header

Menu
Menu / Site-Map

Nieuw op de site

Pas op Facebook!


Windows vs Linux?


Onze uitjes



Zoeken



Contact

Wat te doen met de camper op stal?

We zetten bijna allemaal onze camper in de wintermaanden voor een tijdje op stal. Op internet doen de wildste verhalen de ronde over wat je wel en niet moet doen. Daarom heb ik maar even op een rijtje gezet welke acties wij ondernemen voor dat de camper op stal gaat.

Wat
Waarom / Hoe
onderhoudsbeurt motor
Toeval of niet, maar net voordat onze camper op stal gaat krijgt hij de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Hij staat dus altijd op stal met verse nieuwe olie.

Al het water weg laten lopen
Zowel het grijs water uit de vuilwatertank als al het verswater uit de drinkwatertank, boiler en leidingen laten we weglopen. De verwijdering van het drinkwater is het lastigst. Mijn handleiding daarvoor is:
1. de waterpomp op het display wordt uitgezet;
2. de kranen open zetten (ééntje op warm water en ééntje op koud water)
3. de vorstbeveiliging open zetten;
4. het aftapkraantje van de watertank open zetten.
5. Heb je een toilet met waterreservoir? Vergeet dan ook niet om dat leeg te maken!
Door de constructie (mijn vorstbeveiliging staat op het absoluut laagste punt van het hele drinkwatersysteem) loopt dan de hele waterleiding leeg en hoef ik geen leidingen "door te blazen"

het interieur wordt schoon gemaakt
We maken het interieur van de camper volledig schoon en zorgen dat er geen kruimeltjes of andere restjes in de camper liggen. Dit trekt ongedierte aan en het laatste wat je wilt is een nest muizen in jouw camper.

koelkast op ventilatie-stand
Elke koelkast en - indien aanwezig - vrieskast heeft een stand waarbij je de deur op een kier vast kunt zetten bij langdurige opslag. Dit voorkomt dat in de koelkast schimmels ontstaan; met een open deur gaan ook de rubbers langer mee.

zonwering en rolhorren open
Laat de rolgordijnen en rolhorren open; hierdoor staat de inwendige veer niet gespannen en gaat die langer mee. Op stal zal de zon toch wel niet schijnen en jouw ramen zijn gesloten dus vliegend ongedierte kan ook niet naar binnen.

brandstoftank gevuld
Zorg dat de camper met een gevulde brandstoftank op stal gaat. Bij een matig gevulde brandstoftank ontstaat door temperatuurwisselingen condens aan de binnenzijde van de tank. Veel camperaars denken dat daardoor de brandstoftank gaat roesten, maar dat is niet waar. Wel zorgt water in diesel voor start-problemen. Bij een gevulde brandstoftank zit er zo weinig lucht (met waterdamp) in de tank dat er van condensatie geen sprake kan zijn.

ventilatieluikje open
Staat jouw camper, net zoals die van mij, binnen? Zet dan het dak ventilatieluikje een stukje open; bij de meeste campers is dit luikje al voorzien van horgaas en hoef je daar niet voor te zorgen.

Koppel de huishoud-accu af
De meest prangende vraag bij camperaars is: wat doen we met de accu's? Elke lood-accu heeft last van zelfont-lading. Bij een goede accu is die, afhankelijk van de interne weer-stand van de accu en de omgevings-temperatuur tussen de 1,5 % per maand bij 5⁰ C. en 4% per maand bij 20⁰ C.  Daarnaast, als je de huishoud-accu aangekoppeld staat blijft er op jouw bedienspaneel vaak ook een groen ledje branden ter indicatie dat het 12V systeem in werking is. Dit kleine ledje alleen al verbruikt in 6 maanden 120 Ah en trekt daarmee ook jouw jhuishoud-accu leeg. Daarom: koppel de huishoud-accu af door de minpool los te draaien en opzij te leggen.
 
En de start-accu?
Voor de start-accu geldt een heel ander verhaal, ook afhankelijk van de leeftijd van de camper. Laten we met de nieuwste campers beginnen, die beschikken over ECO-modules en/of geavanceerde CAN-bus systemen. Daarvan moet de boordcomputer onder voedingsspanning blijven staan. Heb je zo'n geavanceerde motor en boordcomputer in jouw camper, dan mag je de start-accu niet afkoppelen.
Heb je die niet, dan mag het wel, maar is het eigenlijk niet nodig. Als het goed is ingebouwd zijn de enige verbruikers die aan zou kunnen zijn zonder dat het contact aan staat de parkeerlichten en de radio/mediaspeler; dat is dus simpel even te controleren. Alle andere verbruikers staan automatisch uit en jouw accu raakt dan gedurende 6 maanden echt niet leeg door zelfontlading (zie hierboven).

Zet kranen in middenstand halfopen
Zet al jouw kranen in de camper half open in de middenstand (tussen koud en warm in). Waarom? De meeste kranen zijn tegenwoordig uitgerust met keramische schijven; laat je de kraan dicht en het gaar vriezen dan vriezen die schijven aan elkaar vast en bij het openen later gaan ze stuk. Je zit dan vervolgens met kranen die allemaal lekken.

haal de gasflessen er uit
Bij de meeste stallingen mag je geen gasflessen in de camper laten; ook de brandweer vindt het prettiger dat je de flessen er uit haalt zodat de situatie bij een calamiteit zich niet kan verergeren door exploderende of afblazende gasflessen.

Zorg dat de bandenspanning op peil is
Check voor dat je de camper op stal zet (en je moet waarscijnlijk toch tanken om de brandstoftank te vullen) ook even jouw bandenspanning. Een camper op stal zetten met slappe banden is vragen om "vierkante" banden. Mocht jouw camper daar na de stalling last van hebben, rijdt dan een paar kilometer over het meest slechte wegdek bij jou in de buurt (meestal is dat klinkerbestrating). Daardoor worden ze weer mooi rond. Ook het laten oplopen van de temperatuur van de banden (dus veel bochtenwerk) helpt daar bij.

vochtvreter plaatsen?
Over het plaatsen van een vochtvreter zijn de meningen zeer verdeeld. In ieder geval is duidelijk dat, als jouw camper niet binnen staat, het plaatsen van een vochtvreter geen enkele zin heeft. Je zou dan de hele buitenwereld moeten ontvochtigen en dat kan jouw bakje echt niet aan. Ik zet, hoewel mijn camper binenn staat, geen vochtvreter in de camper.


laatstelijk gewijzigd: 2 juli 2019
Pagina gemaakt met Bluegriffon onder Linux Mint
<Terug naar Top>