header

Menu

Menu / Site-Map

Nieuw op de site

Pas op Facebook!


Windows vs Linux?


Onze uitjes



Zoeken



Contact

Milieuzone's in Europa

Op deze pagina vind je:

Juridische basis voor Milieuzones in steden.

Al in 1996 werd door de Europese Commissie de kaderrichtlijn luchtkwaliteit vastgesteld, die diende voor de beoordeling en het beheer van de luchtkwaliteit in de EU. En al vanaf 2000 loopt een discussie in het Europees Parlement (EP) over de  aanscherping van de milieunormen voor voertuigen (de zogenaamde Euro-normen). Het EP is daarbij vooruitstrevender dan de Europese Commissie; dat komt vooral omdat in de Europese Commissie ook andere belangen spelen. Zo is de Europese Commisaris voor Industrie jaren op rij een Duitser geweest die zijn nationale autoindustrie heeft willen beschermen. De invoering van de normen is dan ook heel geleidelijk gegaan om de industrie de gelegenheid te geven haar produkten daar op aan te passen.

In 2005 stelde door de Europese Commissie het EP en de lidstaten de richtlijn fijnstof voor (richtlijn 2005-0183), waarin de normen voor fijnstof werden vastgelegd. In 2008 werd deze richtlijn door de lidstaten aangenomen. De richtlijn maakt onderscheid tussen grenswaarden (daarvoor geldt een resultaatverplichting voor de lidstaten) en streefwaarden, waarvoor een inspanningsverplichting geldt voor de lidstaten.

Op 18 december 2013 nam de Europese Commissie een nieuwe beleidspakket voor schone lucht aan. Dit pakket is bedoeld om bestaande regelgeving te actualiseren en luchtverontreiniging door industrie, verkeer, elektriciteitscentrales en landbouw verder terug te dringen. Het belangrijkste onderdeel van het pakket is het nieuwe programma Schone Lucht voor Europa, waarmee bestaande doelstellingen omtrent de luchtkwaliteit moeten worden gehaald en waarin nieuwe doelstellingen voor 2030 worden geformuleerd. Verder omvat het pakket maatregelen die de luchtkwaliteit in de steden moet verbeteren en is er extra aandacht voor onderzoek en innovatie en internationale samenwerking. Voor diegenen die er echt in geïnteresseerd zijn: deze richtlijn is hier te vinden, helaas alleen in het engels.

Deze beide richtlijnen nu verplichten de lidstaten om aan de normen, zoals die gesteld zijn te voldoen. Daarbij gaat het voornamenlijk om het terugdringen van de concentraties Stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM10 en PM2,5)1).

Waar knelt de schoen?

Nu kun je heel paniekerig doen, maar de eerste vraag die je je moet stellen is: waar wordt op dit moment niet aan de normen voldaan? Want de uitstoot wordt in de toekomst, ondanks toenemende economische activiteit en toenemend verkeer, steeds minder. De industrie heeft de handschoen opgepakt en vergaande milieu-maatregelen genomen of nog op de plank liggen.

Twee kaartjes geven hier al veel duidelijkheid, eerst die voor Stikstofdioxide met de situatie 2015:


Je ziet een aantal groot-stedelijke agglomeraties er uit springen: Londen, Lake-District (Liverpool, Manchester, Leeds), de Vlaamse Ruit, De Randstad, Het Ruhrgebied, Frankfurt am Main, Parijs, de Po-vlakte en in mindere mate Berlijn en Krakow.

En hier het kaartje voor fijnstof. Het heeft niet zoveel zin om de fijnstof-concentraties in een kaart op te nemen. Veelal wordt daarvoor het effect van fijnstof op kaart gezet: de afnemende levensverwachting in maanden.



Hier hebben naar verwachting in 2020 de Randstad, Vlaamse Ruit en het Ruhrgebied nog een probleem (en natuurlijk Georgie, Azerbeidzjan)


Wordt de soep zo heet gegeten?

Kijk, ik wil niet kleinerend doen in de richting van milieu-organisaties. Zij hebben ons milieu letterlijk op de kaart gezet. We moeten constateren dat al die aandacht ook heeft geleid tot vele maatregelen die nu het effect beginnen te sorteren. Er zullen nog wel wat steden bij komen die ook nieuwe milieuzones gaan instellen, maar dat zullen eigenlijk alleen grote agglomeraties zijn (en in Georgië, Azerbeidzjan als je naar het kaartje van 2020 kijkt). Europees is niet de verwachting dat de normen vóór 2030 nog zullen worden aangescherpt.

Het kan wel zo zijn dat grotere steden nog maatregelen zullen nemen om auto's en diesels in het bijzonder uit de steden te weren, zoals
Arnhem op 6 maart 2018 heeft besloten om per 1 januari 2019 een milieuzonde in te voeren waarin toegang niet meer is toegestaan voor motorvoertuigen met een Euronorm 1, 2 of 3. Nu zijn steden over het algemeen uitstekend te bereiken met het openbaar vervoer; dit kun je als camperaar dan ook doen. Je rijdt naar de stad, zet de camper net daarbuiten op een camperplaats (da's soms wel even zoeken) en dan met de trein of bus naar de stad.
Gebieden die minder goed met het openbaar vervoer te bereiken zijn, zijn ook over het algemeen veel schoner qua luchtkwaliteit en daar is geen noodzaak voor de overheid tot het treffen van maatregelen. Daar kunnen we dus vrijelijk rond blijven toeren.

En kan ik als inwoner nog wel bij mijn huis komen met de camper?

Een veel gehoorde opmerking van inwoners in de (voorgenomen) milieuzone is: "Nu kan ik met mijn camper niet meer bij huis komen!". Het gemeentebestuur zal bij haar afweging van alle belangen ook met die belangen rekening houden. Rotterdam heeft dat gedaan door in de regeling op te nemen dat camperaars 12 keer per jaar een 72-uur ontheffing krijgen om met hun camper de milieuzone in- en uit mogen rijden (in- en uitpak-ontheffing). Daarnaast kunnen ze nog 12 keer een dagontheffing krijgen. Deze regeling is door de rechter getoetst en goed bevonden. Zie Uitspraak Rechtbank Rotterdan d.d. 14 juli 2017, ECLI:NL:RBROT:2017:4469.

Milieuzone's in Duitsland:

In Duitsland zijn in de grotere steden allemaal Milieuzone's ingevoerd. De stand per 8 juni 2018 is:
In het aaneengesloten Ruhrgebiet (Bochum, Bottrop, Castrop-Rauxel, Dortmund, Duisburg, Essen, Gelsenkirchen, Gladbeck, Herne, Herten, Mülheim, Oberhausen en Recklinghausen) en verder in de steden Aken, Augsburg, Balingen, Bonn, Bremen, Darmstadt, Dinslaken, Düsseldorf, Erfurt, Eschweiler, Frankfurt, Freiburg, Hagen, Halle, Hannover, Heidelberg, Heilbronn, Herrenberg, Ilsfeld, Karlsruhe, Keulen, Krefeld, Langenfeld, Leipzig, Leonberg/Hemmingen, Limburg an der Lahn, Ludwigsburg, Magdeburg, Mainz, Mannheim, Marburg, Mönchengladbach, Mühlacker, München, Neuss, Neu-Ulm, Offenbach, Osnabrück, Overath, Pfinztal, Pforzheim, Regensburg, Remscheid, Reutlingen, Schramberg, Schwäbisch Gmünd, Siegen, Stuttgart, Tübingen, Ulm, Urbach, Wendlingen, Wiesbaden en Wuppertal.
En een paar weken geleden zijn in Hamburg twee straten gesloten voor diesels. Verder geldt in Hamburg geen milieuzone, evenals in de grotere steden Bielefeld, Dresden, Kiel, Lübeck, Neurenberg en Oldenburg.


Diesels in Duitse steden geweerd

De hoogste duitse administratieve rechter (Bundesverfassungsgericht) heeft 27 februari 2018 op verzoek van de deelstaten Baden-Würtemberg en Nord-Rhein-Westfalen beslist dat een besluit van steden om diesels uit de stad weren niet in strijd is met de nationale milieu-wetgeving. Beide deelstaten hadden betoogd dat een dergelijke maatregel alleen door de Bondsregering kon worden genomen.  De weg is daarmee vrij voor steden om op basis van het Bundes-Immissionschutzgesetz (zeg maar de Wet luchtkwaliteit) maatregelen te treffen om de normstelling van de EU te halen. Het gaat dan natuurlijk alleen om steden waar die normen meer dan 8 maal per jaar (de EU-tolerantie) wordt overschreden (zie kaartje). Er is in de verschillende fora veel ophef over deze uitspraak, ook aangewakkerd door Bild (de sensatiekrant van Duitsland); echt onnodig, want het gaat om niet zo heel veel steden en het aantal steden waarin de norm wordt overschreden neemt jaarlijks af! 
De 16 rode steden zijn de steden waar in 2016 èn 2017 de normen werden overschreden, in de 10 blauwe steden werd alleen in 2016 de norm overschreden (in 2017 niet meer). Voor meer info, zie mijn pagina "Diesels op Duitse wegen".

Maar heb je een "oldtimer"? Dan heb je geen last van de Umwelzone! Oldtimers met een Nederlands kenteken, met een datum eerste toelating van ouder dan 30 jaar, zijn vrijgesteld. Zij mogen dus de milieuzone inrijden zonder milieusticker. Bij het parkeren van een oldtimer in een milieuzone, moet een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs of een FIVA Identity Card duidelijk zichtbaar geplaatst zijn. Informatie over deze Identity Card is te vinden op fiva.org en fehac.nl.


In Frankrijk is in juli 2017 de milieusticker ook ingevoerd, de zgn. Crit'Air. Je kunt hem bestellen op de officiële website, beschikbaar in het frans en het engels. Uit ervaring weet ik dat ze in de eerste plaats kijken naar jouw opgave (Euro 3, 4, 5 of 6) op het aanvraagformulier. Als dat echt niet kan (een diesel uit 2004 aanvragen en dan aangeven dat die Euro 6 is) corrigeren ze de aanvraag naar de datum van afgifte kenteken, maar zou het kunnen (een diesel uit 2005 met Euro 4) dan volgen ze jouw opgave (Zie ook hieronder voor tabel CO2 uitstoot). Onderaan deze pagina vind je de handleiding aan de hand van de Franse pagina die je helpt bij het invullen 11)

Frankrijk maakt onderscheid tussen twee zones: een zone met beperkte toegang (Zone à Circulation Restreinte, ZCR) waar je alleen maar in mag als je een milieusticker hebt. Zulk een zone is weliswaar geldig voor het hele jaar, maar kan beperkt worden tot bijvoorbeeld doordeweeks van 8 tot 20 uur of in geval van calamiteiten. Per 1 januari 2018 is een permanente zone ingesteld in de binnenstad van Parijs en hebben de steden Lyon, Straatsburg, Grenoble en Lille een calamiteitenregeling. De tweede soort is de tijdelijke milieuzone (Zone de protection de l’air, ZPA). Hier heb je alleen een geldige milieusticker nodig in geval van (langdurige) extreme luchtvervuiling (pic de pollution). Deze zone's moeten vooraf worden ingesteld dus dan weet je of de kans bestaat dat je er niet in mag. Op het kaartje zijn ook deze zone's groen ingekleurd waarvoor op 1 januari 2018 zo'n besluit is genomen. Ook wij in Nederland kennen dit soort besluiten, onder andere voor de Regio Rotterdam. Hieronder de lijst van Fransen zone's volgens de officiële sites (per 10 december 2018: ZCR's: Parijs, Grenoble, Lille, Straatsburg, ZPA's: Parijs, Annecy, Chambery, Vallée de l'Arve, Grenoble, Lille, Lyon, Rennes, Straatsburg, en Toulouse; ZPA's departementaal Bouches-du-Rhône, Côte d'Or, Creuse, Deux-Sèvres, Dröme, Eure et Loitre, Gers, Grionde, Haute-Savoie, Hérault, Isère, Loiret, Maine et Loire, Puy de Dome, Pyrénées Atlantique, Savoie, Vendée, en de Vienne). Maar voordat je in paniek raakt: niet elke ZCR of ZPA is identiek qua niveau. De ZCR van Grenoble bijvoorbeeld geldt alleen gedurende werkdagen van 09.00 uu tot 18.00 uur en betreft alleen bestelwagens en vrachtwagens. Je mag daar nog gewoon de stad in (als je een crit'air-sticker op jouw voorruit hebt!, dat wel.) Dus als je die kant op gaat, ga naar de site van de gemeente of het departement en zoek het zelf even op.


Boulevard Périphérique Paris

Vanaf 1 juli 2019 heb je voor de Rondweg van Parijs een milieusticker nodig tot en met klasse 3 (oranje); met een bruine crit'air (klasse 4) of de zwarte/grijze (klasse 5) mag je de Boulevard Périphérique niet meer op!

Vrijstelling oldtimers: Vrijstelling kan alleen worden verkregen voor in Frankrijk geregistreerde voertuigen van ten minste 30 jaar met de aantekening op het kentekenbewijs véhicule de collection. In het buitenland geregistreerde voertuigen komen niet in aanmerking voor vrijstelling.
 
Op de officiële site vragen ze ook naar de uitstoot CO2 in g/km. Deze gegevens staan niet altijd op jouw kenteken en zijn ook niet altijd bij de RDW bekend. Neem dan jouw toevlucht tot onderstaande tabel. De hier genoemde cijfers zijn de maxima die volgens de betreffende Euronorm bij de gezkoen brandstof en motorinhoud nog net toegestaan zijn. Ik zou zeggen trek er even 2 vanaf, dan zit je altijd veilig.


De classificatie in Frankrijk

In Frankrijk is de classificatie in eerste instantie afhankelijk van de brandstofsoort en vervolgens van de Euronorm. De indeling is al volgt:

Alle voertuigen op elektriciteit of waterstof

Benzine: Euro 5 en 6
Vanaf januari 2011
Diesel: niet van toepassing

Benzine: Euro 4
tussen 1-1-2006 en 31-12-2010
Diesel: Euro 5 en 6
Vanaf januari 2011

Benzine: Euro 2 en 3
tussen 1-1-1997 en 31-12-2005
Diesel: Euro 4
tussen 1-1-2006 en 31-12-2010


Diesel: Euro 3
tussen 1-1-2001 en 31-12-2005


Diesel: Euro 2
tussen 1-1-1997 en 31-12-2000

Extra Milieuzone in La métropole du Grand Paris (MGP)

De Metropool Grand Paris heeft vandaag (12 november 2018) het besluit genomen om zeer vervuilende diesels en benzine-auto's binnen haar grenzen vanaf juli 2019 te vebieden. Het besluit wordt nu voorgelegd aan een referendum onder de inwoners van de 79 gemeenten (!) die het betreft; die kunnen de invoering nog tegen houden. Het gaat om 18 jaar of oudere diesels (in het verkeer gekomen tot en met 31 december 2000) en 21 jaar of oudere benzinemotoren. Het gebied is het gehele gebied binnen de A86, globaal weergegeven op het kaartje. Maar als de plannen doorgaan, dat gaat het zelfs gelden voor alle voertuigen van classe 4 en hoger van de crit'air van 1 juli 2019!


Milieuzones in Italië

In een aantal Italiaanse steden en op een aantal Italiaanse eilanden zijn milieuzones ingesteld. Sommige gebieden zijn in bepaalde periodes niet toegankelijk en voor andere gebieden, zoals Milaan, heb je een milieuvignet nodig. De milieuzone heet in Italië "zona a traffico limitato" hetgeen niet meer en minder wil zeggen dan dat het een zone is voor gelimiteerd verkeer.
De regels voor deze milieuzones zijn complex, ze verschillen per stad en de boetes op overtredingen zijn hoog. In sommige plaatsen zijn motor- en bromfietsen vrijgesteld, in andere niet.
In de milieuzones wordt het verkeer op beperkte tijden toegelaten en/of alleen met een speciale ontheffing. In de meeste steden strekt de ZTL zich uit over het centrum en de historische binnenstad.
De zones worden aangegeven door een verbodsbord met daarbij het opschrift zona traffico limitato. Pas op: 
Een onderbord geeft aan voor wie de afsluiting niet geldt! Controle vindt doorgaans plaats door middel van videocamera's.
Als het verbod alleen gedurende bepaalde tijden geldt, staat dit op het verkeersbord aangegeven.

Op het overtreden van de milieuregels staan hoge boetes.
Veelal wordt de boete geïnd door het European Municipality Outsourcing (EMO), een afdeling van Nivi Credit. Dit incassobureau werkt in opdracht van de Italiaanse overheid. Ook kan het voorkomen dat een boete door de lokale overheid wordt verstuurd. Het kan soms maanden duren voordat de boete op de mat valt.

Milieuzones komen voor in Arezzo, Bologna, Bolzano, Bressanone (Brixen), Brunico, Florence, Merano, Milaan, Palermo, Pisa en Verona. En natuurlijk in Rome en Napels.
Rome (milieuzone overdag in oranje, gedurende de nacht in blauw; de groene lijn is de grens van het openbaar stadsvervoer (metro)):

En Napels is voor de verandering weer eens een ratjetoe: ZTL in straten in plaats van een zone:


Milieuzone's in overige Europa:


België
De hele Antwerpse binnenstad en Linkeroever gelden als lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende auto's mogen dan dit deel van de stad niet meer in.
Denemarken
Buitenlandse campers, bussen, vrachtwagens e.d. van meer dan 3500 kg, die door de milieuzones van de grotere Deense steden rijden, moeten voorzien zijn van een EcoSticker.
Engeland
In Londen geldt van maandag t/m vrijdag een congestion charge. De tax geldt voor alle voertuigen, ook buitenlandse. Daarnaast kent Londen een milieubelasting voor zwaardere voertuigen in het uitgestrektere gebied Groot-Londen, de zogenoemde Low Emission Zone (LEZ). De stad Durham kent een congestion charge voor het zogenoemde schiereiland.
Hongarije
Bij een smogalarm geldt in Boedapest en andere grote Hongaarse steden, dat bepaalde typen voertuigen uit de stad geweerd kunnen worden. Dit geldt doorgaans voor voertuigen met emissienorm Euro 0, Euro 1 en Euro 3, evenals Euro 2 indien gefabriceerd voor 1995.
Nederland
Steeds meer steden stellen een milieuzone in. In de milieuzone ben je alleen welkom met je auto, brommer of scooter als deze weinig luchtvervuiling oplevert. Rij je toch met een te vervuilend voertuig de stad in, dan heb je kans op een stevige boete. Zorg er dus voor dat je weet met welk voertuig je in welke stad welkom bent.
Noorwegen
Wanneer in Oslo een bepaald niveau van luchtverontreiniging wordt bereikt, kunnen de autoriteiten het stadscentrum afsluiten voor alle voertuigen die op diesel rijden. De beperkingen worden een dag van tevoren aangekondigd via radio en televisie. In geval van overtreding kunnen boetes uitgedeeld worden. Uitgezonderd zijn voertuigen voor vervoer van gehandicapten.
Oostenrijk
Voor vrachtvervoer is in enkele regio's, zoals rond Wenen en een deel van de A1 in Boven-Oostenrijk, een milieuzone ingesteld. Vrachtwagens, waaronder ook kleinere tot 3.500 kg, moeten hier beschikken over een milieusticker, de zogenoemde Abgasplakette.
Spanje
In sommige Spaanse steden, zoals in Madrid, zijn milieuzones ingericht, onder meer om de luchtkwaliteit te verbeteren en meer ruimte te scheppen voor omwonenden. Deze autoluwe zones worden aangegeven met borden met het opschrift Area de prioridad residencial (alleen toegankelijk voor vergunninghouders).
Tsjechië
De binnenstad van Praag is een lage-emissiezone. Het gebied wordt aangegeven met borden.
Zweden
Om het autoverkeer in de binnenstad van Stockholm en Göteborg te beperken is in deze steden een 'congestion tax' ingevoerd.

Tja, en dan krijg je dit:


Ik maak mij vooralsnog geen zorgen over mijn diesel Euro 4 met een franse Crit-air sticker klasse 3 en een duitse gele sticker eveneens klasse 3. Naar het Ruhrgebied wil ik zowiezo niet en de Fransen blijven hun Bois-de-Boulogne (de stadscamping) net buiten de Péripherique in Parijs wel open houden, ook voor campers met dieselaandrijving. En tot slot: zie mijn pagina "Schonere diesels: het kan!"



laatstelijk aangepast  23 augustus 2019
Pagina gemaakt met Bluegriffon op Linux Mint

<ga naar Top>



1) De huidige (2018) normeringen voor de stoffen verantwoordelijk voor luchtverontreiniging

Stof Gericht op Norm Niveau Status 1)
Zwaveldioxide
(SO2)
Mens Daggemiddelde; overschrijding is toegestaan op niet meer dan drie dagen per jaar 125 µg/m3 Grenswaarde 2)

Mens Uurgemiddelde; overschrijding is toegestaan op niet meer dan 24 keer per jaar 350 µg/m3 Grenswaarde 2)

Mens Uurgemiddelde; waargenomen gedurende drie opeenvolgende uren in een gebied van minimaal 100 km2 500 µg/m3 Alarmdrempel 3)

Natuur Jaargemiddelde en wintergemiddelde (van 1 oktober tot en met 31 maart) 20 µg/m3 Grenswaarde 3)
Stikstofdioxide
(NO2)
Mens Stikstofdioxide in lucht, 1990-2015 40/60 µg/m3 Grenswaarde 4)

Mens Uurgemiddelde; overschrijding is toegestaan op niet meer dan 18 keer per jaar 200 µg/m3 Grenswaarde 5)

Mens Uurgemiddelde; waargenomen gedurende drie opeenvolgende uren in een gebied van minimaal 100 km2 400 µg/m3 Alarmdrempel 6)
Stikstofoxiden
(NOx)
Natuur Stikstofoxiden in lucht, 1990-2012 30 µg/m3 Grenswaarde 7)
Fijn stof
(PM10)
Mens Fijn stof in lucht, jaargemiddelde, 1992-2012 40 µg/m3 Grenswaarde

Mens Fijn stof (PM10) in lucht, 1992-2015 50 µg/m3 Grenswaarde
Fijnere fractie van fijn stof (PM2,5) 8) Mens Fijnere fractie van fijn stof (PM2,5) in lucht, 2009-2015 25 µg/m3 Grenswaarde
(2015)

Mens Jaargemiddelde, gemiddelde op basis van metingen op stedelijke achtergrondlocaties, de zogeheten blootstellingsconcentratie 20 µg/m3 Grenswaarde
(2015)

Mens Jaargemiddelde, gemiddelde op basis van metingen op stedelijke achtergrondlocaties over de jaren 2009 tot en met 2011 respectievelijk over de jaren 2018 tot en met 2020 0-20% (15% vermindering voor Nederland 10) Streefwaarde
(2020, ten opzichte van 2010)

Mens Jaargemiddelde 20 µg/m3 Grenswaarde, indicatief
(2020)
Benzeen
(C6H6)
Mens Benzeen in lucht, 1995-2013 5 µg/m3 Grenswaarde
Koolmonoxide
(CO)
Mens Koolmonoxide in lucht, 1990-2013 10.000 µg/m3 Grenswaarde
Ozon
(O3) 9)
Mens Ozon in lucht en volksgezondheid, 1990-2012 120 µg/m3 Streefwaarde
(2010)

Mens Uurgemiddelde 180 µg/m3 Informatiedrempel

Mens Uurgemiddelde 240 µg/m3 Alarmdrempel

Mens Ozon in lucht en volksgezondheid, 1990-2012 120 µg/m3 Langetermijndoelstelling
(geen jaar gegeven)

Natuur Ozon in lucht en vegetatie, 1990-2012, gemiddeld over vijf jaar 18.000 µg/m3.h Streefwaarde

Natuur Ozon in lucht en vegetatie, 1990-2012, gemiddeld over mei tot en met juli 6.000 µg/m3.h Langetermijndoelstelling
(geen jaar gegeven)
Arseen
(As)
Mens Zwaremetalenconcentraties, 1990-2013 6 ng/m3 Streefwaarde
(2013)
Cadmium
(Cd)
Mens Zwaremetalenconcentraties, 1990-2013 5 ng/m3 Streefwaarde
(2013)
Lood
(Pb)
Mens Zwaremetalenconcentraties, 1990-2013 0,5 µg/m3 Grenswaarde
Nikkel
(Ni)
Mens Zwaremetalenconcentraties, 1990-2013 20 ng/m3 Streefwaarde
(2013)
Benzo[a]pyreen
(B[a]P)
Mens Benzo[a]pyreen in lucht, 1990-2013 1 ng/m3 Streefwaarde,
(2013)
1) Tussen haakjes het jaar waarin uiterlijk aan de normstelling moet worden voldaan. Indien geen jaartal is vermeld, moet al aan de normstelling zijn voldaan.
2) Overschrijding van deze grenswaarde is in Nederland al lange tijd niet meer aan de orde. Zie voor meer informatie onder andere het 'Jaaroverzicht Luchtkwaliteit 2012' (Mooibroek et al., 2013). Zie ook Zwaveldioxide in lucht, 1990-2012 onder de kop 'Normstelling'.
3) Overschrijding van deze grenswaarde is in Nederland al lange tijd niet meer aan de orde. Zie voor meer informatie ook het 'Jaaroverzicht Luchtkwaliteit 2010' (Mooibroek et al., 2011).
4) Nederland heeft uitstel gekregen tot 1 januari 2015; alleen voor de agglomeratie Heerlen-Kerkrade gold het uitstel tot 1 januari 2013. Tot genoemde data geldt in de betreffende gebieden een verhoogde grenswaarde van 60 µg/m³ voor de jaargemiddelde concentratie van stikstofdioxide.
5) Overschrijding van deze grenswaarde is in Nederland al lang niet meer aan de orde. Zie voor meer informatie ook het 'Jaaroverzicht Luchtkwaliteit 2010' (Mooibroek et al., 2011). Zie ook Stikstofdioxide in lucht, 1990-2015 onder de kop 'Concentraties'.
6) Overschrijding van deze grenswaarde is in Nederland al lange tijd niet meer aan de orde. Zie voor meer informatie onder andere het 'Jaaroverzicht Luchtkwaliteit 2010' (Mooibroek et al., 2011).
7) Deze grenswaarde is van toepassing op gebieden met een oppervlak van ten minste 1000 km2 die op een afstand van minimaal 5 km van bebouwing, inrichtingen of autosnelwegen zijn gelegen. De Europese luchtkwaliteitsrichtlijn stelt een aantal eisen aan de omvang van natuurgebieden en aan de locatie van monsternemingspunten van stikstofoxiden. Nederland heeft de richtlijn in dit opzicht strikt geïnterpreteerd met als uitkomst dat er in Nederland vrijwel geen natuurgebieden respectievelijk meetlocaties zijn vast te stellen die aan de eisen van de richtlijn voldoen. Natuurgebieden in Nederland waarop de Europese norm voor stikstofoxiden wel van toepassing is, liggen in het uiterste noorden van het land.
8) Zie ook 'Toelichting normen PM2,5' hieronder.
9) Zie ook 'Toelichting normen ozon' hieronder.
10) Vastgesteld op basis van de gemiddelde blootstellingsindex van de jaren 2009 tot en met 2011. Zie ook 'Toelichting normen PM2,5' hieronder..

Toelichting normstelling voor PM2,5

  • Er is een grenswaarde voor jaargemiddelde PM2,5-concentraties van 25 µg/m3 die overal geldt vanaf 2015. Daarnaast is er een streefwaarde van 25 µg/m3, te bereiken in 2010, en een indicatieve grenswaarde van 20 µg/m3, te bereiken in 2020.
  • Daarnaast zijn er doelstellingen vastgesteld voor de 'gemiddelde blootstellingsindex' (GBI). Deze GBI wordt gebaseerd op een gemiddelde van metingen op stedelijke achtergrondlocaties en wordt bepaald als gemiddelde over drie jaar. De GBI voor 2010 wordt bepaald over de jaren 2009-2011. De GBI voor andere jaren wordt bepaald als gemiddelde over de laatste drie jaren. Dus de GBI voor 2015 wordt bepaald als gemiddelde over de jaren 2013-2015, en de GBI voor 2020 over de jaren 2018-2020.
  • Er is een grenswaarde van 20 µg/m3 voor de GBI, waaraan vanaf 2015 moet worden voldaan.
  • Er een streefwaarde om de GBI met 15%-20% te laten dalen tussen 2010 en 2020, de zogeheten blootstellingsverminderingsdoelstelling (BVD). De hoogte van deze BVD is voor Nederland15%. Een BVD van 15% geldt bij een GBI tussen 13 en 18 µg/m3 in 2010. In 2013 zal de Europese Commissie deze streefwaarde evalueren en mogelijk omzetten in juridisch bindende grenswaarde.

Toelichting normstelling voor ozon

  • De Europese norm voor bescherming van de bevolking aan hoge ozonconcentraties betreft een streefwaarde van 120 µg/m3 voor de hoogste 8-uursgemiddelde ozonconcentratie per dag. Deze streefwaarde mag in 2010 op niet meer dan 25 dagen per kalenderjaar worden overschreden, gemiddeld over drie jaar. Middeling vindt plaats over het betreffende jaar en de twee voorafgaande jaren.
  • Het hoogste 8-uursgemiddelde van de ozonconcentratie van een dag wordt bepaald door onderzoek van de voortschrijdende gemiddelden over perioden van acht uur, die uit uurwaarden berekend en ieder uur worden bijgewerkt. Elk aldus berekend gemiddelde over acht uur geldt voor de dag waarop de periode van acht uur eindigt, dat wil zeggen dat de eerste berekeningsperiode voor een bepaalde dag loopt van 17.00 uur op de dag daarvoor tot 01.00 uur op die dag, en de laatste berekeningsperiode van 16.00 uur tot 24.00 uur.
  • De AOT40 (Accumulated Ozone exposure over a Threshold of 40 ppb) is een voor de natuur relevante maat om ozonconcentraties in uit te drukken. De AOT40 dient voor de bescherming van de vegetatie. De AOT40 houdt rekening met zowel de mate van overschrijding van de drempelwaarde van 80 µg/m3 (= 40 ppb bij 20°C en 1.105 hPa) als met de tijdsduur van die overschrijding. De berekening vindt alleen plaats in de drie zomermaanden mei tot en met juli, van 08:00 tot 20:00 uur (Midden Europese Tijd).
  • De streefwaarde van de AOT40 bedraagt 18.000 (µg/m3) x uur, gemiddeld over vijf jaar. Middeling vindt plaats over het betreffende jaar en de vier voorafgaande jaren. Daarnaast is er een langetermijndoelstelling van 6.000 (µg/m3) x uur.
    <terug>
11) Aanvragen Crit-air Frankrijk doe je zo:

    Ga naar de website certificat-air.gouv.fr (Externe link) .
    Klik op "Demander son certificat" (Certificaat aanvragen).
    Klik op de foto met de vlaggen "Votre véhicule est enregistré en Europe" (Uw auto is in Europa geregistreerd).
    Vink de twee hokjes aan waarmee je de algemene voorwaarden accepteert en aangeeft over een geldig kentekenbewijs te beschikken. Klik op "Suivant" (Volgende).
    Klik om je auto toe te voegen op "Ajouter un véhicule" (Voertuig toevoegen).

    Er verschijnt een pop-upvenster. Hierin vul je de gegevens van het voertuig in (te vinden op het kentekenbewijs).
        No d’immatriculation = Kenteken
        Date de première immatriculation = Datum van eerste toelating (dd/mm/jjjj)
        Catégorie de véhicule = Voertuigcategorie (Dit zal in de meeste gevallen zijn “Voitures particulières catégories M1”. M1 geldt voor voertuigen voor minder dan 9 personen, motoren en campers)
        Carburant = Brandstofsoort
         Diesel (gazole) = Diesel
         Essence = Benzine
         Electrique = Elektrisch
         Gaz naturel = Aardgas
         Hydrogène = Waterstof
         Gaz de pétrole liquifié GPL / Autogas LPG
         Superéthanol = E85
        Pays d’immatriculation = Land van afgifte van het kenteken
        No de série = Chassisnummer (voertuigidentificatienummer)
        Marque = Merk
        Nom commercial du modèle = Handelsbenaming van het model/Type auto (indien bekend, anders veld leeglaten)
        Norme Euro = Euronorm van motor, milieuklasse EG-goedkeuring (indien bekend, anders veld leeglaten)
        Emission de CO2 = CO2-uitstoot
        Télécharger le justificatif d’immatriculation = Kentekenbewijs uploaden (Het is verplicht een kopie van je kentekenbewijs te uploaden, in formaat pdf, jpg of png. Let op dat het bestand niet groter is dan 400 kB!). Een kopie van de voorzijde van het kentekenbewijs volstaat.

    Klik vervolgens op "Enregistrer" (opslaan) en daarna op "Suivant" (volgende). Er verschijnt een nieuw scherm.

    Vul je naam en adresgegevens in en klik daarna op "Suivant" (volgende).
        Nom et prénom = Naam en voornaam
        E-mail = E-mailadres
        Numéro et libellé de la voie = Straatnaam en huisnummer
        Complément d’adresse = Toevoeging op het adres (indien van toepassing, anders veld leeglaten)
        Code postal = Postcode
        Ville = Woonplaats
        Pays = Land
        L’adresse de livraison est différente = Afwijkend bezorgadres
        Précédent = Vorige // Suivant = Volgende

    Tot slot kom je op de betaalpagina. Let op: betaling is alleen mogelijk via creditcard! Betaling via bankoverschrijving is niet mogelijk.

Na de betaling ontvang je een bevestiging per mail. Binnen enkele dagen ontvang je een tweede mail met als bijlage de factuur en daarop een afdruk van de sticker. Zolang je de sticker niet hebt, mag je deze tijdelijke “sticker” onder je voorruit leggen.
Status van je bestelling

De bezorging per post kan twee weken in beslag nemen. Twijfel je over je aanvraag dan kun je de status van je bestelling controleren op dezelfde website certificat-air.gouv.fr. Klik op “Suivre ma commande” (Mijn bestelling volgen). Kies bij “Pays d'immatriculation” voor “Etranger” (Buitenland). Vul bij “Immatriculation” je kentekennummer in. Vink aan “I'm not a robot” en klik op “Rechercher” (Zoeken).