header

Menu
Menu / Site-Map

Nieuw op de site

Pas op Facebook!


Windows vs Linux?


Onze uitjes



Zoeken



Contact

Tips Gas, Water, Electriciteit en Toilet

 Handige tips Gas

Gasstop/gasmeter
dopjes panhouders
Omnia-pan/oven
vouwbare oven Coleman
Wijzig nooit de drukregelaar
LPG tanken
Flesinhoudsmeter


Gas-Stop, tevens gasmeter


Heb je nog geen slangbreukbeveiliging op jouw (hoge druk) slang? Dans dit een handig hulpmiddeltje. Deze gas indicator beschermt tegen plotselinge lekkage en detecteert micro lekken in het gassysteem. Het ventiel heeft een breuk-  en een thermische beveiliging. Bij een slang breuk  of brand slaat dit veiligheidsventiel direct dicht zodat geen gas uit de fles kan stromen.
De indicator geeft tevens het drukniveau aan van uw propaan / butaan of LPG fles, zo krijgt je een indicatie wanneer de fles leeg raakt. Dit veiligheidsventiel is zeer eenvoudig te installeren tussen de gasslang (gasdrukregelaar) en de fles. Hij is te koop bij de ANWB in hun webwinkel of bij https://www.camperpassie.nl/gas/gasmeters-melders/lpg-anti-lek-gasmeter.html en kost € 39,- (maart 2018) Maar pas op: heb je wel een slangbreukbeveiliging in jouw slang zitten, dan werkt de gasstop niet! Die twee kunnen niet samenwerken. Heb je hem toch gekocht en je leest nu pas deze waarschuwing: je kunt proberen door iemand de kraan op de gasfles langzaam open te draaien en jij met beide handen én de gasstop ontgrendelen en met de andere hand de slangbreukbeveiliging op de fles. Het schijnt dat iemand dit na een aantal malen proberen voor elkaar heeft gekregen.

Vervanging van de rubberen dopjes bij de panhouders kookplaat

De panhouders op de kookplaat zitten met een rubberen dopje verbonden; zo staan ze trillingsvrij en rammelen ze niet tijdens het rijden. Die dopjes raken versleten. Bij de officiële kanpeerwinkels (Obelink en De Wit) zijn ze te koop voor € 2,50 per stuk. Ali heeft ze ook: 30 stuks voor € 13,-



Omnia: een handige oven op de gaspit!

De Omnia camping oven heeft een roestvast onderstel en een bakvorm van aluminium. De campingoven gebruikt de warmte van een kooktoestel of gasstel, maar is geschikt voor producten die u ook in een normale oven klaar kunt maken. Het oventje heeft een cakevorm met een opening in het midden. De vorm staat op een stalen onderstel die de warmte verspreidt langs de gehele onderzijde. Door de opening in het midden stroomt de warmte omhoog en door het deksel verspreidt de warmte zich aan de bovenkant. Het deksel heeft verschillende ventilatieopeningen die zorgen voor de ontluchting. Vergeet ook niet het ovenrooster er bij te bestellen om voorgebakken broodjes probleemloos te kunnen afbakken. Daarnaast is er ook nog een siliconen=bakvorm bij te krijgen om het aanbranden van bak-gerechten (cake, appeltaart e.d.) te voorkomen. Afmeringen: hoogte 14 cm (met deksel), doorsnede 25 cm. Te koop bij elke Outdoor-shop, kampeerwinkel enz. Prijs € 38,95
Wil je recepten voor de Omnia-pan? Hier een twintigtal recepten in pdf-formaat.


Opvouwbare oven van Coleman

Coleman, specialist in Outdoor accessoires en fabrikant van onder andere benzine-branders heeft een opvouwbaar oventje in zijn assortiment. Opgevouwen is het 30 x 30 x 8 cm groot, uitgeklapt 30 x 30 x 35 cm. Het heeft een temperatuurmeter in graden C en F. Standaard is de oven voorzien van één rooster maar er kunnen er twee in. Perfect om brood in de bakken (of af te bakken), pizza's te maken en zelfs ovenschotels. Je zet hem op het vuur, even wachten en temperaturen tot 220 ? C zijn goed mogelijk. Je hebt wel een ovenhandschoen nodig, maar geen stroom om de oven te gebruiken.

Wijzig nooit de capaciteit van de drukregelaar!

Er zijn van die Handige Harries die als ze een nieuwe drukregelaar er in zetten geen rekening houden houden met de oorspronkelijke druk van de oude regelaar. Je hebt ze in 30 mBar en in 50 mBar. En er zijn zelfs types die een 50 mBar koelkast inbouwen in een 30 mBar systeem. Dat overkwam ook Sandra die er vervolgens, toen de koelkast maar niet op gas wilde werken, daar achter kwam en de drukregelaar verving door een 50 mBar exemplaar. Als niet ook de andere apparatuur op 50 mBar is afgestemd, kun je enorme problemen verwachten. De inspuiters en het mengsysteem zijn op elkaar af gestemd. Met een 50mb drukregelaar op een 30 mBar installatie voer je meer gas toe maar de hoeveelheid lucht blijft het zelfde. Daardoor krijg je lucht ondermaat met onvolledige verbranding tot gevolg waarbij koolmonoxide ontstaat en iedereen weet dat dat levensgevaarlijk is. Het 2e probleem is dat het vermogen groter word en sommige apparatuur kan daar slecht tegen en zal dus veel korter mee gaan. Meerdere redenen om de drukregelaar af te stemmen op alle apparatuur. Denk hier niet te licht over.

LPG tanken

Heb jij één of meerdere LPG-gasflessen aan boord die je (met een buitenvulling) bij een tankstation vult? Denk er dan aan dat je, voordat je gaat tanken, de verwarming en,  als jouw koelkast ook op gas werkt, de koelkast tevoren uit zet. Vervolgens draai je de gaskraan op de fles dicht. Doe je alleen dit laatste, dan geeft de piezo-ontsteking vonkjes, die een eventuele vrijkomend LPG bij het vullen tot ontbranding kan brengen. En de kraan draai je ook dicht om jouw gasontspanner (gasdrukregelaar in het Nederlands) te beschermen. Met name de Truma Duocontrol kan er niet goed tegen als je de fles vult terwijl die gasdrukregelaar in open contact staat met de fles; hij gaat dan eerder stuk!

Inhoudsmeter voor de gasfles

Het is bij een stalen fles altijd lastig om te weten hoeveel er nog in zit; vaak ontbreekt een metertje op de fles (alhoewel, de Gasstop, zie hierboven, heeft dat wel) en dan moet je jouw toevlucht nemen tot wat lapmiddelen. Twee wil ik er hier noemen, de goedkooptste en de duurste. De goedkoopste is een rubberen magneet indicator die op basis van het temperatuurverschil tussen het vloeibaar gas en het gas in dampfase de hoogte van de vloeistof-fase bepaalt. Je koopt hem voor nog geen € 1,50 bij ALiexpress. De tweede, en tevens duurste, is de level-check van Truma. Dit apparaatje werkt op basis van ultra-sone geluidsgolven en bepaalt op die wijze waar de vloeistof ophoud. Het voordeel van de level-check is dat die altijd werkt. De vloeistof-indicatie met het matje werkt alleen als er gas wordt afgenomen, want dan ontstaat dat - minieme - temperatuurverschil. De level-check kost ruim € 80,-



<terug naar top>

Handige tips Water

Kraansleutel
Putdekselhaak
Watermeter
Vullen zonder slang
Dompelpomp
Boiler hoge stand
Water bacterievrij
Lekkend aftapkraantje
Gootsteen-ontstopper
Vorstbeveiliging
Vuilwatertank sensor
Overloopventiel boiler

Kraansleutel

Daar sta je dan bij het servicepunt: wil je jouw watertank vullen is de kraan vervangen door een afsluiter die alleen met een kraansleutel is te openen. En vandaag is het servicepunt gesloten. Nou geen nood: je hebt zelf een kraansleutel in jouw gereedschapskist zitten en dus kun je water tappen. Verkrijgbaar bij de bouwmarkt.

Putdekselhaak: altijd handig

Op veel Franse, Spaanse en Italiaanse servicepunten bestaat de vuilwater-afvoer uit een eenvoudig riool met deksel; je moet de putdeksel er af tillen om het vuilwater te lozen. Deze deksels zijn niet alleen zwaar, je zijn meestal ook nog eens ontzettend smerig. In zo'n geval is het erg handig om een putdekselhaak bij je te hebben. Je hebt niet zo'n heel lange nodig, zoals rioolwerkers. Jij hoeft namelijk maar een paar keer per jaar zo'n deksel op te lichten en dan is het niet zo erg dat je je een beetje moet bukken.

Watermeter

Wil je weten hoeveel water je inmiddels in de tank hebt gegooid? En misschien moet je het wel weten om binnen de grenzen van jouw maximum laadvermogen te blijven. Als je het met een opvouwbare jerrycan van 10 l doet is het een kwestie van tellen. Doe je het met de slang dan was het altijd een kwestie van schatten: hoe vol zit de tank nu? Hieraan kun je een eind maken door deze waterdebiet-meter van Gardena. Hij registreert precies hoeveel water er door heen is gestroomd, niet alleen van deze keer, maar hij telt het ook allemaal bij elkaar op; zo weet je aan het eind van de trip zelfs hoeveel water je hebt verbruikt. Hij kost ongeveer € 20,-

Water vullen zonder slang

Er zijn veel camperaars die hun watertank van buiten vullen met behulp van een trechter en een gieter. Vaak valt de trechter dan om en zie ze hulpeloos rond kijken van hoe doe ik dat nu. Dit hulpmiddeltje is eenvoudig en kost bijna niets. De doorsnee van jouw vulopening is 80 mm en daar past dus precies een regenwaterafvoerkniebocht (iets voor Scrabble?) in. Eventueel kun je die aan één eind nog omwikkelen met klittenband (het zachtere viltachtige deel) zodat je hem goed klem kunt zetten in de vulopening. Eventueel nog een klein trechtertje met grote opening onder erop en je kunt makkelijk vullen zonder slang.

Neem een reserve dompelpomp mee

Heb je een waterinstallatie met een dompelpomp, neem dan een reserve dompelpomp mee. Zo'n klein dingetje kost nog geen € 15,- in een uitvoering van 12 liter per minuut. Heb je een drukpomp dan is het aanschaffen van een reserve niet echt aan te bevelen; die zijn een stuk groter en kosten ook een stuk meer (zo rond de € 80,-). Toen ik nog een dompelpomp in mijn camper had, had ik er ook altijd eentje als reserve bij me.  Onderweg heb ik in die jaren een paar anderen kunnen helpen, wier pomp stuk ging. Die van mij is nooit stuk gegaan in 15 jaar. Zelfs nu heb ik er nog een bij me, terwijl ik een installatie met een drukpomp heb; hij ligt netjes naast de watertank en misschien kan ik onderweg nog iemand helpen.


Zet de boiler op de hoge stand

De boiler in de camper kent over het algemeen twee standen (sommige hebben er zelfs drie): 40 °C, 60 °C (en soms 80 °C). Veel camperaars zetten de boiler op 40 °C in de hoop om daarmee aanzienlijk te beparen op hat gasverbruik. Nu is het verschil in energieverbruik tussen 40 °C en 60 °C maar heel erg klein. Groot is het verschil wel voor de groei van bacteriën. De natuur heeft dat zo voor elkaar gekregen dat bacteriën het beste groeien bij een temperatuur gelijk aan onze lichaamstemperatuur van 37 °C. Nu ligt die 40 °C daar heel dicht bij, dus creëer je een uitstekend klimaat voor de groei van bacteriën, waaronder de beruchte legionella-bacterie. Zet dus jouw boiler-stand een tikje hoger: op 60 °C (bijna de temperatuur waarop ook ons voedsel wordt gepasteuriseerd).


Middel om drinkwater schadelijk bacterievrij te houden

Er zijn verschillende middelen bij de outdoor-zaak te verkrijgen met als doel om drinkwater vrij te houden van schadelijke bacteriën. Eén daarvan is Certec, een bio-filter voor tanks van 30 ltr, 100 ltr. en 200 ltr. Het behoudt de goede kwaliteit van jouw drinkwater ook na het bijvullen en vermindert de vorming van biofilm ( strepen ). De Certec capsules drijven op het wateroppervlak om volledig te profiteren van de beweging van het water . Er zit een praktisch nylon koord aan om de capsule weer eenvoudig uit de tank te kunnen verwijderen. Verkrijgbaar bij de outdoor-zaken en kampeerwinkels; een capsule voor de 100 ltr. watertank kost € 29,95 en blijft zijn werk doen gedurende 12 maanden en voor meer dan 30.000 liter water.

Een lekkend aftapkraantje


In de camper heb je een aantal aftapkraantjes: in ieder geval één per watertank en als je een elektrische boiler hebt, dan zit er daar meestal ook eentje bij. Ze willen nog wel eens gaan lekken. Je kunt ze heel eenvoudig openmaken en even schoonmaken; meestal is dat voldoende. Desnoods vervang je het rubberen ringetje ook nog.


Gootsteen/douche verstopt: Baking Soda, het wondermiddel

Een verstopte gootsteen is een veelvoorkomend probleem, vooral in campers waar je heel moeilijk bij de afvoer kunt komen. Ook in deze situatie is baking soda heel bruikbaar! Doe wekelijks drie à vier eetlepels baking soda in de gootsteen en spoel dit goed door met heet water. Voorkomen is beter dan genezen! Natuurlijk wist je al dat Baking Soda voor heel meer dingen een uitstekend middel is: vlekkenmiddel, toiletreiniger (in combinatie met schoonmaakazijn), geurvreter in de koelkast etc. etc. Zit de gootsteen echt verstopt ga dan als volgt te werk: Los een handje baking-soda op in een kopje water en giet dit in de afvoer. Doe er een kopje azijn bij. Let op: dit gaat bruisen. Houd je gezicht op veilige afstand en dek het putje eventueel af. In verband met het bruisen is het belangrijk om de soda en azijn niet vooraf te mengen. Laat de soda en azijn ongeveer 15 minuten inwerken.Giet een volle waterkoker met heet water door de afvoer en als het goed is is de verstopping opgelost.

Vorstbeveiliging springt voortdurend open.

Als onder het rijden de vorstbeveiliging voortdurend open springt en jouw boiler leeg loopt, is dat heel vervelend. Op vakantie kun je dat tijdelijk verhelpen door er een wasknijper op te zetten die de knop omhoog houdt. Je schakelt dan wel de beveiliging van jouw boiler uit, dus je moet die knijper niet vergeten als het koud wordt. Eenmaal thuis gekomen kun je de oorzaak verhelpen. Vaak is het een slecht contact in het kabeltje van de vorstbeveiliging naar het 12V-systeem. Aan die draadjes van de beveiliging zitten kleine stekkertjes die vaak corroderen; maak ze ven schoon met een fijn schuurpapiertje en het systeem werkt weer. Hiernaast een opengewerkte vorstbeveiliging.


Mijn vuilwatertank-sensor werkt niet.

In jouw vuilwatertank kunnen twee verschillende typen sensoren zitten: een elektronische peilstok of een vlotter. Door bacterie-werking, roestvorming of andere corrosie wil die wel eens blijven "hangen" of vast komen te zitten, waardoor de aanduiding in de leefruimte op het bedieningspaneel niet meer klopt. In de schoonwatertank kun je er gewoon bij om die te reinigen, maar bij de vuilwatertank gaat dat veel moeilijker: je zult hem er af moeten halen om bij de sensor te kunnen komen. Vaak is dat niet nodig: schud een liter schoonmaakazijn in de vuilwatertank en ga een eind rijden. Door het schudden wordt de sensor weer helemaal zuiver en werkt hij weer.

Het overloopventiel van de boiler functioneert niet

De Truma boiler heeft in bepaalde typen een overloop-drukventiel; zo is bijna elke Hymer met dat type boiler uitgevoerd. Het heeft een dubbele functie: je kunt hiermee de boiler leeg laten lopen en als bij verwarming van het water de druk inwendig te hoog oploopt, wordt dat opgelost doordat het drukventiel even open gaat en een klein beetje water weg stroomt. Als het drukventiel niet meer werkt dan stroomt het water continu weg bij een drukpomp-systeem en bij een dompelpomp-systeem als je water wilt tappen. Meestal is het drukventiel inwendig verkalkt. Je kunt proberen het op te lossen door het ventiel te demonteren en een dag in ontkalker (citroenzuur, azijn of iets dergelijks) te leggen. Helpt dat niet, dan is vervangen de enige optie (€ 33,- voor zo'n klein dingetje in de campershop).

<terug naar top>

Tips Elektriciteit

Verdeelstekker
Digitale voltmeter
Zekeringenset
Marine Accupolen
Electronica reset
Led-verlichting
Kabel oprollen
Steca laadregelaar
Fiets-accu laden CEE-kabelhaspel
Walstroom werkt niet
Reset paneel
Max. lengte kabel
Accustrip afschermen
Kabelwinder

Stekker: Help elkaar met een passende verdeelstekker

Daar sta je dan: op een camperplaats voor 10 campers met maar 5 stroom-aansluitingen. Lastig als je net op dat moment stroom nodig hebt. Het is dan fijn als er mede-camperaars zijn die hun stroomaansluiting willen delen. Daarvoor zijn eenvoudige CEE-verdeelstekkers te koop en laat jij die nu toevallig bij je hebben!

Digitale aanduiding walstroom

Als je aan walstroom staat ga je er automatisch vanuit dat die paal jou 230V wisselspanning levert. Vaak is dat niet zo en komt er minder spanning uit de paal. Je denkt daar niet bij na, ook niet als blijkt dat de koelkast het bijvoorbeeld niet doet; oh gut, mijn verwarmingselement is stuk, is bij sommigen de eerste gedachte. Meestal blijkt de spanning tot beneden de 205 V gezakt te zijn, waardoor jouw koelkast niet werkt. Een klein digitaal metertje dat je rechtstreeks in het stopcontact steekt biedt dan uitkomst. Je kunt onmiddellijk zien welke spanning er op jouw net staat.  Op Ebay te koop voor € 5,-

Neem de juiste zekeringenset mee.

Het ligt zo voor de hand, deze tip. Maar denk nou niet dat alle camperaars een setje zekeringen bij zich heeft voor het huishoudgedeelte van de camper. Voor het motorgedeelte wel ja, want die zitten standaard bij het vehikel. Die voor de eigenlijke camper niet! Kijk dus eens welke je hebt (Laag, Mini, Normaal, Maxi) en welke waarden (1, 2, 3, 4, 5, 7,5 , 10, 15, 20, 25, 30 ,40 of zelfs nog hoger). Je vindt de zekeringen normaliter bij jouw Elektroblok/verdeelunit maar soms ook in de kabeltjes vanaf de plus-pool van de accu. Deze laatste zijn vaak naderhand door de vorige eigenaar aangebracht.
En tot slot: Er is een zekering die meestal wordt vergeten omdat je hem niet ziet zitten! In de kabel van/naar jouw accu (de dikste) zit ook een zekering, de hoofdzekering van jouw accu. Deze heeft meestal een waarde groter dan 50A (bij mij 125A) en is afgestemd op de dikte van de kabel zodat bij een eventuele kortsluiting niet jouw kabel wegsmelt. Spoor deze op, kijk welke waarde die heeft, ga naar de automaterialenwinkel en stop een reserve-zekering bij je.

Marine accupolen

Je kent het waarschijnlijk wel: in de loop der tijden worden er hoe langer hoe meer accessoires in de camper aangebracht en sommige hebben een voedingsspanning van 12V nodig. De accupool komt hoe langer hoe voller te zitten omdat op het verdeelblok c.q. het elektroblok geen plaats meer is. Naast het feit dat het niet overzichtelijk is (de meeste camperaars labelen hun stroomdraden niet en de volgende eigenaar mag het dan uitzoeken), is het ook niet veilig. Slechte verbindingen worden warm, zo niet heet. Mocht dat bij jou ook zo zijn, dan kunnen zogenaamde marine-polen een uitkomst bieden. Het zijn DIN-polen voor een normale accu met daarop 3 aansluitingen (2 maal 6 mm en ééntje van 8 mm). Nieuwe ogen aan de kabeltjes en je hebt jouw stroomnet weer wat veiliger gemaakt.

Help, er werkt niets meer, de electronica is de weg kwijt!

De vonkontsteking van de gaspitten werkt niet meer, en ook de koelkast doet het niet; het bedieningspaneel is dood, de verlichting werkt niet, kortom, de hele elektriciteitsvoorziening is uitgevallen. Je denkt dan al snel dat jouw hoofdzekering in het 12V circuit is doorgebrand, maar na een zorgvuldige controle blijkt dat niet het geval te zijn. Nee, de camper wordt hoe lange hoe meer van elektronica voorzien en dat heeft ook één groot nadeel: de elektronica kan de weg kwijt raken. Daar is maar één probaat middel tegen: reset! Hoe doe je dat? Maak de kabel van de walstroom los en koppel jouw huishoud-accu los; even een minuut wachten en dan alles weer aansluiten. Je hebt nu de elektronica gereset en als dat de oorzaak was is het nu opgelost.

Vervang jouw halogeen door led-verlichting

Een simpel halogeenlampje boven de bank in de camper heeft een vermogen van 10 Watt en gaat zo'n 2000 branduren mee. Een led daarentegen heeft een levensduur van 30.000 uur en een led van 1 Watt heeft eenzelfde opbrengst als een 8 Watt halogeenlampje. Je zou dus veel energie besparen als je alle halogeen-lampen zou vervangen door led's. In bijna alle gevallen kan dat probleemloos: jouw halogeenlampjes zijn ook van het 12 Volt type, evenals de led's. Enige nadeel van led's is dat de meeste polariteit gevoelig zijn (ze hebben een + en een min); doet hij het niet als hem insteekt, draai hem dan even een halve slag en hij zal het wel doen! Tot slot: ook de kleur is belangrijk. Gemoedelijk wit licht (zoals je dat in jouw woonkamer gewend bent) heeft een kleurtemperatuur van 2800 - 3200? Kelvin, het wittere licht boven het aanrecht in de keuken een temperatuur van 4000? Kelvin en zeer wit licht boven laboratoriumbladen wel tot 5500? Kelvin. Die zogenaamde kleurtemperatuur (zie onderstaande afbeelding) staat er bij led's altijd bij.

Kabels oprollen zonder haspel
Je ziet ze veel: kabels in de knoop omdat er geen haspel werd gebruikt voor het oprollen. En dat is helemaal niet nodig. Een kabel oprollen is een techniek. Als je hem om elleboog en hand wikkelt - de meeste gebruikte foutieve methode - komt er bij elke omwikkeling een slag in de kabel en voor je het weet zitten er meer dan 20 slagen in de kabel. Een goede techniek is de boven/onder wikkeltechniek.
Kijk naar deze video, waar het wordt gedemonstreerd.

Resetten van de Steca laadregelaar

Soms heeft de Steca solar laadregelaar kuren en geeft hij foutmeldingen die er niet kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld E 07 voor een te lage accuspanning, terwijl de accu aan de walstroomlader ligt. In dat geval kun je de Steca het beste even resetten. Dit doe je als volgt: koppel eerst het zonnepaneel af (pas op dat je geen kortsluiting maakt; ik heb voor dat doel een zekering in de plus-kabel zitten), en koppel daarna de accu af. Wacht nu 10 minuten. Koppel dan de accu weer aan en geeft de Steca 1 minuut om zich op de accu in te stellen. Koppel daarna als laatste het zonnepaneel weer aan. Jouw Steca heeft zich nu gereset.

Fiets-accu laden

Sommige camperaars vragen zich af hoe ze hun fietsaccu kunnen opladen als ze niet aan walstroom staan, en dan vooral, onder het rijden of niet. Kijk op jouw lader hoeveel input die vraagt. Meestal staat daar iets op van 110-230V 1,2 A; in dit voorbeeld betekent dat de lader kan werken op een spanning tussen 110V en 230V en dat hij op 110V dan 1,2 A verbruikt. M.a.w. het vermogen dat de lader vraagt is 110 x 1,2 = 132 Watt. Jouw pure sinus omvormer (altijd die nemen, kost een paar tientjes meer, maar werkt altijd en maakt niet stuk!) heeft rendementsverlies (max. 20%) en dus moet die 160 Watt kunnen leveren. En 160 Watt is bij 12V: 160/12 = 14 A (afgerond). Per uur onttrekt de lader dan 14A aan de accu en dat is meer dan een absorptiekoelkast; die lader trekt gegarandeerd de accu leeg. Conclusie: alleen opladen als je rijdt!

CEE-kabelhaspel

Hoe lang moet jouw kabelhaspel zijn, wil je er redelijk mee uit de voeten kunnen. Wij hebben er één van 15 meter en we komen zelden te kort. Wel hebben we een voordeel: we kunnen ook zonder 230V . Nu las ik laatst op een Facebook-groep van iemand die 60 m bij zich had op een haspel. Afgezien van een aardig gewicht, is het ook lastig als je wat meer verbruik hebt. Meestal moet je de haspel helemaal afrollen bij een gebruik van 1500 Watt of meer. Ligt er mooi 40m kabel onder jouw camper!

Walstroom werkt niet.

Je staat op de camperplaats of camping met walstroom maar je komt er achter dat je geen 230V in de camper hebt. Ga eerst eens kijken of er op de paal wel 230V staat. Controleer dat met de multimeter of anders met een verloopstekker en een looplamp. Soms staat er helemaal niets op, maar soms ook heeft jouw voorganger aan de paal teveel stroom gevraagd en is de zekering omgeslagen. Is het dat allemaal niet, controleer dan of er op het eind van jouw kabel spanning staat. Is dat ook het geval, dan resteert eigenlijk nog maar één oorzaak: jouw zekeringenautomaat in de camper is omgeklapt. Je vindt hem net achter het punt aan de binnenkant van de camper waar je de kabel van de walstroom aansluit.

Reset het bedieningspaneel

Als door een te lage spanning (bijvoorbeeld op stal) het bedieningspaneel niets meer doet, ook niet nadat de accu opnieuw helemaal is opgeladen, dan moet je het paneel resetten. Dit doe je als volgt: je moet het controlepaneel helemaal spanningsvrij maken. Op de huishoud accu zit een zekering die naar de ''verdeelkast'' (het elektroblok) gaat. Deze zekering er uit halen. Dan ook de zekering op de startaccu er uit halen. Alleen als deze 2 zekeringen er uit zijn is het woongedeelte dus ook het controlepaneel helemaal spanningsvrij. Kopje koffie drinken en de zekeringen weer terug steken. Het controlepaneel is dan weer ge-reset. Als je de zekeringen niet kan vinden, haal dan de plus polen van beide accu's.

Maximale lengte van mijn kabel

Hoe lang mag mijn aansluitkabel voor de 230V buiten de camper zijn? Met andere woorden: hoever mag ik maximaal van de walstroom af staan? Dit is afhankelijk van de dikte van jouw kabel en de maximale stroomsterkte die er door heen gaat. Die laatste wordt bepaald door jouw schakelautomaat/beveiliging in de 230V in jouw camper of die van de walstroom-paal. Van die zekeringautomaat heb je drie gangbare typen van: B (snel), C (huishoudelijk) en D (traag, voor motoren).  Meestal is dat 10A huishoudelijk. Kijk hier de tabel voor elke diameter (te beginnen met 1,5 mm², de meest gangbare draaddikte van de CEE-kabel) en tot zeer hoge stroomsterktes tot wel 80A. Voor 10 A en 1,5 mm² bedraagt de maximale lengte 59 meter (afgerold!!)

Accustrip afschermen

Heb jij ook een accustrip waar je jouw kabels op bevestigt? Dan zul je problemen hebben met het elektrisch afschermen van die strip om kortsluiting te voorkomen. Het kan eigenlijk heel makkelijk: snij een rubberen tuinslang open en vouw die over de strip en aansluitdraden. Begin en eind maak je even vast met isolatietape (géén plakband!) en jouw strip zit veilig opgeborgen. Ik heb het bij zowel de plus als de min-pool gedaan. Wanneer er nu een steeksleutel op valt, krijg ik geen kortsluiting. 


Ligt jouw kabel ook altijd in de knoop en heb je er geen goede oplossing voor. Dan is hier het ultieme gereedschap om jouw kabel goed op te bergen en ook zeer handig in gebruik: de CableBeak. Nooit meer jouw kabel in de war met de Cablebeak. Jouw kabel geordend op- en afwikkelen is nu kinderspel.
Voor kabels met een diameter van 6 tot 10 mm en met een lengte tot 30 meter.
Houd het handvat stevig vast in één hand en maak met de andere hand de kabel op armlengte. Leg de kabel in de sleuf van de Cablebeak. Herhaal deze beweging tot de kabel compleet is opgewikkeld. Je hoeft bij gebruik de kabel niet verder af te wikkelen dan nodig. Moet je bij kabels op een haspel deze altijd helemaal afwikkelen, bij CableBeak hoeft dat niet. Aan het handvat zit tevens een haak waarmee je hem makkelijk in de garage kunt ophangen. Je hebt er al één voor nog geen € 15,- bij https://www.cablebeak.com/


Alternatieve vloeistof
Ring soepel houden
Reserve Lipseal
Toilet-bowl
Toiletpapier
Glad en schoon toilet


Noodoplossing voor chemisch toiletvloeistof

Daar sta je dan, midden in de wildernis en jouw toiletvloeistof is op; en natuurlijk is er tot overmaat van ramp geen kampeerwinkel in de buurt. Hoe los je dat op? Heel simpel: neem één deel afwasmiddel en drie delen azijn. Even goed mengen en je hebt een vloeistof die je in het toilet kunt gooien; het neemt de stank weg en helpt bij het afbreken.

Afsluitring Thetford cassettetoilet soepel houden

Jouw cassette van het toilet moet je regelmatig legen; a
ls je dan toch de cassette-tank uit de serviceruimte hebt gehaald om hem te legen, veeg dan ook even met een doekje langs de onderkant van het toilet zelf; daarmee voorkom je de vorming van urine-steen dat op den duur er voor zorgt dat de cassette niet goed meer aansluit en gaat het toilet gaat lekken. De afsluitring in de cassette kun je het beste soepel houden met olijfolie (slaolie mag ook maar olijfolie is iets beter). Schuif het klepje even weg, doe een beetje slaolie op een doekje (of gewoon op je vinger) en wrijf daar de afsluitring mee in. Eén keer per week bij gebruik volstaat.

Neem een reserve Lip-seal mee

Ondanks dat je regelmatig de afsluitring (lip-seal noemt Thetford die ring) insmeert met olie (zie hierboven), sluit die ring op een gegeven moment niet goed meer. Lastig als je in Roemenië staat waar in geen velden of wegen een kampeerartikelen winkel is te vinden, en bovendien, hoe heet dat ding in het Roemeens? Daarom: neem een reserve mee; hij kost nog geen € 15,- en neemt maar heel weinig plaats in. Let wel op: je twee soorten: van vóór juni 2000 en van na die tijd!

Zo houd je een schoon toilet

Het toilet is meestal niet zo fris meer als je het hebt gebruikt voor de grote boodschap, ook al heb je tevoren de klep open gedaan en er wc-papier in gelegd. Vaak moet je er dan even met de borstel door om hem weer fris en schoon te krijgen. In Engeland hebben ze daar de HappyBowl Liner voor ontwikkeld: een biologisch afbreekbaar zakje dat als opvangreservoir dienst doet. De grote boodschap erin, spoelwater erop en dan de klep open, waardoor het zakje met inhoud in de toilet-cassette verdwijnt. Het papier van het zakje is binnen een dag afgebroken en opgelost. Eén verpakking bevat 50 zakjes en kost € 8,- (verzendkosten: € 7,75; 100 zakjes kosten dan bijna € 25,-) ; je kunt ze hier online bestellen. 


Welk toiletpapier ?

Er is door Thetford (wie anders) speciaal toiletpapier in de handel gebracht voor het gebruik in haar cassette-toiletten. Volgens Theford zelf is het superzacht en makkelijk oplosbaar toiletpapier, gaat het verstoppingen tegen en is het speciaal ontwikkeld voor mobiele toiletten. Het heeft slechts één ernstig nadeel: het is schreeuwend duur, nl. € 0,75 per rol! Het kan veel goedkoper. Ben je in Frankrijk, gebruik dan het dunne roze toiletpapier, speciaal ontwikkeld voor het gebruik in de septic-tank die nog in veel franse huishoudens wordt gebruikt. Ook het twee-laags toiletpapier van de Lidl is uitstekend geschikt voor het gebruik in het cassettetoilet.
Wil je weten of een ander papier dat ook is? Doe de volgende test:  leg wat van dat toiletpapier in een glas met water. Na een uur hand op het glas en een heel klein beetje schudden. Als het oplost (uit elkaar valt) is dat papier geschikt. Veel succes!

Toilet inspuiten met siliconenspray

Wanner je het toilet grondig hebt schoongemaakt moet je de pot aan de binnenkant inspuiten met siliconenspray en daarna goed uitwrijven. Hij gaat niet alleen glimmen, maar wordt ook zeer glad. De grote boodschap glijdt zo heel makkelijk de cassette in zonder sporen achter te laten.


<terug naar top>


laatstelijk gewijzigd: 4 juli 2019
Pagina gemaakt met Bluegriffon onder Linux Mint

<Terug naar Top>