Misleidende camperbouwers

Ik erger mij blauw en groen aan camperbouwers en -verkopers die de waarheid een beetje pootje lichten om hun product maar te verkopen. Wat die jongens allemaal verzinnen om ons te verleiden een camper te kopen waar je amper de weg mee op kunt. Laten we als voorbeeld eens even een Hymer onder het vergrootglas leggen.

Misleidende advertentie

Hymer prijst zijn Exsis-i 678 als volgt aan: “Elektrische fietsen, barbecue of tuinmeubelen – met de Hymermobil Exsis-i kunt u alles meenemen voor onderweg. Ondanks de omvangrijke uitrusting voor onderweg, bij een volledige bezetting en een flinke extra lading weegt de Hymermobil Exsis-i aanzienlijk minder dan 3,5 ton. In tijden waarin snelheidsbeperkingen, inhaalverboden voor vrachtwagens en hogere toltarieven in het buitenland evenals het gebruik door meerdere generaties een belangrijke rol spelen om te kiezen voor een bepaalde camperklasse, is dat een duidelijk pluspunt voor de Exsis-serie. Onze innovatieve lichtgewichtconstructie combineert een gering gewicht zonder compromissen met een hoge mate van comfort. Ten aanzien van het design heeft HYMER bij de nieuwe Exsis gekozen voor een sportief, modern uiterlijk. Op naar de toekomst!”. Tot zover Hymer zelf.

De Exsis-i 678 weegt rijklaar 2930 kg; maar dit is een “kaal” gewicht. Er hangt nog geen luifel aan, staat geen schotel op het dak, zonnepaneel ontbreekt, geen kabelhaspel voor elektriciteit-aansluiting, geen reservewiel maar nood-reparatiesetje etc. etc. En kijk ook even naar de foto van Hymer zelf hierboven. De Exsis- i “De lichtgewicht is een klasse op zich” met daar prominent in rode neon-letters: 2840 kg. Dat laatste geldt voor het lichtste broertje uit de serie, de i-588 maar dat wordt heel netjes weggemoffeld in de foto door het uiterlijk van het type te vervagen. Je moet naar het nummerbord kijken wil je het zien! Maar wat betekent dit in de praktijk?

Startgewicht
Luifel
Oyster schotel
TV e.d.
Zonnepaneel
Watertank 100 ltr
LPG-gasflessen
bruto startgewicht
2930
40
15
10
20
100
50
3165
  Bruto startgewicht
1- persoon extra
electrische fietsen
tuinmeubelen
 keukenuitrusting e.d.
gereedschap
kleding 2 personen
levens,iddelen
3165
75
50
40
30
15
30
25

Het totale gewicht komt nu op 3430 kg.
Met dit totaalgewicht kun je de wintersport wel vergeten, mag je niet voor een hele week boodschappen meenemen en moet je echt ook op jouw eigen kilo’s gaan letten (maar dat moet je zo wie zo). Eigenlijk zouden ze deze camper moeten aangeven met een maximum toelaatbare massa van bijvoorbeeld 3800 kg zodat je er een C1-rijbewijs voor nodig hebt.

Hieronder een lijstje van de populaire half-integraal campers (tot 7 meter) per 1 maart 2018:

En verkopers doen er alles aan om jou over te halen hun (mis)producten aan te schaffen. Kijk maar:

Faceboekgroep Camper Verkoop; advertentie professionele verkoper (bedrijf niet vermeld) d.d. 19 februari 2021.

En denk je dat dat alles is? Nee hoor, het kan nog veel erger. Lees en huiver!

Gesjoemel met de brandstoftank

De brandstoftank van de Ducato 230 had tot chassisnummer 5783128 een tankinhoud van 70 liter. Vanaf chassisnummer 5783128 hebben ze een inhoud van 80 liter. Omdat deze voor de rijklaar-gewichtsbepaling (en wegenbelasting) 90% gevuld moet zijn, gaat daar dus 72 liter in, zijnde 61 kilogram. Een handige ingenieur bij Hymer dacht: stel dat we het ontluchtingspijpje een stukje verlengen, wat langer maken zodat die wat dieper in de tank eindigt. Dan kun je de tank niet helemaal vol doen (zodra de diesel het ontluchtingspijpje bereikt kan er geen lucht meer ontsnappen en kan de tank niet verder worden gevuld) en dat bespaart dus “rijklaar” gewicht. En dit hebben ze bij een aantal modellen gedaan! Nu kan er geen 80 liter meer in, maar slechts 55 liter. Scheelt in rijklaar gewicht bijna 19 kg. Op de foto de vlotter met verlengde ontluchtingspijp. Een mede-camperaar kwam daar achter toen zijn vlotter stuk ging en hij die verving door de standaard Ducato-vlotter: ineens kon er 25 liter meer in de tank en moest hij zijn brandstofmeter opnieuw laten ijken. Op Facebook Camperclub onder meer deze ervaring: “Raad gevraagd; na het verwijderen van een pijpje in de brandstoftank van mijn Fiat ducato 2015 (om meer liters te kunnen tanken) staat na het vol tanken de tankmeter op leeg en brand het lampje. Eerst kon ik 50 liter tanken, nu 90 liter. Hoe moet je de tankvlotter aanpassen? Door het pijpje in de tank word een luchtbel ontwikkeld en kan je maar 60 liter tanken ipv 90 liter , ben zelf ook op zoek wie dit zou kunnen doen , bij de fiat dealer willen ze het niet doen. De camper dealer heeft het gedaan en kon het vlotter probleem niet oplossen en heeft mij verwezen (in zijn opdracht ) naar de Fiat dealer. Deze had no geen tijd en de dealer weet het ook niet!. Vandaar mijn vraag.”.

Alvast bedankt.”

Verkleining watertank

En ook daarmee houdt het niet op. Bij de jongste modellen adviseert Hymer om tijdens het rijden 20 liter water mee te nemen, terwijl de vers watertankinhoud zelf 100 liter is. In de daarop volgende modellen loopt de inhoud van de watertank op naar 130 liter, maar blijft het advies om slechts 20 liter tijdens het rijden mee te nemen. Je moet dus volgens Hymer als je gaat rijden niet meer dan 20 liter water meenemen voor onderweg. Op de plaats van bestemming aangekomen kun je dan de watertank wel vol gooien. Hoe je dat moet doen als je echt wild gaat staan zegt Hymer er niet bij, of is de camper er misschien zelfs ongeschikt voor? Is Hymer nou helemaal van Lotje Getikt? Daar heb je toch potjandrie geen camper voor en is dat nu de “hoge mate van comfort” uit de advertentie?

En vroeger was de inhoud van de tank 160 liter (een vers watertank inhoud die ikzelf nog steeds in mijn Autoroller 255p heb).

En tot slot dan toch maar even de Hymer B-klasse 578. Hoe wil je in hemelsnaam hier nog met een B-rijbewijs de weg op kunnen (ter info: maximum laadvermogen 390 hele kilo’s!) Als je de watertank vol gooit heb je nog maar 300 kg voor kleren, satellietschotel, luifel, gasflessen, etenswaren etc. etc. Niet voor niets zetten ze in de technische gegevens er ook maar even bij dat de camper zijn Toelaatbaar maximum massa kan worden verhoogd naar 3850 kg (heel slim met een (O) erachter); en oh ja, dan heb je een beter bij de werkelijkheid aansluitend laadvermogen van 740 kg! Dan mag je wel een (half)volle watertank meenemen!

Ben jij nog meer eigenaardigheden tegengekomen bij jouw camper om het gewicht te “drukken”, laat het mij dan weten. Zo krijgen we een lijst waar nieuwe, aankomende camperaars hun voordeel mee kunnen doen.

En wat kun je er aan doen?

Bij aankoop van een camper zou ik altijd:
a. vragen of je de camper op een weegbrug mag zetten;
b. in de koopovereenkomst opnemen dat je de koop kunt ontbinden als bij normale belading (volle watertank, volle gasflessen, luifel, satellietschotel, kleding voor het toegelaten aantal personen, elektrische fietsen en etensvoorraad voor 3 dagen) het totale gewicht van de camper meer bedraagt dan de Toelaatbaar Maximum Massa (3500 kg)
Wil de verkoper daar niet aan meewerken, dan moet je je wel tweemaal bedenken voordat je tot koop over gaat; er is dan kennelijk iets mis met het gewicht!

(Oorspronkelijk opgesteld: 24 maart 2018) Laatstelijk aangepast: 19 februari 2021