Regels omtrent drone-gebruik

Drones worden hoe langer hoe populairder en je ziet op internet op Youtube en Facebook hoe langer hoe meer camperaars die hun standplaats met een drone in kaart hebben gebracht. Maar mag dat ook? Gelden er regels voor het gebruik van Drones? En mag je ook met een drone in het buitenland vliegen. Het antwoord op al die vragen vind je hier. En vooraf even: deze pagina is niet bedoeld voor de doorgewinterde drone-piloot: die weet van wanten en kent de regels. Deze pagina is vooral bedoeld voor de camperaar die – goedbedoeld – bij zichzelf denkt, “kom, laat ik dit jaar mijn drone eens meenemen”.

Gelden er speciale eisen voor het gebruik van een drone?

In principe mag iedereen met een drone vliegen; je hebt er geen brevet of rijbewijs voor nodig. Wel gelden er speciale regels voor het gebruik zelf, die zijn vastgelegd in de Regeling Modelvliegen (zie hieronder). Eigenlijk is er maar één echte beperking: de drone mag niet zwaarder zijn 25 kg!

Regeling Modelvliegen

De Regeling Modelvliegen is een Ministeriële regeling, gebaseerd op de Luchtvaartwet en voor het laatst vastgesteld en gewijzigd op 7 november 2015.
De belangrijkste regels uit die regeling zijn:

  • Modelluchtvaartuigen verlenen voorrang aan vliegtuigen, helikopters, zweeftoestellen, vrije ballonnen en luchtschepen.
  • In alle overige gevallen dat twee luchtvaartuigen kruisen op of omstreeks hetzelfde niveau, verleent het luchtvaartuig dat het andere aan zijn rechterzijde heeft voorrang.
  • de bestuurder houdt tijdens de gehele vlucht goed zicht op het modelluchtvaartuig;
  • de vlucht wordt niet uitgevoerd buiten de daglichtperiode, zoals gepubliceerd in de luchtvaartgids;
  • de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;
  • vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 120 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G.

Luchtruim met klasse G zijn de witte gebieden op onderstaand kaartje:

Waar moet je nog meer aan denken?

Als jouw drone opnamen maakt op video of foto’s maakt dan moet je je houden aan de regels omtrent privacy-bescherming. Wil je meer hier over weten, er is een document dat je kunt downloaden en waar het precies wordt uitgelegd.

Veroorzaak je schade met jouw drone? Dan kan het slachtoffer jou aansprakelijk stellen voor de schade of verwondingen. Daarom is het belangrijk dat je checkt of jouw WA-verzekering eventuele schade die jouw drone veroorzaakt dekt. Niet iedere WA-verzekering doet dit. De schade kan soms zeer hoog (tot duizenden euro’s) oplopen.

Drone-gebruik in het buitenland.

In de belangrijkste vakantie-landen gelden de volgende regels:

België
Alleen vliegen boven privé-terrein
Maximaal 10 meter hoog
Drone mag maximaal 1 kilogram wegen
Duitsland
Sticker met je naam en adres op de drone is verplicht
Maximale vlieghoogte van 100 meter
Drone moet altijd in het zicht van de piloot zijn
Verboden om boven steden, wegen en mensen te vliegen
Verplichte aansprakelijkheidsverzekering
Drones tot 2 kilogram mogen zonder licensie gevlogen worden
Minimaal 100 meter afstand tot waterwegen, rivieren, kanalen en havens
Frankrijk
Verboden om boven steden en mensen te vliegen
Maximale vlieghoogte van 150 meter
Drone moet altijd in het zicht van de piloot zijn
Alleen vliegen bij daglicht
Verboden te vliegen in de buurt van luchthavens
Houd rekening met de privacy van anderen
Vlieg niet in No Fly zones in Frankrijk
Voortaan moet je voor recreatief gebruik als je drone meer dan 800 gram weegt, een theoretisch examen afleggen en je drone in Frankrijk registreren.
Griekenland
Verboden om boven steden en mensen te vliegen
Maximale vlieghoogte 120 meter
Houdt een minimale afstand van 50 meter tot gebouwen, mensen en voertuigen
Maximale horizontale afstand van 500 meter waarbij de drone altijd in het zicht van de piloot moet zijn
Verboden om archeologische gebieden te filmen
Denk aan de privacy van anderen
Vlieg niet in de buurt van luchthavens
Alleen vliegen bij daglicht
Italië
Verboden om boven steden en mensen te vliegen
Drone moet altijd in het zicht van de piloot zijn
Maximale horizontale afstand van 200 meter tot de piloot
Maximale vlieghoogte van 70 meter
Maximaal gewicht van 25 kilogram
Aansprakelijkheidsverzekering geadviseerd
Verboden te vliegen in de buurt van luchthavens
Oostenrijk
Drones mogen maximaal 300 gram wegen. Voor zwaardere drones is een licentie vereist
Verboden om boven mensen te vliegen
Maximale vlieghoogte van 120 meter
Drone moet altijd in het zicht van de piloot zijn
Vlieg niet in de buurt van luchthavens
Spanje
Verboden om boven steden, stranden en andere drukke gebieden te vliegen
Alleen vliegen bij daglicht
Maximumgewicht 2 kilogram
Maximale horizontale afstand van 500 meter tot de piloot
Drone moet altijd in het zicht van de piloot zijn
Maximale hoogte van 120 meter
Verboden te vliegen in de buurt van luchthavens
Houd rekening met de privacy van anderen
Drone moet voorzien zijn van een onbrandbaar identificatieplaatje met de gegevens van de eigenaar
Verenigd Koninkrijk
Verboden om boven steden en mensen te vliegen
Drone moet altijd in het zicht van de piloot zijn
Houd 50 meter afstand tot personen, voertuigen en gebouwen
Houd je aan de privacy regelgeving wanneer je opgenomen beelden publiceert
Drones vanaf 250 gram moeten geregistreerd worden
Maximale vlieghoogte van 122 meter
Maximale horizontale afstand van 500 meter, maar tenminste altijd zichtbaar
Vlieg niet in de buurt van luchthavens
Overige landen
In dit overzicht staan nog niet alle landen van Europa. Belangrijk is om in elk land je gezonde verstand te gebruiken. Mocht je twijfelen over wat wel en niet mag, raadpleeg dan de lokale overheden voordat je gaat vliegen met je drone. Weet jij de regels van een van de landen die niet in dit overzicht wordt beschreven, laat het mij dan even weten, dan ik ze hier opnemen.

Zoals je ziet is het nogal een ratjetoe aan nationale regels. Daarom heeft de EASA, de afdeling van de EU die over de luchtvaartveiligheid gaat, nieuwe regels opgesteld. Als die door de Eurpese Commissie zijn vastgesteld en door de lidstaten worden overgenomen zal er meer eenheid komen. Maar voordat het zo ver is zal er nog veel water door de Donau, Rijn en Maas stromen.

laatstelijk gewijzigd: 7 november 2019