Bij de eerste campers bestond het dashboard uit niet veel meer dan een kilometerteller, snelheidsmeter, brandstofmetertje en een temperatuurmetertje. Tot slot zat er ook nog een indicatielampje voor de clignoteur, de richtingaanwijzer op, maar dan hield het toch schoon op. Met de komst van de elektronica werden ook de aanduidingen op jouw dashboard talrijker. Standaard zijn er nu 64 en bij sommige merken zijn die nog aangevuld met merk-specifieke aanduidingen; die laatste heb ik hier weggelaten.

Ook in kleur worden de standaarden gehanteerd. Deze kleuren hebben allemaal een andere betekenis om duidelijk te maken wat er aan de hand is. Is het ledje wit dan gaat het om een aanwijzing, bij groen dat werkt het onderdeel zoals het moet, bij geel of oranje gaat het om een waarschuwing: laat er zo gauw mogelijk naar kijken en rood is echt fout: onmiddellijk handelen is geboden. Helaas houden niet alle merken zich daar aan: zo is de indicatie voor het bereiken van de minimale dikte van de remschoenen bij Mercedes rood, terwijl die volgens mij eerder oranje had moeten zijn: je kunt nog makkelijk 500 km doorrijden.
Maar goed, wat betekenen ze nu?

- Indicator die aangeeft dat de koppeling ingetrapt moet worden
- Indicator die aangeeft dat het rempedaal ingetrapt moet worden
- Auto staat op stuurslot
- Grootlicht ingeschakeld
- Lage bandenspanning
- Stadslichten staan aan
- Problemen met koplampen / achterlichten / richtingaanwijzers
- Problemen met de remlichten
- Waarschuwing dat temperatuur onder de 4 graden zakt
- Info-indicator
- Voorgloeien dieselmotor
- Waarschuwing voor ijsvorming
- Probleem met het startsysteem
- De sleutel bevindt zich niet in de auto
- Batterij van de afstandsbediening is bijna leeg
- Waarschuwingsafstand tot een andere auto
- Onderhoudswaarschuwingslampje
- Adaptieve koplampen ingeschakeld
- Afstelling van de hoogte van de koplamp
- Problemen met variabele achterspoiler
- Problemen bij het activeren van een elektrisch dak
- De airbag aan de voorzijde is uitgeschakeld
- Handrem is ingeschakeld
- Mistlampen voor ingeschakeld
- Problemen met stuurbekrachtiging
- Mistachterlichten ingeschakeld
- Laag niveau van ruitenwisservloeistof voorruit
- Versleten remblokken
- Cruise control is geactiveerd
- Richtingaanwijzer(s) aan
- Problemen met de lichtsensor of regensensor
- Water in brandstoffilter
- Airbag uitgeschakeld
- Mechanisch probleem of elektrische fout
- Dimlicht ingeschakeld
- Vuil luchtfilter moet worden vervangen
- Parkeersensoren ingeschakeld
- Problemen met het roetfilter (DPF)
- Fout – ontkoppeling van de stekker van de aanhangwagen
- Luchtveringsproblemen
- Waarschuwing voor onbedoeld verlaten van de rijstrook actief (rijstrookbewaking)
- Problemen met de katalysator
- Gordelwaarschuwing
- Waarschuwingslicht auto staat op de handrem
- Dynamo- of accuproblemen
- ECO-modus ingeschakeld (instelling voor extra zuinig rijden)
- Downhill-assist staat ingeschakeld (alleen bij SUV’s en terreinwagens, hulp bij afdalen)
- Problemen met het koelsysteem
- Probleem met het ABS
- Problemen met het brandstoffilter
- Portier niet (goed) gesloten
- Motorkap niet (goed) gesloten
- Brandstoftank in reservevoorraad beland
- Problemen met automatische versnellingsbak
- Snelheidsbegrenzer is actief
- Problemen met vering/demping/onderstel
- Voorruitverwarming ingeschakeld
- ESP (Electronic Stability Program, oftewel anti-slip controle) is uitgeschakeld
- Achterklep niet (goed) gesloten
- Lage oliedruk
- Automatische ruitenwissers ingeschakeld
- Probleem met de motor
- Regensensor ingeschakeld
- Achterruitverwarming ingeschakeld
- Turbo storing
Aanvulling:
66. Roeefilter regenereren:
(Uit: AD-Auto van 28 februari 2019)
laatstelijk gewijzigd: 21 september 2021