Fabeltjes onder camperaars

Onder camperaars doen de wildste verhalen de ronde zoals “de dieven staan je op te wachten op de parkeerterreinen langs de Autoroute du Soleil (waar), die je vervolgens met narcosegas van jouw spullen beroven (niet waar) tot Cyclone X,het perfecte middel om jouw motor zuiner te laten lopen,
Als ik dit hoor moet ik onmiddellijk denken aan “De Fabeltjeskrant”, een dagelijks terugkerende korte uitzending juist voor kinderbedtijd op de Nederlandse televisie over de dagelijkse gebeurtenissen in het Grote Dierenbos in Fabeltjesland. Het nieuws werd voorgelezen door Meneer de Uil (op de afbeelding hiernaast). De Fabeltjeskrant werd voor het eerst uitgezonden op 29 september 1968 door de NTS. De eerste fabels en personages waren geïnspireerd op de verhalen van Jean de La Fontaine, maar al snel ging het programma meer op het ‘echte leven’ lijken.

Ik heb op de verschillende fora veel van deze fabeltjes voorbij zien komen en de opvallendste heb ik hier opgenomen.

Als je de camper niet op steunen zet gedurende de winterstalling krijg je vierkante banden

Fabel

Vierkante banden zouden ontstaan wanneer een auto te lang stilstaat en niet gebruikt wordt, bijvoorbeeld omdat deze in winterstalling staat. Door het gewicht van de camper wordt de band tussen het wiel en de grond platgedrukt. Dit gebeurt al na een maand of drie. In feite maakt dit de band niet vierkant, maar ovaal. Het maakt niet uit of de banden nieuw waren, of relatief nieuw, voordat de camper werd gestald. De zwaartekracht is onverbiddelijk.

Waar

Dit druist in tegen de natuurkundige wetten dat druk in een lichaam gelijkmatig wordt verdeeld. Overal in de band heerst dezelfde druk, recht onder het wiel precies evenveel als daar reht boven. Als het rubber door langdurig stilstaan als enigsins vervormd raakt is na een paar kilometer rijden echt helemaal over.

Door afremmen op de motor in de bergen breekt de krukas sneller

Fabel

Er zijn verhalen bekend van camperaars wier krukas is gebroken en dat wordt dan geweten aan het veelvuldig afremmen op de motor tijdens ritten in de bergen.

Waar

Deze fabel is levensgevaarlijk. Er zijn wel verhalen bekend van auto’s die in de bergen in het geheel geen werkende remmen meer hadden omdat ze te veel, te vaak en te langdurig op de rem gestaan hadden waardoor de schijven en blokken zacht worden en niet meer kunnen werken. De krukas heeft veel meer te lijden van optrekken dan van afremmen op de motor.

Als de koelkast niet waterpas staat koelt hij minder goed tot zelfs helemaal niet

Fabel

Koelkasten kunnen alleen goed werken als ze perfect horizontaal staan. Staan ze een beetje scheef dan koelen ze stukken minder en als ze te veel scheef staan dan koelen ze helemaal niet meer.

Waar

Dit komt uit de oude doos toen de koelkasten van voor de Tweede Wereldoorlog inderdaad zo gevoelig waren. Tegen woordig worden de absorptie-koelkasten (die gevoeliger zijn voor horzontaal staan omdat die op de zwaartekracht werken en geen motor hebben om de koelvloeistof te circuleren) zodanig gebouwd dat ze zelfs nog bij een helling van 5% blijven werken. Als jouw koelkast het niet goed doet, ligt de oorzaak ergens anders.

Bij overvallen op camperaars wordt soms narcosegas gebruikt

Fabel

Dieven spuiten narcosegas in jouw camper wordoor jij en de aanwezige hond(en) in een diepe slaap geraken. De dieven kunnen dan zonder dat ze gestoord worden hun slag slaan.

Waar

Er zijn een vijftal middelen denkbaar die eventueel gebruikt zouden kunenn worden als verdovingsmiddel. Lachgas en ether zijn min of meer vrij verkrijgbaar, de andere, waaronder
halothaan, isofluraan of sevofluraan, zijn niet te verkrijgen als je geen anesthesist bent en bovendien schreeuwend duur. Van lachgas heb je ongeveer 3 gasflessen van elk 11 kg inhoud nodig om iemand binnen de camper te kunnen bedwelmen. Van ehter ongevaar een cylinder van 11 kg. Dergelijke hoeveelheden zijn niet te koop (er gaat een lampje branden bij de verkoper) en bovendien: dieven willen ongezien te werk gaan en zeulen met een gasfles of 3 valt zeker op.

Op de winterstalling moet je jouw accu afkoppelen en aan de druppellader zetten

Fabel

Als je de camper op stal zet moet je jouw accu afkoppelen en mee naar huis nemen om die thuis aan de druppellager te leggen; doe je dat niet dan is jouw accu stuk als de camper uit de winterstalling komt

Waar

Een goede, afgekoppelde accu (dat wel!) verliest in de koude wintermaanden ongeveer 2- 3 % per maand lading. Na 4 maanden winterstalling is de accu dus nog voor ongeveer 90% vol. Dat is voor ons alleen maar te meten, we merken het absoluut niet. Als jouw accu na een winterstalling al zijn lading kwijt is, dan was hij al defect voor hij de stalling in ging.

Als de koelkast niet goed meer werkt moet je hem 24 uur op zijn kop zetten

Fabel

Dit is wel de meest hardnekkige fabel die de ronde doet. Als jouw koelkast niet goed meer werkt moet je hem uitbouwen en 24 uur lang op zijn kop zetten. Daarna weer inbouwen en je zult zien dat hij weer werkt. Doordat de koelkast langdurig stilstaat hebben zich ijzerresten, ammoniumkristallen en andere neerslag onderin gevormd die de leidingen blokkeren; door hem op zijn kop te zetten maak je de leidingen weer vrij. Er was zelfs een camperaar die beweerde “Ik heb een koelkast van Thetford in mijn camper. Hun technische dienst beveelt de 24-uur-op-z’n-kop-methode aan voor de meeste koelkastproblemen. Het was het eerste dat ze zeiden toen ik hen belde voor een garantiegeval.”

Waar

Een compressor-koelkast heeft onderin het leidingenstelsel een motor die zorgt voor de circulatie van de koelvloeistof. Als je die op kop zet komt er olie van de elektromotor bij het koelsysteem die vervolgens de verstuiver die voor de koeling zorgt blokkeert. De koelkast is dan niet meer de repareren en je kunt hem vervangen. Een absorptie-koelkast kun je gerust op zijn kop zetten, maar je maakt daar de leidingen niet mee schoon. Ook hier gaat een natuurkundig principe tegenwerken: hij was immers verstopt (quod non) en dan kan er geen vloeistof meer circuleren en dus ook geen verstopping meer weg halen. En voor wat de technische dienst van Thetford betreft: op hun site staat een uitgebreide FAQ voor koelkasten. Daarin staan legio vragen en de antwoorden van Thetford, maar nergens kom je het “op zijn kop zetten” tegen, maar wel heel vaak “Als dit niet helpt neem dan contact op met de Thetforddealer of het servicecentrum.” En op diezelfde fora waar deze fabel de ronde doet wordt ik uitgedaagd mijn stelling te bewijzen. Dat is wel de wereld op zijn kop! Als je vindt dat ik ongelijk heb daag ik je uit om het tegendeel te bewijzen en dan wel zodanig dat het ook verifieerbaar is (dus niet: “bij mij werkte het”). Als je daar in slaagt haal ik dit topic weg, dat beloof ik.

Elk jaar moet je de winterlucht in jouw banden vervangen door zomerlucht en omgekeerd

Fabel

Ik kwam deze onlangs tegen, compleet met filmpje en uitleg op Youtube. Complete onzin natuurlijk. Er zou gevaar zijn voor zogenaamde ventielontploffingen, omdat winterlucht in de zomer bij hogere temperaturen een hogere druk zouden geven.

Waar

Absolute onzin. Zoals iemand op Facebook als reactie zei: “Als de winter voorbij is maak ik altijd een afspraak bij het Luchtkasteel, zonder afspraak word je niet geholpen.”

Een absorptie-koelkast koelt slecht bij temperaturen boven de 25⁰

Fabel

Er is een hardnekkig misverstand dat een absorptie-koelkast het slecht doet als de buitentemperatuur boven de 25⁰ stijgt. Als de temperatuur buiten tot boven de 30⁰ zou stijgen dan vriest het niet meer in het vriesvak en loopt de koelkast-temperatuur op tot boven de 10⁰. Een absorptie-koelkast koelt immers niet meer dan 20⁰ ten opzichte van de buitentemperatuur.

Waar

Er is wel een verschil tussen een absorptie-koelkast en en compressor-koelkast. Het absorptie-type (groen) koelt beter bij lagere temperaturen en de compressor-koelkast (blauw) koel beter bij hogere temperaturen, maar dat verschil is miniem. Zie dit plaatje:

En in de praktijk? Ziehier: koelkast Dometic RM7401 op gas, luchtdruk 1017 hPa, temperatuur 42,4⁰ al uren boven de 35⁰, luchtvochtigheid 35% en de koelkast-temperatuur 6,4⁰C

De rolhorren moet je altijd omhoog doen als je gaat rijden anders slijten ze te veel

Fabel

Er gaat het gerucht dat je rolhorren van jouw camper tijdnes het rijden omhoog moet zetten omdat deze anders te veel slijten.

Waar

In jouw rolhor zit een veer die, als je de rolhor op de verduistering naar beneden doet wordt gespannen. Eenzelfde veer zit in het onderste deel van het horgaas en die werkt precies andersom (wordt gespannen als je de hor omhoog doet). Beide veren worden getest op 10.000 maal spannen-ontspannen. Als je de hor elke dag 5 maal op en neer zou doen gaan ze minimaal 15 jaar mee; ze worden dus waarschijnlijk ouder dan jouw camper.

Camperbanden moet je elke 6 jaar vervangen

Fabel

Je bent verplicht om elke 6 jaar de banden onder camper te vervangen

Waar

Enkel door verzekeraars wordt de eis gesteld om de banden onder jouw camper elke 6 jaar te vervangen. Dit mogen ze alleen doen als ze er een belang bij hebben en dat vinden ze bij een all-risk-verzekering (Omnium zoals de Belgen dat noemen).
In de wet staat alleen dat de banden een voldoende profiel moeten hebben (op dit moment 1,6 mm), geen (haar)scheurtjes mogen vertonen en niet gebroken (canvas-breuk) mogen zijn. Meer eisen mag de verzekeraar bij een WA-verzekering niet stellen.
Michelin en de ANWB zeggen dat het verstandig is om banden na 10 jaar te vervangen (of eerder als ze niet meer aan de bovengenoemde wettelijke vereisten voldoen.)

Als je bij de afdaling in de bergen alleen op de motor remt krijg je te weinig smering

Fabel

Als je in de bergen rijdt en gedurende de afdaling alleen op de motor remt, dan verbruikt de motor geen brandstof en krijgt hij bijgevolg te weinig smering.

Waar

Een tweetakt-motor heeft een systeem waarbij de motor-smering in de brandstof is opgenomen en als je een tweetakt-motor in jouw camper hebt liggen dan klopt dat fabeltje. Helaas ken ik geen enkele camper die (nog) een 2-takt er in heeft liggen. Bij een 4-takt-motor wordt de motor-olie vanuit het carter onder tegen de cilinderwand aan “gegooid” en vindt zo smering plaats. Dat gebeurt ook als er geen brandstof in de cylinder wordt gespoten.

Mocht je op de fora ook nog meer fabeltjes tegenkomen waarvan een plaats hier in dit lijstje terecht zou zijn ter lering ende vermaak, mail ze mij dan even.

Een Nespresso-apparaat kan zonder problemen op een omvormer, twee accu’s en zonnepanelen

Fabel

Het levert geen enkel probleem op om een Nespresso-apparaat via een omvormer op jouw accu’s aan te sluiten, maar je moet dan wel zonnepanelen op jouw dak hebben liggen.

Waar

Een nespresso-apparaat (en ook de Senseo) hebben een vermogen van 1500 Watt. Om die via een omvormer te laten werken trekt de omvormer een stroomsterkte van bijna 140A uit jouw accu. Tenzij je een AGM-accu hebt wordt jouw huishoud-accu daar helemaal niet blij van. Bovendien, een 140 Ah accu is na 6 kopjes koffie al voor 30% ontladen, het niveau waarop bij verdere ontlading schade wordt aangericht en dan heb je nog geen radio aan, TV gekeken, de waterpomp gebruikt, een led-lampje aangedaan en is de anti-vriesbeveiliging nog niet meegeteld. Kortom, je bent jouw accu aan het mishandelen en die is dan geen lang leven beschoren.
Een zonnepaneel voegt daar niet zo veel aan toe: dat is in principe een druppellader, want een 100 Wp paneel ter grootte van 0,7 m2 levert op een zonnige dag 400 Wh, net genoeg voor 5 kopjes Nespresso.

De massasleutel moet altijd in de pluskabel worden aangebracht

Fabel:

Een massa schakelaar monteren, klinkt raar maar die moet aan de pluspool gemonteerd worden , anders pakt hij ergens toch nog massa en trekt toch de accu leeg.

Waar:

Om een stroom te kunnen laten vloeien is er een gesloten circuit nodig. De elektronen moeten van de min-pool via de verbruiker naar de pluspool kunnen lopen om energie (stroom) uit jouw accu te kunnen halen. Als dit circuit op enig moment wordt onderbroken valt de stroom weg en vindt er geen verbruik meer plaats. Het maakt voor een schakelaar helemaal niets uit of je die vóór de lamp zet of er achter; als de schakelaar het circuit verbreekt gaat de lamp uit.

(Oorspronkelijk opgesteld: 30 juni 2019) Laatstelijk bijgewerkt: 8 februari 2020