header

Menu

Menu / Site-Map

Nieuw op de site

Pas op Facebook!


Windows vs Linux?


Onze uitjes



Zoeken



Contact

Kan ik het laadvermogen van mijn camper verhogen?

Het begon allemaal met het diep trieste verhaal van Sylvia1), die het volgende bericht op een camperforum zette:"Wij hebben een Fiat Dethleffs integraal turbo diesel uit 1994 met 6 slaapplaatsen. Nu lijken de kilo's op de camper niet te kloppen. 2930 of massa rijklaar en 3100 max toegestane massa met als gevolg dat wij maar 170 of kunnen meenemen.!! Dat betekend dat we niet met ons gezin van 4 personen met bagage enz weg kunnen. Nu is onze camper ingevoerd en dachten we dat hier misschien is mis gegaan maar volgens de importeur van Fiat klopt de 3100 of. Dit staat ook op het type plaatje. Vandaag heb ik de camper gewogen en dat klopt ongeveer met de 2930 of gegevens op het kenteken. Wij halen nu natuurlijk want bij overbelading lopen we risico niet verzekerd te zijn. Op internet hebben we naar gelijke campers gekeken en die kunnen wel tot 3500 of of is het massa rijklaar veel lagere is steeds een laadvermogen van 400 en 500 kg. Hoe is dit op te lossen?"

En gezien de reacties op dit bericht was zij niet de enige; er waren nog veel meer camperaars in het ootje genomen. Is jou dit ook overkomen, hoe kun je daar dan wat aan veranderen?

Hoe zit het juridisch met het laadvermogen?

In de volksmond spreken we over laadvermogen, maar we bedoelen eigenlijk de Toegestane Maximum Massa, kortweg tmm genoemd. En om de verwarring nog wat groter te maken kennen we ook nog een Technisch Maximum Massa (mtm). Met beide heb je te maken: niet alleen als je overbeladen bent (zie daarvoor mijn pagina "Overbelading; hoe zit dat?"), maar ook als je het laadvermogen wilt laten verhogen.


Toegestane Maximum Massa: De 'toegestane maximummassa' is de eigen massa (leeggewicht) van het voertuig vermeerderd met de voor het voertuig toegestane maximummassa aan lading. De toegestane maximummassa van een voertuig (en dus ook van een camper) staat op deel Ia (op deel I bij voertuigen van vr 1 juni 2004) van het kentekenbewijs of op de achterkant van de sinds 1 januari 2014 uitgegeven kentekencard (zie F.2 hierboven).

Technische Maximum Massa: De fabrikant bepaalt de technische maximum massa van een voertuig. Dit is het gewicht van het lege voertuig plus het gewicht van de maximale belading. Technisch gezien mag het voertuig niet zwaarder zijn; van een voertuig dat door de belading zwaarder is dan de technische maximum massa geeft de fabrikant aan dat het niet meer veilig is. Ook deze massa staat op het kenteken. (zie F.1 hierboven).

De Toegestane Maximum Massa van de camper staat of valt met het chassis

De camperbouwer (Hymer, Dethleffs, Brstner, Chausson etc.) neemt de laatste 15 jaar bijna standaard het chassis van de Fiat Ducato om daarop zijn opbouw te verwezenlijken. Dat komt omdat Fiat als enige in de chassiswereld op voorraad verlengde chassis bouwt. Als je daarom een nieuwe camper koopt en je wilt bijvoorbeeld een Mercedes Sprinter als chassis, dan verleng je de levertijd onmiddellijk met 3 maanden: dat onderstel moet immers nog gemaakt worden.

De Fiat Ducato is dus leverbaar als chassis cabine, geschikt voor opbouw, en wel in verschillende varianten: kort, lang (voor kleinere en grotere campers), maar ook in de typen 10, 13, 14 en 18. En die laatste cijfers hebben vooral betrekking op de degelijkheid van de uitvoering. Hoe hoger het nummer, hoe zwaarder de verschillende onderdelen (assen, remmen, versnellingsbak) en dan dus: hoe groter het laadvermogen. De cijfers 10 tot en met 18 geven de maximale aslast van de achteras aan, successievelijk 1,0 ton, 1,3 ton, 1,4 ton en 1,8 ton.

Het typeplaatje

De fabrikant levert het chassis met een typeplaatje, waarop de noodzakelijke gegevens met betrekking tot toegestane maximum massa en maximale aslasten staan. Vroeger moest de politie bij controle hier op af gaan, tegenwoordig staan deze gegevens dus op de kentekencard of het het kentekenbewijs. Op de foto hiernaast: 3200 kg is de TMM, 1650 kg is de maximale aslast voor, 1750 kg is de maximale aslast van de achteras.

Heel eenvoudig verhogen van de toegestane maximum massa

Is de technisch maximum massa van jouw camper een stuk hoger dan de toegestane maximum massa (bijvoorbeeld 3800 kg en 3100 kg) dan kun je heel eenvoudig het TMM verhogen. Pas op: de hierna opgenomen uitleg is alleen geldig voor Nederland. Hoewel de begrippen TMM en dergelijk Europees zijn vastgelegd, verschillen de procedure's om tot wijziging over te gaan per land.

Als de toegestane maximum massa van de camper lager of gelijk blijft aan de technische maximum massa, dan hoeft je het voertuig niet opnieuw te laten keuren. De RDW moet jouw kentekenbewijs wel aanpassen. Dit aanpassen gebeurt op jouw verzoek. Je kunt daartoe dit formulier downloaden, invullen en opsturen naar de RDW. De kosten van het wijzigen bedragen 59,20 (norm 2018).

Verhogen van de TMM tot boven de Technisch Maximum Massa 

Maar dan? Als jouw technische Maximum Massa gelijk is aan het TMM? Dan kun je de toegestane maximum massa alleen verhogen als je de Technisch Maximum Massa laat verhogen. En dat kan alleen door de chassis constructie te wijzigen (zwaardere assen,  zwaardere remmen, andere versnellingsbak om maar een paar voorbeelden te noemen, tot zelfs zwaardere chassis-balken). Je begrijpt dat dit een heel ingrijpende maatregel is en bovendien het gehele chassis zal veranderen. Dit betekent dat de camper dan ook opnieuw gekeurd zal worden door de RDW.

Dan moet je aantonen met een verklaring van de fabrikant dat de camper technisch geschikt is voor het gewenste gewicht. Het typeplaatje moet je dan ook vervangen. Je kunt de verklaring en een nieuw typeplaatje opvragen bij de importeur/fabrikant van het voertuig. De banden van het voertuig moeten voldoende draagvermogen hebben voor het hogere gewicht. De RDW beoordeelt bij de keuring of het juiste typeplaatje en de juiste banden op de camper zitten. De RDW controleert naast de keuring ook de verklaring van de fabrikant. Voor de beoordeling van de verklaring brengt de RDW naast de keuringskosten een extra tarief in rekening. De kosten voor de beoordeling fabrieksverklaring bedragen ongeveer 187,00. Dit bedrag is een indicatie. Hier is geen standaardtarief voor, het is afhankelijk van de tijd die nodig is voor de beoordeling.

Je begrijpt dat je dit niet zelf kunt. Wil je de technisch maximum massa verhogen, dan zul je een bedrijf in de arm moeten nemen dat dit werk gewoonlijk doet. Ze zijn dun gezaaid, maar dit is n van d specialisten op het gebied van caravan-, camper- en traileronderstellen. (De foto hierboven is van dit bedrijf).

laatstelijk gwijzigd op 03 mei 2018
Pagina gemnaakt met Bluegriffon onder Linux Mint



1)Namen zijn gewijzigd in verband met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. <terug>
<terug naar Top>