Tips Water

KraansleutelPutdekselhaak
WatermeterVullen zonder slang
DompelpompBoiler hoge stand
Water bacterievrijLekkend aftapkraantje
Gootsteen-ontstopperVorstbeveiliging
Vuilwatertank sensorOverloopventiel boiler

Kraansleutel

Daar sta je dan bij het servicepunt: wil je jouw watertank vullen is de kraan vervangen door een afsluiter die alleen met een kraansleutel is te openen. En vandaag is het servicepunt gesloten. Nou geen nood: je hebt zelf een kraansleutel in jouw gereedschapskist zitten en dus kun je water tappen. Verkrijgbaar bij de bouwmarkt.

Putdekselhaak: altijd handig

Op veel Franse, Spaanse en Italiaanse servicepunten bestaat de vuilwater-afvoer uit een eenvoudig riool met deksel; je moet de putdeksel er af tillen om het vuilwater te lozen. Deze deksels zijn niet alleen zwaar, je zijn meestal ook nog eens ontzettend smerig. In zo’n geval is het erg handig om een putdekselhaak bij je te hebben. Je hebt niet zo’n heel lange nodig, zoals rioolwerkers. Jij hoeft namelijk maar een paar keer per jaar zo’n deksel op te lichten en dan is het niet zo erg dat je je een beetje moet bukken.

Watermeter

Wil je weten hoeveel water je inmiddels in de tank hebt gegooid? En misschien moet je het wel weten om binnen de grenzen van jouw maximum laadvermogen te blijven. Als je het met een opvouwbare jerrycan van 10 l doet is het een kwestie van tellen. Doe je het met de slang dan was het altijd een kwestie van schatten: hoe vol zit de tank nu? Hieraan kun je een eind maken door deze waterdebiet-meter van Gardena. Hij registreert precies hoeveel water er door heen is gestroomd, niet alleen van deze keer, maar hij telt het ook allemaal bij elkaar op; zo weet je aan het eind van de trip zelfs hoeveel water je hebt verbruikt. Hij kost ongeveer € 20,-

Water vullen zonder slang

Er zijn veel camperaars die hun watertank van buiten vullen met behulp van een trechter en een gieter. Vaak valt de trechter dan om en zie ze hulpeloos rond kijken van hoe doe ik dat nu. Dit hulpmiddeltje is eenvoudig en kost bijna niets. De doorsnee van jouw vulopening is 80 mm en daar past dus precies een regenwaterafvoerkniebocht (iets voor Scrabble?) in. Eventueel kun je die aan één eind nog omwikkelen met klittenband (het zachtere viltachtige deel) zodat je hem goed klem kunt zetten in de vulopening. Eventueel nog een klein trechtertje met grote opening onder erop en je kunt makkelijk vullen zonder slang.

Neem een reserve dompelpomp mee

Heb je een waterinstallatie met een dompelpomp, neem dan een reserve dompelpomp mee. Zo’n klein dingetje kost nog geen € 15,- in een uitvoering van 12 liter per minuut. Heb je een drukpomp dan is het aanschaffen van een reserve niet echt aan te bevelen; die zijn een stuk groter en kosten ook een stuk meer (zo rond de € 80,-). Toen ik nog een dompelpomp in mijn camper had, had ik er ook altijd eentje als reserve bij me. Onderweg heb ik in die jaren een paar anderen kunnen helpen, wier pomp stuk ging. Die van mij is nooit stuk gegaan in 15 jaar. Zelfs nu heb ik er nog een bij me, terwijl ik een installatie met een drukpomp heb; hij ligt netjes naast de watertank en misschien kan ik onderweg nog iemand helpen.

Zet de boiler op de hoge stand

De boiler in de camper kent over het algemeen twee standen (sommige hebben er zelfs drie): 40 °C, 60 °C (en soms 80 °C). Veel camperaars zetten de boiler op 40 °C in de hoop om daarmee aanzienlijk te beparen op hat gasverbruik. Nu is het verschil in energieverbruik tussen 40 °C en 60 °C maar heel erg klein. Groot is het verschil wel voor de groei van bacteriën. De natuur heeft dat zo voor elkaar gekregen dat bacteriën het beste groeien bij een temperatuur gelijk aan onze lichaamstemperatuur van 37 °C. Nu ligt die 40 °C daar heel dicht bij, dus creëer je een uitstekend klimaat voor de groei van bacteriën, waaronder de beruchte legionella-bacterie. Zet dus jouw boiler-stand een tikje hoger: op 60 °C (bijna de temperatuur waarop ook ons voedsel wordt gepasteuriseerd).

Middel om drinkwater schadelijk bacterievrij te houden

Er zijn verschillende middelen bij de outdoor-zaak te verkrijgen met als doel om drinkwater vrij te houden van schadelijke bacteriën. Eén daarvan is Certec, een bio-filter voor tanks van 30 ltr, 100 ltr. en 200 ltr. Het behoudt de goede kwaliteit van jouw drinkwater ook na het bijvullen en vermindert de vorming van biofilm ( strepen ). De Certec capsules drijven op het wateroppervlak om volledig te profiteren van de beweging van het water . Er zit een praktisch nylon koord aan om de capsule weer eenvoudig uit de tank te kunnen verwijderen. Verkrijgbaar bij de outdoor-zaken en kampeerwinkels; een capsule voor de 100 ltr. watertank kost € 29,95 en blijft zijn werk doen gedurende 12 maanden en voor meer dan 30.000 liter water.

Een lekkend aftapkraantje

In de camper heb je een aantal aftapkraantjes: in ieder geval één per watertank en als je een elektrische boiler hebt, dan zit er daar meestal ook eentje bij. Ze willen nog wel eens gaan lekken. Je kunt ze heel eenvoudig openmaken en even schoonmaken; meestal is dat voldoende. Desnoods vervang je het rubberen ringetje ook nog.

Gootsteen/douche verstopt: Baking Soda, het wondermiddel

Een verstopte gootsteen is een veelvoorkomend probleem, vooral in campers waar je heel moeilijk bij de afvoer kunt komen. Ook in deze situatie is baking soda heel bruikbaar! Doe wekelijks drie à vier eetlepels baking soda in de gootsteen en spoel dit goed door met heet water. Voorkomen is beter dan genezen! Natuurlijk wist je al dat Baking Soda voor heel meer dingen een uitstekend middel is: vlekkenmiddel, toiletreiniger (in combinatie met schoonmaakazijn), geurvreter in de koelkast etc. etc. Zit de gootsteen echt verstopt ga dan als volgt te werk: Los een handje baking-soda op in een kopje water en giet dit in de afvoer. Doe er een kopje azijn bij. Let op: dit gaat bruisen. Houd je gezicht op veilige afstand en dek het putje eventueel af. In verband met het bruisen is het belangrijk om de soda en azijn niet vooraf te mengen. Laat de soda en azijn ongeveer 15 minuten inwerken.Giet een volle waterkoker met heet water door de afvoer en als het goed is is de verstopping opgelost.

Vorstbeveiliging springt voortdurend open.

Als onder het rijden de vorstbeveiliging voortdurend open springt en jouw boiler leeg loopt, is dat heel vervelend. Op vakantie kun je dat tijdelijk verhelpen door er een wasknijper op te zetten die de knop omhoog houdt. Je schakelt dan wel de beveiliging van jouw boiler uit, dus je moet die knijper niet vergeten als het koud wordt. Eenmaal thuis gekomen kun je de oorzaak verhelpen. Vaak is het een slecht contact in het kabeltje van de vorstbeveiliging naar het 12V-systeem. Aan die draadjes van de beveiliging zitten kleine stekkertjes die vaak corroderen; maak ze ven schoon met een fijn schuurpapiertje en het systeem werkt weer. Hiernaast een opengewerkte vorstbeveiliging.

Mijn vuilwatertank-sensor werkt niet.

In jouw vuilwatertank kunnen twee verschillende typen sensoren zitten: een elektronische peilstok of een vlotter. Door bacterie-werking, roestvorming of andere corrosie wil die wel eens blijven “hangen” of vast komen te zitten, waardoor de aanduiding in de leefruimte op het bedieningspaneel niet meer klopt. In de schoonwatertank kun je er gewoon bij om die te reinigen, maar bij de vuilwatertank gaat dat veel moeilijker: je zult hem er af moeten halen om bij de sensor te kunnen komen. Vaak is dat niet nodig: schud een liter schoonmaakazijn in de vuilwatertank en ga een eind rijden. Door het schudden wordt de sensor weer helemaal zuiver en werkt hij weer.

Het overloopventiel van de boiler functioneert niet

De Truma boiler heeft in bepaalde typen een overloop-drukventiel; zo is bijna elke Hymer met dat type boiler uitgevoerd. Het heeft een dubbele functie: je kunt hiermee de boiler leeg laten lopen en als bij verwarming van het water de druk inwendig te hoog oploopt, wordt dat opgelost doordat het drukventiel even open gaat en een klein beetje water weg stroomt. Als het drukventiel niet meer werkt dan stroomt het water continu weg bij een drukpomp-systeem en bij een dompelpomp-systeem als je water wilt tappen. Meestal is het drukventiel inwendig verkalkt. Je kunt proberen het op te lossen door het ventiel te demonteren en een dag in ontkalker (citroenzuur, azijn of iets dergelijks) te leggen. Helpt dat niet, dan is vervangen de enige optie (€ 33,- voor zo’n klein dingetje in de campershop).

laatstelijk bijgewerkt 1 september 2019

Hoe nuttig was deze informatie?

Het spijt ons dat de infformatie niet niuttig was.

Reageer op deze pagina

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op