Nano-Polish, Glas- en Keramische Coating

De laatste tijd hoor je veel over de verschillende beschermingsmiddelen voor de lak van de camper en de termen die je daarbij om de oren vliegen zijn Nano Polish, Glas Coating en Keramische Coating. Op deze pagina zal ik proberen duidelijk te maken wat het is, wat de verschillen zijn en hoe je met die middelen moet omgaan. Maar vooreerst even dit: voor alle middelen geldt dat je het op een uiterst schone camper zou moeten aanbrengen. Doe je dat niet, dan kun je bij sommige middelen (Glascoating en keramische coating) die “fout” nooit meer herstellen. De beste methode om de camper schoon te maken is: wassen en daarna kleien. Wat kleien is wordt op deze video uitgelegd.

Nano Polish

Nano stamt uit het oud-Grieks (νᾶνος) of uit het Latijn (nanus) hetgeen dwerg betekent. In het standaard metrieke stelsel is het de aanduiding van één-miljardste: één nanometer is dus 0,000000001 meter! Even ter vergelijking: jouw vingernagel groeit gemiddeld 10 nanometer per minuut. Door reclame-jongens is de term de laatste decennia voor van alles en nog wat gebruikt – ik zeg altijd misbruikt – en is het een duidelijke marketingterm geworden. Het zegt helemaal niets over de stof zelf, alleen dat het uit kleine deeltjes is opgebouwd – dat zijn we als mens ook, zal ik maar zeggen – en als wetenschapper zou je schrikken van de door hen gebruikte aanduidingen. Laatst kwam ik “propriëtaire nanotechnologie” tegen en wat ik onder “bezittende nanotechnologie” zou moeten verstaan is mij nog steeds een raadsel. De bedoeling van de Nano-Polish is dat de microscopisch kleine deeltjes een fijne laag vormen op de lak en daarmee de lak gedurende lange tijd beschermt. De voorstelling van zaken is ongeveer alsof je een hele grote bak met knikkers uitstrooit over de grond zodat er meerdere lagen knikkers ontstaan waardoor het vuil zich niet aan de vloer kan hechten, maar aan de knikkers. Maar omdat die knikkers rollen/wentelen is hechting niet echt makkelijk en als het al gebeurd weer heel eenvoudig te verwijderen.
Om die “knikkers” regelmatig over het oppervlak te verdelen heb je een doek nodig die zelf ook hele kleine vezeltjes bevat die de “knikkertjes” kunnen verdelen: de microvezeldoek. De wijze van aanbrengen van Nano Polish is voor alle gelijk:

  1. de te bewerken oppervlakte lichtjes ontvetten met bv. isopropanol of gewoon met dreft in emmer warm water.
  2. daarna met schone microvezeldoek de nano polish met ronddraaiende bewegingen inwrijven totdat je geen residu meer ziet en een lichte waas ontstaat. Neem altijd kleine onderdelen onder handen en ga niet gelijk in één keer de hele zijwand doen! Werk daarbij deel voor deel.
  3. deze waas na ca. 1 a 1 ⅕ uur uitwrijven met schone microvezeldoek

En helpt het? Laat ik voorop stellen dat “het handmatig in de was zetten” een net zo arbeids-intensief klusje is als het opbrengen van de nano-polish. Ik moet toegeven dat de nano-polisch langer mee gaat en het resultaat beter is dan het gebruik van wax. Ik heb mijn camper twee jaar geleden in de nano-polish gezet en volgend jaar zal ik het moeten herhalen. Nu ben ik helemaal niet gewend om de camper (noch de auto) regelmatig te “poetsen”: éénmaal per jaar in de was zetten was (en is) voor mij gebruikelijk en tussendoor was ik mijn voertuigen nooit; dat mag de regen doen.
Voor wat de kosten betreft: als je het zelf doet heb je bij een middelgrote camper (half-integraal van 6,5 meter lengte) aan één liter nano-polish ruim voldoende (je verbruikt ongeveer 750 ml) en dat kost rond de € 30,-.

Glas Coating

Bij glascoating wordt als werkzame stof Siliciumdioxide (SiO2) gebruikt. Siliciumdioxide is ook het hoofdbestanddeel van glas en daar komt dan ook de term glascoating vandaan. Het is in zuivere vorm een wit kristallijn poeder en is tevens het hoofdbestanddeel van onze aardkorst: zeldzaam is het dus bepaald niet. Nu is SiO2 zelf niet reactief en kan dus geen verbindingen aangaan met andere stoffen zonder een hulpmiddel. Als je daarom een coating wilt aanbrengen met SiO2 dan zul je een plakmiddel moeten toevoegen en dat is wat ze dus doen als je de camper laat glascoaten: het siliciumdioxide wordt samen met een hars (“resin” genaamd) aangebracht, waardoor het zich aan het oppervlak hecht. Deze hars heeft één nadeel: het is minder goed bestand tegen zuren en basen (alle stoffen met een pH anders dan 7) en dus zal regen (die wat zurig is) of schoonmaakmiddelen (die alkalisch – base-achtig – zijn) op den duur de coating oplossen. Glascoating is op zich net zo hard als glas en vanwege die eigenschappen wordt het nog wel toegepast op auto’s; jouw voertuig wordt daarmee min of meer krasbestendig. Helaas heeft hardheid ook weer een nadeel: bij het veelvuldig uitzetten en krimpen als gevolg van warmte-koude ontstaan haarscheurtjes waar zich vuil in ophoopt en kan hechten. Dit effect is zo duidelijk dat het gebruik van glascoating op grote oppervlakten niet wordt aanbevolen. Hoewel dus bijna elke automaterialen-shop dit produkt op voorraad heeft, zal ik het niet willen aanbevelen om het op een camper toe te passen. Zou je het toch willen doen: de wijze van opbrengen is gelijk aan die van nano-polish en de prijs is rond € 150,-. Maar pas op: zelf doen kan op een totale mislukking uitdraaien en ik beveel het zeker niet aan. Wil je jouw camper laten glas-coaten laat het dan door een bedrijf doen dat daarin gespecialiseerd is. Daar hangt dan wel een prijskaartje aan van meer dan € 500,-

Keramische Coating

Bij Keramische Coating wordt de stof Siliciumcarbide (SiC) gebruikt. Deze stof is zelf reactief en hecht zich dus aan andere stoffen; voor het aanbrengen is dus geen hechtmiddel nodig zoals bij het hierboven genoemde SiO2 en is daarom ook minder gevoelig voor (zure) regen en voor zeep-achtige schoonmaakmiddelen. Het heeft ook een nadeel: in feite gaat het een chemische reactie aan met het oppervlak van jouw camper (je zou kunnen zeggen dat de coating er op vast gelast wordt) en alle oneffenheden (of vuil dat je niet te voren hebt verwijderd!) worden voor altijd ingebed. Ik vergelijk het maar even met de vlieg die in het hars van de boom gevangen werd 150 miljoen jaar geleden en die we nu nog steeds prachtig kunnen zien, gevangen in barnsteen (zie de embedded-afbeelding van Natuurwijzer linksboven). De laag Siliciumcarbide die wordt aangebracht is veel dikker dan die bij nano-polish of glas-coating en is zelfs met het blote oog waar te nemen.
Nu zijn er inmiddels heel veel keramische coatings op de markt en het programma BBC TopGear heeft een uitzending gewijd aan een Amerikaan die oorspronkelijk ruim zeventig merken heeft getest. Met 34 merken is hij verder gaan testen en daarvan bleven er na 2 jaar en 8 maanden nog maar vijf over die voldoen: IGL Kenzo, IGL Quartz, Adam’s UV Ceramic Paint Coating, Kisho 901 en CQuartz UK. Hieronder de laatste opname van de test.

Het zelf aanbrengen van keramische coating op de auto vereist enige handigheid. Daarnaast is het een secuur werkje en erg belangrijk dat de handleiding van het gekozen product tot op de letter wordt opgevolgd. Er is daarom niet één universele handleiding. Grosso modo komt het op het volgende neer:

  1. Reinig het lakwerk zorgvuldig en polijst het lakwerk met een polijstmachine tot een hoogglans finish. Denk aan de vlieg in barnsteen!
  2. Het oppervlak moet volledig schoon en vetvrij zijn. Er wordt meestal ook een spuitbus met voorbereidende spray bij geleverd; spray het gehele oppervlak en wrijf het voorzichtig over het lakwerk met een microvezeldoek uit.
  3. Breng het basis product daarna voorzichtig en zo dun mogelijk aan. Meestal wordt daarvoor een doek/pad en een micro-vezeldoek voor moeilijk bereikbare delen bijgeleverd. Vouw dit doekje om de pad heen en zorg ervoor dar er geen vouwen inzitten. Behandel altijd een klein deel van het lakwerk en werk in de zogenaamde ‘Crisscross’ beweging. Na een korte droogtijd, van 30 seconden tot maximaal 1 minuut, kan het oppervlak uitgewreven worden met een schone microvezeldoek om een ultra-glad en streepvrije finish te creëren. Na de volledige behandeling moet het product ten minste 1 uur drogen. Raak het lakwerk niet aan en zorg dat de camper in een droge en schone ruimte staat! Alles wat in die droogtijd op terecht komt wordt “verankerd” en krijg je er niet meer af!
  4. Na de droogtijd kan de bijgeleverde glansversterker aangebracht worden om een diepe glans te creëren. Na het aanbrengen moet de glansversterker uitgewreven worden met een microvezeldoek om overtollig product te verwijderen.

Keramische Coating blijft minimaal 2 jaar zijn werk doen en als je het zelf wilt (durft en kunt) opbrengen moet je tellen op een bedrag van rond de € 150,-

Nadeel van glas- en keramische coatings:

Het likt mooi, zo’n slijtvaste harde laag over jouw lak van de camper waardoor die langer mooi en glanzend blijft, maar die extra laag heeft ook één groot nadeel: bij een aanrijding nemen de kosten voor herstel enorm toe. De reparateur moet die coating helemaal wegschuren over het hele paneel, dus niet alleen rond de plek die hij heeft uitgedeukt, want anders kan hij het paneel niet overspuiten. De meeste verzekeraars vergoeden dat extra werk niet en dat zul je dan uit eigen zak moeten betalen. Vaak is dat meerwerk duurder dan het herstellen de van de schade zelf! Je kunt maar gewaarschuwd zijn.

(Oorspronkelijk opgesteld: 26 november 2020) Laatstelijk aangevuld: 5 december 2022