Cassette-toilet

In de meeste campers (en ook caravans overigens) zit een Thetford cassettetoilet. Je hebt grofweg 3 verschillende types: C2(of C3/C4, verschillend in grootte), C400 en C250. Bij goed gebruik en regelmatig onderhoud gaan deze cassette-toiletten jaren mee; slechts zelden is het noodzakelijk om de tank te vervangen. Dat het gehele toilet moest worden vervangen heb ik nog nooit gehoord.
Het ingebouwde cassettetoilet bestaat uit twee delen: een vast gemonteerd toilet en een uitneembare afvaltank. Een slimme niveau-indicator laat weten wanneer de tank geleegd moet worden. De afvaltank kan eenvoudig worden verwijderd via het serviceluik aan de buitenkant van de camper.

Gebruik van het toilet

Oudere typen cassettetoiletten waarbij de bedieningsschuif aan de voorkant zit mogen alleen gebruikt worden als de bedieningsschuif dicht is. Nieuwere modellen (en eigenlijk alle modellen C2, C3, C4, C250 en C400), kun je gebruiken met de bedieningsklep open of dicht, al naar gelang jezelf het makkelijkst vindt. Na gebruik de schuif wel altijd sluiten. Om het “inglijden” van het gemak soepeler te laten verlopen kun je de pot, nadat je die eerst grondig hebt schoongemaakt met een sopje, inspuiten met siliconenspray en vervolgens de binnenkant opwrijven. Je zult merken dat de pot zo glad wordt als een spiegel. Dat maakt het gebruik met de bedieningsschuif open een stuk makkelijker. Raadpleeg verder de gebruiksaanwijzing.

Hulpmiddel Happy Bowl

De Grote Britten hebben een bijzonder handzaam hulpmiddeltje op de markt gebracht waardoor voorkomen wordt dat jouw grote boodschap het toilet bevuild: de Happy Bowl Liner. Het is een biologisch afbreekbaar zakje dat als opvangreservoir dienst doet. De grote boodschap erin, spoelwater erop en dan de klep open, waardoor het zakje met inhoud in de toilet-cassette verdwijnt. Het papier van het zakje is binnen een dag afgebroken en opgelost. Eén verpakking bevat 50 zakjes en kost € 8,- (verzendkosten: € 7,75; 100 zakjes kosten dan bijna € 25,-) ; je kunt ze hier online bestellen. Obelink heeft ze ook, op een rol en dan kosten 100 zakjes een tientje!

SOG

Door Thetford is ook een afzuigsysteem op het cassette-toilet ontworpen een zogenaamde SOG. Door de fabrikant wordt het aanbevolen als alternatief voor de toiletvloeistof. Het systeem is heel simpel: een ventilator zuigt via een slang de lucht uit de cassette weg zodra je binnen de cassette-klep open doet en die lucht gaat via een actief koolstof-filter naar buiten (naar keuze boven bij het dak, onder de vloer of via het serviceluik van het cassette-toilet). Een SOG kost rond de € 150,- en een actief koolstoffilter tussen de € 17,50 en € 27,50 (prijspeil 2020); dat koolstoffilter moet je tenminste jaarlijks vervangen. Wij hebben dit systeem niet overwogen, hoewel we gemiddeld 200 dagen per jaar weg zijn met de camper. Wij gebruiken geconcentreerde toiletvloeistof en zijn per jaar ongeveer € 25,- aan vloeistof kwijt voor 320 dagen toilet-gebruik. Omdat wij ons toilet niet ruiken, zowel binnen als buiten niet, vinden wij een investering in een SOG niet nodig.

Toiletvloeistof

Toiletvloeistoffen in de cassettetank hebben drie functies. Ten eerste maken ze de inhoud van de cassette geheel vloeibaar door een versnelde biologische afbraak, ook van het toiletpapier. Ten tweede gaan ze de vorming van onaangename geurtjes tegen. Ten derde veranderen ze de inhoud van kleur en maskeren ze geur van de boodschap. Bij elkaar wordt het legen en reinigen van de cassette zo een stuk minder onaangenaam. Sommige camperaars hebben een zogenaamd SOG, een voorziening die de lucht van de tank naar buiten afvoert met behulp van een ventilatortje, een produkt van de frima Dahmann uit Duitsland. Door die firma wordt geclaimd dat je bij gebruik van een SOG geen toiletvloeistoffen meer hoeft te gebruiken. Niets is minder waar. Het versnelde afbraakproces vindt dan niet plaats, het papier wordt niet afgebroken en de vorming van ammoniak-gas wordt niet voorkomen. Er wordt wel extra lucht toegevoerd en de daarin aanwezige zuurstof draagt wel bij aan een verdere afbraak, maar weegt niet op tegen het ontbreken van de toiletvloeistof. Oom het (actieve) koolstoffilter kan niet voorkomen dat de afbraak-gassen buiten de camper merkbaar (ruikbaar) zijn. Ik heb een paar keer “het genoegen” mogen hebben om naast een camper met SOG te staan (en natuurlijk sta je dan met jouw luifelkant tegen zijn SOG-zijde aan )


Onder de toiletvloestoffen heb je grosso modo twee soorten: de chemische (blauwe) vloeistof en de meer biologisch afbreekbare groene toilet vloeistof. Vaak denken camperaars dat de blauwe vloeistof kwalijk is voor de rioolwater-zuiveringsinstallaties. In Duitsland, die op dit gebied strengere milieu-eisen hebben dan wij in Nederland (had je niet gedacht, hè?), hebben ze wetenschappelijk onderzocht dat een “twintigvoudige verdunning van de inhoud van een chemisch toilet als voldoende worden beschouwd.”. Je kunt de blauwe vloeistof dus veilig gebruiken.

Vind je het lastig om de hoeveelheid toiletvloeistof elke keer af te meten en in jouw cassette te doen dan kun je ook gebruik maken van de Whale Porta-Pak zakjes. Eém zakje is voldoende voor een cassette van 20 liter en werkt gedurende 5 dagen, zelfs onder extreme omstandigheden. Oorspronkelijk ontworpen voor het gebruik tijdens grote evenementen (zoals bijvoorbeeld de Olympische Spelen in Beijing) is het ook uitstekend geschikt voor gebruik in campers en caravans, op bouwterreinen e.d. Eén doses kost € 0,60 en je kunt het verkrijgen in verpallingen van 10 – 100 doses. Wil je een link? Hier kun je terecht voor jouw bestelling.

Van de groene vloeistof denken sommige camperaars dat je die “gewoon” in de natuur kunt lozen. Neen, niet doen. De groene toiletvloeistof blijft een hoofdzakelijk chemische stof, maar dan eentje die geleegd kan worden in een septic tank of een andere biologische installatie op een camping. Sommigen zweren bij een oplossing van afwasmiddel en azijn als toiletvloeistof. Dit middel werkt wel, in die zin dat het de vorming van gassen enigszins tegen gaat en ook de geur maskeert. Veel meer doet het niet en het versneld zeker niet de afbraak; integendeel, door een verhoging van de zuurgraad gaat de afbreek iets minder snel.

In de loop der tijd heb ik al vele middelen gebruikt: van (blauwe) biotex – in noodgevallen – tot allerlei andere chemische toiletvloeistoffen. Ook de NKC heeft verschillende tests uitgevoerd, zowel onder blauwe als groene vloeistoffen, maar daaruit blijkt dat de produkten onderling binnen de groep (blauw of groen) niet echt veel voor elkaar onder doen. Wel is duidelijk dat de groene produkten iets minder goed werken dan de blauwe.

Ik heb beide in gebruik: de overbekende Thetford Blue Kem en als groene toiletvloeistof Solbio. Toiletvloeistoffen moeten nooit via de schuif of de cassette toegevoegd worden, want dit kan ten koste gaan van de afdichting van de tank. Toiletvloeistoffen alleen toevoegen via de vulopening van de cassette en conform de gebruiksaanwijzingen van de fabrikant van zowel het toilet als van de middelen met toevoeging van een zekere hoeveelheid water – meestal een tot drie liter, afhankelijk van de inhoud van de cassette. Het is belangrijk je aan de voorgeschreven dosering te houden. Een te grote dosis toiletvloeistof versterkt de werking niet, maar kan wel het milieu belasten.

Tot slot: mocht je “wild” staan en jouw vloeistof raakt op, dan kun je jouw toevlucht nemen tot twee huismiddeltjes die waarschijnlijk wel bij je hebt: citroenzuur en wasverzachter. Vul de oude fles Thetford of Sobio voor 3/4 met water, gooi daarin één eetlepel citroenzuur en vul de fles vervolgens bij met wasverzachter. Van deze oplossing heb je 75 ml nodig voor de standaard-cassette van Thetford (de maatindeling staat in de dop van de uitgiet-opening van de cassette. Gebruik géén natuur-azijn; azijn tast namelijk rubber aan en dan gaat de afdichting van jouw cassette stuk. Als dus camperaars ziet lopen met een lekkende cassette dan weet je nu de oorzaak. Mocht je geen citroenzuur bij je hebben, dan kun je ook Biotex Blauw gebruiken als noodoplossing.

laatste wijziging: 24 augustus 2019