header

Menu

Menu / Site-Map

Nieuw op de site

Pas op Facebook!


Windows vs Linux?


Onze uitjes



Zoeken



Contact
Cassettetoilet; onderhoud en reparatie


Gebruik van het toilet en onderhoud


Vervanging van onderdelen

Storingen en foutmeldingen:
Niveauindicatie
Magneetklep


Reparatie klepsluiting
Klepsluiting C260
Elektronica C402

Help, ik ruik mijn toilet Opengewerkte tekening


In de meeste campers (en ook caravans overigens) zit een Thetford cassettetoilet. Je hebt grofweg 3 verschillende types: C2(of C3/C4, verschillend in grootte), C400 en C250. Bij goed gebruik en regelmatig onderhoud gaan deze cassette-toiletten jaren mee; slechts zelden is het noodzakelijk om de tank te vervangen. Dat het gehele toilet moest worden vervangen heb ik nog nooit gehoord.
Het ingebouwde cassettetoilet bestaat uit twee delen: een vast gemonteerd toilet en een uitneembare afvaltank. Een slimme niveau-indicator laat weten wanneer de tank geleegd moet worden. De afvaltank kan eenvoudig worden verwijderd via het serviceluik aan de buitenkant van de camper.

Gebruik van het toilet

Oudere typen cassettetoiletten waarbij de bedieningsschuif aan de voorkant zit  mogen alleen gebruikt worden als de bedieningsschuif dicht is. Nieuwere modellen (en eigenlijk alle modellen C2, C3, C4, C250 en C400), kun je gebruiken met de bedieningsklep open of dicht, al naar gelang jezelf het makkelijkst vindt. Na gebruik de schuif wel altijd sluiten. Om het "inglijden" van het gemak soepeler te laten verlopen kun je de pot, nadat je die eerst grondig hebt schoongemaakt met een sopje,  inspuiten met siliconenspray en vervolgens de binnenkant opwrijven. Je zult merken dat de pot zo glad wordt als een spiegel. Dat maakt het gebruik met de bedieningsschuif open een stuk makkelijker. Raadpleeg verder de gebruiksaanwijzing.

Onderhoud

De buitenkant van de tank reinig je met een gewone groene zeep die je in de schappen van de supermarkt vindt. Los een theelepel groene zeep op in 5 liter heet water en met een spons maakt je het uitwendige van de tank schoon. Het is ook een goede gewoonte om elke keer als je de tank leegt de buitenkant met een vochtige doek af te nemen.
Voor het grote werk, het inwendige van de tank reinigen, kun je het beste het speciaal daarvoor op de markt gebrachte Thetford Tank Cleaner gebruiken. De Cassette Tank Cleaner verwijdert eenvoudig hardnekkige kalkaanslag die zich op de bewegende delen en de wanden van de afvaltank kan vormen schrobben is niet noodzakelijk! Een literfles kost bijna 7,00 1) 
maar daarmee kun je driemaal jouw tank inwendig reinigen; je doet er dus 3 jaar mee!

Het toilet zelf is, in tegenstelling tot het toilet bij u thuis, gemaakt van kunstof. Kunststof is niet bestand tegen oplosmiddelen (alcohol, aceton e.d.), stoffen die veelal wel in de gebruikelijke huishoud toilet schoon maak- middelen zitten of soms zitten er nog sterker bijtende stoffen in.. Zo bevat de overbekende WC-eend zoutzuur,  ammonium, chlorides en benzyl-C12-16-alkyldimethyl. Vooral het zoutzuur en het ammonium vindt jouw toilet niet bepaald prettig. Ook hier kun je de hierboven genoemde groene zeep-oplossing gebruiken. En als je toch naar de speciale middelen wil: Thetford brengt Toilet Bowl Cleaner op de markt voor iets minder dan 6,00

Tot slot: zorg er voor dat de afsluitring van de tank soepel blijft en goed blijft aansluiten aan de onderkant van het toilet. Je kunt het toilet tegenwoordig op twee maneren gebruiken: met de tankklep gesloten (jouw boodschap blijft dan even in het toilet zelf, totdat je de afsluitklep opent en de inhoud in de tank valt) of met de tankklep open (waardoor de boodschap direct in de tank valt). De meeste gebruikers kiezen voor de eerste optie (tankklep dicht) zodat er tijdens het verbljf op het toilet geen open verbinding is met de, vaak stinkende, inhoud van de tank.Dit gebruik zorgt er evenwel voor dat aan de onderkant van het toilet zich op den duur urinesteen (gekristalliseerde urinezouten) vormt. Dit urinesteen is zeer hard, moeilijk te verwijderen en erger, zorgt er voor dat het afsluitrubber er niet goed zijn werk kan doen. Op den duur lekt er inhoud naast de tank. Als je dan toch de tank uit de serviceruimte hebt gehaald om hem te legen, veeg dan ook even met een doekje langs de onderkant van het toilet zelf; daarmee voorkom je de vorming van urinezuur. De afsluitring kun je het beste soepel houden met olijfolie (slaolie mag ook maar olijfolie is iets beter). Doe een beetje slaolie op een doekje (of gewoon op je vinger) en wrijf daar de afsluitring mee in. En keer per week bij gebruik volstaat.


Toiletvloeistof

Toiletvloeistoffen in de cassettetank hebben drie functies. Ten eerste maken ze de inhoud van de cassette geheel vloeibaar door een versnelde biologische afbraak, ook van het toiletpapier. Ten tweede gaan ze de vorming van onaangename geurtjes tegen. Ten derde veranderen ze de inhoud van kleur en maskeren ze geur van de boodschap. Bij elkaar wordt het legen en reinigen van de cassette zo een stuk minder onaangenaam. Sommige camperaars hebben een zogenaamd SOG, een voorziening die de lucht van de tank naar buiten afvoert met behulp van een ventilatortje, een produkt van de frima Dahmann  uit Duitsland. Door die firma wordt geclaimd dat je bij gebruik van een SOG geen toiletvloeistoffen meer hoeft te gebruiken. Niets is minder waar. Het versnelde afbraakproces vindt dan niet plaats, het papier wordt niet afgebroken en de vorming van ammoniak-gas wordt niet voorkomen. Er wordt wel extra lucht toegevoerd en de daarin aanwezige zuurstof draagt wel bij aan een verdere afbraak, maar weegt niet op tegen het ontbreken van de toiletvloeistof. Oom het (actieve) koolstoffilter kan niet voorkomen dat de afbraak-gassen buiten de camper merkbaar (ruikbaar) zijn.  Ik heb een paar keer "het genoegen" mogen hebben om naast een camper met SOG te staan (en natuurlijk sta je dan met jouw luifelkant tegen zijn SOG-zijde aan )
Onder de toiletvloestoffen heb je grosso modo twee soorten: de chemische (blauwe) vloeistof en de meer biologisch afbreekbare groene toilet vloeistof. Vaak denken camperaars dat de blauwe vloeistof kwalijk is voor de rioolwater-zuiveringsinstallaties. In Duitsland, die op dit gebied strengere milieu-eisen hebben dan wij in Nederland (had je niet gedacht, h?), hebben ze wetenschappelijk onderzocht dat een "twintigvoudige verdunning van de inhoud van een chemisch toilet als voldoende worden beschouwd.. Je kunt de blauwe vloeistof dus veilig gebruiken.

Van de groene vloeistof denken sommige camperaars dat je die "gewoon" in de natuur kunt lozen. Neen, niet doen. De groene toiletvloeistof blijft een hoofdzakelijk chemische stof, maar dan eentje die geleegd  kan worden in een septic tank of een andere biologische installatie op een camping. Sommigen zweren bij een oplossing van afwasmiddel en azijn als toiletvloeistof. Dit middel werkt wel, in die zin dat het de vorming van gassen enigszins tegen gaat en ook de geur maskeert. Veel meer doet het niet en het versneld zeker niet de afbraak; integendeel, door een verhoging van de zuurgraad gaat de afbreek iets minder snel.

In de loop der tijd heb ik al vele middelen gebruikt: van (blauwe) biotex - in noodgevallen - tot allerlei andere chemische toiletvloeistoffen. Ook de NKC heeft verschillende tests uitgevoerd, zowel onder blauwe als groene vloeistoffen, maar daaruit blijkt dat de produkten onderling binnen de groep (blauw of groen) niet echt veel voor elkaar onder doen. Wel is duidelijk dat de groene produkten iets minder goed werken dan de blauwe.

Ik heb beide in gebruik: de overbekende Thetford Blue Kem en als groene toiletvloeistof Solbio. Toiletvloeistoffen moeten nooit via de schuif of de cassette toegevoegd worden, want dit kan ten koste gaan van de afdichting van de tank. Toiletvloeistoffen alleen toevoegen via de vulopening van de cassette en conform de gebruiksaanwijzingen van de fabrikant van zowel het toilet als van de middelen met toevoeging van een zekere hoeveelheid water meestal een tot drie liter, afhankelijk van de inhoud van de cassette. Het is belangrijk je aan de voorgeschreven dosering te houden. Een te grote dosis toiletvloeistof versterkt de werking niet, maar kan wel het milieu belasten.

Tot slot: mocht je "wild" staan en jouw vloeistof raakt op, dan kun je jouw toevlucht nemen tot twee huismiddeltjes die waarschijnlijk wel bij je hebt: natuur-azijn en wasverzachter. Vul de oude fles Thetford of Sobio voor 3/4 met natuur-azijn en vul de fles vervolgens bij met wasverzachter. Van deze oplossing heb je 75 ml nodig voor de standaard-cassette van Thetford (de maatindeling staat in de dop van de uitgiet-opening van de cassette.

Storingen en Foutmeldingen



Niveau-indicatie blijft rood ("vol")

Bij de cassette-toiletten C200, C250 en C260 zit er naast de "pot" een niveau-indicator die rood gaat branden als de cassette vol is. Deze indicator blijft nog wel eens op vol staan nadat de cassette is leeg gegoten. Hoe kan dat?
In de cassette zit een vlotter waarop aan het uiteinde een magneet is bevestigd. De vlotter gaat met het niveau in de tank mee omhoog en komt uiteindelijk zo hoog dat hij een contact (een reed-relais) buiten de cassette dicht trekt, waarna een ledje rood gaat branden. Soms zit er papier of ander vuil rond het scharnierpunt van de vlotter en blijft deze hangen, ondanks dat hij leeg gegoten is. Dan blijft dus het ledje rood branden. Je zou met goed spoelen kunnen proberen om dat vuil weg te spoelen; mocht dat niet lukken dan kun je er alleen maar bij als je de lipseal er af haalt en vervolgens hetzij met een slang proberen het vuil weg te spuiten hetzij met de hand naar de vlotter zoekt (een minder fris karweitje) en die zo vrij maken. Als je de uitgietpijp het dichtstbij jouw lichaam hebt dan zit de vlotter links van de opening. Zie afbeelding hierboven en de opengewerkte tekening helemaal onderaan de pagina.
 
Magneetklep (inlaatventiel) blijft hangen na ontkalking watertank

Het komt nog wel eens voor dat de magneetklep (inlaatventiel) open blijft staan nadat je de watertank en de leidingen hebt ontkalkt. Daardoor blijft de spoeling van het toilet open en vult jouw cassette zich langzaam met water; heel vervelend. Het meest waarschijnlijke is dat er resten niet opgeloste kalk zijn  losgekomen en nu tussen het ventiel van de magneetklep zitten. Je kunt natuurlijk de hele magneetklep gaan uitbouwen (zie hieronder) maar probeer eerst even het volgende:
1. zet de pomp uit en open een kraan waardoor de druk van de leiding af gaat;
2. neem een dun slangetje en schuif dat op de spoel uitlaat in de toiletpot; het beste kun je hiervoor het kapje van het busje perslucht van de Action nemen, dat kun je er zo aftrekken en later weer opzetten. (zie afbeelding)
3. neem ontkalker (citroenzuur) en los dat op in een beker water;
4. giet dat met behukp van een trechter in het slangetje van de spoel-uitlaat;
5. een halve dag laten staan en dan de pomp weer aansluiten en spoelen.
Vaak zijn de kalkresten nu opgelost en kun je het toilet weer normaal spoelen.

(Met dank aan W. van Hezel die deze oplossing aandroeg op de Faceboek groep Campertechniek)

Vervanging van onderdelen

Je kunt van jouw thetford tank 7 onderdelen vervangen:
- de zekering bij sommige casettetoiletten;
- de afsluitring (lip seal genaamd)
- het ontluchtingsventiel
- de bedieningsknop voor het leeg gieten
- de afdekplaat
- de sluitring in de uitgietpijp
- de magneetklep (waterinlaatventiel)
en n onderdeel buiten het eigenlijke cassettetoilet wil ook nog wel eens "verloren"gaan: het sluitringetje van de hendel om de klep te bedienen (zie hier)

De zekering kan alleen vervangen worden bij die casettetoiletten die zelf een waterpomp en een waterreservoir hebben. Bij die toiletten zit het pompje in de spoelwatertank. Als eerste is het zinvol om te kijken of de zekering nog in orde is. Die kun je vinden in het compartiment van de cassette aan de bovenkant van het toilet. Daar zit een mechanisme wat een klein dopje heeft voor een glaszekering bij de heel oude toiletten en een steekzekering bij de nieuwere.
En nr 62 is een glaszekering di
e je eruit kunt draaien d.m.v zwart dopje los draaien.
Let wel het geval hangt met de zekering naar onder. Met een spiegel achter
de schakelaar kijken.
De zekering gaat kapot
als de pomp te zwaar loopt en die moet dan ook vervangen worden. Toiletpapierhouder rechts van de bril eruit halen en dan het bakje. Nu zie je de pomp met een houder erom en hierin zit 1 schroefje. Haal de pomp eruit en probeer onder de waaier met een klein schroevendraaier te draaien deze moet heel soepel draaien zo niet dan vervangen.

De vervanging van de afsluitring (door Thetford Lip-Seal genoemd) komt het meeste voor. Deze vervang je in de regel elke 2 tot 3 jaar, omdat dan het synthetisch rubber in zoverre is verouderd dat een goede afdichting niet meer is verzekerd. Hoe deze moet vervangen is afhankelijk van het type tank.
Bij de C-400 en de C250/C260 cassettes draai je het hele bovenste (ronde) gedeelte van de tank los (het handigste door de platte schuif voor de helft uit de geleiders te trekken - zie linker foto hieronder -  en dan tegen de klok in draaien), keer je hem om, verwijder alle onderdelen (vlotter, ontluchtingsventiel en afsluitklep met draaimechanisme) en dan pas kun je bij de lip seal en kun je hem vervangen.
Bij de C200 en de C2/C3/C4 cassettes is de vervanging heel eenvoudig. Schuif de afsluitschuif eruit en wip de dekseltjes van de lipjes eraf (zie afbeelding; even met een kleine schroevendraaier onder de rand een beetje kracht uitoefenen en het dekseltje springt omhoog). Nu zijn in totaal acht schroefjes zichtbaar (3 in elke lipje en 2 op de grote rand zelf). Deze draai je los en dan kun je de grote ring los halen, de lip seal vervangen (niet vergeten in te smeren met zuurvrije vaseline!) en je schroeft de cassettetank weer dicht.


Heb je voor de eerste keer een lekkende lip-seal gehad, dan denk ik dat je ook last zult hebben van de vorming van urinesteen aan de onderzijde van jouw toilet, daar waar die op het afsluitrubber, de lip-seal drukt. Urinesteen is gekristalliseerd urinezuur en zeer hard en zeer moeilijk te verwijderen. Heb je dit dan zul je voorzichtig te werk moeten gaan met spatel, plamuurmes en schuursponsje (die bekende groen/gele pannensponjes) om het urinesteen te verwijderen. Is dat eenmaal gebeurd, dan onderhoud je die uitlaat door telkens als je de cassette leeg maakt ook even met een doekje over de onderkant van de toiletopening te vegen. Zo voorkom je de verdere vorming van urinesteen.

En wil je overgaan tot een hele grondige renovatie: Thetford heeft een zogenaamde Fresh-Up set in zijn collectie. Voor ongeveer 100,00 heb je een nieuwe tank, nieuwe toiletbril en -deksel.

Vervanging magneetklep (waterinlaatventiel)

Heb je een centrale waterdrukpomp, dan zit er in jouw toilet een waterinlaatventiel die elektrisch wordt bediend met een drukknopje op jouw toilet (het bekende blauwe knopje). Die klep wil nog wel eens vast gaan zitten. Het is wel een lastig karweitje, want je moet via de buitenkant de hele draaibare toiletpot demonteren. Het inlaatventiel zit weggewerkt in de binnenkant van de toiletpot. Je moet achtereenvolgens de volgende handelingen verrichten:

1. Haal de cassette uit de toiletruimte;





2. Draai de vier schroeven los en neem de plastic delen af die daardoor vastzaten.











3. Draai nu de vier schroeven schroeven los en haal ook hier de plastic beugeltjes uit die daarmee vast zaten.

Je kunt nu van binnenuit de toiletpot oplichten en voorzichtig kantelen. Daarbij zie je de waterleiding lopen.







4. Haal de waterleiding voorzichtig naar buiten en je ziet dan het waterinlaatventiel.




 
5. trek de elektrische kabelschoentjes van de lipjes af;
6. Verwarm de waterslang met een fhn om die makkelijker van het inlaatventiel af te krijgen.
7. draai de plastic moer met een waterpomp los.
8. Je kunt nu  het waterinlaatventiel afnemen en de nieuwe plaatsen.
9. Monteer het geheel weer in omgekeerde volgorde.



Reparatie van de bedieningshendel klepsluiting

Binnen in de camper zit aan de voet van het toilet een zwarte hendel, waarmee de klep in het cassettetoilet kunt openen en sluiten. Het kan zijn dat die op een gegeven moment niet meer werkt en kennelijk losgeschoten is want hij beweegt ineens heel makkelijk. Het meest voorkomende euvel is dan dat een borgveertje op het stangetje dat de knop op de cassette draait is losgeschoten en het stangetje uit het mechaniek is gegaan.
Om daar bij te kunnen haal je de cassette aan de buitenkant eruit (net zoals je zou doen als je hem leeg maakt). Nu zie je naast de opening van het toilet een klein stangetje zitten (zie foto). Daarop hoort een borgveertje. Dit is er waarschijnlijk af en dus zul je een nieuwe moeten halen bij de ijzerwarenwinkel, het stangetje weer op zijn plaats zetten en het borgveertje er weer op duwen. Klaar is kees. Mocht er geen ijzerwinkel in de buurt zijn of kun je het onderdeel niet krijgen: een ijzerdraadje er om heen wikkelen (boven over en onder door; een soort mastworp) en jij blijft wel even zitten. Mocht je ook dat niet hebben dan kan een tyrap (kabelbindertje) of zelfs een vele malen er omheen geslagen elastiekje ook nog wel eens helpen.


Klepsluiting Thetford C260 blijft hangen en zit vast

Soms komt het voor dat de klepsluiting bij de Thetford C260 blijft hangen en dat de hendel dan niet meer terug wil. Je kunt dan het toilet niet meer gebruiken en dat is heel vervelend. De oorzaak is een verschoven tandwiel-ring; hoe die kan verschuiven is mij een raadsel, maar geloof me het komt voor.


Op de foto hierboven zie je dat het tandrad halverwege staat maar hij had aan het eind moeten staan! Nu blokkeert hij de klep en gaat die niet meer open. De oplossing: de parkerschroef van het halvemaan-tandwieltje los draaien (hoeft er niet helemaal af, maar zover dat je de ring terug kunt draaien), dan de hendel bij de WC op toe (dicht) zetten, de ring terugdraaien, het tandwieltje weer goed zetten en vastzetten. Klaar!

(Met dank aan Joost Hintjens van Camperfriends die welwillend zijn foto beschikbaar stelde)

Storingen aan Thetford C402 casettetoilet



Het Thetford cassettetoilet van het type C402 heeft veel snufjes aan boord die door een printplaatje worden gestuurd. Heel veel storingen komen door dat printplaatje of door het feit dat de kabelschoentjes van de pomp in het waterreservoir hangen! Frank Sprengers heeft de ultieme oplossing gevonden: de hele elektronica eruit, een drukknopje voor de bediening van de pomp er in samen met een zekering van 3A en klaar is kees!





Help, ik ruik mijn toilet


Veel camperaars klagen over een rioollucht als ze rijden. Ze denken dat die stank uit het toilet komt, maar dit is zelden het geval. In 9 van de 10 gevallen is het de afvaltank die je ruikt. Door het rijden ontstaat er onderdruk in de camper, waardoor de rioolgassen vanuit de afvaltank naar binnen kunnen. Nu zit er wel altijd een sifon/stankafsluiter bij elke afvoer (wastafel en aanrecht een grote en bij douche een heel kleine), maar die "drogen" soms uit als ze niet al te vaak gebruik worden en dan werkt de stankafsluiting niet meer.

Om je een idee te geven: op de foto staat een grote sifon/stankafsluiter voor aanrechtbak en wastafel en een kleintje voor de douche-bak. Bij die laatste heb je meestal geen ruimte om een grotere te plaatsen, omdat de afvaltank daar vaak al recht onder hangt.

 

Hieronder de schematische werking van de sifon:

Door nu een kopje water in de de aanrechtbak en de wastafel te gieten, zorg je er voor dat deze sifons ook als stankafsluiter dienst doen. Bij de sifon van de douche werkt dat meestal maar heel even; door het kleine formaat en door het rijden en schudden loopt dat water weer in de afvaltank. Hier help alleen het afsluiten door middel van de rubberen stop.

Mocht blijken dat het toch jouw toilet is wat je ruikt, dan kun je dit verhelpen door of een SOG aan te leggen (zie hierboven) of van het toilet het zwarte afsluitdeksel van het reservoir goed te sluiten en daarop een kopje water te gieten. Het water zal dan ook als stankafsluiter dienen.



laatste wijziging: 24 augustus 2019
Pagina gemaakt met Bluegriffon op Linux Mint

<ga naar Top>


1) alle genoemde prijzen zijn niveau  november 2017 <terug>