Aanbrengen van luchtvering

Door camperbouwers worden voor het (motorisch) onderstel en chassis bestelauto’s gebruikt, auto’s die ontworpen zijn voor het vervoeren van lichte vracht. Volume is daarbij niet het belangrijkste, draagvermogen wel. Voor de camperbouwer en voor ons als camperaar is volume, leefruimte, juist wel van belang en vandaar dat er meestal sprake is van een zogenaamd verlengd chassis: is de “normale” lengte van de langste standaard-uitvoering van de Fiat Ducato 636 cm (wielbasis 403), dit wordt soms opgerekt tot 745 cm. Hierdoor ontstaat er een grote overhang achter de achteras. De vering wordt dus af fabriek al aan de achterzijde extra belast. Met een klein beetje belading zakken ze achter al ver door hun veren heen, en aan de voorzijde komt de camper omhoog. Doordat aan de voorzijde de camper omhoog komt neemt de wieldruk af. Deze wieldruk is nodig om het sturen stabiel te houden. Een lage wieldruk betekend dat de camper minder strak stuurt, gevoelig is voor externe omstandigheden ( spoorvorming, zijwind) en een langere remweg heeft.

Dit achterover hellen kan worden gecompenseerd door het aanbrengen van hulpluchtvering. Deze hulpluchtvering wordt aangebracht als ondersteuning van de huidige vering, dus niet als vervanging daarvan. De hoogte aan de achterzijde kun je handmatig (of automatisch) bijstellen. Vooral bij een vol beladen camper ( dus als je op vakantie gaat) is het verschil tussen hulpluchtvering en traditionele vering bijzonder goed te merken. Een zwaar beladen camper ( of een camper met een lange overhang aan de achterzijde) heeft de volgende nadelen:

  • een slechte, instabiele wegligging;
  • een langere remweg omdat de druk op de voorwielen is afgenomen door de grote overhang (zie ook “belading achter de achteras”)
  • en daardoor foutief afgestelde koplompen (hoewel je dat bij sommige typen vanuit de cabine handmatig wel weer kunt bijstellen).
Voordelen van (hulp)luchtvering

Luchtveren zijn een effectief middel om de ongelijke gewichtsverdeling in de camper via de luchtdruk in de rubberbalgen te balanceren, en de vering comfortabeler te maken. De luchtkussens in de rubberbalgen reageren gevoeliger op oneffenheden uit het wegdek dan zware bladveren van metaal of kunststof. De luchtkussen filteren zo, in tegenstelling tot een conventioneel onderstel, de meeste schokken en stoten.
Bovendien wordt jouw remweg verbeterd en ook de wegligging: de camper helt minder over in de bochten en is ook nog eens minder zijwindgevoelig.
Tot slot: soms wordt de luchtvering ook gebruikt om de camper waterpas te zetten. Er zijn systemen bij die op die manier 13 cm kunnen overbruggen.

Er zijn verschillende systemen beschikbaar, zo is het instapmodel voorzien van balgen en aansluitmateriaal, waarbij je zelf de druk handmatig dient in te stellen, zo gaat het vullen via een externe compressor zoals bijvoorbeeld met het banden vulapparaat bij het tankstation. Dit systeem is geschikt wanneer er nagenoeg altijd met een vaste belading wordt gereden.
Maar het meest praktisch is het systeem met compressor waarmee vanuit de cabine de druk in de balgen is in te stellen. Dit is voor jou als gebruiker het meest comfortabel en gebruiksvriendelijk.
Ander voordeel is dat weerszijde apart instelbaar zijn. Het gewicht van en in een camper is meestal niet gelijkmatig verdeeld over de totale lengte van de camper, dit kan onder meer komen door de ingebouwde apparatuur en accessoires zoals een fietsendrager én bagage. Hierdoor kan het zijn dat bijvoorbeeld de linker of rechterzijde meer ondersteuning nodig heeft. Doordat je dat apart kunt instellen heb je altijd optimale ondersteuning.

De gemiddelde kosten van hulpluchtvering

De prijs varieert natuurlijk als gevolg van de vele verschillende systemen (op beide assen of alleen de achteras, vol-automatisch of handbediend, met of zonder compressor enzovoorts). Je moet rekenen op een bedrag van € 600,- tot € 4000,- al naar gelang de uitvoering. Klik hier als je de Brochure van Dunlop over luchtvering wilt inzien.

Opgesteld: 5 november 2020