Roaming binnen de EU
Sinds 15 juni 2017 zijn door de EU de regels met betrekking tot het gebruik van mobiele telefoons en data door consumenten in het buitenland gewijzigd; de zogenaamde roamingskosten – extra kosten voor gebruik in het buitenland (lees: EU) – mogen door providers dan niet meer worden gerekend (Verordening (EU) nr. 531/2012 — betreffende roaming op openbare mobiele telefoonnetwerken binnen de EU). Dit betekent dat EU-burgers die binnen de EU reizen, kunnen bellen, tekstberichten kunnen versturen en zich toegang kunnen verschaffen tot het internet met hun mobiele telefoons voor dezelfde prijs als in hun eigen land. Maar als je denkt dat het gebruik nu vrij is, dat je dus nooit met extra kosten of beperkingen te maken krijgt of kunt krijgen, dan kom je bedrogen uit.
Bescherming van de provider tegen bovenmatig gebruik
In deze Europese Verordening zijn plafonds vastgelegd om ervoor te zorgen dat mobiele telefonieaanbieders worden beschermd tegen misbruik. De Europese Commissie heeft de bui al zien hangen en terecht: in het afgelopen jaar (2017) is het mobiele datagebruik in het buitenland, gerekend over de gehele EU met een factor 4 toegenomen! Omdat Duitsers, Nederlanders en Britten veel meer naar Zuid-Europa reizen dan andersom, pakken de nieuwe regels gunstig uit voor Zuid-Europese providers, maar slecht voor Noord-Europese telecomaanbieders. Vooral omdat hun klanten hun telefoon op vakantie ineens net zo gebruiken als ze dat thuis gewend zijn: vaak en veel. Toen de roamingskosten nog maar net afgeschaft waren hebben de providers samen afgesproken het toenemende gebruik nog even aan te zien; ze gingen er vanuit dat deze hype wel weer zou overwaaien, maar niets is minder waar. En nu ook TV providers (CanaalDigitaal, Ziggo) met apps komen om zonder geoblocking online via internet op jouw mobiel TV te kunnen kijken hebben ze de handschoen weer opgenomen en de eerste aanmaningen vliegen nu de deur uit, gebaseerd op diezelfde Europese Verordening.
De belangrijkste regels van deze bescherming zijn:
Beperkt tot maximum: In het geval van binnenlandse „open databundels” (d.w.z. onbeperkte data, of data tegen een zeer lage eenheidsprijs), kan de aanbieder een limiet toepassen voor roamingdata zonder toeslag. Dit maximumtarief moet boven een drempel liggen gebaseerd op de prijs van de binnenlandse bundel en is groot genoeg om aan de roamingbehoeften van de meeste klanten te voldoen. Boven dit maximumtarief kan de klant dataroaming blijven gebruiken maar dan is wel een toeslag van toepassing. Er is een minimum gesteld door de Europese Commissie; het aantal Gb waar gratis over moet kunnen worden beschikt is de tweemaal de abonnementsprijs, gedeeld door 7,7. Een abonnement van € 10,- levert dan dus een vrij gebruik van 2,84 Gb op. Providers mogen daar naar boven toe vanaf wijken Zo kent T-mobile een maximum afhankelijk van het soort abonnement/prepaid variërend tussen 3 Gb en 26 Gb, hanteert Tele2 een maximum van 9 Gb en hanteert KPN geen extra maximum, maar heeft als maatregel geen onbeperkte databundel tegen hoge snelheid meer.
Maximaal voor vier maanden aaneengesloten: De regels over geen extra roamingkosten gelden alleen als je maximaal vier maanden aaneengesloten in het buitenland bent en gaan pas weer herleven na twee maanden aaneengesloten binnenlands gebruik. Deze regel is dus heel vervelend voor pensionado’s die in Zuid-Spanje overwinteren. De provider mag hen dan namelijk wel roamingkosten in rekening brengen oplopend tot wel € 6,- per Gb. En dat is gemiddeld 6 x duurder dan in Nederland!
Je mag in het buitenland niet meer verbruiken dan je gebruikelijk thuis deed. Een extra kaartje aanschaffen omdat je naar het buitenland gaat is dus geen oplossing! Zit je boven jouw maandelijkse gemiddelde verbruik dan krijg je een seintje van jouw provider (sms’je). Reageer je niet, dan ga je wel roamingskosten betalen!
Fair Use Policy (FUP): bijna alle providers hebben hun FUP aangepast sinds 15 juni 2017. Dit houdt in dat de provider het gemiddelde gebruik per klant berekent en vervolgens bepaalt dat dit de limiet die een klant mag gebruiken. Je mag dus niet meer gebruiken dan de gemiddelde gebruiker. Heb je wel een (structureel) hoger gebruik dan de FUP toe staat dan krijg je daarover een waarschuwing; reageer je niet dan wordt jouw account afgesloten of dien je meer te betalen. En ja ik weet dat bijna niemand de Algemene Voorwaarden leest, vooral omdat ze meters lang zijn. Zo bedragen die van Google dankzij de juristen en reclamejongens alleen al meer dan 200 pagina’s!
Niet overal is 4G beschikbaar!
Let op: Misschien ben je in Nederland 5G gewend, dat wil niet zeggen dat je ook in de andere landen van de EU over 5G kunt beschikken. In de eerste plaats zijn er nog grote delen in Europa waar zowiezo nog geen 4G is te verkrijgen: grote delen van de Spaanse Hoogvlakte, het platteland van Frankrijk en in Duitsland is 4G zelfs meer uitzondering dan regel. Wij zijn in de lage landen enorm verwend met de dekkingsgraad van het mobiele netwerk, maar als je in het buitenland komt kan dat dus vies tegenvallen. Hoe het in jouw vakantieland gesteld is kun je op deze site vinden
Wat zeggen de vier grootste providers zelf?
T-Mobile:
Het uitgangspunt van de roaming regulering is om periodiek reizen te ondersteunen maar niet om permanent roaming mogelijk te maken. De Europese Commissie heeft daarom voorzorgsmaatregelen opgesteld voor mobiele operators om onredelijk gebruik te voorkomen. T-Mobile kan onredelijk gebruik vaststellen op basis van de verhouding tussen nationaal- en internationaal (roaming) aanwezigheid en verbruik. Het uitgangspunt is dat je meer tijd in Nederland moet besteden dan in het buitenland, of je de dienst(en) meer in Nederland moet gebruiken dan in het buitenland. In dit geval is er sprake van redelijk gebruik. Er is sprake van onredelijk gebruik van de dienst(en) als je gedurende een periode van minimaal vier maanden méér tijd buiten Nederland, maar in de EU doorbrengt en méér verbruik vertoont in de EU dan in Nederland.
Vodafone:
Gebruik dat niet als redelijk gebruik wordt aangemerkt is in ieder geval, maar niet uitsluitend:
a. Gebruik met meerdere apparaten tegelijk, tenzij anders door Vodafone is aangegeven.
b. Continue of bijna continue gebruik, door langdurige openstaande verbindingen, zoals gebruik als babyfoon, router of als telefooncentrale.
Er is verder sprake van onredelijk gebruik van je abonnement als je gedurende een periode van vier maanden meer tijd in het buitenland doorbrengt dan in Nederland en meer verbruik vertoont in het buitenland dan in Nederland. Daarbij wordt verbruik van belminuten/sms/data voortdurend gemeten over de vier meest recente maanden. Indien Vodafone signaleert dat er sprake is van onredelijk gebruik, stuurt Vodafone je een bericht met het verzoek om je (roaming)gedrag aan te passen. Wanneer je gedrag na 14 dagen niet aantoonbaar is veranderd, of je hebt niet kunnen aantonen dat je een stabiele link met Nederland hebt, behoudt Vodafone zich het recht voor om vanaf dat moment een toeslag op je roamingverbruik over belminuten/sms/data in rekening te brengen.
Vodafone behoudt zich het recht voor om een maandelijks EU-datalimiet te stellen voor open bundels. Voor 2018 is het €3/GB. Vodafone communiceert wanneer er een EU-datalimiet van toepassing is op een open bundel. Vodafone hanteert in ieder geval een EU-datalimiet van 10 GB op het Red abonnement en een EU-datalimiet van 20 GB op het Red Super abonnement. Wanneer de maandelijkse EU-datalimiet is overschreden kan Vodafone toeslagen in rekening brengen voor het gebruik van data: €0,0093 per MB data (toeslagen zijn inclusief BTW)
KPN:
KPN past de omgekeerde wereld toe. Waar je bij andere providers naar de algemene voorwaarden op zoek moet, staat bij KPB in de algemene Voorwaarden: “Onze diensten zijn bestemd voor eigen, redelijk en normaal gebruik. Daarmee bedoelen we persoonlijk gebruik voor privédoeleinden. Op onze website (onder fair use)leest u wat niet redelijk gebruik is en wat we kunnen doen.” Op de website zelf staat: Je abonnement kun je helemaal opmaken en je hoeft geen rekening te houden met een fair use policy van maximaal 60 dagen of een beperkt aantal MB’s. Dit betekent dat je gewoon kunt internetten, bellen en sms’en in de hele EU net zoals je thuis in Nederland gewend bent. Verder staat er geen nadere invulling over wat KPN onder “niet redelijk gebruik” verstaat; een misser dus!
Tele2:
Tele2 kan maatregelen nemen ter beperking of voorkoming van (mogelijk) afwijkend gebruik of misbruik. Een voorbeeld hiervan is de maatregel dat een oproep die langer dan 120 minuten duurt automatisch zal worden afgebroken door Tele2. Je dient dan opnieuw te bellen om het gesprek voort te zetten. Als sprake is van bel- of sms- of internet gedrag dat naar objectieve omstandigheden moet worden aangemerkt als afwijkend gebruik of misbruik, kan Tele2:
a. je verzoeken om genoegzaam aan te tonen, dat er geen sprake is van afwijkend gebruik of misbruik; en/of
b. de Dienst(en) (gedeeltelijk) buiten gebruik stellen; en/of c. de snelheid of kwaliteit van de Dienst tijdelijk beperken; en/of
d. je abonnement te wijzigen naar de hoogst mogelijke bel/ sms- en/of internetabonnement met een limiet; en/of
e. voor Roaming verkeer de reguliere tarieven en/of het maximale gereguleerde tarief in rekening brengen; en/of
f. de overeenkomst met jou beëindigen.
Je wordt na (gedeeltelijke) buitengebruikstelling van de Dienst of voorafgaand aan beëindiging van de overeenkomst met jou geïnformeerd.
Reacties op camperfora op 5 juni 2018
Nu de eerste aanmaningen van de providers naar de consumenten de deur uit vliegen, komen natuurlijk de reacties los. Op 5 juni 2018 werden op de fora waar ik lid van ben de volgende posts gezet: “Nadeel van de nieuwe roamingregels van Europa. Na 4 maanden overwinteren krijg je een fikse rekening voor alle telefoonkosten. Had expres de mobiele data braaf uit staan. Maar nu blijkt het bellen en sms in buitenland ook beperkt te worden.”
“Je krijgt in het buitenland niet meer dan 8gb van een volle bundel van tele2 ik heb het gelijk opgezegd bij 8gb…..ze vertellen je niks erover maar ik kwam er gauw achter. Boeven zijn het en uitnemers de mensen zijn er de dupe van omdat ze niks wisten en zitten nu met een grote rekening!!”
“Het is ook niet aan een gesloten maar drie maanden in het buitenland. Als ik naar mijn rekening kijk dan betaal ik gewoon het vol tarief nu.”
en het gaat voort, want op 19 juni kwam ik dit nog tegen:
“Heb twee jaar geleden een t-mobile abonnement afgesloten voor onbeperkt internet en bellen. Erbij verteld dat ik de helft van de tijd in het buitenland zit. “Echt een abonnementje voor u mevrouw.” Ja, ja…. Na een paar maanden kwamen ze met regels. Na 60 dagen onbeperkt in het buitenland kreeg ik nog maar 10Gb. Ook veel, maar niet wat ik wilde. Dit jaar kwamen er nieuwe regels: ik was te veel in het buitenland, gebruikte te weinig in Nederland (WiFi), dus mijn redelijk gebruik in het buitenland was te hoog!! Na twee jaar beëindig ik dit abonnement en ga over naar Belsimpel. Ben benieuwd welke konijnen daar uit de hoge hoed komen. Heb me ingeschreven voor 10Gb en niet meer voor onbeperkt, want dat was ik toch al gewend”
“Ik had onbeperkt bij Tele2 een volle bundel maar bij gebruik in Spanje kreeg ik na 8 GB een waarschuwing dat ik na 1 avond 8 GB erdoor had gejaagd ik heb het gelijk telefonisch op gezegd verder werd ik netjes behandeld door hen en is alles correct betaald dus ik heb nu in Spanje Orange genomen. Kijk uit.”
Dus een waarschuwing van mijn kant: hou jou gebruik een beetje in het oog en gebruik op vakantie niet meer dan je gebruikelijk in eigen land hebt gedaan!
Oplossing: koop een prepaid-simkaartje in het land waar je verblijft.
Wil je toch een aanzienlijke hoeveelheid data gebruiken op vakantie, dan zou je kunnen overwegen om in het buitenland een pre-paid sim-kaartje te kopen. Hou er rekening mee dat in sommige landen (Spanje, Frankrijk en andere) een ID-bewijs moet overleggen bij de aanschaf van een prepaid-kaartje. Welke je in welke land het beste kunt kiezen kun je op deze site vinden.
In 2023 hebben wij op onze reis naar het Noorden van Schotland gebruik gemaakt van het data-simkaartje van Smarty; onbeperkt data voor £ 20,- per maand en per maand opzegbaar. Sim-kaartje kostte € 5,- (via Amazon) inclusief verzendkosten. We hebben bij voldoende bandbreedte TV gekeken (max 4 uur per dag op 360p) en af en toe met de kleinkinderen ‘gefacetimed’. In zeer afgelegen gebieden was het soms even behelpen (‘niet allebei gelijk de mail binnen halen’) en soms was streamen (TV kijken of Facetimen) onmogelijk. Ondanks dat hebben we in 4 weken wel 170 GB verbrast; daar kom je met de buitenland bundel dus niet ver mee…….. Als je denkt wel toe te komen met jouw buitenland-bundel, laat het een waarschuwing zijn.
laatstelijk gewijzigd: 1 juli 2023