgelegd. In 2008 werd deze richtlijn door de lidstaten aangenomen. De richtlijn maakt onderscheid tussen grenswaarden (daarvoor geldt een resultaatverplichting voor de lidstaten) en streefwaarden, waarvoor een inspanningsverplichting geldt voor de lidstaten.
Op 18 december 2013 nam de Europese Commissie een nieuwe beleidspakket voor schone lucht aan. Dit pakket is bedoeld om bestaande regelgeving te actualiseren en luchtverontreiniging door industrie, verkeer, elektriciteitscentrales en landbouw verder terug te dringen. Het belangrijkste onderdeel van het pakket is het nieuwe programma Schone Lucht voor Europa, waarmee bestaande doelstellingen omtrent de luchtkwaliteit moeten worden gehaald en waarin nieuwe doelstellingen voor 2030 worden geformuleerd. Verder omvat het pakket maatregelen die de luchtkwaliteit in de steden moet verbeteren en is er extra aandacht voor onderzoek en innovatie en internationale samenwerking. Voor diegenen die er echt in geïnteresseerd zijn: deze richtlijn is hier te vinden, helaas alleen in het engels.
Deze beide richtlijnen nu verplichten de lidstaten om aan de normen, zoals die gesteld zijn te voldoen. Daarbij gaat het voornamenlijk om het terugdringen van de concentraties Stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM10 en PM2,5)1).
Waar knelt de schoen?
Nu kun je heel paniekerig doen, maar de eerste vraag die je je moet stellen is: waar wordt op dit moment niet aan de normen voldaan? Want de uitstoot wordt in de toekomst, ondanks toenemende economische activiteit en toenemend verkeer, steeds minder. De industrie heeft de handschoen opgepakt en vergaande milieu-maatregelen genomen of nog op de plank liggen.
Twee kaartjes geven hier al veel duidelijkheid, eerst die voor Stikstofdioxide met de situatie 2015:
Je ziet een aantal groot-stedelijke agglomeraties er uit springen: Londen, Lake-District (Liverpool, Manchester, Leeds), de Vlaamse Ruit, De Randstad, Het Ruhrgebied, Frankfurt am Main, Parijs, de Po-vlakte en in mindere mate Berlijn en Krakow.
En hier het kaartje voor fijnstof. Het heeft niet zoveel zin om de fijnstof-concentraties in een kaart op te nemen. Veelal wordt daarvoor het effect van fijnstof op kaart gezet: de afnemende levensverwachting in maanden.
Hier hebben naar verwachting in 2020 de Randstad, Vlaamse Ruit en het Ruhrgebied nog een probleem (en natuurlijk Georgie, Azerbeidzjan)
Wordt de soep zo heet gegeten?
Kijk, ik wil niet kleinerend doen in de richting van milieu-organisaties. Zij hebben ons milieu letterlijk op de kaart gezet. We moeten constateren dat al die aandacht ook heeft geleid tot vele maatregelen die nu het effect beginnen te sorteren. Er zullen nog wel wat steden bij komen die ook nieuwe milieuzones gaan instellen, maar dat zullen eigenlijk alleen grote agglomeraties zijn (en in Georgië, Azerbeidzjan als je naar het kaartje van 2020 kijkt). Europees is niet de verwachting dat de normen vóór 2030 nog zullen worden aangescherpt.
Het kan wel zo zijn dat grotere steden nog maatregelen zullen nemen om auto’s en diesels in het bijzonder uit de steden te weren, zoals Arnhem op 6 maart 2018 heeft besloten om per 1 januari 2019 een milieuzonde in te voeren waarin toegang niet meer is toegestaan voor motorvoertuigen met een Euronorm 1, 2 of 3. Nu zijn steden over het algemeen uitstekend te bereiken met het openbaar vervoer; dit kun je als camperaar dan ook doen. Je rijdt naar de stad, zet de camper net daarbuiten op een camperplaats (da’s soms wel even zoeken) en dan met de trein of bus naar de stad.
Gebieden die minder goed met het openbaar vervoer te bereiken zijn, zijn ook over het algemeen veel schoner qua luchtkwaliteit en daar is geen noodzaak voor de overheid tot het treffen van maatregelen. Daar kunnen we dus vrijelijk rond blijven toeren.
En kan ik als inwoner nog wel bij mijn huis komen met de camper?
Een veel gehoorde opmerking van inwoners in de (voorgenomen) milieuzone is: “Nu kan ik met mijn camper niet meer bij huis komen!”. Het gemeentebestuur zal bij haar afweging van alle belangen ook met die belangen rekening houden. Rotterdam heeft dat gedaan door in de regeling op te nemen dat camperaars 12 keer per jaar een 72-uur ontheffing krijgen om met hun camper de milieuzone in- en uit mogen rijden (in- en uitpak-ontheffing). Daarnaast kunnen ze nog 12 keer een dagontheffing krijgen. Deze regeling is door de rechter getoetst en goed bevonden. Zie Uitspraak Rechtbank Rotterdan d.d. 14 juli 2017, ECLI:NL:RBROT:2017:4469.
Milieuzone’s in Duitsland:
In Duitsland zijn in de grotere steden allemaal Milieuzone’s ingevoerd. De stand per 8 juni 2018 is:
In het aaneengesloten Ruhrgebiet (Bochum, Bottrop, Castrop-Rauxel, Dortmund, Duisburg, Essen, Gelsenkirchen, Gladbeck, Herne, Herten, Mülheim, Oberhausen en Recklinghausen) en verder in de steden Aken, Augsburg, Balingen, Bonn, Bremen, Darmstadt, Dinslaken, Düsseldorf, Erfurt, Eschweiler, Frankfurt, Freiburg, Hagen, Halle, Hannover, Heidelberg, Heilbronn, Herrenberg, Ilsfeld, Karlsruhe, Keulen, Krefeld, Langenfeld, Leipzig, Leonberg/Hemmingen, Limburg an der Lahn, Ludwigsburg, Magdeburg, Mainz, Mannheim, Marburg, Mönchengladbach, Mühlacker, München, Neuss, Neu-Ulm, Offenbach, Osnabrück, Overath, Pfinztal, Pforzheim, Regensburg, Remscheid, Reutlingen, Schramberg, Schwäbisch Gmünd, Siegen, Stuttgart, Tübingen, Ulm, Urbach, Wendlingen, Wiesbaden en Wuppertal.
En een paar weken geleden zijn in Hamburg twee straten gesloten voor diesels. Verder geldt in Hamburg geen milieuzone, evenals in de grotere steden Bielefeld, Dresden, Kiel, Lübeck, Neurenberg en Oldenburg.
Diesels in Duitse steden geweerd
De hoogste duitse administratieve rechter (Bundesverfassungsgericht) heeft 27 februari 2018 op verzoek van de deelstaten Baden-Würtemberg en Nord-Rhein-Westfalen beslist dat een besluit van steden om diesels uit de stad weren niet in strijd is met de nationale milieu-wetgeving. Beide deelstaten hadden betoogd dat een dergelijke maatregel alleen door de Bondsregering kon worden genomen. De weg is daarmee vrij voor steden om op basis van het Bundes-Immissionschutzgesetz (zeg maar de Wet luchtkwaliteit) maatregelen te treffen om de normstelling van de EU te halen. Het gaat dan natuurlijk alleen om steden waar die normen meer dan 8 maal per jaar (de EU-tolerantie) wordt overschreden. Er is in de verschillende fora veel ophef over deze uitspraak, ook aangewakkerd door Bild (de sensatiekrant van Duitsland); echt onnodig, want het gaat om niet zo heel veel steden en het aantal steden waarin de norm wordt overschreden neemt jaarlijks af!
Maar heb je een “oldtimer”? Dan heb je geen last van de Umwelzone! Oldtimers met een Nederlands kenteken, met een datum eerste toelating van ouder dan 30 jaar, zijn vrijgesteld. Zij mogen dus de milieuzone inrijden zonder milieusticker. Bij het parkeren van een oldtimer in een milieuzone, moet een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs of een FIVA Identity Card duidelijk zichtbaar geplaatst zijn. Informatie over deze Identity Card is te vinden op fiva.org en fehac.nl.
Tenslotte: heb je een Euro4 of nog lager? Dan kun je door het laten installeren van een goedgekeurd en gecertificeerd roetfilter wel een groene Milieusticker voor Duitsland verkrijgen.
Milieuzone’s in Frankrijk
In Frankrijk is in juli 2017 de milieusticker ook ingevoerd, de zgn. Crit’Air. Je kunt hem bestellen op de officiële website, beschikbaar in het frans en het engels. Uit ervaring weet ik dat ze in de eerste plaats kijken naar jouw opgave (Euro 3, 4, 5 of 6) op het aanvraagformulier. Als dat echt niet kan (een diesel uit 2004 aanvragen en dan aangeven dat die Euro 6 is) corrigeren ze de aanvraag naar de datum van afgifte kenteken, maar zou het kunnen (een diesel uit 2005 met Euro 4) dan volgen ze jouw opgave (Zie ook hieronder voor tabel CO2 uitstoot). Onderaan deze pagina vind je de handleiding aan de hand van de Franse pagina die je helpt bij het invullen
Frankrijk maakt onderscheid tussen twee zones: een zone met beperkte toegang (Zone à Circulation Restreinte, ZCR) waar je alleen maar in mag als je een milieusticker hebt. Zulk een zone is weliswaar geldig voor het hele jaar, maar kan beperkt worden tot bijvoorbeeld doordeweeks van 8 tot 20 uur of in geval van calamiteiten. Per 1 januari 2020 is een permanente zone (ZCR) ingesteld in Annecy, Chambéry, Grenoble, Lille (Rijssel), Lyon, Marseille, Montpellier, Nancy, Parijs, Reims, Rennes, Rouen, Straatsburg, Toulon, Toulouse en tot slot de Vallei van de Arve. De tweede soort is de tijdelijke milieuzone (Zone de protection de l’air, ZPA). Hier heb je alleen een geldige milieusticker nodig in geval van (langdurige) extreme luchtvervuiling (pic de pollution). Deze zone’s moeten vooraf worden ingesteld dus dan weet je of de kans bestaat dat je er niet in mag. Op het kaartje zijn ook deze zone’s groen ingekleurd waarvoor op 1 januari 2020 zo’n besluit is genomen. Ook wij in Nederland kennen dit soort besluiten, onder andere voor de Regio Rotterdam. Hieronder de lijst van Franse zone’s volgens de officiële sites (per 1 januari 2020: ZCR’s: Annecy, Chambéry, Grenoble, Lille (Rijssel), Lyon, Marseille, Montpellier, Nancy, Parijs, Reims, Rennes, Rouen, Straatsburg, Toulon, Toulouse en tot slot de Vallei van de Arve, ZPA’s: Paris, Grenoble, Lille, Lyon, Rennes, Strasbourg, Toulouse en de Vallée de l’Arve; ZPA’s departementaal: Bouches-du-Rhône/Marseille, Côte d‘Or/Dijon, Creuse/Guéret, Deux-Sèvres/Niort, Drôme/Valence, Eure-et-Loir/Chartres, Gers/Auch, Gironde/Bordeaux, Haute-Savoie/Annecy, Hérault/Montpellier, Isère/Grenoble, Loiret/Orléans, Maine-et-Loire/Angers, Puy-de-Dome/Clermont-Ferrand, Pyrénées-Atlantiques/Pau, Savoie/Chambery, Vendée/La Roche-sur-Yon en Vienne/Poitiers). Maar voordat je in paniek raakt: niet elke ZCR of ZPA is identiek qua niveau. De ZCR van Grenoble bijvoorbeeld geldt alleen gedurende werkdagen van 09.00 uu tot 18.00 uur en betreft alleen bestelwagens en vrachtwagens. Je mag daar nog gewoon de stad in (als je een crit’air-sticker op jouw voorruit hebt!, dat wel.) Dus als je die kant op gaat, ga naar de site van de gemeente of het departement en zoek het zelf even op.
Boulevard Périphérique Paris
Vanaf 1 juli 2019 heb je voor de Rondweg van Parijs een milieusticker nodig tot en met klasse 3 (oranje); met een bruine crit’air (klasse 4) of de zwarte/grijze (klasse 5) mag je de Boulevard Périphérique niet meer op!
Vrijstelling oldtimers: Vrijstelling kan alleen worden verkregen voor in Frankrijk geregistreerde voertuigen van ten minste 30 jaar met de aantekening op het kentekenbewijs véhicule de collection. In het buitenland geregistreerde voertuigen komen niet in aanmerking voor vrijstelling.
Op de officiële site vragen ze ook naar de uitstoot CO2 in g/km. Deze gegevens staan niet altijd op jouw kenteken en zijn ook niet altijd bij de RDW bekend. Neem dan jouw toevlucht tot onderstaande tabel. De hier genoemde cijfers zijn de maxima die volgens de betreffende Euronorm bij de gezkoen brandstof en motorinhoud nog net toegestaan zijn. Ik zou zeggen trek er even 2 vanaf, dan zit je altijd veilig.
De classificatie in Frankrijk
In Frankrijk is de classificatie in eerste instantie afhankelijk van de brandstofsoort en vervolgens van de Euronorm. De indeling is al volgt:
Alle voertuigen op elektriciteit of waterstof
Benzine: Euro 5 en 6 (vanaf januari 2011), Diesel: niet van toepassing
Benzine: Euro 4 tussen 1-1-2006 en 31-12-2010 Diesel: Euro 5 en 6 Vanaf januari 2011
Benzine: Euro 2 en 3 tussen 1-1-1997 en 31-12-2005 Diesel: Euro 4 tussen 1-1-2006 en 31-12-2010
Benzine: niet van toepassing, Diesel: Euro 3 tussen 1-1-2001 en 31-12-2005
Benzine niet van toepassing, Diesel: Euro 2 tussen 1-1-1997 en 31-12-2000
Extra Milieuzone in La métropole du Grand Paris (MGP)
De Metropool Grand Paris heeft het besluit genomen om zeer vervuilende diesels en benzine-auto’s binnen haar grenzen vanaf vanaf 1 juni 2021 te verbieden. Het gebied is het gehele gebied binnen de A86, globaal weergegeven op het kaartje. Dit verbod geldt voor werkdagen tussen 8 uur en 20 uur als je niet geklasseerd bent (geen sticker hebt) of een sticker Classe 4 of 5 (paars of zwart). Dit geldt niet op feestdagen.! Meer info kun je hier vinden.
Milieuzones in Italië
In een aantal Italiaanse steden en op een aantal Italiaanse eilanden zijn milieuzones ingesteld. Sommige gebieden zijn in bepaalde periodes niet toegankelijk en voor andere gebieden, zoals Milaan, heb je een milieuvignet nodig. De milieuzone heet in Italië “zona a traffico limitato” hetgeen niet meer en minder wil zeggen dan dat het een zone is voor gelimiteerd verkeer.
De regels voor deze milieuzones zijn complex, ze verschillen per stad en de boetes op overtredingen zijn hoog. In sommige plaatsen zijn motor- en bromfietsen vrijgesteld, in andere niet.
In de milieuzones wordt het verkeer op beperkte tijden toegelaten en/of alleen met een speciale ontheffing. In de meeste steden strekt de ZTL zich uit over het centrum en de historische binnenstad.
De zones worden aangegeven door een verbodsbord met daarbij het opschrift zona traffico limitato. Pas op: Een onderbord geeft aan voor wie de afsluiting niet geldt! Controle vindt doorgaans plaats door middel van videocamera’s.
Als het verbod alleen gedurende bepaalde tijden geldt, staat dit op het verkeersbord aangegeven.
Op het overtreden van de milieuregels staan hoge boetes.
Veelal wordt de boete geïnd door het European Municipality Outsourcing (EMO), een afdeling van Nivi Credit. Dit incassobureau werkt in opdracht van de Italiaanse overheid. Ook kan het voorkomen dat een boete door de lokale overheid wordt verstuurd. Het kan soms maanden duren voordat de boete op de mat valt.
Milieuzones komen voor in Arezzo, Bologna, Bolzano, Bressanone (Brixen), Brunico, Florence, Merano, Milaan, Palermo, Pisa en Verona. En natuurlijk in Rome en Napels.
Rome (milieuzone overdag in oranje, gedurende de nacht in blauw; de groene lijn is de grens van het openbaar stadsvervoer (metro)):
En Napels is voor de verandering weer eens een ratjetoe: ZTL in straten in plaats van een zone:
Milieuzones in Engeland
In Londen gelden drie milieuzones : CCZ (congestie-zone, zeg maar de zone waar je moet betalen omdat het druk is; op het kaartje rood), ULEZ (Ultra Low Emission Zone; op het kaartje blauw) en LEZ (Low Emission Zone; op het kaartje donkergroen). Hoe verder je de de City van London in gaat, hoe strenger de eisen aan het voertuig en hoe hoger de prijs die je moet betalen. De LEZ (buitenste ring) is vooral gericht op vrachtwagens, bestelwagens en campers, dus andere voertuigen dan personenauto’s die, als ze niet aan de regels voldoen, £ 300 per dag moeten betalen. Als het niet wordt betaald, springt het naar £ 500 en escaleert het vervolgens naar £ 750. Daarbovenop zijn er extra kosten voor de incassobureaus. Zo kan een weekje London zo maar oplopen naar £ 3000,- als je het niet in het oog houdt; de verschuldigde LEZ-belasting geldt nl. niet per kilometer maar per dag verblijfsduur, dus ook al rijd je niet!
Mijn advies: mijdt Londen met de camper! En wil je geen risico’s lopen: registreer jouw camper bij de Transport for London-website Gelukkig ligt de Dartford Crossing én de M25 nét buiten de LEZ, dus op weg naar het Noorden vanaf Dover heb je er geen last van.
Als je aan de normen van de LEZ voldoet, mag je er gratis door.
De ULEZ is afhankelijk van de mate waarin voertuigen voldoen aan de Europese emissienormen. Op basis hiervan beslist TFL of ze milieuvriendelijk genoeg zijn om door het centrum van Londen te reizen zonder de financiële klap die ULEZ aanrekent. Een ULEZ-controle let op volgende kenmerken:
* Motorfietsen die niet voldoen aan de Euro 3-normen
* Benzineauto’s, bestelwagens, minibussen die niet voldoen aan de Euro 4-normen
* Dieselauto’s, bestelwagens en minibussen die niet voldoen aan de Euro 6-normen
* Vrachtwagens, bussen, touringcars en zware voertuigen die niet voldoen aan de Euro 6 (Nox en PM) normen
In tegenstelling tot de ULEZ is de LEZ alleen van toepassing op:
* Grote bedrijfswagens die meer dan 3,5 ton wegen
* Minibussen
* Bestelwagens
* Campers en ambulances
Maar zoals gezegd: voldoe je aan de emissienorm (je bent bijvoorbeeld < 3,5 ton en Euro 3 of hoger) dan mag je gratis door de LEW; je krijgt daar heel netjes een bericht van!
MIlieuzone’s in Spanje
Alle Spaanse steden met meer dan 50.000 inwoners hebben vanaf 1 januari 2023 een permanente milieuzone; om daar binnen te kunnen heb je een milieusticker nodig. Je kunt als buitenlander met een buitenlands kenteken echter géén Spaanse milieu-sticker aanvragen, voor buitenlanders zijn de Franse en/of Duitse milieusticker geldig. De franse is iets goedkoper dan de Duitse, maar duurt soms wat langer dan de Duitse om hem te krijgen. Maar, om dezelfde reden dat ze het niet eens konden worden over de tekst van hun volkslied (en dat hebben ze dus niet, vandaar dat er nooit wordt meegezonden) hebben Barcelona en Mardid hun eigen systeem en is het landelijk regiem daar niet geldig. Voor die twee steden moet je apart een vergunning aanvragen!!
Voor Madrid geldt: Voor buitenlandse voertuigen is een accreditatie van de milieuklasse vereist. Maak daarvoor een afspraak met de Oficina de Madrid Central in de Calle Bustamante 16, telefoon 010-91 529 82 10 of +34-10-91 529 82 10
Voor Barcelona: De vergunning vraag je aan via zberegistre.ambmobilitat.cat/en/VehiclesEstrangers. De levertijd kan oplopen tot drie weken. Als je haast hebt kun je beter online een dagvergunning aanvragen. Een dagvergunning is beschikbaar voor alle voertuigen zonder langetermijnvergunning of zonder Spaanse milieusticker. De dagvergunning is één dag geldig (maximaal tien dagen per jaar). Je vraagt een dagvergunning aan via zberegistre.ambmobilitat.cat/en/AutoritzacionsDiaries. Aanvragen voor de volgende dag kan tot 23.59 uur.
Milieuzone’s in overige Europa:
België
De hele Antwerpse binnenstad en Linkeroever gelden als lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende auto’s mogen dan dit deel van de stad niet meer in.
Wallonië is bezig met een verbod voor personenauto’s (waaronder dus ook campers) tot en met Euro 3 vanaf 1 januari 2025 (is al uitgesteld, bedoeling was eerst 1 januari 2023). Uitgezonderd worden voertuigen die minder dan 3000 km (in Wallonië?) per jaar rijden en voertuig die in het bezit zijn gekomen van de eigenaar vóór 1 januari 2019 (de datum van oorspronkelijke afkonduiging van deze regeling). Zie https://www.wallonie.be/fr/actualites/interdiction-progressive-des-vehicules-les-plus-polluants
Denemarken
Denemarken kent milieuzones in de steden Kopenhagen, Odense, Aarhus en Aalborg. In de milieuzone mogen alleen Euro5 en 6 motoren en diesels die voorzien zijn van een goedgekeurd roetfilter. Controle vindt met camera’s plaats op kenteken (ook voor buitenlandse voertuiigen!). De boete bedraagt € 1700,00 als je onterecht de milieuzone in rijdt.
Hongarije
Bij een smogalarm geldt in Boedapest en andere grote Hongaarse steden, dat bepaalde typen voertuigen uit de stad geweerd kunnen worden. Dit geldt doorgaans voor voertuigen met emissienorm Euro 0, Euro 1 en Euro 3, evenals Euro 2 indien gefabriceerd voor 1995.
Nederland
Steeds meer steden stellen een milieuzone in. In de milieuzone ben je alleen welkom met je auto, brommer of scooter als deze weinig luchtvervuiling oplevert. Rij je toch met een te vervuilend voertuig de stad in, dan heb je kans op een stevige boete. Zorg er dus voor dat je weet met welk voertuig je in welke stad welkom bent. Aan de milieuzones in Nederland is een aparte pagina gewijd
Noorwegen
Wanneer in Oslo een bepaald niveau van luchtverontreiniging wordt bereikt, kunnen de autoriteiten het stadscentrum afsluiten voor alle voertuigen die op diesel rijden. De beperkingen worden een dag van tevoren aangekondigd via radio en televisie. In geval van overtreding kunnen boetes uitgedeeld worden. Uitgezonderd zijn voertuigen voor vervoer van gehandicapten.
Oostenrijk
Voor vrachtvervoer is in enkele regio’s, zoals rond Wenen en een deel van de A1 in Boven-Oostenrijk, een milieuzone ingesteld. Vrachtwagens, waaronder ook kleinere tot 3.500 kg, moeten hier beschikken over een milieusticker, de zogenoemde Abgasplakette.
Tsjechië
De binnenstad van Praag is een lage-emissiezone. Het gebied wordt aangegeven met borden.
Zweden
Om het autoverkeer in de binnenstad van Stockholm en Göteborg te beperken is in deze steden een ‘congestion tax’ ingevoerd.
Ik maak mij vooralsnog geen zorgen over mijn diesel Euro 4 met een franse Crit-air sticker klasse 3 en een duitse gele sticker eveneens klasse 3. Naar het Ruhrgebied wil ik zowiezo niet en de Fransen blijven hun Bois-de-Boulogne (de stadscamping) net buiten de Péripherique in Parijs wel open houden, ook voor campers met dieselaandrijving.
a
Alle milieuzones Live in één app
Voor toeristen zijn de diverse milieuzones in Europese steden een hele uitdaging. Gelukkig is er een app beschikbaar (al vanaf 2017) die een overzicht biedt van alle Europese milieuzones. Op basis van die milieuzones heeft de app zelf meer dan 15 voertuigcategorieën in zich en als jij de categorie kiest die op jouw voertuig van toepassing is (voor mij was dat: camper, diesel, de sticker geselecteerd die ik heb van Duitsland en Frankrijk) dan geeft de app aan welke milieuzones jij wel of niet in mag. inclusief zoombare, interactieve kaarten. Voor mij was het resultaat: géén enkele (meer), ik heb een gele sticker voor Duitsland en voor Frankrijk, mijn camper is Euro 4 en daarmee is elke milieuzones voor mij gesloten. Dankzij de app kan ik nu eenvoudig onverwachte boetes voorkomen.
Ook is het mogelijk om gemakkelijk alle Europese milieustickers via de app te bestellen. Alles in vijf talen (Duits, Engels, Frans, Pools, Spaans).
De app is duidelijk, volledig en makkelijk te gebruiken. Het maakt niet uit of het om een weersafhankelijke, tijdelijke milieuzone gaat of welke van de 17 verschillende voertuigtypen met welk brandstoftype in de zone mag rijden: de app geeft antwoord alle vragen om zonder boete door de Europese milieustickerjungle te komen. Hij is beschikbaar voor Android en iOS op de website van Green-Zones
(Oorspronkelijk opgesteld 21 februari 2020) Laatstelijk aangepast: 25 oktober 2024
Aanvragen Crit-air Frankrijk doe je zo in 8 stappen: (Overigens is de officiële site ook in het Engels en Duits beschikbaar; klik op het vlaggetje van die site rechtsboven)
- Ga naar de website certificat-air.gouv.fr (Externe link) .
- Klik op “Votre immatriculë à l’étranger” (Uw auto is in buitenland geregistreerd).
- Klik op “Commander”
- Er komt een nieuw venster waarop je de gegevens van jouw voertuig kunt invullen (te vinden op het kentekenbewijs).
Pays d’immatriculation = Land van herkomst (kies Pays Bas)
No d’immatriculation = Kenteken
Date de première immatriculation = Datum van eerste toelating (dd/mm/jjjj)
Carburant = Brandstofsoort (Diesel (gazole) = Diesel, Essence = Benzine, Electrique = Elektrisch, Gaz naturel = Aardgas, Hydrogène = Waterstof, Gaz de pétrole liquifié GPL / Autogas LPG, Superéthanol = E85)
No de série = Chassisnummer (voertuigidentificatienummer)
Marque = Merk
Nom commercial du modèle = Handelsbenaming van het model/Type auto (indien bekend, anders veld leeglaten)
Norme Euro = Euronorm van motor, milieuklasse EG-goedkeuring (indien bekend, anders veld leeglaten)
Emission de CO2 = CO2-uitstoot
Télécharger le justificatif d’immatriculation = Kentekenbewijs uploaden (Het is verplicht een kopie van je kentekenbewijs te uploaden, in formaat pdf, jpg of png. Let op dat het bestand niet groter is dan 400 kB!). Een kopie van de voorzijde van het kentekenbewijs volstaat. - Klik vervolgens op “Continuer” (opslaan) Er verschijnt een nieuw scherm.
- Vul je naam en adresgegevens in en klik daarna op “Suivant” (volgende).
Nom et prénom = Naam en voornaam
E-mail = E-mailadres
Numéro et libellé de la voie = Straatnaam en huisnummer
Complément d’adresse = Toevoeging op het adres (indien van toepassing, anders veld leeglaten)
Code postal = Postcode
Ville = Woonplaats
Pays = Land
L’adresse de livraison est différente = Afwijkend bezorgadres
Précédent = Vorige // Suivant = Volgende - Tot slot kom je op de betaalpagina. Let op: betaling is alleen mogelijk via creditcard! Betaling via bankoverschrijving is niet mogelijk.
Na de betaling ontvang je een bevestiging per mail. Binnen enkele dagen ontvang je een tweede mail met als bijlage de factuur en daarop een afdruk van de sticker. Zolang je de sticker niet hebt, mag je deze tijdelijke “sticker” onder je voorruit leggen.
Status van je bestelling
De bezorging per post kan twee weken in beslag nemen. Twijfel je over je aanvraag dan kun je de status van je bestelling controleren op dezelfde website certificat-air.gouv.fr. Klik op “Suivre ma commande” (Mijn bestelling volgen). Kies bij “Pays d’immatriculation” voor “Etranger” (Buitenland). Vul bij “Immatriculation” je kentekennummer in. Vink aan “I’m not a robot” en klik op “Rechercher” (Zoeken).