De grotere camper met B-rijbewijs

De campermarkt is aan het verschuiven. Steeds meer “gepensioneerden” gaan over tot de aanschaf van een camper en die hebben kennelijk “behoefte” aan meer luxe, maar ook ruimte. De camperbouwer reageert op deze vraag en maakt de laatste tijd hoe langer hoe meer grotere campers die voorzien zijn van alle luxe en dat voor een B-rijbewijs! Ze gaan er vanuit dat de oudjes onder ons geen C1-rijbewijs meer gaan halen. Op zich niets mis mee, maar ze begaan wel één grote fout. In hun advertenties blijven ze roepen dat de campers geschikt zijn om te besturen met een B-rijbewijs, terwijl dat eigenlijk alleen maar geldt als je met zijn tweeën reist. Ga je met de kinderen op stap, met meer bagage en dito gewicht, dan kom je al snel boven de grens van 3500 kg belading. Je moet dan echt zoeken naar een geschikte camper op het juiste gewicht!

Laat je niets wijsmaken!

Maar om te beginnen: er doen in 2023 verhalen de ronde dat de Europese Commissie bezig is om het maximum gewicht voor het B-rijbewijs omhoog te krikken naar 4250 kg. Dat staat in het Voor-ontwerp van de Vierde Rijbewijsrichtlijn. Helaas lezen de mensen die deze verhalen de wereld in slingeren niet goed:
In de ontwerp-richlijn staat nog steeds de beperking ‘4250 kg, mits dit nodig is voor de aandrijving van het voertuig’. Gedoeld wordt daarmee op elektrisch aangedreven voertuigen die immers door het veel zwaardere accu-pakket eerder tegen de limiet van 3500 kg aanlopen.
De vorige (derde) Rijbewijsrichtlijn stamt uit 2006 en werd – schrik niet – eerst in 2013 in wetgeving in de lidstaten verankerd!! Dus ALS de richtlijn in definitieve vorm wordt aangepast voor ALLE soorten aandrijving EN nog dit jaar wordt afgekondigd, dan mag je blij zijn als het in 2030 is geïmplementeerd.
Je kunt maar beter goed op de hoogte zijn.
Als laatste nog ter aanvulling: Mocht uiteindelijk blijken dat de ontwerp-richtlijn niet wordt gewijzigd en dus de uitbreiding alleen blijft bestaan voor elektrisch aangedreven campers (die er nog niet zijn), dan krijgt de overheid door onverlaten weer het etiket onbetrouwbaar opgeplakt; alleen maar omdat die onverlaten zelf niet goed lezen en ook de media onbetrouwbare interpretaties geeft van ontwerp-wetgeving. 😡

De lijst van grotere campers

Gebruik makend van de koopwijzersite van de ANWB heb ik onderstaand lijstje samengesteld voor de nieuwe campers uit 2018, waarbij niet de laagste prijs bepalend is geweest, maar het laagste leeggewicht. Er wordt inderscheid gemaakt in 2, 4 en 6 persoons (in de kolommen) en vervolgens van elke soort, indien beschikbaar, de lichtste buscamper, alkoofcamper, half-integraal en integraal-camper.

2-persoons 4-persoons 6-persoons

Weinsberg Cara Tour 541 MQ rijklaar gewicht: 2650 kg, max. 2 slaapplaatsen € 51.120,-

Roller Team Livingstone 5 Sport
rijklaar gewicht: 2945 kg
max. 5 slaapplaatsen
€ 49.244,-

(niet beschikbaar)

PLA Happy 415, rijklaar gewicht: 2698 kg, max. 5 slaapplaatsen, € 54.550,-

PLA Happy 415, rijklaar gewicht: 2698 kg, max. 5 slaapplaatsen, € 54.550,-

 

McLouis Glamys 26G
rijklaar gewicht: 2992 kg
max. 6 slaapplaatsen
€ 54.950,-

McLouis MC4 32, rijklaar gewicht: 2828 kg, max. 4 slaapplaatsen, € 54.500,-

McLouis MC4 32, rijklaar gewicht: 2828 kg, max. 4 slaapplaatsen, € 54.500,-

McLouis MC2 22
rijklaar gewicht: 2991 kg
max. 6 slaapplaatsen
€ 55.500,-

Itineo TB700, rijklaar gewicht: 2990 KG, max. 4 slaapplaatsen, € 71.323

Itineo TB700, rijklaar gewicht: 2990 KG, max. 4 slaapplaatsen, € 71.323

Forster I 726 VB, rijklaar gewicht: 2989 kg, max. 6 slaapplaatsen, € 73.940,-

Wat valt op?

Laten we beginnen met de categorie tot en met 6 -persoons. De lichtste camper is de McLouis Glamys 26G met een rijklaar gewicht van 2992 kg. Hoe wil je daar in godsnaam nog mee weg kunnen rijden met 6 personen (uitgaande van gemiddeld 75 kg per persoon en dus 450 kg)? Het totale gewicht, zonder kleren, water, voorraad en noem maar op is dan al 3367 kg en dus mag je nog 133 kg mee nemen aan kleding, water, voorraad en aanvullende “luxe” als luifel, schotel, fietsen etc.!

Kortom: voor een nieuwe 6-persoons fabrieks-camper ben je anno 2018 aangewezen op een C1-rijbewijs!!!!

In de categorie tot 4 persoons kun je nog aardig uit de voeten tot en met het half-integraal model. Ook hier moet je wel nog even zoeken om binnen de toegestane marges te blijven en mag je niet al te veel noten op jouw zang hebben.
Ben je met zijn tweeën dan heb je volop keuze tussen de verschillende modellen.

(Oorspronkelijk opgesteld 19 september 2018) Laatstelijk gewijzigd: 30 januari 2023