Een nieuwe Lion-accu

Het grootste probleem van de tot nu toe geproduceerde Lithum-accu’s (of het nu kleine Lion-accu’s zijn voor in de smartphone, of de zwaardere LiFePO4 voor in de camper) is de inherente onveiligheid die de fabrikant binnen de aanvaardbare perken houdt door een slim Battery Management System, een chip die vooral het opladen binnen veilige banen moet leiden. Voor de auto-industrie is heel vervelend dat het opladen zo lang duurt. Bij een snellaadstation toch al gauw een half uur, terwijl je binnen 5 minuten normale brandstof (benzine, diesel of LPG) hebt getankt.

Nu is StoreDot een Israëlisch bedrijf dat zich op deze markt heeft gestort. Het komt dit jaar met batterijen die supersnel geladen kunnen worden. StoreDot maakt ze niet zelf, het bedrijf is een Research en Developper; voor de maak industrie heeft ze zich gewend tot China (zal Trump leuk vinden). Dit jaar komen de eerste accu’s op de markt voor de smartphones. Deze laden binnen een minuut volledig op en dan kun je weer de hele dag bellen. Na een jaar proefdraaien met deze kleine broertjes wil het bedrijf de overstap maken naar de grote accu’s voor elektrische auto’s (en dus ook campers!).

En wat is het nu, de Liorg batterij?

Op de site van Storedot staat daar het volgende:

StoreDot-technologie is gebaseerd op een unieke methodologie die het ontwerpen, synthetiseren en afstemmen van materialen mogelijk heeft gemaakt om gepatenteerde organische verbindingen te maken die de prestaties van een reeks apparaten, waaronder batterijen, displays, sensoren en digitaal geheugen, drastisch verbeteren.
Concurrerende technologieën zijn gebaseerd op zware en giftige metalen. Daarentegen zijn de organische verbindingen van StoreDot niet-toxisch en veilig voor het milieu. Bovendien zijn ze gemakkelijk verkrijgbaar, gefabriceerd tegen een fractie van de kosten en beschermen ze de toekomst van onze planeet.

Door een opmerkelijk snelle laadsnelheid die tot 100 keer sneller is dan die van een andere batterij van een mobiel apparaat, heeft StoreDot het laden van de smartphone in 60 seconden mogelijk gemaakt. De innovatieve nieuwe generatie Li-ion-batterijen, herontwerpt de architectuur en materialen van de batterij volledig.
Bestaande uit zorgvuldig samengestelde organische moleculen met een hoge chemische stabiliteit, zijn de Liorg-accu’s van StoreDot (zo noem ik ze nu maar even, er is nog geen naam voor en StoreDot wil nog niets kwijt over de eacte materialen waaruit de accu bestaat) afgestemd op een groot aantal verschillende toepassingen. De Liorg-batterij vertoont een snelle redox-activiteit en geoptimaliseerde verbindingen die de absorptie van lithiumionen en hun tegenionen verhogen. In tegenstelling tot andere batterijen die giftige, vervuilende zware metalen bevatten, laten de materialen van StoreDot een minimale ecologische voetafdruk achter.

De Liorg-batterij van StoreDot is speciaal ontworpen voor laden met hoge stroomsterkte en bevat naast lithium ook niet-ontvlambare organische verbindingen die zijn omsloten door een meerlaagse beschermingsconstructie die overspanning en verwarming voorkomt en daarom aanzienlijk veiliger is dan traditionele LiB’s. Bevat gepatenteerde elektrolyt, een milieuvriendelijk materiaal, de Liorg-batterij bevat polymeren en metaaloxide samen, wat resulteert in een verhoogde elektrodestabiliteit en SEI-prestaties bij hoge temperaturen.

Een bijkomend voordeel!

De accu heeft ook nog een bijkomend voordeel. De huidige generaties accu’s hebben een beperkte levensduur. Na zo’n 2000 keer opladen is het bij de meeste accu’s nu wel over en is hun capaciteit gedaald tot minder dan 80% van de oorspronkelijke (het moment waarop een accu “afgekeurd” wordt). De nieuwe organische Lithium-accu heeft daar helemaal geen last van en heeft, qua technologie het eeuwige leven!

Nu is het maken van een produkt dat het eeuwige leven heeft voor de producent niet aantrekkelijk: het tekent immers gelijk al zijn doodvonnis. Op het moment dat iedereen er één heeft, verkoopt hij niets meer. Ik vrees dus dat er ook wel een chip ingebouwd zal worden die de accu na x-maal opladen vernietigd.

Samenwerking met Daimler.

Volgens het Dagblad Trouw heeft onder meer Daimler, moederbedrijf van Mercedes, flink in StoreDot geïnvesteerd. Dat verklaart wellicht waarom Daimlers vrachtwagendivisie, de grootste truckfabrikant ter wereld, in april liet weten dat zijn vrachtwagens in de toekomst allemaal op batterijen zullen rijden. Brandstofcellen met waterstof, die tot voor kort noodzakelijk werden geacht voor zwaar verkeer, hebben bij Mercedes afgedaan als diesel-alternatief. Daimler zei er ook bij dat het laadstations ontwikkelt voor 3000 kW, wat laden pakweg twintig keer sneller maakt dan bij de huidige snelladers. Voor vrachtwagens en bussen met batterijen van 250 tot 500 kWh is dat geen luxe. Een personenauto zou in 1 minuut zijn opgeladen. Daar heb je dus batterijen zoals die van StoreDot bij nodig. Laten we deze nieuwe ontwikkelingen eens nauwlettend gaan volgen!

laatstelijk gewijzigd: 13 mei 2019

Hoe nuttig was deze informatie?

Het spijt ons dat de infformatie niet niuttig was.

Reageer op deze pagina

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op