Condens in de koplamp

Condens in je koplamp is een probleem van alle tijden. Maar met die oude glazen koplampen viel het altijd minder op. Nu met de moderne kunststoffen koplampen is dit veel beter zichtbaar en dat kan bij de APK tot afkeur leiden. Hier vind je tips om je koplampen mooi droog te houden. Maar eerst kijken we wat nader naar de moderne koplamp. Deze heeft een geventileerd systeem waardoor lucht stroomt. Vanwege dit open systeem zijn er binnen de koplamp verschillende klimaatzones. Er zijn zeer hete plekken waar het glas wordt verwarmd door de verlichting of de motor en er zijn koelere plaatsten doordat de rijwind de lampen op die plekken afkoelt.

Condensvorming in koplamp

Door de grote verschillen qua temperatuur, luchtvochtigheid en druk kan er condensvorming ontstaan aan de binnenkant van je koplampen. Nadat het licht is uitgezet wordt er lucht van buiten aangezogen en dat bevat waterdamp waardoor koplampen beslaan. Tijdens een ritje bij warm weer verdampt dit vaak snel weer. Veel moderne lampen bevatten een labyrint waardoor de lucht vrij kan stromen. Een gebogen buisje of een rubberen slurfje zorgt ervoor dat regenwater wordt tegengehouden maar laat de lucht doorstromen. Het is dan ook van groot belang om te controleren of dit buisje nog aanwezig is. Mocht het zijn verdwenen, dan is er sprake van een echt probleem! Een goede garage zal bij de APK keuring alle belangrijke eisen voor je verlichting checken. Zo moet je koplamp vochtdicht zijn en het lichtbeeld mag niet vertekenen. In principe is het normaal dat door het ventilatiesysteem je koplampen lek zijn. Maar mocht het daadwerkelijk leiden tot minder goed zicht, dan ben je een gevaar op de weg en loop je zelf het risico om een ongeval te veroorzaken. Dit betekent dat jouw camper wordt afgekeurd en dan moet je aan de slag om je lichtopbrengst weer op orde te krijgen. Omdat bij nieuwere auto’s condensvorming veel meer zichtbaar is vanwege de kunststoffen behuizing, loop je ook de kans dat je auto sneller wordt afgekeurd. Om dit te voorkomen is het verstandig om op een warme dag aan de slag te gaan met het preventief voorkomen van vochtige koplampen. Op een mooie zomerdag is de temperatuur en de luchtdruk hoog terwijl de luchtvochtigheid laag is. Dat zijn belangrijke factoren omdat er dan weinig kans is op condensvorming.

Doe-het-zelf oplossingen

• Je kunt met een föhn of een luchtdrukspuitje zelf je koplampen droogblazen. Demonteer hiervoor de lampen of gebruik een verlengsnoer. Let wel dat dit een tijdelijke oplossing is omdat het water wel verdampt, maar wel achterblijft in de lamp.

• het is ook erg handig om een klein gaatje te boren aan de onderkant van je koplamp. De lamp is daardoor beter geventileerd en het water kan er zo gemakkelijker uitstromen. Boor het gaatje achter de reflector zodat het niet zichtbaar is. Voor de APK regelgeving is dit geen enkel probleem. Ook als je vaak water in de koplamp hebt, dan kan dit, samen met vochtvreterzakjes (zie hieronder) een oplossing bieden.

• Een geweldige tip is het gebruik van vochtvreters. Je vindt deze vocht opnemende zakjes bijvoorbeeld in schoenendozen of in de verpakking van leren tassen of je koopt ze bij Conrad.nl (10 stuks, € 0,15 per stuk) Je kunt deze achteraan in de koplamp steken net tussen het afdekplaatje en de reflector. Elke vorm van condens zal eenvoudig door het zakje worden opgenomen en je ziet binnen enkele dagen al effect. En het leuke van die zakjes: je kunt ze op de verwarming/radiator droegen en ze dun daarna weer prachtig hun werk! Hergebruik ze, zo vaak je maar wilt.

• Mochten alle oplossingen niet werken, dan is er wellicht grote schade aan de kit of het afdichtrubbertje. Dan blijft er nog maar een oplossing mogelijk en dat is de vervanging van de totale koplamp.

Het resultaat: klaar voor de APK

laatstelijk bijgewerkt: 14 oktober 2019