Help, Joyne werkt niet!

Deze pagina is vervallen per 1 mei 2021 wegens het faillissement/bankroet van Joyne!
Hij blijft wel zichtbaar voor al diegenen die belangstelling voor de geschiedenis hebben.

Over het algemeen zijn de ervaringen met Joyne goed. Beter is het om te zeggen dat de ervaringen met uitzendingen van de Eutelsat 9B satelliet goed zijn, want daar gaat de meeste mensen om. Met een schotel(tje) een goede ontvangst in heel Europa. Joyne heeft wel één groot nadeel: ze zijn voor de consument niet bereikbaar en hebben geen helpdesk; als je geen ontvangst hebt kun je ze geen vragen stellen, alles moet via de verkoper/detailhandelaar. En ja, die is niet 24 op 7 bereikbaar!

De footprint van Eutelsat 9B met bijbehorende EIRP en schoteldiameter

Vandaar dat ik hier maar even de mogelijke oplossingen de revue laat passeren:

  1. Heb je beeld?
  2. Afstelling op de juiste satelliet?
  3. Staat jouw SKew wel goed?
  4. CI-module geactiveerd en niet “op slot”?
  5. Zenderlijst opnieuw inlezen
  6. Update nodig? doe eerst een individuele scan!
  7. Doe een blindscan!
  8. Heb je beeld?
Heb je Beeld?

De eerste vraag is of je een TV-zender in beeld hebt. Als dat niet zo is, dan ontvang je de satelliet niet en staat jouw schotel dus niet juist ingesteld. Heb je een automatische schotel en hij is klaar met zoeken, dan is er een kink in de kabel tussen de sat-receiver/decoder en jouw TV. Kijk even die verbindingen na. Is de schotel terug ingeklapt, dan heeft hij de satelliet niet kunnen vinden: je staat dan op een plek waar geen vrij zicht op de satelliet is (9 ⁰ ten oosten van het Zuiden). Er zijn apps beschikbaar voor smartphone’s en tablets die jou uitstekend laten zien of er vrij zicht is op de satelliet, zoals SatFinder (Iphone)1) / Satellite Finder 2018 (Android) of SatFinder Lite (Iphone) / SatFinder 3D (Android).Afstelling op de juiste satelliet?

Heb je afgestemd op de juiste Satelliet?

Je moet wel weten of je op de juiste satelliet hebt afgestemd als je geen beelden van de Nederlandse of Belgische zenders ontvangt. Kijk eens of je één van de hieronder opgenomen FTA-zenders (vrij te ontvangen zenders) kunt zien op jouw TV; deze zenders zijn allemaal te vinden op Eutelsat 9 (en sommige ook nog op Astra 1) . Kun je die wel ontvangen, dan staat jouw schotel goed afgesteld; kun je die niet ontvangen, dan sta je niet afgesteld op Eutelsat 9B.
a. Channel 21 (Duits)
b. BBC World
c. M6 HD (Frans)
d. TV Oranje (Nederlands)

Staat jouw Skew wel goed?

Sta je in Portugael/Spanje of juist aan de andere kant van Europa in Bulgarije/Roemenië/Griekeland? En heb je een schotel zonder automatische skew? Dan is een niet juiste stan van de Skew meestal de oorzaak van geen tot slechte ontvangst. Meer info vind je hier en ook hoe je de “fout” kunt herstellen..

CI-module geactiveerd en niet “op slot”?

Het is essentieel dat de JOYNE CI+ module bij het eerste gebruik een activatie-puls ontvangt! Hiermee wordt de “Preview-periode” van 5 dagen geactiveerd, tevens ontvangt de module informatie m.b.t. gebruikersrechten! Let op: Wanneer de CI+ module tijdens dit proces uit de ontvanger of televisie wordt verwijderd, bestaat de kans dat de module uit veiligheidsoverweging “op slot” gaat waardoor deze geen gecodeerde kanalen (meer) zal decoderen en dient te worden geretourneerd naar uw leverancier!
 
Ga bij het eerste gebruik van de CI+ module als volgt te werk:
1. Richt de installatie eerst uit met behulp van het JOYNE testkanaal (zonder CI module)
2. Schakel na ontvangst van het JOYNE testbeeld over naar een gecodeerd kanaal, bijv.NPO1
3. Steek de CI module in het CI-slot van de ontvanger of televisie en wacht enkele seconden
4. De module synchroniseert nu met de ontvanger/televisie (“pairing”) en na circa 15 sec verschijnt de zender in beeld
5. Laat nu de ontvanger/TV met de ingestoken module gedurende 1 minuut op dit kanaal staan zodat de module de informatie kan ontvangen! Tijdens dit proces dus niet overschakelen naar een ander kanaal! Na 1 minuut is de module volledig geactiveerd en kan indien gewenst worden uitgenomen
 
Hoe weet ik of de CI module goed werkt en de activatiepuls heeft ontvangen?
1. Ga via de instellingen van de TV/ontvanger naar het Common Interface (CI) menu
2. Kies “Conax Contego Information”
3. Kies “Subscription status” > De eerste regel geeft aan “Zone 1010”: De module is o.k.Kijk eerst even of de CUI-module werkt en of de activatie-puls goed is ontvangen, Dit doe je door:
a. Ga via de instellingen van de TV/ontvanger naar het Common Interface (CI) menu
b. Kies “Conax Contego Information”
c. Kies “Subscription status” > De eerste regel geeft aan “Zone 1010”: De module is o.k.

Zenderlijst opnieuw inlezen

Heb je toevallig de zenderlijst weggegooid? Dan zul je deze opnieuw moeten inlezen. Hoe je dat moet doen bij een Rebox sat-receiver/decoder staat beschreven in dit pdf-document. Heb je een andere en geen handleiding, dan kan deze handleiding je toch nog op weg helpen, want er zitten niet zo veel verschillen tussen de wijze waarop dat gaat bij andere merken.

Update nodig? Doe eerst een individuele scan!

In sommige satelliet-receivers/decoders zit de lijst van Joyne van beschikbare zenders ingebakken (ge-upload). Als de transpondergegevens wijzigen (zeg maar de frequentie, polariteit en Symbol-rate van de zender) dan kan de receiver die zenders niet meer vinden en moet de lijst ge-update worden. Een ellende van deze wijze van aanpak; het beter zou zijn om de kanaal-lijst op de satelliet te plaatsen en deze mee te stralen op een kanaal waarvan de transpondergegevens niet meer wijzigen – zoals CanalDigitaal (ja die wel!) – dat doet, maar dat terzijde. En helaas, je kunt niet even naar de site van Joyne om te zien of zij transpondergegevens hebben gewijzigd en of je dus een update nodig hebt (is mij verteld: ik heb geen Joyne, dus kan het niet controleren).

Maar er is een simpele methode om daar achter te komen. Jouw tuner/sat-receiver/decoder moet dan wel de mogelijkheid hebben om een enkele transponderscan uit te voeren; vaak staat die mogelijkheid onder “geavanceerd zoeken”

Zoek eerst de zender die je wilt zien maar (nog) niet ontvangt op in de lijst van de site KingofSat van zenders op Eutelsat 9B door hier op te klikken. In dit voorbeeld willen we SBS6 opnieuw inscannen. Op de lijst van KingofSat zien we dan het volgende:

De procedure is bij de merken satelliet-ontvangers verschillend, dus kijk in jouw handleiding om de juiste procedure te vinden. Hieronder is die voor AZbox HDPR+/1109 opgenomen.

Start met het selecteren van de satelliet die je wilt laten doorzoeken in het Advanced Scan menu. De TP frequentie kan handmatig worden ingevoerd en die gegevens staan in de lijst van KingofSat. Je vult nu dus de TP frequentie in (11747), de polarisatie (H), Symbolrate (30000) en FEC (3/4) en drukt op OK.

Wat jouw ontvanger nu doet is precies naar die ene transponder zoeken. Vindt hij die, dan krijg je de zenders die daarop worden uitgezonden en weet je dat jouw ontvanger een nieuwe update nodig heeft. Je zou zo ook alle transponders in kunnen laden, maar dat is wel een tijdrovend karweitje. Tijd dus om helaas even contact op te nemen met de dealer van Joyne, of doe een blindscan (zie hieronder!)

Doe een Blindscan

Nornaal doe je als gebruiker een zogenaamde fastscan: je loopt de kanalen af die in de kanalenlijst van de provider (Joyne of CanalDigitaal) zit. Maar ja, als die “achter” loopt en dus bij een hernieuwde rangschikking van de transponders is dat al snel, dan vind je enkele (tot zelfs geen enkel) kanalen van Joyne niet meer. Dit kun je voorkomen door een zogenaamde Blindscan uit te voeren (het afzoeken van alle kanalen!). De meeste satelliet-receivers kennen deze functie.

Ikzelf heb geen Joyne, maar heb jij wel storingen opgelost, laat het mij dan even weten zodat ik die hier ook weer kan opnemen voor anderen.

laatstelijk gewijzigd: 26 januari 2019