Storing automatische schotel

Bezitters van automatische schotels hebben er soms last van: hun schotel blijft rondjes draaien op het dak en vindt de satelliet niet. Wat is er aan de hand? Daar probeer ik op deze pagina een antwoord op te geven. Ik heb geprobeerd het zo eenvoudig mogelijk te houden en daarom de werking en principes sterk vereenvoudigd, zodat de materie behapbaar blijft. Daarbij wordt soms de werkelijkheid geweld aan gedaan, maar anders werd het al snel te ingewikkeld.
Maar een allereerste waarschuwing vind ik wel op zijn plaats. Veel camperaars (vooral diegenen die een abonnement bij Joyne hebben) vinden dat je op de verkeerde satelliet afstemt. “Hun” satelliet is veel sterker en dus heb je betere ontvangst. Voor een deel is dat waar: de footprint (zeg maar ontvangst-reikwijdte) van Eutelsat 9B (waar Joyne op uitzendt) is groter dan Astra 3 (van CanaalDigitaal/TVVlaanderen). Maar ik zeg dat de kwaliteit van de ontvangsteenheid (schotel en LNB) veeleer bepalend is. Vroeger dacht men toch ook niet dat je met een hooivork op je dak de hele wereld op TV kon ontvangen? Ook nu geldt nog steeds: hoe beter de schotel en LNB, hoe beter de ontvangst.

Wat als jouw schotel niets vindt en dus rondjes blijft draaien?

Als jouw schotel niets vindt zijn daar meestal drie oorzaken voor aan te wijzen:

  1. (Nog) geen GPS-positie gevonden (alleen de nieuwste schotelsets)
  2. Er is geen vrij zicht op de satelliet, òf
  3. de transpondergegevens zijn niet juist (meer).
    Daarnaast kan het zijn dat er een materiaal-storing is: kabelbreuk, slecht contact en dergelijke. Dit is zo afhankelijk van de installatie zelf dat ik daar geen algemene handleiding voor een eventuele oplossing voor kan schrijven.
Nog geen GPS-positie bepaald

De nieuwste schotelsets bepalen aan de hand van de GPS-positie de elevatie van de gezochte satelliet. Dit maakt een snellere afstemming mogelijk, maar alleen als je op dezelfde breedtegraad blijft! Ga je jezelf verplaatsen, dan klopt die GPS positie niet meer en moet de software van de schotel die weer opnieuw bepalen. En dat kan even duren (tot wel 15 minuten!). Heb je dus een nieuwere schotel, geeft hem dan even de tijd om rustig te zoeken. Ik vind die GPS-positiebepaling een miskleun, want automatische schotelsets worden eigenlijk alleen geplaatst op campers die per definitie rond rijden! Hier heeft weer een niet nadenkende ICT-er achter gezeten, en uitzetten kun je die automatische onzin ook weer niet.

Geen vrij zicht:

De vraag of de schotel vrij zicht heeft kun je zelf eenvoudig beantwoorden met een telefoon-app die hier is beschreven. Als je geen app hebt, kun je dat ook vaststellen door middel van de site http://www.dishpointer.com/

Mocht je die allebei niet hebben of niet beschikken over internet, dan zul je aan de hand van het kompas en jouw eigen inschattingsvermogen moeten bepalen of de schotel op jouw dak de satelliet wel kan zien.

Géén auto-Skew of nog niet bijgesteld

Op sommige plaatsen in Europa (In het Zuiden en ver in het Oosten) moet je de LNB-kop een stukje verdraaien. Hoe dat komt, kun je hier lezen. Als je dus geen automatische skew op jouw schotel hebt, zul je dat zelf handmatig moeten doen. Het effect van een niet juiste afstelling van de skew is dat je soms (als de afwijking groot is) in het geheel geen zenders ontvangt, maar is de afwijking wat kleiner dan kunnen sommige zenders net wel en andere zenders net niet meer ontvangen worden. Je hebt dan bijvoorbeeld wel NPO 1 en 3, maar geen NPO 2, wel SBS6, maar geen RTL4 etc.

Een handigheidje, aangereikt door een Oyster-specialist:

Bij een Oyster schotel dan is soms het volgende doeltreffend: schotel aanzetten en laten zoeken toetsen < en > beide ingedrukt houden tijdens het zoeken totdat de cijfers 11919 op het display verschijnen. Dan de toetsen loslaten en de schotel zijn werk laten doen. Komt vaak voor bij veel van mijn klanten en is meestal de oplossing voor een ronddraaiende Oyster, aldus Ad Persoon in de Facebookgroep “Camper Praat en Treffens”.
Een tweede handigheidje: als de schotel helemaal niets meer doet en zelfs resetten niet wil werken: eveneens de < en > toetsen tegelijkertijd indrukken en even vasthouden totdat het display reageert; dan loslaten. ALs het goed is komt er nu beweging in jouw schotel.

De transpondergegevens zijn niet juist (meer)

De providers van satelliet-TV (voor het Nederlandse taalgebied CanalDigitaal en TV-Vlaanderen) willen nog wel eens wisselen van kanaal op de satelliet: de transponder-gegevens worden dan gewijzigd. En als ze een transponder wijzigen waarop jouw schotel wil afstemmen of waarmee hij controleert of het de goede satelliet is, dan vindt hij die niet meer! Het lijstje in jouw schotel moet worden vernieuwd; sommige schotelbouwers noemen dat “updaten”. Meer informatie hoe jouw schotel de juiste satelliet vind kun je zien op deze pagina.

Hoe dat udaten gaat is verschillend voor het merk schotel dat je hebt. Automatische schotels hebben ook altijd een zogenaamde control-box of besturingseenheid. Dit kastje regelt de afstemming van jouw schotel op de satelliet en hierin staan de noodzakelijke gegevens opgeslagen. Deze moet je dus wijzigen als er transpondergegevens gewijzigd zijn. De meeste schotelbouwers geven dat aan op hun website en publiceren over het algemeen de nieuwste “software-updates” op hun site.

Download updates van de websites van de belangrijkste schotelbouwers:
(Controleer wel even of je de juiste software download!!!)
Alden
Autosat
Maxview
Oyster
Satenne en Mobilsat
Selfsat
Teleco
Travel Vision

Soms moet je de software op een USB-stick en die vervolgens in jouw besturingseenheid steken, bij andere systemen heb je weer een data-kabeltje nodig tussen de besturingseenheid en jouw computer en er zijn systemen waarbij je het niet zelf kunt maar (helaas) terug naar de dealer moet.

En er zijn ervaringen met schotels en ontvangers die niet al te best uit de bus komen. Berry van de Loo zei hierover op de Facebookgroep Campertechniek het volgende: “Wij zijn erkent dealer van CD, wij raden de gecertificeerde ontvangers ten strengste af, ze zijn traag, instabiel hebben een zeer hoog RMA gehalte, met een vrije ontvanger heb je die problemen niet, kies wel voor een deftig merk zoals VU+, ik verkoop ze al 7 jaar met volle tevredenheid. Erg snel, zeer mooi plaatje ook in UHD/4k. De ontvanger van de toekomst. Betreft oyster S8 modellen, dit zijn géén volwaardige ontvangers hebben ook GEEN common interface wel een TENHAAFT interface die dan weer niet met Joyne werkt, de service van Tenhaaft is ronduit slecht, Mafia praktijken, wij hebben dan het dealerschap al terug opgezegd, wij helpen, echter wij willen niks met zo’n bedrijf te maken hebben. Mensen die net € 750,- betaald hebben voor zo’n S8 ontvanger mogen binnenkort weer hun hardware omwisselen. Kwestie van tijd, Tenhaaft heeft mij vorig jaar al laten weten geen deftige updates meer te doen voor de S8, ben je mooi klaar mee als je net zo’n ding gekocht hebt.” En dat is niet de eerste keer. Op 12 maart meldt Berry: “Mensen die een Oyster vision schotel set hebben met een Oyster S8 ontvanger interface MOETEN, CAM van M7 groep gebruiken, daar een CAM van Joyne niet werkt. En Nee de oplossing die Joyne in samen spraak met BMsat bedacht heeft is niet echt een oplossing, Ten Haaft (Oyster)) weigert iedere vorm van medewerking. De oplossing die Oyster voorstelt, is belachelijk duur. 606eur (de S8 te vervangen door een gewone black box ) + nieuwe ontvanger van Thirt Party en dit door een elementaire groot ontwerp disaster van Ten Haaft. En men zijn verantwoordelijkheid afschuift naar de klant. Ik heb dit bij verschillende klanten gezien.”

Je zult maar een Oyster hebben; zelf heb ik hem op de black-list gezet: afblijven!!!!

De schotel komt niet meer omhoog/hangt stil/gaat niet meer in.

Soms gebeurt het dat je de schotel niet meer kunt activeren: hij komt niet meer omhoog, omlaag of blijft stil hangen op een bepaalde positie. De meest voorkomende oorzaak is de software, die de weg kwijt is, zoals bij een computer die blijft hangen en waarbij ook helemaal niets het meer doet: geen toetsenbord, geen muis. Een reset kan dan helpen. Dit doe je door alle stroom van jouw schotel en zijn bedieningspaneel te halen (dus de kabels losmaken!), één minuutje wachten en dan weer aansluiten. In 9 van de 10 gevallen werkt alles weer naar behoren.
Bij de Oyster gaat het resetten als volgt: haal het stekkertje van het bedieningspaneel los, dan de pijltjes links en rechts op het bedieningspaneel ingedrukt houden en het stekkertje weer terug plaatsen; daarna kun je de twee pijltjes toetsen los laten.
Een andere mogelijkheid is dat er een zekering is doorgebrand; meestal zit die in de aanstuur-unit (of de schotel gezekerd is en waar hangt af van het type dat je hebt; kijk daarvoor in de handleiding) en heel soms bij het 12V verdeelstation.
Heeft het voor de eerste keer gevroren? Dan kan het zijn dat jouw mechanisme bevroren is omdat er water(damp) in zat. Ontdooien is de enige remedie: dus met een haarföhn naar buiten. Niet met geweld proberen in te klappen, want dan maak je hem kapot.
En tot slot: Soms bouwen de schotel-installateurs een zekerheid in. Het systeem werkt alleen als de handrem aangetrokken is. Het kan dus voorkomen dat de schotel niet meer wil inklappen omdat je de camper al van de handrem hebt gezet!!

Die eigenwijze Fransen!

Wil je Franse TV-zenders bekijken, dan is de meest eenvoudige oplossing om een schotel op Eutelsat 5 graden west uit te richten en een Fransat decoder in Frankrijk op de kop te tikken. Jarenlang kon dan gratis en zonder problemen naar het volledige Franse TNT aanbod worden gekeken. Beperkingen bestonden daarbij zo goed als niet want een Frans adres was niet eens nodig, totdat men de Fransat decoder online brengt en probeert de Franse uitzending gemist te raadplegen en alsnog tegen geoblocking aanloopt. Bovendien is voor Fransat een aparte decoder voor nodig.
Die speciale decoder is gebleven, ook nu de Franse zenders niet meer zonder meer vrij te ontvangen zijn. Het gevolg daarvan is echter ook dat als jij een Franse camper hebt gekocht met satelliet-TV aan boord, je geen enkele andere zender kunt bekijken: alleen die zenders die volgens de frnasat-methode zijn versleuteld, dus géén TV Vlaanderen, CanalDigitaal! Er is maar één oplossing voor: vervang de Fransat decoder/ontvanger door eentje die wel overweg kan met TV Vlaanderen of CanalDigitaal.

Help, alles is aangesloten maar geen beeld!

Het komt wel eens voor dat alles aangesloten is, de schotel afgestemd, de zender gevonden maar geen bewegend beeld! Je krijgt de mededeling dat de zender gedoceerd is. Het kan dan zijn dat jouw CI-module of smartcard opnieuw moet worden geactiveerd. Hoe je dat moet doen vind je hier.

Wat ook nog wel eens voorkomt met een CI-module is dat deze niet ver genoeg in het apparaat wordt gedrukt. Je kunt die module niet verkeerd insteken, want dat blokkeert het onmiddellijk. Zit de module eenmaal ver in het apparaat, dan moet je hem goed aandrukken. Ik vergelijk het met een lightning-kabeltje van de iPhone of een mini-usb van de Samsung smartphone: ook die moet je er goed indrukken anders werkt het niet.

Tenslotte: soms heb je zowel in de TV als in de sat-receiver een aansluiting voor de CI-module. In welk apparaat moet die module nu? Stelregel is dat de module in dat apparaat moet waarvan je de kanalenkiezer (de afstandbediening) om op de zender af te stemmen ook van gebruikt. Dus als je de afstandbediening van de sat-receiver nodig hebt om van kanaal te wisselen, dan moet de CI-module in de sat-receiver; gebruik je daarentegen de afstandsbediening van de TV voor de zenderkeuze, dan moet de CI_module in de TV.

Ik heb blokjes op mijn TV-scherm

Blokjes zijn een teken van slechte ontvangst. Dat kan zijn doordat de schotel niet juist staat afgesteld, de skew (verdraaiing van de LNB) niet juist is of dat er verstoringen (door gebouwen, bomen) zijn.Het feit dat je niet bij alle kanalen daar last van hebt komt omdat sommige transponders (de ‘zenders’ in de satelliet) minder sterk zijn dan andere. Vroeger, bij niet digitale uitzendingen, zou je ‘sneeuw’ in beeld hebben, nu, in het digitale tijdperk, heb je op die punten géén beeld en smelten de pixels samen tot blokjes van een bepaalde kleur.

Oyster automatische schotel reparatie-handleiding

Voordat je met jouw Oyster-schotel aan de slag gaat, lees eerst de handleiding; heb je die niet bij jou? Hier kun je die downloaden. Heb je een Oyster schotel en ben je handig? Dan heb je misschien iets aan deze handleiding uit 2016 waarin een 4 tal bekende problemen met de Oyster-schotel worden beschreven en hoe op te lossen. Het is een pdf-document van 6 MB dus et kan zijn dat je even geduld moet hebben voor dat hij geladen is (bij slechte WiFi of gebruik van een sim-kaartje).

Alternatief: handbediende schotel op het dak

Maar er is ook een tussenvorm beschikbaar, waarbij je van transponderwisselingen geen last hebt: de Maxview Twister. Deze schotel is de nieuwste telg in het assortiment van Maxview. Het is een mechanische schotelantenne, die op het dak van jouw camper kan worden gemonteerd. Een mast oid is daarbij niet benodigd. De Maxview Twister schotelantenne heeft een groot bereik en is aerodynamisch ontworpen. In ingeklapte toestand is de antenne ‘slechts’ 17 cm hoog. Via de besturingseenheid aan de binnenkant -aan het plafond- van de camper is de Maxview Twister te bedienen. Middels de ‘slinger’ kan de schotelantenne gedraaid worden om zo afgesteld te worden op de gewenste satelliet. De Maxview Twister is leverbaar in 2 maten: met een diameter van 65 of een diameter van 85 cm. Je hebt een schotel op je dak, maar je moet hem wel zelf van binnenuit uitrichten; je hebt dus geen last van regen, kou enzovoorts. Hij kost € 750,-

De smartcard heractiveren

Wanneer je je smartcard gedurende langere tijd niet gebruikt kan het voorkomen dat de rechten voor je abonnement verlopen. Je krijgt dan de melding ‘geen rechten’ of ‘gecodeerd signaal’.
Neem je je smartcard na deze periode weer in gebruik, zorg er dan voor dat de juiste rechten worden ontvangen door de volgende stappen te doorlopen:

  1. Als je een losse Mediaguard 3-smartcard gebruikt controleer je of deze op de juiste wijze in je ontvanger geplaatst is.
  2. Zet de ontvanger gedurende een uur aan op de zender NPO 1 HD of op kanaal 14: Canal Digitaal Info & Nieuws en wissel ondertussen niet van zender.
  3. Zap na een uur na een andere zender in je abonnement. Je zult zien dat je nu beeld hebt op je abonnementszenders.

(Oorspronkelijk opgesteld: 15 mei 2019) Laatstelijk gewijzigd: 25 februari 2023