Pas op voor AEBS

Nieuwe personenauto’s moeten vanaf 2022 voorzien zijn van een reeks elektronische veiligheidssystemen, zoals een automatische snelheidsbegrenzer en een noodstopsysteem. Onderhandelaars van het Europees Parlement hebben hierover in maart 2019 een accoord bereikt. Autonomous Emergency Braking System (AEBS) is de algemene aanduiding voor die remtechnologie waarbij een auto een noodsituatie herkent en dan razendsnel zelfstandig de remdruk opvoert om zo een aanrijding te voorkomen, of in elk geval de schade te reduceren.

Nu hebben de nieuwste vrachtauto’s (zeker die van Volvo en Mercedes-Benz) die nieuwe technologie al ingebouwd in hun vrachtwagens. AEBS kan aan de hand van de snelheid die de vrachtauto rijdt en de hoeveelheid druk die op rempedaal wordt uitgeoefend, vaststellen of er sprake is van een noodstop. AEBS zal in dat geval de bestuurder helpen door zelfstandig zoveel mogelijk remdruk op te bouwen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat negentig procent van de bestuurders in geval van een noodstop niet hard genoeg op het rempedaal trappen. AEBS activeert indien nodig ook zelfstandig het antiblokkeersysteem (ABS). Dat is een onderdeel van de reminstallatie die er voor zorgt dat bij een noodstop de wielen niet blokkeren. Bij blokkerende wielen wordt een auto immers onbestuurbaar.

Geavanceerde variaties van AEBS gaan nog een stapje verder en geven de bestuurder eerst een geluidssignaal zodat hij of zij zelf kan ingrijpen. Gebeurt er dan nog niets – of te weinig – dan grijpt AEBS in. Vaak activeert het dan ook de alarmlichten zodat achteropkomend verkeer is gewaarschuwd voor een noodstop. En bij sommige automerken lichten de remlampen extra fel op.

Tot zover niets aan de hand; het maakt het rijden op de weg alleen maar veiliger. Nou, niet als je er niet bij stil staat (hmm….). Kijk, personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 2011, moeten zijn voorzien van een bedrijfsrem waarvan de remvertraging op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg ten minste 5,8 m/s² bedraagt; voor personenauto’s die voor 2011 op de weg zijn gekomen is die minimale remvertraging 5,2 m/s². En nu komt het: die AEBS bij een 40-tons Volvo zorgt voor een remvertraging die kan oplopen tot bijna 10 m/s²!! Kijk eens even naar dit filmpje:

Van 80 km/u naar stilstand binnen 2 seconden! Als jij daar vlak achter zit met jouw 5,8 m/s² dan is een aanrijding achterop de vrachtwagen alleen nog maar te voorkomen door voldoende afstand te houden: de vrachtauto kan wel tot tweemaal zo hard remmen als jij!! En het gevolg is dan:

Embedded foto van Autoblog.nl

En bedenk dat dit een Tesla was, die gegarandeerd een groter remvermogen heeft dan wij met onze camper. Daarom: hou voldoende afstand tot de voor jou rijdende vrachtauto want hij staat veel eerder stil bij een noodstop dan jij.

02 december 2019