Hordeur

Eén van de meest voorkomende gebreken aan een plissé hordeur is het breken van het koord. Dit kun je verhelpen, afhankelijk van het soort hordeur. Ik heb twee gebruikshandleidingen gevonden voor “normale” plissé hordeuren voor in huis: download hier variant 1(2,6 MB) en hier variant 2 (1 MB). Beide bestanden zijn in het pfd-formaat.
Je kunt een plissé hordeur wel repareren, het geheim zit hem in het gedeelte waar de plissé naar toeschuift als je hen open doet (scharnierkant normaal gesproken), deze kast kan je er vanaf schuiven en dan zie je de draden, die lopen contra naar boven en beneden, het is een werkje, maar als je geen garantie meer hebt is het best te repareren, een andere kopen kan altijd nog €€€……..! Zorg wel dat je gelijk alle draden (met een goede kwaliteit) vervangt. Je kunt hiervoor visdraad 0,75 gebruiken: oersterk!

Voor de meest gebruikte hordeur in campers is onderstaande handleiding van toepassing.

Verwijder de hordeur uit het kader

Maak eerst de spanschroefjes (1) los (met de veertjes aan) die in het linkerprofiel zitten, zo’n 8 cm van boven en onderkant af.

In de camper zitten links, rechts en bovenaan een aluminium-profiel vast. Enkel het profielstukje bovenaan, en de linkse kant (de kant die opengaat) moet worden losgeschroefd.( 2)
De houder (3 )waaraan de plisse-gaas vastzit, is de rechterzijde (de kant waar de deurscharnieren zitten). Deze houder klikt los van het tegen de buitenwand vastgeschroefde plastic- profiel (P). Wrik de houder voorzichtig los uit de “zwaluwstaart” van het vastgeschroefde profiel, en begin (het makkelijkst) bovenaan.

Trek de profielen met het gaas ertussen onderaan naar elkaar toe, en draai het rechtse profiel onderaan een kwartslag, zodat ze loskomen en uit de deuropening kunnen genomen worden. Nu leg je de hele zaak op een plat vlak (een tafel werkt het makkelijkst…)

Het witte plastic klipje (4) op de foto hieronder onderaan moet worden uitgeklikt. Op deze foto is het “afgesleten”…normaal is het zo’n 5 mm langer, en zitten er 3 of 5 gaatjes in, waardoor de draden lopen die aan de plissé bovenaan vastziiten, en aan het onderste veertje zijn geknoopt. De spandraadjes die in het onderste deel van de plissé zitten, zijn aan het bovenste veertje geknoopt.
Trek het klipje uit het profiel, en leg het profiel met de veertjes op de plissé-hor. Dit om geknoei met draden te vermijden
Schuif daarna de brede houder (dat brede witgelakte stuk) met de borstel (6) naar boven.
Daarin heb je een Afbeelding profiel, waaraan de plissé is vastgelijmd. (5)

Op de foto: Links het profiel dat tegen de kast is geschroefd, rechts de zijde met de horplissé. In de holle kant van het profiel op de afbeelding hieronder zitten de “geleidertjes” die de koordjes “schuringsvrij” moeten laten “lopen”…die moet je wat losmaken om je naald doorheen het pakketje te krijgen…

De rechterkant (met de zwaluwstaart) daarin schijft een plastic latje, waaraan ook de plissé is vastgekleefd. Dat profiel met de zwaluwstaart schuiven we ook naar boven van het latje af.

Nu ligt de “behandelbare hor” klaar om nieuwe draden te krijgen.
Je ziet dat aan het latje de draad is geknoopt aan een rondelletje (of een dubbele knoop heeft) om het doortrekken te beletten.
Schuif de plissé tegen die lat bij elkaar, en zet vast met een paar klemmen.
Je hebt nu dit:

Trek het (kapotte) koordje een beetje door het rechtse latje en snij de rondel af.
Neem het geschikte nieuwe koordmateriaal, en een dikke stopnaald, en steek de draad doorheen het samengehouden “plissépakketje” (het geheel als hierboven getekend: profiel +plissé +latje ) , trek de draad een stuk door, en knoop het rondelletje terug vast aan de nieuwe draad.

Steek het andere draadeind door het witte klipje (4), meet af (aan bijvoorbeeld een draad die niet stuk is, en knoop vast aan het veertje. Hou een logische volgorde aan:( 1e gaatje de onderste draad, 2de gaatje de middenste, 3de gaatje de bovenste…om te voorkomen dat ze beginnen te kruisen, en dus tegen elkaar gaan schuren…)

Let op : de ene is langer dan de andere: die het verst van het veertje zit is de langste…

Doe dit voor alle kapotte draden, en hou er rekening mee dat de bovenste draden via het klipje onderaan naar het veertje onderaan gaan, de onderste draden via het klipje dat bovenaan het andere (schroefbare) profiel zit, gaan naar het veertje bovenaan.

Zet de veertje nu terug enigszins vast, en schuif alle delen in omgekeerde volgorde in elkaar. En schuif de hele hor ook toe

Daarna kan je alles weer in de deuropening monteren, eerste het profiel met de schroeven, dan klik je de andere kan terug in elkaar., en tot slot span je de veertjes terug op.

Noteer dat:
1) in het rechtse profiel er geen draden lopen tussen het latje en het alu-profiel
2) Het linkse profiel dat tegen de wand geschroefd is, enkel de veertjes zitten
3) alle draden lopen tussen het alu-profiel met borstel (6) en het Afbeeldingprofiel dat daarin schuift.

Zet nu het geheel weer in elkaar en bevestig de hordeur weer op zijn plaats.
(handleiding gevonden op zwerfautosite )

laatstelijk gewijzigd: 25 juli 2018