Gas Level Check monteren

Er zijn twee gangbare systemen in de handel om de gasvoorraad in de gasfles te controleren/meten. Voor het ene systeem moet je altijd naar de gasfles toe om daar met behulp van een apparaatje het vloeistofniveau in de fles te bepalen, het andere systeem doet dat bij voortduring en draadloos, zodat je met een ontvanger (of via een app op de smartphone) binnenin de camper het niveau kunt controleren. Tot de apparaten niet op afstand behoren de manometer, de magnetische Niveauindicator Pad, de Level-Check van Truma en de Gaslevel van Gaslock. Daarnaast zijn er nog twee die je op afstand kunt aflezen: de Truma LevelCheck (tja ik kan er ook niets aan doen dat ze bijna dezelfde benaming voor twee verschillende apparaten gebruiken) en de LevelControl van Mopeka. Om met de eerstgenoemde te beginnen: De manometer meet de resterende druk in de fles en via een codering van groen naar rood geeft die net zoals jouw brandstofmeter in de camper aan hoeveel gas er nog ongeveer in de tank zit. Nu zorgt de verzadigde dampdruk van het gas in de fles echter wel voor het fenomeen dat de druk heel lang gelijk blijft (ongeveer 6,5 Bar bij 15⁰ C), ook al neemt de vloeistof in de fles drastisch af; zo zal de manometer nog steeds “vol” aangeven ook al is de fles half leeg! Pas aan het eind, wanneer er bijna geen vloeibaar gas meer aanwezig is zal de meter af gaan vallen naar het rode gebied. De ANWB verkoopt deze manometer zelfs met een afsluiter die in werking treedt op het moment dat te veel gas wordt afgenomen, bijvoorbeeld bij een leidingbreuk en deze staat bekend als de gasstop. De Gasstop is te koop voor een prijs van € 30,- tot € 40,- afhankelijk van de leverancier. Even zoeken baat dus.

De Magnetische Niveauindicator Pad

Een tweede die hier even kort de revue laat passeren is de magnetische pad waarop lijnen zijn getrokken met temperatuur-gevoelige verf. Omdat gas bij afname in de dampfase kouder wordt dan het gas in vloeibare vorm is dat temperatuurverschil te meten en precies dat doet deze pad. Omdat de pad niet de hele fles bestrijkt, zul je hem of steeds moeten verplaatsen of onder aan de fles moeten bevestigen. Bovendien geeft de pad alleen een indicatie als er gas wordt afgenomen door de kookplaat of de boiler; de gasafname door de koelkast (indien van toepassing) is te gering om een meetbaar temperatuurverschil te verkrijgen. Deze pad is bij bijna elke kampeerwinkel te verkrijgen en kost tussen de € 6,00 en € 10,00, afhankelijk van de kwampeerwinkel en de fabrikant. Ook de Chinezen (Aliexpress) hebben hem in hun assortiment en daar kost die € 2,00

De Truma Level-check (goedkope uitvoering)

Truma brengt een gaslevel indicator op de markt die op basis van geluidsgolven het vloeistofniveau in de fles bepaalt, de Level-check. Met de Truma LevelCheck ontdek je binnen enkele seconden hoeveel gas er nog in jouw gasfles zit. De handige vulniveausensor detecteert met behulp van ultrasone geluidsgolven of er zich vloeibaar gas binnen het meetbereik bevindt. Je houdt de meter eenvoudig horizontaal tegen de fles: Brandt de LED groen, dan is er gas voorhanden, anders brand de LED rood. Na de meting schakelt de Truma LevelCheck zich automatisch uit. De gasniveaumeter voor gasflessen is voor veel meer geschikt dan alleen voor het gebruik op de camping of bij het barbecueën. Met de LevelCheck controleer je bovendien het vulpeil van de fles van jouw gaskookplaat of de wokbrander in de keuken thuis. Ook als klusser zit je met de handige meter nooit meer zonder gas. De Truma Level-check kan niet worden gebruikt bij kunststof flessen (Maar dat is meestal ook niet nodig omdat je daar het vloeistogniveau van het gas gewoon kunt zien), maar werkt ook niet op butaan-gasflessen. Hij is te koop bij de kampeerwinkels en kost rond de € 90,-

De Gaslevel van Gaslock of Dometic

Door Gaslock en Dometic wordt ook een gas niveaumeter op de markt gebracht. Het principe is gelijk aan de Truma Level-check: door middel van ultrasone geluidsgolven wordt de stand van het vloeistofniveau in de fles bepaald doordat je langzaam met het apparaatje van boven naar beneden langs de fles gaat. Zodra het ledje groen wordt is het vloeistofniveau bereikt. Deze is veel goedkoper dan de Truma Level-check: hij kost rond de € 20,- bij de kampeerwinkels.

Truma LevelCheck (duurdere versie, op afstand afleesbaar)

De derde manier gaat op basis van geluidsgolven die wij niet kunnen horen (ultrasoon) en werkt als een soort radar. Van onder de fles worden geluidsgolven naar boven gezonden die, wanneer ze rand van de vloeistof bereiken, teruggekaatst worden en door de sensor onder de fles weer worden geregistreerd. Op basis van de tijd die de geluidsgolven nodig hebben om naar boven en weer terug te keren, wordt de hoogte van de vloeistof kolom berekend en dat levert een nauwkeurige indicatie van de hoeveelheid nog aanwezig gas. Er zijn twee merken van deze LevelControl of LevelCheck apparaten in de handel: ééntje van Truma en ééntje van Mopeka. Beide LevelControls hebben een magneet ingebouwd waarmee je de sensor onder tegen de bodem van de fles plakt.
Heb je kunststof flessen of flessen van aluminium dan kan dat niet: die zijn niet magnetisch. Je zult dan een andere oplossing moeten bedenken om die sensor tegen de bodem te plakken. Truma heeft daar een speciale beugel voor in de handel gebracht, die € 40,- kost en onder andere bij Obelink is te verkrijgen. De levelcontrol is geschikt om met de Truma iNet te combineren en kost bijna € 200,-

Mopeka Gas LevelControl

De laatste die ik hier de revue wil laten passeren is de Mopeka, die op dezelfde wijze werkt als de Truma Levelcontrol, maar die als set voor 2 gasflessen te koop is voor nog geen € 85,- (één enkele kost € 60,-). Uitlezen van de waarden doe je op de smartphone via een app (zowel Android als IPhone). Ook voor de Mopeka geldt: heb je kunststof gasflessen of van aluminium, dan moet je een oplossing bedenken. De beugel van Truma zou je kunnen gebruiken, maar die vergt wel wat aanpassingen. Zo zit de sensor bij Truma in het midden van het apparaatje maar bij Mopeka uit het midden op ongeveer 1/3 van het apparaatje. Bovendien is de Mopeka kleiner dan de Truma LevelControl en is dus de houder op de beugel te groot.
Ik heb daar een werkwijze voor bedacht die ik jullie niet wil onthouden.

Acht stappen om de Mopeka op een aluminium-gasfles te bevestigen
  1. Bij de lokale ijzerwinkel laat je een stalen platstaaf van 1-2 mm dikte op de diameter van de gasfles afzagen. Deze platstaaf zet je nu met een kant onder de rand aan de onderkant van de gasfles, trekt/buigt de staaf een klein beetje omhoog om zo het andere eind ook onder de rand van de fles te kunnen steken.
  2. Je pakt jouw Mopeka en knipt een stukje klittenband met plakstrip af zodat die precies over de breedte (dus niet over de sensor) van de Mopeka past; dit doe je met beide helften van het klittenband (het harde met de haakjes en het zachte vilt-achtige), die je daarna op elkaar zet. Het klittenband leg je even opzij.
  3. Je legt de Mopeka op de juiste plek, met de sensor precies in het midden van de bolle onderkant van de fles.
  4. Je maakt van hout een platte spie die je tussen de platstaaf en de Mopeka schuift en die precies dik genoeg is zodat de platstaaf de sensor goed tegen de bodem aan drukt.
  5. Nu zet je heel voorzichtig de fles goed neer en controleer je of de sensor werkt. De plaats van de sensor komt redelijk precies omdat, als je de sensor iets uit het midden hebt staan de teruggekaatste geluidsgolven niet worden opgevangen.
  6. Werkt de sensor, leg je de fles voorzichtig op zijn zij. Je houdt de Mopeka vast op zijn plaats en bepaalt de plaats van het klittenband op de Mopeka. De ruimte tussen de Mopeka aan het eind tegenover de sensor en de bodem van de fles wordt hoe langer hoe kleiner als je in de richting van de sensor beweegt. Uiteindelijk vind je de plekwaar het klittenband nog precies genoeg ruimte heeft om er tussen te kunnen; die plek markeer je even met een stift op de Mopeka. Met diezelfde stift teken je op de bodem van de fles de positie van de Mopeka aan.
  7. Je haalt nu de beugel los, pakt de Mopeka op en plakt het klittenband op precies de juiste plek achterop de Mopeka. Je verwijdert nu de andere plakstrook-beschermer en bevestigt nu de Sensor op de aftekende plaats onder op de fles.
  8. Vervolgens breng je de platstaaf en de spie weer aan en jouw Mopeka zal voortaan het gasniveau aangeven.

Links de definitieve bevestiging van de Mopeka onderop de gasfles. Rechts bij de rode pijl zie je de spie die de mopeka stevig tegen de bodem aan drukt en bij de blauwe pijl zie je het klittenband die de mopeka op zijn plaats houdt, maar waardoor je de sensor nog wel kunt afnemen. Je moet namelijk eens per twee jaar de knoopcel vervangen die de sensor van de nodige elektrische energie voorziet.

Vijf maanden na mijn DHZ-beugel is er een professionele op de markt verschenen; Luccio Product uit Twisk heeft hem op de markt gebracht voor € 15,95

Test met drie verschillende ‘sensoren’ in beeld

In onderstaande video test een camperaar de magnetische Niveau-indicator Pad, de Manometer (Gasstop) en de Mopeka LevelControl.

De e-trailer

Een paar medecamperaars vroegen zich af waarom ik hier ook niet de e-level van e-trailer heb vermeld. Dat had natuurlijk gekund, want de e-level werkt in feite precies hetzelfde als de Mopeka LevelControl /Truma LevelCheck. Ook bij de e-level gaat het om ultrasoon de hoogte van het vloeistofniveau in de tank vaststellen en dit via Bluetooth doorgeven. Het verschil is echter dat de e-level in een systeem thuis hoort, opgezet rond de e-connect; deze laatste is een klein bluetooth station waarop je alle andere sensoren die tot het e-trailer-concept behoren aansluit. Het gaat dan om de bandenspanningmeter, de verswaterindicator, de accuspanning, waterpas, temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk, de switch (zijn alle ramen en deuren wel gesloten als je weg gaat) en tenslotte (voor caravans) de kogeldruk. Zou je alles willen, dan ben je € 909,55 kwijt. Overigens als je alleen de e-level zou willen (plus de e-connect, want zonder gaat het niet) dan mag je € 249,90 betalen. Je hebt dan nog steeds jouw smartphone nodig om in te loggen in de e-connect voor de data.

(Oorspronkelijk opgesteld: 18 maart 2021) Laatstelijk gewijzigd: 16 juli 2021