Even een koplampje vervangen

Af en toe zou je de constructeurs van automobielen wel wat aan willen doen. Gaat jouw groot-licht lampje stuk dan ben je volgens de europese regelgeving verplicht om dat zelf, aan de kant van de weg, te kunnen verhelpen. Daartoe worden netjes reserve-lampen verstrekt. Nu staat in mijn handboek bij de Fiat Ducato dat daar H4-halogeen in zit. Ik dus trouw twee reserve exemplaren in mijn onderdelen doosje gedeponeerd en dit jaar was het zover, aan de westkust van Ierland hield mijn linker koplamp er mee op. In Ierland niet zo heel erg, want dat is daar de bermkant (ze rijden immers links).

Ondanks dat, veiligheid voor alles en ik besloot om even het lampje te vervangen. Normale handeling: beschermkapje eraf, twee veertjes los maken, stekkertje er af, lampje eruit, nieuw lampje erin en alles weer in omgekeerde volgorde vastmaken. Een handeling van nog geen twee minuten. Helaas. Niet bij deze Fiat Ducato. Achter de koplamp is te weinig ruimte op de beschermkap er af te halen; de veer waar die mee vastzit kun je nog net losmaken, maar dan houdt het op. De kap komt tegen de schutwand van de wielkast aan en kan niet worden uitgenomen.

Tja, gelukkig heb ik altijd mijn hele geraadschapskist bij me, inclusief kruiskop schroevendraaier maatje 5 en ring- en steeksleutel 12, waarmee je de hele gril kunt uitbouwen en de koplamp los kunt maken. Vier schroeven en twee bouten verder is de hele koplamp los en kan het beschermkapje er af.

Grote schrik! Geen H4-halogeen, maar H7-halogeen. Welke idioot bedenkt dat? Geen probleem als je het type lampje vervangt door een ander type, maar wijzig dan ook het instructie-boekje en zet daar in dat de halogeenlampjes van het type H7 moeten zijn. Oké, die hebben ze wel in heel de wereld en ook daar kom je – op de fiets want de hele voorkant van de cabine ligt er af – in Ierland wel weer aan.

Afijn, het klusje dat eigenlijk maar twee minuten mag duren, nam een uur in beslag, maar is uiteindelijk gelukt. U bent gewaarschuwd. En de constructeur moesten ze met een door hem ontwikkeld exemplaar naar de Sahara sturen met de standaard gereedschapset (géén dus) om een lampje te vervangen. Een andere optie is: Europees niet goedkeuren: je zou zo’n lampje zonder gereedschap moeten kunnen vervangen.

laatstelijk gewijzigd: 21 augustus 2019