Verweerde bumper weer als nieuw

De meeste kunststof bumpers hebben een plastic coating die na verloop van tijd los laat. Je kunt die coating op den duur wel helemaal verwijderen, maar de bumper blijft er lelijk uit zien. Sommigen verwarmen de bumper dan met een haarföhn of verfbrander, maar dit werkt maar tijdelijk. Na een tijdje ziet jouw bumper er weer als vanouds sleets uit. Anderen grijpen dan naar het middel van car-wrapping, het opnieuw voorzien van een plastic coating in allerlei voorstellingen of kleuren, maar dat is een dure aangelegenheid en kun je ook niet zelf. Goede raad is duur: wat kun je dan wel? Het antwoord is: Plastidip.

Plastidip

Plasti Dip is een multifunctionele, speciale rubber coating. Het kan door te sprayen, smeren of dippen gemakkelijk worden aangebracht. Het beschermt gespoten voorwerpen tegen vocht, zuren, slijtage, corrosie, slippen/glijden en biedt een comfortabele, gecontroleerde grip. Toepasbaar op vrijwel alle gladde ondergronden. Ook op poreuze ondergronden, echter vervalt dan de verwijderbare werking van Plasti Dip.
Plasti Dip zal voor een zeer lange tijd uitstekend blijven zitten mits je de gespoten delen op de juiste manier voor behandeld hebt en voldoende lagen aangebracht hebt. Geadviseerd wordt om minimaal 4 lagen Plasti Dip aan te brengen alvorens de gespoten delen gebruikt worden. Hierdoor ben je zeker van voldoende dekking van de kleur en is de laagdikte dik genoeg om deze later eenvoudig en snel te verwijderen. Wanneer de laagdikte te dun is, zal de verwijderbare verf sneller afbreken waardoor je aanzienlijk moet “peuteren” om de lak er van af te krijgen. Indien dit alles op de juiste manier gedaan is kan Plasti Dip jaren in perfecte conditie blijven.
Voor een bumper heb je ongeveer 1 spuitbus van 500 ml nodig. Bij een laagdikte van 0,127 mm kan er met de PlastiDip Spray een oppervlakte van circa 0,56 m2 worden gedekt. Wil je dus jouw hele bumper (voor, achter en de beide zij-bumpers) spuiten, reken dan op 4 spuitbussen. Omdat een spuitbus ongeveer € 10,- kost, ben je dan € 40,- kwijt.

Voorbereiding:

Voor gebruik moet het oppervlak schoon en vetvrij zijn. Besteed bijzondere aandacht aan randen en gaten. Voor het reinigen en ontvetten van het oppervlak gebruik een plastidip reinigingsconcentraat dat meestal bij de plastidip zelf verkrijgbaar is. Als alternatief kan isopropanolalcohol verdund met 50% gedestilleerd water in de totale hoeveelheid worden gebruikt. Laat het oppervlak vervolgens voldoende verdampen (ongeveer 20-30 minuten bij kamertemperatuur). Wanneer het residu van detergentia oppervlak nog aanwezig of droogtijd niet gerespecteerd, kan het popping ( gaten, vissenogen) in het materiaal veroorzaken.

LET OP! Gelieve geen externe producten gebruiken, zoals siliconen of was verwijderaar, remreiniger, spiritus, ontvetters, afwasmiddel, citrus of azijn schoonmaakmiddelen, ovenontvetters etc. Het gebruik van deze middelen kan tot onbedoelde effecten leiden, zoals loslaten van de rubber coating.

Als je de te spuiten onderdelen hebt schoongemaakt moet je de delen die je niet wilt behandelen afdekken. Dit gaat het beste met schilderstape en de grote delen van het boven de bumper aanwezige chassis kun je met kranten afdekken. Deze stap vereist de grootste zorg en precisie. Alle niet-gecoate componenten moeten zonder uitzondering worden bedekt of gemaskeerd. Houd er ook rekening mee dat sommige kunststof oppervlakken en koplampen gevoelig zijn voor producten op solventbasis. Bij twijfel test voor gebruik de oppervlakken op compatibiliteit op een onzichtbare locatie.

Het spuiten van de bumper

De aanbevolen verwerkingstemperatuur ligt tussen 15 en 24 graden Celsius. Temperaturen boven de verwerkingstemperatuur, direct zonlicht en een te hoge werkdruk van het pistool moeten worden vermeden omdat het oplosmiddel kan verdampen wanneer het uit de spuitmond komt. Het resultaat is een zeer ruw oppervlak.
Spray in parallelle paden gelijkmatig op afstand van het oppervlak. Voor een volledige verzadiging moeten de sporen elkaar 50% overlappen. Kleuren met spuiteffect altijd in wagenlengte, nooit in secties! Over het algemeen kunnen bij secties met coating (bijv. Spatbord, bestuurdersportier afzonderlijk) oververzadiging en drukaanslag (spuitnevel) op de randen ontstaan.

Voor spuitbussen, houd ze zo recht mogelijk en altijd in een verticale positie. Door hun ontwerp zijn spuitbussen niet geschikt om boven of in horizontale lagen naar het oppervlak te spuiten.

Opgesteld: 24 mei 2020