header

Menu
Menu / Site-Map

Nieuw op de site

Pas op Facebook!


Windows vs Linux?


Onze uitjes



Zoeken



Contact

Tips Techniek & Hulpmiddelen

Tips Camper-techniek

TPMS
Krik
Scharnier onderhoud
Leveller
Levellers DIY
Startblokkering
Ventilatie-hulpje
Stoel-slot
Wasem in ruit
Butyl/Butyleen
Butylkit verwijderen
Signaal-bord
NL-sticker
Reparatieset of reserveband
Ruit reparatieset
Accu onder stoel
Raamslot
Knaus besturingspaneel
Schade uitdeuken
Inspectiegat tank
Luifel rolt niet in Lekkende boiler?


TPMS makkelijk zelf aan te brengen

Sinds 2018 is in nieuwe auto's een automatische bandenspanningscontrole (Tyre Pressure Monitoring System: TPMS) verplicht en ze worden al standaard ingebouwd sinds 2012. Indien je nu dus een nieuw model auto koopt zullen deze sensoren aanwezig zijn in de wielen. Er bestaan twee systemen, een passief en een actief systeem. Bij een passief systeem wordt de bandenspanning bewaakt door een sensor in het ABS-systeem. Die meet de afrol-omtrek van de band. Bij een actief systeem heeft elk wiel zijn eigen sensor. Die zendt met een radiosignaal de informatie naar een stuurapparaat. Minimale drukverschillen worden al herkend.Bij Ali B. kun je een actief systeem bestellen, waarbij je kunt kiezen voor óf interne sensoren of sensoren op het ventiel. Een set kost rond € 40,- en meet naast bandenspanning tevens de temperatuur. Let wel op dat je de goede versie bestelt: er zijn versies tot 4 bar en tot 8 bar bandenspanning. Een camper-band heeft rond de 5 bar bandenspanning. En bij het instellen van de maximale bandendruk op de TMPS moet je rekening houden met de wetten van Boyle - Gay-Lussac: de druk verdubbelt met elke toename van 273? C. Een band met een normale druk van 5 bar zal bij een toename van 40? temperatuur een normale druk kennen van 5,7 bar!

Neem een goede krik mee

Ook al ben je nooit van plan om een band te verwisselen en bel je daar altijd de hulpdienst bij pech onderweg voor, neem toch een goede krik mee. Standaard worden in de Fiat Ducato schaar-kriks bij geleverd waarvan ik het vermoeden dat ze veel te licht zijn. En probeer het thuis toch een keer om een band te verwisselen. Bij mijn Hymer bleek onderweg dat ik het achterwiel niet kon uitnemen zonder ook de opbouw een centimeter of 10 op te krikken. Gelukkig lag de Fiat schaarkrik ook nog onder de motorkap! Ik heb een zogenaamde pot krik met opdekstuk in de camper liggen met een hefvermogen tot 5 ton.

Scharnieren van deuren en luiken onderhouden.

De deur- en luikscharnieren van een camper zijn meestal van aluminium met een ijzeren pin. Het ijzer is wat sterker dan het aluminium en bij corrosie van het aluminium ontstaat een kristallijn fijn poeder: Aluminiumoxide, ook wel aluinaarde genoemd. Dit poeder gaat tussen de bewegende delen zitten, is kristallijn (piepkleine fijne kristalletjes) en dus vrij hard. Je voelt dat de scharnieren minder soepel gaan draaien. Wees erbij voordat ze echt vast gaan zitten, want dan krijg je ze niet meer los zonder het scharnier af te breken! Merk je dat ze minder soepel lopen: even de scharnieren er af halen, de pin schoonmaken met een doekje en de holte doorblazen. Even inspuiten met siliconenspray en weer bevestigen. Zo kun je er weer minstens een jaar tegen!

Neem oprijblokken (levellers) mee!


Heb je geen set levellers bij je? Die zijn misschien niet nodig als je een level-systeem (zoals EP-hydraulisch systeem) onder jouw camper hebt, maar ze kunnen af en toe toch nog een heerlijk hulpmiddel zijn. Jaren geleden kregen wij onze eerste klapband ter hoogte van Besançon
op een zondag namiddag. Door die klapband kreeg ik de krik niet onder de as, die hing nu te laag bij de grond.  Na lang proberen en van alles verzonnen te hebben om het wiel omhoog te krijgen, schoot mij te binnen dat ik levellers bij me had. Toen was het een fluitje van een cent. Leveller voor de klapband, iets vooruit rijden en voilà; de krik kon onder de as.

Levellers DIY

Bij mijn eerste camper heb ik mijn levellers zelf gemaakt van 2,5 cm dik multiplex. Zaag daarvan 6 plankjes in aflopende lengte van 42 - 30 cm. Schuin één korte zijde af om het oprijden te vergemakkelijken. Leg ze op elkaar en boor in de hoek een gat door alle plankjes; doe daar een bout in met een vleugelmoer. Je hebt nu een compact oprij blok van 15 cm hoog, waarbij je, door de vleugelmoer iets los te draaien en dan naar behoefte een aantal plankjes "weg te draaien" een variabel oprijblok krijgt. Heel handig.

Jouw Fiat Ducato wil niet starten

Het overkwam mij in het buitenland en een Fiat garage was 250 km verderop. Ik kreeg mijn camper niet meer gestart: de startblokkering bleef er op staan. Normaal als je de sleutel in het contact doet en omdraait, gaan alle waarschuwingslampjes aan, inclusief het "sleuteltje" (ten tek
en dat de startblokkering is geactiveerd). Na een seconde moet die uitgaan, maar dat deed hij bij mij niet, en dan krijg je de motor met geen mogelijkheid gestart. Uiteindelijk de ANWB Pechhulpdienst gebeld en die kwamen met het voorstel om de sleutel in de mond te steken. Wel vies, denk je, maar als het helpt..... En ja hoor, de beveiliging sprong er af. Oorzaak: het (magnetisch) contact tussen de chip in de sleutel en de ontvanger in het contactslot werkt niet goed. Waarom speeksel helpt kon de ANWB mij niet vertellen want er is geen sprake van enig elektrisch contact tussen de NFC-chip en de antenne en water helpt niet; dus je sleutel in een glas water biedt geen soelaas. Deze gouden tip heb ik daarna nog een paar keer moeten toepassen. Heb je aan Fiat Ducato met afstandsbediening (ab), dan kun je het volgende doen: Sleutel op contact zetten en de "open-knop" van de ab even ingedrukt houden. Vervolgens van contact af en met de ab een keer vergrendelen en ontgrendelen. Op deze manier word de sleutel weer gekoppeld aan de startonderbreking (code).

Verbeter de ringverwarming met een extra ventilator

Er zijn ringverwarming-systemen die aan het einde van het buizensysteem te weinig kracht hebben om het daar behaaglijk warm te maken. Bij onze camper was dat het geval bij de bijrijdersplaats die het verst van de kachel verwijderd is. Eerst geprobeerd met het knijpen van de andere buizen op te lossen maar dat bood geen soelaas. Nu zijn er bij de bouwmarkt en sommige kampeerartikelenzaken zogenaamde buisventilatoren op de markt. De firma Wallair maakt er een van 12V, 300 mA (en dus 4 Watt) met een luchtverplaatsing van 95 m³/uur voor nog geen € 40,- (conrad.nl heeft hem ook). Met enig kunst en vliegwerk en flexibele tussenstukken krijg je die 100 mm doorsnee tussen jouw slang gepast (65 mm). Met een schakelaar naast de luchtopening zet je de ventilator aan en uit.

Zet de bestuurdersstoel op slot als extra beveiliging

Je komt het steeds vaker tegen: mededelingen van gestolen campers. Je kunt er van alles tegen doen, middelen die bijna niets kosten tot uitgebreide bearlock's voor € 700,- of meer. Kijk, een professionele dief hou je niet tegen; als die persé jouw camper wil stelen dan lukt hem dat. De gelegenheidsdief is eenvoudiger te stoppen. Zo kun je met een klein beetje handigheid jouw bestuurdersstoel omdraaien en op slot zetten (met een hangslotje en een echt sleuteltje bijvoorbeeld). Het is lastig rijden vanuit een stoel die omgedraaid staat!

Bewasemde ramen? Ontlucht ze een keer.

De meeste ramen in campers en caravans hebben een ontluchtingsdopje voor het geval er ooit vocht tussen de beide raamdelen komt. Dat uit zich meestal in een sluier tussen de twee raamdelen en soms zie je zelfs condensdruppels verschijnen. Komt dat vaker voor, dan zit er waarschijnlijk een barstje in jouw raam of sluiten de raamhouders niet meer helemaal luchtdicht af. De condens kun je verminderen door op een zonnige dag, wanneer de zon vol op jouw raam staat, het ontluchtingsdopje even te verwijderen. Als de zon onder is, druk je hem er weer op. De ontluchtingsdopjes zijn soms moeilijk te vinden, dus als je ze niet kunt vinden geef dan de moed niet te snel op.

Butyl of Butyleenkit?

Er is nogal een misverstand tussen butyl en butyleen. Butyl is een soepele klevende kit die zelfs na jaren gewoon te verwijderen is. In Duitsland heet butyl, vrij vertaald, gewoon kneedbaar plastic. Butyl ken je van de roze vierkantjes waar je posters mee op de muur plakt en het is verkrijgbaar in meerdere kleuren. Butyl wordt vooral ingezet voor het inwellen van (glas)panelen, afdichten van afdeklijsten, timmerlatten, felsnaden, luchtkanalen, het inwellen van sandwichpanelen, daklichten en golfplaten en nog veel meer. In de scheeps-, jacht- en carrosseriebouw kom je butyl vooral tegen bij het afdichten van overlappen en aansluitingen van geprofileerde stalen dakplaten, metaalplaten etc.
Butyleenkit is gemaakt van aardolie en de kleur is altijd zwart. Butyleenkit hecht nauwelijks op vette ondergronden zoals PVC en wil je dat dan moet je primer gebruiken. Butyleen gaat een reactie aan met rubber en diverse andere dakbedekkingen. Butyleenkit hecht zowel op beton, sierpleister, bakstenen, hout en glaswerk. Omdat butyleenkit heel kneedbaar blijft (meer dan stopverf), ook na jaren, wordt het al snel een hele smeerboel en is alleen daarom al niet aan te raden voor gebruik in de camper. Op de foto een dakluik dat met butyleenkit is afgekit.

Butylkit verwijderen

Wanneer je lijsten e.d. gaat vervangen of jouw dakraam gaat vernieuwen sta je altijd voor het probleem: hoe verwijder ik de oude kitresten. Allereerst probeer je met een houten spatel (een ijzeren plamuurmes beschadigt de lak!) zoveel als mogelijk de dikke oude kit wat los te maken en die er vervolgens met de hand voorzichtig af te trekken; met de houten spatel kun je dat loslaten van de kit verbeteren. Maar uiteindelijk blijven er resten achter die moeilijk te verwijderen zijn. Nou, day valt wel mee. Draai van de al verwijderde kit een balletje en dep daarmee over de achtergebleven resten. Het is even een handigheidje maar je zult zien dat die resten zich aan het balletje hechten en vervolgens - omdat de hechting van kit op kit sterker is - van het paneel loskomt.


Signaalbord Italië en Spanje

In Spanje en Italië is een signaalbord achter op de camper verplicht als je een fietsendrager of iets dergelijks er aan bevestigd hebt; dit geldt zelfs al is die niet in gebruik en dus opgeklapt!. En om het nou even makkelijk te maken: Spanje en Italië hebben verschillende borden! Ze moeten wel allebei even groot zijn (50 x 50 cm) maar in Spanje behoren ze drie rode en drie witte strepen te hebben terwijl de Italianen 5 strepen voorschrijven. Dank u wel EU! Overigens: in alle andere landen in Europa kan een markeringsbord ook verplicht zijn, als jouw lading (het fietsenrek dus) méér dan 1 meter uitsteekt! De markering moet bestaan uit een vierkant bord, voorzien van parallel lopende diagonale strepen die afwisselend wit en fluorescerend of retroreflecterend rood zijn, en een breedte hebben van niet minder dan 7 centimeter en niet meer dan 10 centimeter. Veel camperaars weten dit niet!

NL-sticker extra: verplicht op fietsenrek!

Heel veel mensen weten niet dat als je een kenteken en lichtbalk op jouw fietsendrager hebt (dat is meestal het geval bij een chassis-drager) je dan ook verplicht bent om de oude vertrouwde NL-sticker daar op te voeren. En niet diegene met de sterren van de EU of met een Nederlands vlaggetje; neen, gewoon de witte!

Reparatiekit of reserveband?

Tegenwoordig kun je kiezen tussen òf een reparatiekit van een paar tientjes of een reserveband mee nemen; de vraag wordt dan ook vaak gesteld "Wat is het handigst"? Er zitten eigenlijk maar twee voordelen aan een reparatiekit: het weegt weinig, dus als je met een gewichtsprobleem zit en overladen dreigt te worden, dan snap ik dat je voor een reparatieset kiest. Het andere voordeel is soms een flinke ruimtebesparing  (bij mij niet, hij hangt onder het chassis en daar berg ik toch al niets anders op). De voordelen van een reservewiel en band (en dan bedoel ik een echte, geen zogenaamd "thuiskomertje") zijn veel groter:
1. Als je een snee in jouw band hebt kun je met een reparatieset niets helemaal niets; gaatjes groter dan 4 mm worden daarmee niet luchtdicht afgesloten!
2. Is jouw band helemaal stuk (snee of klapband) dan heb je de hulp nodig van een helpcentrale/sleepbedrijf en een bandenhandel nodig om jouw band te vernieuwen. Ik heb dit jaar de banden op mijn achterwielen vernieuwd
bij een heel grote bandencentrale en moest 6 dagen op levering wachten ondanks dat mijn banden niet onbekend zijn: Michelin Agilis Camping 20/70/R15! Bedenk dat camperbanden in 99% van de gevallen NIET op voorraad liggen en daar sta jij dan met jouw reparatiesetje.
3. In 2016 zijn wij naar Slettnes Fyr gereden in Noord-Noorwegen (naast de Noordkaap, richting Rusland). Op de laatste 275 km kwamen we geen mens tegen. Aldaar aangekomen vroeg ik hoe snel een hulpdienst ter plaatse kon zijn en ik kreeg als antwoord: medisch noodgeval 4 uur, andere medische hulp max 3 dagen en autopech? Ze keek heel vreemd en zei: bijna niet, zelf oplossen!

Ruitreparatieset

Je hebt een sterretje in jouw voorruit en die ruitschade heb je niet meeverzekerd (of kan alleen bij een een glasservice-bedrijf in Nederland of België worden gemaakt in opdracht van de verzekeraar). Als het sterretje niet al te groot is, dan kun je het ook zelf met deze Ruit Reparatieset. Te verkrijgen bij de automaterialenhandel maar ook bij Bol.com voor nog geen € 10,-
Geschikt voor reparatie van verschillende soorten glasschade veroorzaakt door steenslag, vandalisme en krassen.
Inhoud van deze set: 1 x reparatie hars, 1 x spuiten, 5 x uitharden film, 2 x zelfklevende pad, 1 x dekblad, 1 x houder

Hoe kom je bij de accu onder de stoel?

Als je bij de accu moet die soms onder één van de stoelen zit (van de bestuurder of van de bijrijder) dan kun je daar soms maar heel moeilijk bij. Allereerst moet je de bestuurdersstoel inclusief geleiderail verwijderen. Dat gaat het makkelijkst als je aan de rail los haalt; die zit met 4 bouten vast op het draaiplateau. Dan moet het draaiplateau er nog af en die zit met 6 boutjes vast. Vijf stuks kun je zo bij door het plateau enigszins te verdraaien, maar die zesde, hoe krijg je die los, want die blijft ogenschijnlijk onder het plateau zitten? Neen, kijk even goed: je kunt het plateau zo draaien dat de bout bereikbaar wordt door een gat, dat speciaal daartoe in het plateau is gemaakt. Zie afbeelding. 

Niet te open Raamslot

Soms tref je in campers een slot aan op ramen die je niet open kunt doen. Klinkt gek, maar dan is er een speciale reden voor: het kan zijn dat als het raam geopend zou zijn de deur van de camper er tegen aan komt, waardoor het raam onmiddellijk zou breken of mag het raam niet open omdat de uitlaat van de kachel/boiler daar onmiddellijk onder zit. Waarom doen ze er dan geen vast raam in zou je denken, maar goed. Zo'n niet te openen raam is te herkennen aan de rode knop waar normaal de hendel zit om het raam te openen.

Knaus besturingspaneel

Heb jij ook een Knaus die, als je hem uit de winterstalling haalt en de huishoudaccu weer aansluit helemaal niets doet? Het drukken op de aan/uit knop van het besturinspaneeltje helpt niet, er komt geen leven in de brouwerij. Tot jij je herinnert dat er iets speciaals was met de eerste opstart, maar ja wat was dat ook al weer en waar is mijn instructieboekje? Welnu, de oplossing is heel simpel: druk tweemaal snel achter elkaar op de aanuit knop (double press noemen de engelsen dat) en het paneeltje floept aan!


Schade uitdeuken

Voordat je een deuk met uitdeukgereedsschap te lijf gaat is het volgende eerst het proberen waard. Maak een kan heet water (echt kokend!) en diet dat vlaksgewijs over de deuk.
Door de warmte heb je kans dat de spanning in het metaal vanwege de deuk deze er weer uitdrukt en het metaal in zijn vertrouwde vorm terug springt. Dit functioneert ook bij bumpers van kunststof.


Watertank zonder inspectie mangat

Je gelooft het of niet, maar er zijn nog nieuwe campers die uitgerust zijn met een vers watertanktank zonder mangat! Die kun je dus heel moeilijk goed schoon maken. Daar zijn eigenlijk maar twee afdoende oplossingen voor: of de watertank integraal vervangen door eentje die wel een mangat heeft, of zelf een inspectie-opening maken. Nu kent de watersportwereld dit probleem ook en die hebben de oplossing. Bijgaand inspectieluikje is te verkrijgen in de maten van 102, 127, 152 en 203 mm en kost van € 3,75 tot € 10,50 Te verkrijgen bij o.a. https://www.marinediscounter.nl/inspectieluik-152-mm-wit.html

Luifel rolt niet in

Soms kun je de luifel niet meer inrollen; het lijkt alsof de tandwielen over elkaar heen lopen. Als je wilt oprollen maakt hij een ratelend geluid. Kun je de oorzaak niet onmiddellijk vinden maar de luifel moet wel worden ingedraaid, omdat er slecht weer op komst is, dan kan dit door:
1. de zijkap bij het draaimechanisme er af te halen,
2. met een ratel het doek opwinden.
Let er wel op dat het blokkeer-mechanisme zijn werk doet, anders valt de luifel bij een bocht naar links weer naar buiten! 

Lekkende Boiler?

Plotseling zie je dat er water lekt onder de camper en je gaat op onderzoek uit. Het komt uit een slangetje vanaf de boiler en nu vraag je jezelf af: Is dat normeel?
Het antwoord is even simpel: ja. De boiler is gevuld door jouw waterpomp met een druk van 2,8 bar (bij een drukpomp). Dat koude water wordt door de boiler verwarmd en zet daarbij uit met als gevolg dat de druk hoger wordt en theoretisch zelfs zou kunnen toenemen tot 3,5 bar. Om te voorkomen dat de druk te hoog wordt zir er een zogenaamd overdrukventiel op jouw boiler van 3,0 Bar. Zodra de druk hoger wordt dan die 3 Bar, opent het overdrukventiel en laat bij een boiler van 10 liter (de meest gebruikelijke) ongeveer twee kopjes warm water weglopen. Dat plasje zheb je zien verschijnen.

<terug naar top>

Type hulpmiddelen bij reparatie

Reparatiekoffer
Multimeter
Waterpas
Handboormachine
Tablet als spiegel



Reparatiekoffer voor noodgevallen

Met deze handige reparatiekoffer van Dekalin heb je altijd de juiste materialen om eerste hulp te bieden aan jouw camper. Dankzij deze complete koffer hoef je niet direct naar de dealer te gaan om kleine reparaties uit te laten voeren bij uw camper. De volgende producten zitten in de koffer: Elastische kit om ramen, luiken, deurklinken en stopcontacten af te dichten. Verder zit er een lijm in of bijvoorbeeld uw satelliet of zonnepaneel. Deze lijm is ook te gebruiken om naden in de keuken of badkamer dicht te maken. Het koffertje is bovendien gevuld met butyl plakband, universele duct tape en superlijm voor andere toepassingen.Verkrijgbaar bij de grotere kampeerwinkels; hij kost € 39,95


Stop een multimeter in jouw kist en plak een reserve smeltzekering op het elektroblok met ducktape.

Jaren geleden heb ik ooit mijn buurman/mede-camperaar geholpen. Hij was aan het werken aan zijn 12V-installatie toen er opeens letterlijk de vonken vanaf sloegen. Niets deed het meer en hij was alle zekeringen al nagelopen in zijn Elektroblok, maar geen enkele was stuk. Of ik hem even kon helpen. Op mijn vraag of hij een multimeter had, kwam het ontkennende antwoord. Nou heb ik die altijd bij me en aan de hand daarvan konden we vaststellen dat het zijn hoofd-smeltzekering van 40A in de pluskabel van zijn accu was; het Elektroblok kreeg in het geheel geen stroom meer.  Een reserve-zekering had hij niet en dus moest die nog worden gehaald, waarna alles het weer gewoon deed. Vandaar mijn tip: stop een multimeter in jouw gereedschapskist (ook al heb je geen verstand van elektriciteit, het kan je in noodgevallen toch helpen) en koop een reserve hoofd-smeltzekering. De mulitmeter is al bij de Action te krijgen voor nog geen € 4,- , is lekker handzaam, klein en voldoet voor noodgevallen. Kijk voor jouw smeltzekering eerst even welke waarde er bij jouw in de installatie zit. Hij ziet er ongeveer zo uit als op deze foto en kost bijna evenveel als de multimeter!


Waterpas vergeten?

Camperaars wier camper niet beschikt over een automatisch levelsysteem van EP of gelijksoortig systeem willen vaak weten of hun camper redelijk waterpas staat. Natuurlijk kun je dat bepalen als je even wat water in de afvoerbak van jouw keukentje laat lopen, maar helemaal precies is dat ook weer niet. Daarom hebben ze dan een waterpas in de camper liggen. Je zou ook kunnen overwegen om een applicatie (app) op jouw smartphone te zetten: Bubble Level voor Android of Level voor de Iphone.

Neem een handboormachientje ipv de accuschroefboormachine mee.

De handboormachine is een apparaat dat de door middel van een slinger veroorzaakte beweging via een tandwielmechanisme versneld overbrengt op een boorkop. De handboormachine is door de opkomst van de elektrische boormachine naar de achtergrond gedrongen. Het is in sommige gevallen toch een nuttig stuk gereedschap, waarmee in hout, metaal, kunststof, steen enz. kan worden geboord. Voor het boren in beton is de handboormachine echter niet geschikt. Je kunt nu de accuschroefboormachine thuis laten. Aan de boordiameter zijn beperkingen: de maximale diameter is 8 mm. In de handboormachine worden cilindrische boren gebruikt, dus dezelfde als in de elektrische boormachine.

Gebruik de tablet als spiegel.

Je herkent het volgende ongetwijfeld: je bent aan de camper aan het klussen en op een bijna onbereikbare plek moet je een boutje, moertje, schroefje of zoiets losdraaien. Je wurmt je in allerlei bochten om er maar bij te kunnen en vooral om het te kunnen zien. Voor dat laatste kun je uitstekend gebruik maken van een tablet of zelfs jouw smartphone. Zet hem op camerastand voorzijde, leg hem onder jouw werkspot en ziedaar: je kunt precies zien wat je aan het doen bent. Het is wel even wennen aan het spiegelbeeld, maar toch.

<terug naar top>

laatstelijk gewijzigd: 14 juni 2019
Pagina gemaakt met Bluegriffon onder Linux Mint
<Terug naar Top>