Help, de Gastoevoer lijkt geblokkeerd

Deze pagina is gemaakt naar aanleiding van een noodkreet van een camperaar in Spanje. Op enig moment deed geen enkel apparaat op gas het meer, de kookpitten niet, de boiler niet en de koelkast ook niet. Niets hielp: schudden met de fles niet noch af- en aankoppelen van de gasslang. Ten einde raad stuurde ze mij een mailtje. Nu staan de mogelijke oorzaken wel op mijn site en de oplossing ook, maar omdat die verspreid staan over de verschillende pagina’s en ze daardoor wat moeilijker te vinden zijn heb ik ze hier maar bij elkaar gezet.

De kranen op het gasverdeelblok staan dicht

Dit komt in de regel alleen voor bij de eerste ingebruikname van een vreemde camper door beginnende camperaars. In één van de keukenkastjes is een zogenaamd gasregelblok gemonteerd van waaruit de gastoevoer naar kachel, boiler, kookpit en koelkast plaats vindt. Elke gasleiding is op dat verdeelblok voorzien van een kraan, waarmee je de gasleiding kunt afsluiten. Heb je helemaal nergens gas in de camper beschikbaar kijk dan eens even of de kraantjes in dit gasregelblok wel open staan. De pijltjes op de knop wijzen de richting van de gasstroom aan; als die pijltjes dus niet naar jouw leiding wijzen is de kraan dicht. Op de afbeelding zijn dus alle kranen dicht.

De slangbreukbeveiliging is geactiveerd

De meeste campers hebben in hun gasslang van de gasfles naar de gasdrukregelaar een hogedruk-gasslang met een zogenaamde slangbreukbeveiliging. Mocht de hogedruk-gasslang het een keer begeven dan springt die beveiliging aan en blokkeert die de verdere gastoevoer. Heel af en toe kan dat ook spontaan gebeuren, zonder dat er een noodzaak toe is, maar ook dan krijgt geen enkel toestel meer gas. Op de afbeelding zie je een gasslang met zo’n slangbreukbeveiliging, de groene knop bij de aansluiting naar de gasfles. Als je die een seconde ingedrukt houdt wordt de gastoevoer weer geopend.

De crash-sensor of gasstop is geactiveerd

Sinds 1 januari 2008 behoort een zogenaamde crash-sensor tot de standaard-opties voor campers. Een crash-sensor zit ingebouw in de gasdrukregelaar en sluit de gehele gasleiding af als er een kracht van 3,0 g op wordt uitgeoefend. Mocht je onderweg een aanrijding krijgen dan zal de crash-sensor in werking treden en weet je in ieder geval dat er geen gas tot ontbranding kan komen. Heel af en toe valt zo’n crash-sensor zonder enige noodzaak af en blokkeert hij dus de gastoevoer. Hieronder is de crash-sensor afgebeeld.

Links op de afbeelding de nieuwste Truma Duo-Control met het gele knopje in het linkerdeel, zijnde de crash-sensor. Deze moet ingedrukt zijn om de gastoevoer mogelijk te maken. Rechts de oude Truma Mono-Control met daarin rechts het groene knopje dat je gedurende 5 seconden ingedrukt moet houden om de gastoevoer mogelijk te maken; het makkelijkst gaat dat met de achterkant van een potlood. Bij de nieuwste zie je uitwendig of de crash-sensor is geactiveerd, want dan springt het gele knopje omhoog. Bij de oude crash-sensor kun je dat aan de buitenkant niet zien.

SInds 1 januari 2008 worden ook campers afgeleverd met een zogenaamde gasstop; ook dit is een crash-beveiliging met dezelfde functie als de crash-sensor. Het enige verschil is dat deze tussen de gasfles en de gasslang is gemonteerd. Je activeert de gasstop (en je maakt dus de gastoevoer mogelijk) door de meter 4 tot 6 keer naar beneden te drukken bij een geopende kraan op de gasfles; het klinkt gek maar de meter staat op een beweegbaar ventiel, vandaar dat je hem als het ware kunt “indrukken”. Heb je ook nog een slangbreukbeveiliging in de gasslang (overigens is die met een gasstop volledig overbodig en ook een ongewenste combinatie: ze kunnen elkaar tegenwerken waardoor je de gastoevoer niet meer op gang krijgt!) dan moet je die slangbreukbeveiliging ook ingedrukt houden

De gasmagneetklep is geactiveerd

Sommige campers, meestal uit het bovenste segment, zijn uitgerust met een magneetklep in de vaste gasleiding waarmee je van binnenuit in de camper de gastoevoer kunt blokkeren. Dit gebeurt altijd in het lage-druk-gedeelte van de vaste gasleiding en de magneetklep zit bijna onmiddellijk na de gasdrukregelaar gemonteerd (zie afbeelding). In de camper heb je dan een schakelaar die je aan/uit kunt zetten, de magneetklep werkt namelijk elektrisch. Krijgen je apparaten géén gas, dan zou die schakelaar wel eens op “uit” kunnen staan. Of je zo’n gasmagneetklep (meestal van het merk Heatec) hebt kun je eenvoudig vaststellen door even in jouw gasbun te kijken.

De gasdrukregelaar is defect

Heel af en toe komt het voor dat een gasdrukregelaar defect raakt. Gasdrukregelaars moet je elke 5 tot 10 jaar vervangen (de geldigheidsdatum staat op de gasdrukregelaar zelf) maar het komt voor dat een regelaar eerder stuk gaat. Inwendig zit er een veiligheid ingebouwd: een gasdrukregelaar die stuk is sluit alle gastoevoer af. Helaas is er geen eenvoudige methode om vast te stellen of die van jou stuk is; vervangen is de enige optie. En als je dan ook nog eens de pech hebt dat er een Truma Control (Duo of Mono) is ingebouwd, loopt dat onmiddellijk in de papieren: dan ben je zomaar € 100,- tot € 200,- kwijt, terwijl een traditionele gasdrukregelaar zoals hier afgebeeld nog geen € 15,- kost.

LPG tank bijna leeg?

LPG bestaat hoofdzakelijk uit een mengsel van propaan en butaan. Nu verdampt butaan niet meer bij temperaturen dichtbij of onder het vriespunt. Dat blijft dan als vloeistof in jouw fles achter. Het lijkt dan alsof de fles/tank nog niet leeg is, maar er komt geen gas meer uit. Dat klopt: het is te koud. Jouw propaan (dat nog verdampt tot -42⁰C) verdampt wel, vandaar dat propaan gasflessen dan nog steeds wel gas leveren.

Laatstelijk bijgewerkt: 8 december 2020