Camper en wegenbelasting

Voor personenauto’s en motorvoertuigen gelden in Nederland drie aparte soorten belastingen: de Belasting op Personenauto’s en Motorvoertuigen (BPM), BTW en Wegenbelasting. Met de BPM en de BTW krijg je alleen te maken als je een camper invoert en soms als je zelf van een bestelbus een camper maakt. Wegenbelasting is iedere houder van een kenteken verschuldigd. De regelgeving van de BPM en de BTW is razend ingewikkeld geworden en daar gaat deze pagina niet over. Wil je daarover meer informatie dan verwijs ik je graag naar deze pagina. Heb je hulp nodig dan kun je adviesbureau’s inschakelen zoals EasyImport.

Wegenbelasting

De officiële benaming voor wegenbelasting is motorrijtuigenbelasting (mrb). Je betaalt deze belasting wanneer je een motorrijtuig op jouw naam hebt staan. Het tarief van de motorrijtuigenbelasting hangt af van de brandstof, het gewicht van het voertuig en vanaf 1 januari 2020 ook (voor diesels) van de fijnstofuitstoot. Je betaalt de mrb per maand of kwartaal, vanaf de datum dat het kenteken op uw naam komt te staan.
Naast dit landelijke tarief dat voor heel Nederland geldt, stelt elke provincie zelf ook een klein deel van de mrb vast: de provinciale opcenten. Dit is het deel van de motorrijtuigenbelasting dat naar de provincies gaat. Provincies stellen zelf elk jaar het tarief voor de provinciale opcenten vast, tot een bepaald maximum dat in de wet is vastgelegd.
De Belastingdienst verwacht in 2019 in totaal ruim 5,9 miljard euro aan motorrijtuigenbelasting (MRB) te innen. Het grootste deel (4,3 miljard euro) gaat naar het Rijk. De rest (1,6 miljard euro) zijn de provinciale opcenten op de MRB en die gaat naar de provincie’s. Dit is de enige mogelijkheid voor de provincie om belasting te heffen bij zijn inwoners (die toevallig een motorvoertuig op naam hebben).

Provincie Procenten van het tarief van 1995 Totale opbrengst in milj.
Drenthe 92,0 57,2
Flevoland 79,8 73,7
Friesland 71,1 55,9
Gelderland 89,2 218,9
Groningen 90,2 56,2
Limburg 77,9 106,9
Noord-Brabant 76,1 257,5
Overijssel 79,9 109,1
Utrecht 72,6 122,0
Zeeland
Zuid-Holland
89,1
90,4
43,5
339,0

Hoeveel wegenbelasting je moet betalen kun je op deze pagina van de site van de belastingdienst heel eenvoudig uitrekenen.

Wat is het kwarttarief en wat zijn de vereisten?

Voor kampeerauto’s is een bijzonder tarief van de wegenbelasting ingesteld: het zogenaamde kwart-tarief. De hoogte is een kwart van de belasting die voor het voertuig zou gelden als het niet aan de voorwaarden voor een kampeerauto zou voldoen. Let wel op: de kentekenregistratie bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer kent ook de aanduiding kampeerauto op het kenteken, afkomstig uit de Regeling Voertuigen. Ik kan het niet helpen, maar de Belastingdienst heeft daarvan AFWIJKENDE voorwaarden. Het kan dus voorkomen dat je op kenteken een kampeerauto hebt, maar voor de belastingen geen recht hebt op het kwarttarief!

Om van het kwart-tarief gebruik te kunnen maken moet jouw kampeerauto aan deze voorwaarden voldoen:
Hoofdvereiste: De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht.
De binnenruimte van uw kampeerauto moet voorzien zijn van:

  • minimaal 2 vaste zitplaatsen; dit mogen draaibare zitplaatsen zijn voor de bestuurder en bijrijder.
  • een vaste tafel; de tafel mag zo bevestigd zijn, dat u die eenvoudig kunt verwijderen.
  • slaapplaatsen voor minimaal 2 personen; dit mogen slaapplaatsen zijn die u met behulp van de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder.
  • De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn: bij een tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed; bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minimaal 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en minimaal 60 cm breed
  • minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
  • een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte; het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
  • een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte; dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is.

Er zijn nog een aantal uitzonderingen op deze inrichtingseisen, allemaal te maken met de leeftijd (datum eerste registratie van het kenteken) van de kampeerauto. Die uitzonderingen beginnen bij campers van vóór 1 mei 2002. Wil je het naadje van de kous hierover weten, ga dan naar deze pagina van de belastingdienst

Wat is het schorsen van het kenteken?

Vroeger kenden ze bij de belastingdienst de zogenaamde 60-dagen kaart. Je betaalde vooraf voor 60 dagen de wegenbelasting en kreeg een kaart toegezonden; op die kaart moest je elke dag aantekenen waarop je met de camper op weg was. Was de kaart vol, den leverde je hem in, betaalde je voor een nieuwe kaart en ging je daarop verder. Dan pas kon de belastingdienst controleren of je het ook juist had ingevuld. Je kunt je voorstellen dat het een berg werk was: ze moesten alle foto’s van campers net zolang bewaren tot de betreffende 60-dagenkaart terug kwam. Bovendien liepen ze veel belastinggeld mis, omdat camperaars zodra ze de landsgrens overschreden de kaart niet meer invulden: gecontroleerd werd er immers niet in het buitenland. Om aan al deze rompslomp en het gemis aan belastinggeld een einde te maken werd het kwart-tarief ingevoerd: nu betaal je eigenlijk standaard voor 91 dagen belasting.

Maar wat als je de camper nu voor 3 maanden naar de stalling brengt? Dan kun je het kenteken schorsen. Voor een geschorst kenteken betaal je geen wegenbelasting meer en is de APK-plicht ook opgeschort; de keuringsdatum blijft wel staan, dus de geldigheidstermijn blijft één jaar na de laatste keuringsdatum (of, als jouw camper ouder is dan 30 jaar om de twee jaar) . Sommige camperaars schorsen dan ook de verzekering, maar dat adviseer ik niet. Het is toch wel handig dat jouw camper nog tegen diefstal, brand, stormschade e.d. verzekerd is terwijl hij in de stalling staat. Bij sommige verzekeraars kun je het WA-deel (schade door ongeval tijdens het rijden) wel apart opschorten en als jouw verzekeraar die mogelijkheid biedt zo je dat kunnen overwegen: je komt immers toch niet met de camper op de weg.

Aanvragen kwarttarief

Het kwart-tarief is een bijzonder tarief en daar moet je dus om vragen! De belastingdienst doet dat niet automatisch. Een aanvraagformulier kun je downloaden en terugsturen naar de Belastingdienst. Ben je vanaf 1 januari 2013 of later de houder van de kampeerauto? En betaalde de vorige eigenaar/houder het kampeerautotarief? Dan hoef je het kampeerautotarief niet aan te vragen. Het kampeerautotarief geldt dan automatisch ook voor jou. Als je niet weet of de vorige eigenaar/houder het kampeerautotarief betaalde, bel dan met de BelastingTelefoon Auto. Maar ik adviseer altijd: onmiddellijk bij aanschaf de aangifte doen, dan weet je het zeker. En een teruggave, zoals bij de Inkomstenbelasting, bestaat niet bij de Wegenbelasting: heb je een paar maanden het verkeerde tarief betaald, jammer dan!!

Schorsing en APK

Zoals gezegd wordt bij een schorsing van het kenteken ook de APK-plicht geschorst. Maar wat nu als tijdens de schorsingsperiode jouw APK afloopt en je hebt op de dag dat je weer wilt gaan rijden geen geldige APK meer? Het antwoord is heel simpel: maak een afspraak met jouw garage voor de APK, laat die afspraak even schriftelijk bevestigen en rij op de dag van de afspraak volgens de meest gebruikelijke weg naar jouw garage voor de APK. Daarna kun je de camper of diezelfde dag uit de schorsing halen en normaal gebruiken óf weer terugbrengen naar de stalling en loopt de schorsing gewoon door. Jouw camper is inmiddels wel opnieuw APK-gekeurd.

Pas op!! Vanaf 2020 hoef je tevoren niet meer aan te geven als je met een geschorste camper naar de garage wil voor een APK. Je mag naar de garage rijden, laten keuren en weer terug rijden naar de stalling, zonder dat je de schorsing opheft. Probleem ontstaat wanneer de camper zou worden afgekeurd en je door het wachten op onderdelen pas een andere volgende dag weer terug kunt. Dat overkwam een camperaar uit Venlo op 16 juni 2020; onderweg naar de garage werd hij gefotografeerd (met zo’n automatische nummerplaatherkenningsvoertuig die een geschorst kenteken herkende) en hij kon pas de volgende dag terug omdat toen de camper goedgekeurd kon worden. Van de belastinginspecteur kreeg hij een naheffingsaanslag van € 1136,- (een volle termijn met boete). Hij had voor de 16 juni een afkeuringsbewijs moeten vragen! Zie dit artikel uit de NKC

Schorsing aanvragen, betalen en later opheffen

Het aanvragen van de schorsing van het kenteken gaat heel eenvoudig: bij de site van de Rijksdienst voor het Wegverkeer, kortweg RDW, met behulp van jouw DigId. Zie hier de pagina van de site van de RDW.
Voor kampeerauto’s onder de 3500 kg en tot 15 jaar oud, betaal je het normale tarief van € 88,05 (prijs: 1 januari 2024). Voor alle andere kampeerauto’s betaal je het laag tarief van €29,10.
Je kunt kiezen voor een periode van 1, 2 of 3 jaar; voor elk jaar verlenging betaal je € 29,10 extra.

Helaas handelt de RDW voor zwaardere campers (TMM > 3500 kg) in strijd met hetgeen in de Regeling tarieven Dienst Wegverkeer 2024 daaromtrent is bepaald. Uitdrukkelijk staat daarin vermeld dat voor voertuigen zwaar (TMM meer dan 3500 kg) het schorsingstarief € 29,10 bedraagt voor zowel jonger dan 15 jaar als ouder dan 15 jaar. Zie artikelen 1 en 14, alsmede Bijlage VI van de Regeling tarieven Dienst Wegverkeer 20241)

Het opheffen gaat op dezelfde manier: even inloggen met jouw DigId en de schorsing elektronisch opheffen. Vanaf dat moment (op de seconde!) mag je weer met de camper de weg op.

En tenslotte: er gaat nog de waarschuwing rond op vele fora dat als je binnen het jaar weer schorst je met extra kosten te maken krijgt. Dat was zo. Vanaf 1 januari 2019 kost elke schorsing het voor jou geldende tarief (hoog of laag), ongeacht hoe vaak je schorst. Dus je zou 12 keer per jaar kunnen schorsen, maar dat is niet aan te bevelen. Als je een schorsing binnen een maand beëindigt, moet je gewoon over die maand wel de wegenbelasting betalen.

Wat gebeurt er als je vergeet te ontschorsen?

Stel je hebt jouw camper geschorst op 1 november 2020 en je haalt hem op 1 maart 2021 weer uit de stalling, maar je vergeet de camper te ontschorsen. Je rijdt vervolgens vrolijk rond en op 14 mei 2021 rijd je met 67 km/u iets te snel op een 60 km weg en je wordt daarvoor geflitst. Ach, denk je, kan gebeuren, die € 45,- boete betalen we maar gewoon. Welk een schrik wanneer eind mei ook nog een naheffingsaanslag van de Belastingdienst op de deurmat valt, ter grootte van € 1027,- Wat is hier aan de hand?
Wel, je hebt van de weg gebruik gemaakt zonder aangifte motorrijtuigenbelasting te hebben gedaan (je had hem immers geschorst en dus de aangifte ook geschorst). Nu ben je betrapt door die flitspaal en je bent dan de belasting verschuldigd vanaf de laatste dag dat je de aangifte hebt gedaan (31 oktober 2020) tot heden (14 mei 2021). Dat is 6,5 maand à € 79,- (fictief, het is het tarief voor mijn camper) oftewel € 513,50 Maar helaas, in dat geval bepaalt de wet dat je ook nog een boete van 100% bent verschuldigd met een minimum van € 55,- en een maximum van € 5514,-. Dat wordt dus de lieve som van € 1027,-. En nu denk je dat komt toch niet voor? Wes er van overtuigd, dat je die boete krijgt en dat je heel netjes mag betalen; bezwaar en beroep “omdat het per ongeluk” is gebeurd heeft nog nooit geholpen. Pas dus op en neem de gok niet!

(Oorspronkelijk opgesteld: 14 oktober 2019) Laatstelijk bijgewerkt: 14 mei 2021


1) De Regeling tarieven Dienst Wegverkeer 2024 bepaalt in Artikel 1. Begrippen regeling: Voor de toepassing van deze regeling gelden de begripsbepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit voertuigen, het Kentekenreglement en de Regeling voertuigen. Voorts wordt verstaan onder: (..)

p. voertuig licht: voertuigen met een toegestane maximum massa van maximaal 3.500 kg, niet zijnde motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines, landbouw- of bosbouwtrekkers, landbouw- of bosaanhangwagens of verwisselbare getrokken uitrustingsstukken;

q. voertuig zwaar: voertuigen met een toegestane maximum massa van meer dan 3.500 kg;

BIJLAGE VI. INSCHRIJVING, TENAAMSTELLING VERVAL TENAAMSTELLING EN SCHORSING, KENTEKEN-, RIJ- EN REGISTRATIEBEWIJZEN ALSMEDE REGISTRATIE EN AFGIFTE VLIEGBEWIJZEN ONBEMANDE LUCHTVAARTUIGEN

Schorsing tenaamstelling in het kentekenregister bij RDW (inclusief identiteitsvaststel-

ling en administratieve handelingen):

voertuig licht, jonger dan 15 jaar voor de duur van 1 jaar Inschrijving € 88,05

voertuig licht en zwaar ouder dan 15 jaar en voertuigen zwaar en motorfietsen, jonger

dan 15 jaar voor de duur van 1 jaar Inschrijving € 29,10