Belading achter de achter-as

De nieuwere campers zijn allemaal een stukje langer geworden omdat er een vast bed achterin geplaatst is. Vaak zie je ook nog eens een chassis-fietsendrager omdat de camperaar zijn elektrische fietsen ook wil meenemen en die zijn wat zwaarder dan de gewone fietsen; wel net zo makkelijk om die dan laag bij de grond op de drager te kunnen zetten. En dan zijn er nog camperaars bij die hun bed “verhogen” zodat er onder het bed meer bergruimte komt.

Dit lijkt allemaal leuk maar de gemiddelde camperaar is er zich niet van bewust dat hierdoor gevaalrijke situaties kunnen ontstaan. Juist doordat de vergrote bergruimte zich achter de achteras bevindt, tellen de aldaar geplaatste goederen dubbel zo zwaar mee voor de last op de achteras.
De NKC zegt het zo op haar website:

Bestuurbaarheid

Voor een goede en veilige bestuurbaarheid van de kampeerauto of pick-up moet het gewicht op de vooras ten minste 30% van het bruto gewicht bedragen. Een te geringe gewichtsbelasting op de vooras of een eenzijdig zware gewichtsbelasting op de achteras is niet alleen nadelig voor de bestuurbaarheid maar ook voor de grip van de voorwielen bij voorwielaandrijving.

Het is van belang te weten met hoeveel gewicht de assen tijdens de vakantiereis worden belast. Teveel gewicht of een onjuiste verdeling van het gewicht over de assen kan, voordat je op reis gaat, nog in orde worden gebracht. Wanneer blijkt dat de kampeerauto te zwaar beladen is, kunt je enkele spullen thuis laten.

Wat betekent nu elke kg bagage achter de achteras voor de belasting

Het is heel eenvoudig uit te rekenen wat de gevolgen zijn van elke kg bagage die achter de achteras wordt geplaatst voor de totale lasten op de achteras. Voor de berekening is de wielbasis van belang (de afstand tussen de voor- en achteras), en de plaats achter de achteras waar de bagage wordt neergezet.

Voor de autoroller 255p gelden:
Wielbasis: 3800 mm
Achteroverbouw: 2000 mm
Chassis-drager: 2600 mm

De formule is vrij simpel:

Toename aslast= (Gewicht last x (wielbasis + afstand tot achteras van last))/wielbasis

Stel ik zet twee fietsen van elk 26 kg op de chassis-drager; die 52 kg aan gewicht zorgen dan voor:
Toename aslast = (Gewicht * (wielbasis + overbouw))/Wielbasis = 52 *(3800+2600)/3800 = 52 * 6400/3800 = 88 kg!
Zoals je ziet is de vermenigvuldigingsfactor voor de massa op de chassis-drager 1,7

Daarom: plaats zware voorwerpen het liefst tussen de voor- en achteras en doe de belading van de garage zodanig dat de lichtste goederen zo ver als mogelijk is naar achteren staan, zodat de zwaardere goederen zo dicht mogelijk bij de achteras liggen.

laatstelijk gewijzigd: 6 mei 2019

Hoe nuttig was deze informatie?

Het spijt ons dat de infformatie niet niuttig was.