header

Menu
Menu / Site-Map

Nieuw op de site

Pas op Facebook!


Windows vs Linux?


Onze uitjes



Zoeken



Contact

De werking van de Truma Combi

1 Bedieningspaneel
2 Gasaansluiting
3 Magneetafsluiter
4 Gecombineerde verbrandingsluchttoevoer / rookgasafvoer
5 Verbrandingsluchtventilator
6 Gasbrander
7 Bougies
8 Verbrandingskamer
9 Vlampijp met keerschot
10 Ventilator
11 Warmtewisselaar
12 Elektrische verwarmingselementen
13 Vier warmeluchtuitgangen
14 Rvs waterreservoir 10 liter
15 Aansluitbuis warm water
16 Aansluitbuis koud water
17 Binnentemperatuurvoeler
18 Thermische HDF-mantel

De hier gegeven uitleg geldt voor alle Truma Combi's vanaf de C3400 serie. Dus ook als je dit bedieningspaneeltje hebt (zie afbeelding hiernaast):

Op het Truma Combi LCD-bedieningspaneel (1) wordt het verwarmingstoestel gestart en de gewenste temperatuur voor verwarming en warm water ingesteld. Het verwarmingstoestel is via de gasaansluiting (2) verbonden met de gastoevoer van het voertuig. Via de magneetafsluiter (3) wordt de gastoevoer naar het verwarmingstoestel geregeld. De benodigde verbrandingslucht komt via de buitenste buis van de gecombineerde verbrandingsluchttoevoer/rookgasafvoer (4) in het toestel en wordt met behulp van de verbrandingsluchtventilator (5) naar de gasbrander (6) getransporteerd. De gasbrander, die is voorzien van twee bougies (7) en een controlebougie, ontsteekt het gas-luchtmengsel in de verbrandingskamer (8).

De hete afvoergassen worden aan het einde van de verbrandingskamer tegen het keerschot van de vlambuis (9) omgebogen en stromen tussen de vlambuis van de brander en de binnenwand van de warmtewisselaar terug. Via de rookgasafvoer (4) gaan ze naar buiten.

De ventilator (10) transporteert de te verwarmen lucht in het binnenste van het apparaat. Daar stroomt de lucht langs de ribben van de warmtewisselaar (11), die door hun grote overdrachtoppervlak zorgen voor een optimale warmte-overdracht. In de warmtewisselaar bevinden zich ook de extra elektrische verwarmingselementen (12) van 1800 Watt. Hiermee kunnen water en/of warme lucht alternatief of extra worden verwarmd. Vervolgens wordt de warme lucht via vier warmeluchtuitlaten (13) in het voertuig verdeeld.

Het verswater bevindt zich in het buitenste rvs waterreservoir met een inhoud van tien liter (14). Daar wordt het door de warmte-overdracht van de warmtewisselaar (11) verhit. Door het excentrisch gevormde waterreservoir ontstaat een 'warmwaterrol' die zorgt voor een optimale vermenging van het water en een betere temperatuurverdeling. De warmwaterbuis (15) verbindt de Truma Combi met de warmwaterleidingen in keuken en bad. Koud water wordt uit de verswatertank via de koudwaterbuis (16) bijgepompt.

De in het voertuig aangebrachte binnentemperatuurvoeler (17) meet de luchttemperatuur in het voertuig. Ook de watertemperatuur wordt met behulp van de interne temperatuurvoeler gemeten. Vr het bereiken van de gewenste verwarmings- en watertemperatuur vermindert het apparaat al de verwarmingscapaciteit. Als de ingestelde temperatuur is bereikt, schakelt de brander uit. Bij het onderschrijden van de ingestelde verwarmings- en watertemperaturen start de Truma Combi automatisch weer op om lucht en water te verwarmen (winterstand). In de zomerstand kan de warmwaterverhitting onafhankelijk van de verwarming worden gebruikt. De thermische HDF-mantel (18) zorgt voor een goede isolatie van de Truma Combi-verwarming.

(met dank aan Truma, van wiens site deze pagina is overgenomen. De originele kun je hier vinden: https://www.truma.com/nl/nl/faq/werking-van-de-truma-combi-verwarming.html)


laatstelijk gewijzigd: 11 maart 2019
Pagina gemaakt met Bluegriffon onder Linux Mint
<Terug naar Top>