Een GPS tracker is een apparaatje dat gebruik maakt van het GPS/GSM-netwerk om de locatie te bepalen en bekend te maken. GPS trackers zijn meestal erg klein, zodat je ze makkelijk kunt plaatsen of inbouwen. Op elk gewenst moment kunt je de locatie van de gps tracker opvragen. De trackers zijn meestal nauwkeurig tot op vijf meter en om jouw camper terug te vinden lijkt me dat ruim voldoende. Tevens zorgt een track and trace volgsysteem voor gemoedsrust, iets dat niet geheel onbelangrijk is! Het volgsysteem maakt gebruik van een ingebouwde GPS ontvanger die constant in verbinding staat met de GPS satellieten om de juiste positie te bepalen. De gevonden locatie wordt opgeslagen of doorgestuurd. Dit doorsturen kan op twee manieren: via SMS naar een telefoon of via het internet naar een server, die deze locatie dan weer op de server opslaat. Voor het versturen van die date over het internet is maar heel weinig data nodig (per keer niet meer dan het imei nummer van de tracker, bijvoorbeeld 3552678922568, en de coördinaten, bijvoorbeeld 50.846874, 4.352156; de Grote Markt te Brussel) Juist vanwege die zeer kleine hoeveelheid aan data (56 byte, inclusief controlebits!) heeft de tracker genoeg aan de lichtste internet-verbinding (in het begin was dat het GPRS-netwerk). Je hebt dus naast de tracker ook een sim-kaart nodig als deze niet is ingebouwd.
Nieuwe ontwikkelingen in het GSM-netwerk

Nu is het GPRS netwerk, waar de GPS-trackers op werken al sinds 1991 in de lucht en inmiddels kent dit G(eneral) P(acket) R(adio) S(ervice) protocol al vele opvolgers: EDGE, 3G (UMTS/HDSPA), 4G (LTE) en onlangs 5G. De telecom-providers hebben ieder voor zich besloten om dit GPRS protocol niet langer te ondersteunen: in heel Azië is het al uitgezet, in Nederland gaat T-mobile dit binnenkort doen en in andere Europese landen hebben veel, vooral kleine providers, hun ondersteuning al beëindigd. KPN heeft aangegeven om in Nederland nog tot 2025 dit protocol te ondersteunen, maar daarna is het definitief afgelopen. Heb je een GPS tracker dit van dit protocol gebruik maakt (zoals de afgebeelde tracker van Ali) dan loop je in Europa al veel eerder tegen gebieden aan waar hij niet zal werken.
Het nieuwe Cat M1-netwerk
Nu zijn er al landen bij in Europa die tegen het maximaal te vestrekken aantal SIM-kaartjes aanlopen (Frankrijk bijvoorbeeld). Daar vervallen SIM-kaartjes als je die een tijd niet gebruikt. Ook in Nederland is dat zo en KPN overweegt om voor de zogenaamde Internet of Things (IoT) toepassingen (GPS-trackers, Raspberries, Domotic-apparaten) speciale SIM-kaartjes uit te geven die op een speciaal protocol werken. Dit heeft ook met energie zuinigheid en lage data kosten te maken want de meeste IoT apparaten moeten het hun hele leven met een knoopcel doen. Hiervoor is een 4G CAT M1 protocol gemaakt (nog een paar andere ook maar dit is de meest gangbare). Jouw Tracker en jouw SIM provider moet dat CAT M1 ondersteunen om data te kunnen versturen. Er zijn nu al 4G GPS Trackers te koop die alleen dat voor IoT bedoelde CAT M1 protocol ondersteunen. Deze zijn vooralsnog niet zo heel goed te gebruiken in Nederland en de rest van Europa, simpelweg omdat nog maar een beperkt aantal providers ook CAT M1 in hun netwerk ondersteunen. Dat zullen er de komende jaren wel steeds meer worden maar je moet dan wel een paar jaar geduld hebben voordat jouw camper overal te volgen is. Ook hierbij staat KPN vooraan, zij hebben dit al aan gezet in hun netwerk. Als je dus nog een tracker wilt aanschaffen, let dan vooral op voor welk netwerk de tracker geschikt is. En omdat ik op social-media voor gek werd verklaard en nog veel erger over de beëindiging van het GPRS/2G netwerk voor IoT-toepassingen , dan maar hier ook even een linkje naar wat KPN er zelf over zegt: https://www.kpn.com/zakelijk/blog/de-toekomst-van-iot-vraagt-om-meer-dan-2g.htm
(Met dank aan Henk Jansen voor zijn inbreng)
De nieuwste GPS-trackers zonder simkaart
Nieuw zijn de GPS-trackers die gebruik maken van dit IoT-protocol en die géén simkaart meer nodig hebben. Ze werken met het LoRa-netwerk of LTE-4G CAT M1. KPN zegt het op haar site zo: “Het LTE-M-netwerk van KPN is speciaal ontwikkeld voor Internet of Things-toepassingen en is gebaseerd op het betrouwbare en veilige 4G netwerk van KPN. De dekking van LTE-M is sterker dan de 2G-netwerken van KPN. Via LTE-M kan op een energiezuinige manier snel data worden verzonden, waardoor het overal gebruiken van draadloos Internet of Things-toepassingen binnen handbereik komt. LTE-M is geschikt voor verschillende toepassingen die nu met GPRS of 2G werken. Daarnaast is het ook geschikt voor toepassingen die nu nog niet ‘slim’ zijn. Voorbeelden van toepassingsmogelijkheden van LTE-M zijn slimme meters, geluidsmeters, frisdrankautomaten en track & trace oplossingen. Maar ook bij slimme en duurzame energienetwerken en draagbare apparaten kan LTE-M in de toekomst mogelijk een rol vervullen.”
Als voorbeeld van deze nieuwe generatie GPS_trackers neem ik even de Invoxia Tracker, een product uit Frankrijk dat gebruik maakt van het LoRa-netwerk. Dit apparaat is door de Consumentenbond getest en zij zegt daar over: “De Invoxia is goede een gps-tracker met een aantrekkelijke prijs. Vergeleken met veel andere trackers werkt hij beter, langer en is hij een stuk goedkoper. De bijbehorende app werkt handig en is niet te uitgebreid: de app bevat alleen benodigde functies en daardoor blijft de app overzichtelijk.” Hij is onder andere te koop bij Bol.com
Maar: een gebruiker van de Invoxia mellde mij recent (maart 2024) het volgende.
“Ik had deze tracker gekocht en na 3 dagen retour gestuurd om volgende redenen:
- Het apparaat komt met een licentie voor 3 jaar maar nadien moet niet 9,99 euro per jaar betaald worden maar ongeveer het 3-voud. De goedkoopste formule is een licentie van 2 jaar die (afgerond) 50 euro kost zijnde 25 euro per jaar.
- De dekking valt tegen. Deze is afhankelijk van het land dat gekozen werd bij registratie. Frankrijk gebruikt een ander netwerk dan België en Nederland dus een toestel dat je in België registreerde werkt in Frankrijk niet. En dat is nu net een land waar ik vaak vertoef.
De AIr-tag van Apple, alleen als afleidingsmanoevre
Nu was er een slimmerik die voorstelde om in plaats van een GPS-tracker een Air-tag van Apple in de camper te leggen. Een Air-tag is een heel klein apparaatje, ter grootte van een Euro-munt die de plaats waar hij is doorgeeft. Hoe het werkt geeft Apple zelf aan op zijn site: “Je AirTag zendt een beveiligd Bluetooth-signaal uit, dat kan worden opgepikt door devices in het ‘Zoek mijn’-netwerk, dat bestaat uit honderden miljoenen iPhones, iPads en Macs overal ter wereld; . Die sturen de locatie van je AirTag naar iCloud. Vervolgens zie je op de kaart in de ‘Zoek mijn’-app waar dat is. Dit hele proces is anoniem en is versleuteld om je privacy te beschermen. Het werkt heel efficiënt, dus je hoeft je geen zorgen te maken over je batterijduur of dataverbruik.” Handig, niet waar? Neen! Als je even verder leest op de site kom je het volgende tegen: “Als de AirTag van iemand anders tussen jouw spullen terechtkomt, ziet je iPhone dat jij ’m meeneemt en krijg je daar een melding van. Als je ’m na een tijdje nog niet hebt gevonden, laat de AirTag een geluid horen. Ben je toevallig bij een vriend die ook een AirTag heeft, of zit je in de trein met een heleboel mensen met een AirTag? Geen zorgen. Je krijgt de meldingen alleen te zien als de eigenaar niet meer bij de AirTag in de buurt is.”
Kortom: de dief die jouw camper wil meenemen zal dat meestal niet doen als jij in de buurt bent. Heeft hij dan een IPhone, dan zal de air-tag zijn aanwezigheid aan hem vertellen! Lekker handig, gaat hij eerst op zoek naar de tag, gooit hem uit het raam en weg is hij met de camper. Nu kun je dat voor een deel voorkomen: je kunt jouw Airtag volledig stil maken door het luidsprekertje/zoemertje er uit te halen. Hoe? Kijk eens:
Desalniettemin kun je de air-tag naar mijn mening als je hem al wilt gebruiken, beter als afleidingsmanoevre inzetten. Heel misschien schrikt het de beginnende dief af (“Oh shit, ik wordt gevolgd, dus ik stop”) of gaat de iets meer geoefende dief op zoek naar jouw air-tag om hem te verwijderen, ook al geeft die geen geluid meer. Alhoewel, bij de diefstal op 1 maart 2025 van 21 campers, trailers en boten uit een camper/caravan/boten stalling in Breda is dankzij de airtag op 12 maart 2025 een eerste verdachte opgepakt:
Welk heb ik?
Zelf heb ik in 2015 een tracker gekocht bij Aliexpress voor één tientje. Het was er één van het type GT02A en die waren heel wijd verbreid beschikbaar. Samen met een SIM-kaartje van KPN voor € 4,99 ben je voor nog geen € 20,- klaar.
Omdat het systeem GPRS/2G waarop die tracker werkt in 2025 afgeschaft wordt, was ik genoodzaakt om naar een nieuwe om te zien. Dat is de Onntrack 400 geworden. Een tracker op het LoRa-netwerk, dus zonder simkaartje en een levenslang (economische levensduur) toegang tot dat LoRa-netwerk. De Onntrack® systemen behoren, vanwege hun betrouwbaarheid en nauwkeurigheid tot de beste trackers op de markt. Zo heeft deze tracker naast GPS ook de mogelijkheid tot Wifi, en lbs tracking. Dit betekent dat wanneer het gps signaal zou wegvallen of geblokkeerd wordt, de tracker zijn positie bepaalt d.m.v. telefoonmasten.
Twee manieren om te volgen
Er zijn twee manieren om jouw camper te volgen als je daar behoefte aan hebt:
- via een app.
- via een server die de positie op een kaart weergeeft.
- Alle trackers kun je zo instellen dat hij regelmatig, als hij in beweging is, de positie doorgeeft (bijvoorbeeld elke 5 seconden, elke minuut enzovoorts). Daarvoor gebruikt hij dan de internet-verbinding naar de server
Hoe sluit je de GPS-tracker aan?
De meest gestelde vraag is natuurlijk niet hoe je de GPS-tracker zo onzichtbaar mogelijk in bouwt; dat spreekt voor zich, want je wilt niet dat de dief jouw tracker simpelweg uit het raampje gooit. Wel speelt de vraag: op de huishoud-accu of op de startaccu? Welnu, ik heb een Schaudt Elektroblok in mijn camper liggen die, als de motor is gestart en de dynamo stroom levert, de huishoud-accu en de start-accu aan elkaar koppelt door middel van een scheidingsrelais, waardoor onder het rijden beide accu’s woren opgeladen. Hierdoor kan ik (en jij waarschijnlijk ook, want bij jou laadt de huishoud-accu ook op onder het rijden) de tracker aan de huishoud-accu hangen. Als die dan in de winter op stal staat met een afgekoppelde huishoudaccu krijgt die tracker geen stroom en kan hij ook de start-accu niet leeg trekken. De tracker is dus uitgeschakeld, maar……. Als de motor wordt gestart, komt het interne 12V van de camper wel onder spanning te staan, start de GPS-tracker ook op en begint te werken. Wordt jouw camper uit de stalling gestolen dan geeft hij dat signaal door! En totdat de motor gestart wordt is de tracker doodstil en dus ook niet traceerbaar.

En wat kost het in gebruik
Nu lijken de Trackers met simkaart veel goedkoper dan de nieuwste trackers op het LTE-M of LoRa-netwerk, zeker in aanschaf. Bij Aliexpress heb je ze al voor € 8,- terwijl de Invoxia bijna het tienvoudige kost (€ 69,-) en mijn Onntrack 400 zelfs € 149,-. Wil je dezelfde functionaliteit, zoals opslag van de gereden route, fencing (een virtueel hek om jouw camper zetten waardoor bij het verlaten van dit hek je een signaal krijgt) en nog meer dan zul je met een sim-kaart tracker een betaald abonnement bij een webserver moeten nemen. Daarnaast heb je minstens een pre-paid-simkaartje nodig met een beltegoed en dat komt op € 2,50 per maand. Het goedkoopste abonnement voor de webserver dat ik heb kunnen vinden is € 45,- op jaar-basis. Na één jaar is het Aliexpress-apparaatje al duurder dan de Invoxia. De Invoxia is daarentegen ook niet voor niets. Na de eerste 3 jaar zul je moeten kiezen uit één van deze opties (maart 2024): 6 maanden voor € 19,95, 12 maanden voor € 29,95 of 24 maanden voor € 49,90.
Wel voor niets is en blijft de Onntrack, vandaar mijn keuze voor deze tracker.
Tot slot:
Heb je een Raspberry? Dan kun je die ook als server inrichten. De benodigde software kun je hier downloaden.
(Opgesteld: 16 maart 2019) Laatstelijk gewijzigd: 7 mei 2025