header

Menu
Menu / Site-Map

Nieuw op de site

Pas op Facebook!


Windows vs Linux?


Onze uitjes



Zoeken



Contact

Storing in de elektriciteitsvoorziening


Storingen in de electriciteitsvoorziening komen redelijk vaak voor. Het nadeel is dat je dat niet direct door hebt. Valt jouw 230V voorziening uit dan schakelt de koelkast met een A(utomatische) E(nergie) S(electie) automatisch over op gas of 12V en de verlichting blijft ook gewoon branden, want die werkt op 12V. Je merkt er dus niets aan, totdat op een gegeven moment jouw accu leeg is en het alarm van een te lage accuspanning begint te piepen.
 
Storing in de 230V installatie

Jouw 230V werkt niet en dat kan niet zoveel oorzaken hebben. Ik ga er vanuit dat je de 230V binnen krijgt vanuit de paal/walstroom en niet dat je die zelf opwekt met een omvormer (zie dan onder "Storing in de omvormer")

  1. Geeft de paal/walstroom wel 230V af? De meest voorkomende oorzaak is een aardlekschakelaar aan de paal die is omgeklapt. Controleer dit met een multimeter of als je die niet bij je hebt met een lamp aan een CEE-verloopstekker.
  2. Als de paal/walstroom wel spanning afgeeft, staat die dan ook aan het eind van jouw kabel? Kabelbreuk is de daarna meest voorkomende oorzaak van een defecte 230V voorziening. Ook dit controleer je met een multimeter of een lamp. Overigens: sommige camperaars gebruiken een kabelhaspel als verlengkabel. De kabel op een kabelhaspel moet je helemaal afrollen, omdat stroomafname door een opgerolde kabel extra weerstand ondervindt waardoor de kabel warm/heet wordt. Vaak zit er een beveiliging op die dan in werking treedt en de stroom afkapt. Mocht dat bij jou zo zijn (die opgerolde haspel), rol die dan helemaal af en druk de beveiliging weer in (zit meestal centraal tussen de contactdozen in).
  3. De kabel ook goed, dan weet je in ieder geval dat de oorzaak bij jou binnen in de camper ligt. Controleer nu de aardlekschakelaar/schakelautomaat/zekeringenautomaat. Die zit binnen op het punt waar de kabel binnenkomt, meestal dus in één van de keuken-onderkastjes.
  4. Was ook dat de oorzaak niet dan blijft er eigenlijk nog maar één oorzaak over. Je hebt misschien een Elektroblok of andere verdeelunit in jouw camper die voor de electrische stroomvoorziening regelt. Bij een aantal zit daar een zekering in. Controleer die zekering. En nu je daar toch in de buurt bent, controleer dan tevens of er wel 230V binnenkomt in het Elektroblok (vaak zit daar gewoon een stekker aan die in een wandcontactdoor steekt).Mocht je nu de oorzaak nog niet hebben gevonden dan kan er nog maar één conclusie zijn: jouw Elektroblok is stuk of de weg kwijt, waarmee bedoel dat de software die daar in zit niet goed meer werkt
  5. Hoe gek het ook klinkt maar koppel de 230V af en koppel ook de huishoud-accu even af. Wacht 5 minuten waarmee je de software automatisch reset en steek dan alle spanning er weer in. Als jouw Eelktroblok niet stuk was, dan doet de 230V het weer.
  6. Zo neen, kijk nu onder punt 6 hieronder bij de 12V-installatie

Storing in de 12V installatie

Ik ga er vanuit dat nu niets op 12V doet (géén verlichting en geen enkele 12V contactdoos geeft spanning); is er alleen een onderdeel dat niet werkt (bijvoorbeeld de contactdoos), dan is waarschijnlijk een zekering stuk. Ga dan naar punt 3.
  1. Ook hier beginnen we aan het begin van de voorziening, de accu. Geeft de accu voldoende spanning af? Dit kun je eigenlijk alleen maar meten door één van de poolklemmen los te halen (het verstandigst is de min-pool, want kom je dan met de sleutel tegen het chassis aan veroorzaak je geen kortsluiting!) De accu-spanning moet tussen 11,9 V (absolute minimum; eigenlijk al te laag want 12,3 V is normaal) en 12,7 V (volle accu) liggen.
  2. Is de accuspanning voldoende, koppel dan de pool weer aan. Meet nu of je aan het eind van de kabel van de pluspool naar de verdeeleenheid (Elektroblok, spanningsrail of iets dergelijks; daar dus waar de spanning over de verschillende groepen of apparaten wordt verdeeld) ook nog spanning hebt. Zo neen, ga dan op zoek naar de zekering die in de pluskabel vanaf de accu zit. Dat is er één van 50 - 80 A (en soms nog veel hoger tot wel 125 A). Die is waarschijnlijk gebroken. En als je dit leest, terwijl je (nog) geen storing hebt, het is verstandig om zo'n  zware zekering in voorraad te hebben. Kijk dus even welke waarde jij hebt en haal er zo één bij de automaterialenhandel. Ik heb hem op het deksel van de accubak geplakt zitten met ducktape; mocht die bij mij doorbranden dan heb ik altijd een reserve!
  3. Controleer nu de zekeringen in het 12V circuit. Als het systeem professioneel is aangelegd, vind je een zekeringenbox of een verdeelunit (Elektroblok of zoiets, zie de grote afbeelding hierboven) waarop de zekeringen zijn aangebracht. Controleer deze zekeringen stuk voor ztuk en niet visueel, maar meet ze door! Een multimeter is hiervoor onontbeerlijk. Zijn alle zekeringen goed?  
  4. Was ook dat de oorzaak niet dan blijft er eigenlijk nog maar één oorzaak over. Je hebt misschien een Elektroblok of andere verdeelunit in jouw camper die voor de electrische stroomvoorziening regelt, dan kan er nog maar één conclusie zijn: jouw Elektroblok is stuk of de weg kwijt, waarmee bedoel dat de software die daar in zit niet goed meer werkt.
  5. Hoe gek het ook klinkt maar koppel de 230V af en koppel ook de huishoud-accu even af. Wacht 5 minuten waarmee je de software automatisch reset en steek dan alle spanning er weer in. Als jouw Eelktroblok niet stuk was, dan doet de 12V-installatie het weer.
  6. Zo niet, dan is blijkbaar jouw Elektroblok stuk. Vaak kan die door een herstelbedrijf worden gemaakt en soms ruilen ze eentje die het niet doe om voor een andere tweedehands tegen bijbetaling van een klein bedrag. Neem maar eens een kijkje bij WvanOpzeeland.


Storing in de omvormer

Heb je een omvormer (een apparaat dat van 12V gelijkspanning 230V wisselspanning maakt; het omgekeerde, van 230W wisselspaning naar 12V gelijkstroom noem ik liever een laadapparaat, hoewel het strikt genomen ook spanning omvormt), en je hebt desondanks geen 230V beschikbaar, dan zijn er twee scenario's denkbaar:



  1. Jouw omvormer werkt niet. Dit kan doordat:
    1. de accuspanning te laag is. Er zit op bijna alle omvormers een beveiliging om jouw accu te beschermen tegen te diepe ontlading. Meet dus eerst even de accuspanning.
    2. De kabels van de accu naar de omvormer zijn voorzien van een kabel-zekering (tenminste, als het vakkundig is aangelegd). Controleer de zekering.
    3. Staat de omvormer wel aan? Vaak zit er een aan en uit knop op (en ja het komt voor dat camperaars dat niet eens meer weten en de kleindochter/zoon die schakelaar een keer heeft ingeduwd).
    4. Meet dan of de omvormer wel daadwerkelijk 230V afgeeft. Is diet niet het geval, dan is de omvormer stuk.
    5. Werkt de omvormer wel, ga dan nog op zoek naar een zekering in de bekabeling. Is die er niet of die is nog ongeschonden, dan moet je wel een kabelbreuk hebben in de bekabeling van jouw 230V.
  2. Je hebt een omschakel-automaat? Kijk dan ook even naar de werking daarvan. Voor diegenen die niet weten wat ik bedoel: er zijn apparaten in de handel die automatich het 230V wisselspanning gedeelte koppelen aan de walstroom/stroomzuil als die wordt aangesloten op de camper en, als die wordt verbroken, de 230V betrekken van de omvormer. Ik raad dit systeem niet aan, maar dat terzijde. In die schakelautomaat zit heel vaak een zekering of zelfs twee. Controleer die even.





laatstelijk gewijzigd: 14 november 2018
Pagina gemaakt met Bluegriffon onder Linux Mint
<Terug naar Top>