Extra diefstalbeveiliging

Op elke Fiat Ducato zit tegenwoordig een startblokkering en die zou af fabriek een beveiliging moeten zijn om de auto te kunnen stelen. Wellicht gaat je ervan uit dat die voldoende is om jouw camper te beveiligen. Helaas! De geoefende en professionele autodief heeft die startblokkering binnen 10 seconden omzeild en is bovendien in staat om met behulp van een laptop (waarop speciale programmatuur is gezet) de complete elektronica van jouw camper over te nemen. Hiermee kunnen zij alles wat jij – met sleutel – ook kan: de deuren ontgrendelen, eventuele alarmsystemen uitschakelen en zelfs de camper starten. Dit alles zónder dat hij een autosleutel nodig heeft. En ja hoor, aanvullend kan hij ook nog de GPS-tracking systemen blokkeren met een zogenaamde “Jammer” en word die vervolgens in de garage (geen BOVAG) deskundig verwijderd. Een wielklem met het CSM-keurmerk wordt ook binnen twee minuten vakkundig buiten werking gesteld. Is er dan helemaal niets dat er voor zorgt dat ze jouw camper niet binnen een paar tellen kunnen stelen? Jawel, een versnellingsbak-slot. Er zijn twee nagenoeg identieke systemen in de handel verkrijgbaar:
1. Bearlock, en
2. Construct

Wat is dat: een versnellingsbak-slot?

Het principe van een versnellingsbakslot is heel simpel doch zeer betrouwbaar. Je zet de versnellingspook letterlijk op slot en je kunt dat slot enkel en alleen weer via een sleutel ontgrendelen. De versnellingspook wordt inwendig geblokkeerd waardoor het onmogelijk is de auto te verplaatsen. Bij handgeschakelde auto’s worden auto’s in de achteruitversnelling (‘R’) geblokkeerd. Bij auto’s voorzien van een automaat in de parkeerstand.(‘P-stand’).

Zoals het woord in principe al doet vermoeden is het een slot dat om je versnellingspook gemonteerd wordt. Het slot werkt volledig mechanisch en dat heeft een heel belangrijk voordeel. Tegenwoordig worden bijna alle nieuwe auto’s geheel door een computer aangestuurd; jouw gaspedaal zit niet meer met een kabeltje verbonden aan de carburator, neen, achter het gespedaal zit een regelbare weerstand en die wordt door de computer afgelezen. Ook de startblokkering werkt via de computer zoals alle andere vormen van beveiliging. Hiermee wordt het voor dieven heel gemakkelijk gemaakt om de auto over te nemen; wanneer eenmaal het centrale besturingssysteem gehackt is, is het een fluitje van een cent om met de auto weg te rijden.

Een versnellingsbakslot vormt geen onderdeel van het centrale besturingssysteem waardoor het voor de dief bijna onmogelijk is om deze beveiliging te omzeilen. Om deze te ontgrendelen is echt fysiek een sleutel nodig. Door de speciale constructie is het verwijderen van het slot alleen in een garage mogelijk (zie hieronder). Het systeem forceren is een zeer tijdrovende klus, áls het al lukt dan. Potentiële autodieven willen een auto zo snel en geruisloos mogelijk uitvoeren. Met een mechanisch versnellingsbakslot kun je dat vergeten!

Hoe werkt het?

Een versnellingsbak-slot bestaat uit een stalen behuizing om de versnellingsbak heen met een stalen pin die de schakelbak blokkeert. Het inbouwen van een versnellingsbak-slot heeft verder geen invloed op het functioneren van de auto en/of mechaniek. Het blokkeert de schakelbak, zodat de auto niet verplaatst kan worden. Zie de afbeelding hiernaast van https://www.bearlock.nl. Eenmaal ingebouwd, is het slot niet te kraken, met wat voor soort gereedschap dan ook, zonder de auto (chassis) ernstig te beschadigen.
Dit alles maakt diefstal vrijwel onmogelijk en uiterst onaantrekkelijk. Het systeem wordt vastgezet door middel van zogenaamde afbreekbouten en/of –moeren, zodat het systeem permanent in het interieur verankerd is; het kan alleen worden verwijderd door de hele versnellingskast uit te bouwen. Dat is de reden waarom het systeem zo effectief is: dat doe je niet even aan de kant van de weg of op een parkeerplaats. En je krijgt de camper niet van zijn plaats zonder de hulp van een takelwagen.

Bearlock

Nu zijn er, zoals hierboven vermeld is, twee merken in de handel: Bearlock en Construct. De marktleider op het gebied van versnellingsbaksloten is Bearlock. Deze firma heeft het systeem ontwikkeld en op de markt gebracht in 1992. De grote effectiviteit, beproefde duurzaamheid en extreme betrouwbaarheid zijn onomstotelijk bewezen. Sloten worden bij dit bedrijf door middel van de laatste technieken ontwikkeld. Je kunt er dus zeker van zijn dat op deze manier iedere versnellingsbakslot aan de hoogst mogelijke eisen voldoet. Daarnaast worden bij Bearlock de sloten altijd in nauwe samenwerking met (certificerende) keurende instanties ontworpen. Wanneer er dus nieuwe eisen aan de sloten worden gesteld is Bearlock een van de eersten die hier op in kan spelen. Dit betekent dus dat je er altijd zeker van kunt zijn dat het versnellingsbakslot aan de laatste eisen voldoet en dat je altijd het beste in huis haalt wat er momenteel op de markt verkrijgbaar is.

Daarbij is het tevens goed om te weten dat je op ieder slot een garantie van tien jaar krijgt. Je krijgt bij Bearlock drie sleutels meegeleverd waardoor jij en zowel overige bestuurders gebruik van het slot kunnen maken. Een sleutel bij laten maken kan enkel op vertoon van het bijbehorende pasje wat ongewenst dupliceren bijna onmogelijk maakt.

De prijs voor het inbouwen van een BearLock beveiliging in jouw camper is bij vele camperdealers en inbouwstations onder andere afhankelijk van het merk camper (chassis: Iveco, Volkswagen, Fiat, Mercedes, Renault, Ford, Peugeot, Citroën, etc.) en de transmissie (automaat of handgeschakeld).
De gemiddelde prijs voor een BearLock inclusief inbouw en een SCM certificaat is ongeveer € 600,- waarbij in extreme gevallen bij sommige dealers ook nog wel eens € 750,- of meer wordt gerekend.

Bedrijfsgegevens: Bearlock Benelux B.V. , Distributieweg 3A, 8304 BJ Emmeloord, NEDERLAND.
Tel.: +31 (0)527 – 291430
E-mail: info@bearlock.nl
Een lijst van dealers kun je hier vinden.

Construct

De tweede speler op de markt is Construct. De wijze van vergrendeling is identiek aan de Bearlock, alleen heeft Construct twee typen. Regular en Premium. Bij Regular kan de sleutel altijd worden verwijderd, ook al is het slot niet vergrendeld (je kunt hem dus vergeten op slot te doen), maar bij Premium is dan niet mogelijk: is het slot niet vergrendeld dan steekt de sleutel in het slot en eerst nadat je het slot vergrendeld hebt kun je de sleutel uitnemen (dit is bij Bearlock ook het geval). Dus: sleutel niet bij je: niet op slot! In veel gevallen eisen de verzekeraars om een VbV/SCM-certificaat te overleggen van het ingebouwde Construct slot.

De prijs van een Construct-slot is ongeveer € 100,- goedkoper dan een Bearlock. Daar staat tegenover dat de garantietermijn de helft is van die van Bearlock: vijf jaar in plaats van tien.

Bedrijfsgegevens: Construct Benelux, Postbus 40291, 3504 AB Utrecht, NEDERLAND
Tel.:+31 (0)85 – 060 14 15
E-mail: info@constructsloten.nl

Verzekeraars spreken een woordje mee

Camperverzekeraars spreken soms ook een woordje mee: afhankelijk van de cataloguswaarde van de camper eisen ze een alarm-installatie in de klasse 4 tot en met 5 of ze eisen dat je een Bearlock/Construct versnellingsbak-slot laat installeren. Stellen de verzekeraars die eis niet, dan zijn er nog bij die je zelfs korting geven als je dit systeem laat installeren. Adverto geeft, voor zover mij bekend, € 50,- als je zo’n systeem laat installeren, Camperverzekerd geeft een korting op de jaarlijkse premie.

laatstelijk bijgewerkt: 11 oktober 2019