Storingen aan de luifel

Als het zonnescherm er al een aantal jaren hangt of hij heeft een paar flinke opdoffers gehad door een paar rukwinden, dan kan het zijn dat hij niet helemaal goed meer oprolt. Hij gaat scheef en soms sluit de cassette aan een kant dan helemaal niet meer waardoor de luifel min of meer los hangt.

Het oprolmechanisme loopt stroef, waardoor hij scheef oprolt

Als je met dit probleem naar de fabriek van Omnistore, Fiamme of Thule gaat is het eerste wat ze doen een spuitbus siliconenspray pakken en alle metalen delen daar ruim mee inspuiten. Vervolgens nemen ze nog een spuitbus WD40 en spuiten daar de draaiende delen mee in. Twee keer op- en uitrollen en je zult zien dat hij weer als een zonnetje indraait en ook weer netjes gelijkmatig; hij rolt niet meer scheef op.
Het is even een weet! Ze zullen er bij vertellen: doe dit even elk jaar nadat je de camper grondig hebt schoon gemaakt en voor dat je hem naar de stalling brengt en dit probleem is voor altijd verdwenen.

De knikarm is een beetje verschoven.

In dat geval kun je de knikarm een beetje losschroeven (afhankelijk van het type is dat met een steek/ringsleutel nr 10 of een inbus). Meet van beide knikarmen even de afstand tot de buitenste rand in mm; deze afstand moet voor beide knikarmen gelijk zijn (juist het feit dat er één verschoven is zorgt voor het scheef oprollen). Als je ze gelijk gezet hebt, schroef je ze weer vast. Dit verschuiven kan aan beide zijden (wandzijde/bovenbalk of uitvalzijde/onderbalk) en controleer daarbij beide armen.

Hier de afbeelding van de bevestiging van de knikarm aan de bovenbalk:

En hier de bevestiging van de knikarm aan de onderbalk:

Hoogte van de luifel bijstellen

Je kunt de hoogte van de luifel (de uitval van de luifel, de mate waarin die afloopt) bijstellen, maar de wijze waarop verschilt per type en soort. Voor de 8000 en 9000 serie van de Omnistor/Thule gaat het als volgt: Om de hoogte van de knikarm-knie in te stellen dient de borgmoer iets los te worden gedraaid. Daarna kan met de hoogte-instel-bout de hoogte van de knikarm-knie worden ingesteld. Na het afstellen dient de borgmoer weer vast te worden gezet. Stel alle armklossen op de juiste wijze in.
Voor de 5000 en 6000 serie ga je als volgt te werk: Deze luifels worden geleverd met 2 M8 inbus of torx boutjes met 8 ringen. Door de bouten aan te brengen onder de grijze kapjes in de cassette kun je de pitch afstellen. Aan de hand van de gewenste stand moet het gewenste aantal ringen worden toegevoegd.

Blokkade blijft ‘aan’

Een medecamperaar had op een gegeven moment dat bij het uitdraaien van de luifel, onmiddellijk na het begin, de pal die het uitdraaien blokkeert niet naar binnen ging, waardoor verder uitdraaien onmogelijk is. De oorzaak daarvan is, zo bleek bij navraag bij de fabrikant: “Het is ontstaan door het overdraaien van de eindstop, waardoor deze verbogen is. Dit kan opgelost worden door een nieuwe eindstop van de rolas te monteren + het terugplooien van het aluminium. Het zwarte stukje dat blokkeert op de cassette is de rem die ervoor zorgt dat de luifel niet in de omgekeerde richting kan doorrollen. In de doekbuis is er een pinnetje (enkele cm’s van dit stuk) dat door het doek wordt ingedrukt in opgerolde toestand. Als dit ingedrukt is, dan gaat het zwarte klepje naar binnen, en als de spanning op dit pinnetje weg is (als de luifel open is) dan gaat het klepje naar buiten en blokkeert het de luifel.”
Misschien hebben anederen er aan als ze hetzelfde overkomt.

(Oorspronkelijk opgesteld 27 juni 2018) Laatstelijk gewijzigd: 16 april 2022